Wywiady

Wojciech Wojda (Farben Lehre)

2016-10-18

W tym roku płocka grupa Farben Lehre obchodzi trzydziestolecie istnienia. Z tej okazji ukazał się trzypłytowy box "Trzy Dekady". O wydawnictwie tym porozmawialiśmy z wokalistą i liderem zespołu - Wojtkiem Wojdą.

Rozmowa z: Wojciech Wojda

- W skład wydawnictwa wchodzi między innymi krążek akustyczny. Nigdy wcześniej nie wydaliście akustycznej płyty. Skąd pomysł, aby zrobić to właśnie teraz?

- Pomysł wydania płyty akustycznej „chodził” za nami od lat 90. Przez te wszystkie lata broniłem się przed nagraniem takiego wydawnictwa, gdyż nie uważałem, aby zespół był gotowy do realizacji materiału „bez prądu”. Jednak, gdy teraz planowaliśmy box z okazji 30-lecia zespołu, pojawiły się nowe pomysły i wyzwania. Pomyśleliśmy, że ciekawą opcją będzie zrobienie starych piosenek Farben Lehre w akustycznych wersjach. Przełomowym momentem było pojawienie się na horyzoncie ex-gitarzysty Closterkeller – Mariusza Kumali, który bez zawahania przyjął propozycję współpracy. Od tego momentu uwierzyliśmy, że cały projekt może się udać, więc podjęliśmy wyzwanie.

- Jakie wyzwania stanęły przed Wami podczas prac nad nowymi wersjami starych kompozycji Farben Lehre?

- Bardzo poważne. Przecież my zupełnie przebudowaliśmy poszczególne utwory i doprowadziliśmy do sytuacji, gdzie te kompozycje nabrały zupełnie nowego wymiaru i jakości. Niektóre piosenki, dopóki nie pojawi się wokal, są praktycznie nie do rozpoznania. Tak jest choćby ze „Sztyletem”, „Maturą” czy „Idziemy przez czas”. Rozmawialiśmy już z wieloma osobami i każda z nich twierdził, że te nowe wersje nie odbiegają od oryginałów w sensie negatywnym. To tylko utwierdziło nas, że decyzja o nagraniu akustycznego krążka była słuszna.

- Jakie było kryterium doboru utworów, które trafiły na płyty akustyczną i elektryczną?

- Nie był to łatwy wybór. W dyskografii Farben Lehre jest 10 płyt studyjnych i ponad sto kompozycji. Zastosowaliśmy trzy klucze doboru. Pierwszy, najbardziej oczywisty, to zamieszczenie tych najbardziej znanych utworów. Robiąc pierwszą w dyskografii płytę akustyczną nie mogliśmy tam nie zamieścić swoich największych hitów. Stąd obecność na tym krążku takich piosenek jak: „Matura”, „Terrorystan” czy „Spodnie z GS-u”. Kolejny klucz to przydatność danej piosenki do przearanżowania jej na wersję akustyczną, a jak się okazało „w praniu” nie wszystkie utwory dobrze brzmiały w wersjach „bez prądu”. Tak było na przykład z „Handlem”, istotnym kawałkiem z lat 90-tych, który odpadł jeszcze na etapie prób. No i trzecim kryterium były kompozycje nieco zapomniane, trochę skrzywdzone przez historię, a naszym zdaniem na tyle wartościowe, aby je odświeżyć w konwencji „unplugged”. Tym sposobem znalazło się miejsce dla takich utworów jak „Sztylet” czy „Idziemy przez czas”, których pierwotnie miało nie być na tym wydawnictwie. Po nagraniu materiału uznaliśmy zgodnie, że to jedne z jaśniejszych punktów akustycznej płyty.

- Na „Trzech dekadach” znalazł się także cover utworu „A my nie chcemy uciekać stąd” autorstwa Przemysława Gintrowskiego do słów Jacka Kaczmarskiego, który pamiętamy z filmu „Ostatni dzwonek” z 1989 roku. Dlaczego wybraliście tę kompozycję?

- Ta piosenka chodziła mi po głowie właśnie od momentu, gdy po raz pierwszy obejrzałem „Ostatni dzwonek”, w którym utwór ten wykonał Jacek Wójcicki. Po wielu latach, gdy planowaliśmy płytę akustyczną i mieliśmy skład poszerzony o kilku gości, wśród których byli między innymi Michał Jelonek i Marek Makles, to mogliśmy sobie pozwolić na nagranie naszej wersji tej niełatwej do zagrania piosenki. Jak trudny to kawałek chleba przekonał się jakiś czas temu Grabaż, nagrywając „A my nie chcemy uciekać stąd” z grupą Strachy Na Lachy. My postanowiliśmy podejść do tego utworu całkowicie na poważnie i bez żadnych eksperymentów brzmieniowych. Nagraliśmy ten cover z całą świadomością mocy, jaką niesie ze sobą ten utwór i jego tekst. Nie ukrywam, że inspirowaliśmy się bardziej wersją Wójcickiego z filmu „Ostatni dzwonek”, niż oryginalnym  wykonaniem Gintrowskiego. Jest to więc w sumie cover coveru (śmiech), ale tak naprawdę utożsamiamy się z obiema wersjami. Uważam też, że w czasach tzw. „dobrej zmiany” w naszym kraju, tekst tej piosenki jest jak najbardziej aktualny. Z tego powodu nieprzypadkowo zamieściliśmy „A my nie chcemy uciekać stąd” na końcu płyty akustycznej oraz elektrycznej, na zasadzie klamry podsumowującej przekaz wydawnictwa.

- No właśnie: dlaczego na drugim krążku wchodzącym w skład „Trzech dekad” czyli płycie elektrycznej zamieściliście dokładnie ten sam zestaw utworów co na płycie akustycznej?

- Nie jesteśmy pieszczochami mediów i słuchacze nie znają całej dyskografii Farben Lehre od A do Z. A z drugiej strony nie chcemy zmuszać ludzi do szukania w Internecie wszystkich naszych utworów, żeby mogli sobie porównać wersje elektryczne z akustycznymi. Aby pokazać fanom oraz osobom, które nie znają całej naszej dyskografii, jak dużo pracy wykonaliśmy, tworząc wersje „bez prądu”, dołączyliśmy do boxu krążek elektryczny z tym samym zestawem utworów. Zwrócę uwagę, że na płycie elektrycznej nie znalazły się utwory nagrane na nowo, lecz są tam wersje oryginalne czyli idealny punkt odniesienia dla słuchacza. Jedyną trudność mieliśmy z kawałkiem „A my nie chcemy…”, bo – rzecz jasna – nie mogliśmy tam zamieścić wersji oryginalnej. Nagraliśmy więc alternatywną wersję dla tej zamieszczonej na akustycznym krążku.

- „Trzy dekady” uzupełnia płyta DVD z zapisem Waszego koncertu na tegorocznym Przystanku Woodstock. Dlaczego właśnie tam nagraliście ten materiał?

- Wybór Woodstocku był podyktowany względami praktycznymi. 27 sierpnia wyszliśmy ze studia nagraniowego, a już 3 września na płockim Summer Fall Festival można było nabyć „Trzy dekady”, zatem tempo było zawrotne, a czas kluczem do realizacji. Koncert na Woodstocku odbył się półtora miesiąca przed premierą boxu. Z jednej strony mamy już dwa DVD koncertowe nagrane na Woodstocku na Dużej Scenie – z 2006 i 2013 roku, a z drugiej Scena Krishna ma swój wyjątkowy klimat i bardzo lubimy tam grać. Daje ona dużą możliwość nawiązania kontaktu z publicznością i patrzenia im prosto w oczy. Ale co najważniejsze: jest to scena zadaszona, co uniezależniło nas od warunków pogodowych. Gdy graliśmy ten koncert, była już oficjalna zapowiedź albumu „Trzy dekady”, powstawała także okładka wydawnictwa. Nie mogliśmy nagrać tego DVD w Jarocinie, Cieszanowie czy w Płocku na Summer Fall Festival, gdzie były otwarte sceny, bowiem istniało ryzyko, że spadnie rzęsisty deszcz i uniemożliwi, bądź utrudni realizację DVD.

- „Achtung 2012” jest jak dotąd ostatnim albumem studyjnym w dyskografii Farben Lehre. Gdy 4 lata temu rozmawialiśmy przy okazji promocji tamtego wydawnictwa, mówiliście, że było ono zamknięciem pewnego rozdziału w historii zespołu. A więc jaki będzie Wasz kolejny krok?

- Na razie rozważamy jakieś ruchy personalne w zespole – może pozyskanie drugiego gitarzysty? Na pewno chcemy pójść za ciosem i razem z Mariuszem Kumalą w przyszłym roku pograć trochę koncertów w wersji akustycznej, co będzie dla nas niewątpliwie nie lada zadaniem, bowiem dotychczas nie mamy jeszcze w swojej biografii tego typu występów „na żywo”. No a potem czas pomyśleć o kolejnej, regularnej płycie studyjnej pod szyldem Farben Lehre. Realny termin jej wydania to początek 2018 roku…

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Editors

2022-09-29

Grupa Editors nie tylko poszerzyła skład, ale i zmieniła swój styl muzyczny. Udział Blanck Massa skierował poczynania grupy w stronę muzyki elektronicznej i tanecznej. Nowy album zatytułowany „EBM”, otwiera przed zespołem możliwości, o których chyba wcześniej nie myśleli zbyt poważnie. Perkusista Editors, Ed Lay jest pełen nadziei, a przede wszystkim zaskakującego entuzjazmu w związku z nową płytą. O swoich odczuciach względem „EBM” opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Sigur Rós

2022-09-28

Sigur Rós powracają nie tylko z koncertami, ale i z nową muzyką. Grupa wystąpi już 24 października w warszawskiej hali EXPO XXI. Jak mówi basista zespołu Georg "Goggi" Hólm, na nową muzykę w pełni trzeba będzie trochę poczekać, ale na koncercie usłyszymy już jej fragmenty. Podczas długiej rozmowy opowiedział mi jednak, co działo się w ciągu ostatnich 10 lat, kiedy to aktywność Sigur Rós nie była zbyt intesywna.

Czytaj więcej...

Maciej Tubis

2022-09-16

Po latach nagrań w większych składach pianista Maciej Tubis zdecydował się na pełnoprawny album solowy. I choć wziął na warsztat kompozycje Krzysztofa Komedy, rozwinął je właściwie we własne, autorskie utwory. O podejściu do twórczości Komedy i zawartości albumu opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Superorganism

2022-09-06

W lipcu ukazała się ich druga płyta „World Wide Pop”, ich fanem jest Elton John, a już za kilka dni ponownie wystąpią w Polsce. Superorganism przeciera szlaki na światowej scenie coraz śmielej. O różnych poczynaniach grupy w ostatnim czasie opowiedział mi jeden z jej założycieli - Tucan Michaels.

Czytaj więcej...

Sabina Karwala

2022-09-04

Sabina Karwala wydała nowy album "Bluemental", który jest następcą jej debiutanckiej płyty "Lepidoptera" z 2019 roku. Nowy materiał powstał w okresie pandemii i w naszym wywiadzie z Artystką możecie między innymi przeczytać o tym, jak to wpłynęło na proces powstawania albumu.

Czytaj więcej...

Rare Americans

2022-08-31

Kanadyjska grupa Rare Americans powstała w 2018 roku podczas wyjazdu na Karaiby dwóch braci Jareda i Jamesa Priestnerów. Od tego czasu zespół wydał cztery płyty, zagrał trasy po Ameryce Północnej i Europie (w tym koncert w warszawskiej Hydrozagadce 9 czerwca tego roku) i zdobywają status jednego z najbardziej kreatywnych zespołów na współczesnej scenie indie. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Jamesem Priestnerem, który opowiedział nam o wielu aspektach działalności Rare Americans.

Czytaj więcej...

Czerń

2022-08-25

Na pełnowymiarowe „Zgliszcza” trzeba było trochę poczekać, ale już ep-ka zatytułowana po prostu „Czerń”, powstała w ekspresowym tempie. Tuż przed jej premierą miałem przyjemność przepytać gitarzystów zespołu: Janka Fronczaka oraz tego, który do Czerni dołączył całkiem niedawno – Piotra Sałatę.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2022-08-23

Kariera amerykańskiej formacji Counting Crows trwa już ponad 3 dekady. Zespół ma na koncie 8 płyt studyjnych i setki zagranych koncertów. Ma status formacji znanej, ale nie zawsze w pełni szanowanej. O tym, a także m.in. o niuansach amerykańskiego przemysłu fonograficznego, opowiedział mi w bardzo długiej rozmowie lider grupy, Adam Duritz. A już 18 września grupa wystąpi na jedynym koncercie w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

Ygor Przebindowski

2022-07-29

Kompozytor Ygor Przebindowski nagrał album "Powidoki/Portrety - Miron Białoszewski" jako hołd dla słynnego poety i prozaika, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Porozmawialiśmy z Artystą o procesie powstawania tego znakomitego albumu.

Czytaj więcej...

Patrycja Kosiarkieiwcz

2022-07-22

Patrycja Kosiarkiewicz opublikowała dwupłytowe wydawnictwo zawierające pierwsze wydanie CD albumu „Ogólnie chodzi o to” z 2020 roku oraz całkowicie premierową EP-kę „Hulaj dusza”. Artystka udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała między innymi o tych dwóch wydawnictwach

Czytaj więcej...

Broad Peak

2022-07-20

Trzy lata po "Zimowym morzu" Broad Peak – solowy projekt Patrycji Hefczyńskiej – wraca z nowym materiałem zatytułowanym "Dywizje wilków". Terytorium, po którym porusza się artystka to nadal minimalistyczne zaaranżowane kompozycje, pełne akustycznych dźwięków, często podbarwione dyskretną elektroniką, posiłkujące się umiejętnie wplecionym w całość field recordingiem, silnie łączącym się z niezwykle istotnymi w tym wypadku tekstami. Patrycja udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała o kulisach powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

MaJLo

2022-07-07

Trójmiejski wokalista, producent i kompozytor MaJLo wydał nowe wydawnictwo studyjne, którym tym razem nie jest album, a ep-ka "It Might Be Real". Wydawnictwo to ma szczególne bardzo osobiste znaczenie, o czym artysta opowiedział nam podczas wywiadu.

Czytaj więcej...

alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load