Wywiady

Blonde Redhead

2017-02-26

Amerykańska grupa Blonde Redhead wystąpi 16 marca w warszawskim klubie Proxima. Będzie to drugi koncert tego zespołu w naszym kraju. Z tej okazji wywiadu udzielił nam gitarzysta i wokalista Amedeo Pace.

Rozmowa z: Amedeo Pace

- Wasz ostatni album ukazał się w 2014 roku. Czy macie w zanadrzu nowe kompozycje lub planujecie wydać wydawnictwo z premierowym materiałem?

- Tak, 3 marca ukaże się nowa ep-ka Blonde Redhead zatytułowana „3 O’Clock”. Znajdą się na niej cztery premierowe kompozycje, które także będziemy grać na naszej nadchodzącej europejskiej trasie koncertowej.

- Czy ta ep-ka jest zapowiedzią nowego albumu Blonde Redhead?

- Tak, ale nie potrafię w tej chwili powiedzieć nic więcej na ten temat.  

- We wrześniu ubiegłego roku ukazał się box „Masculin Feminin” z nagraniami z dwóch pierwszych płyt Blonde Redhead. Dlaczego tylko z tych dwóch wydawnictw?

- Zgłosił się do label The Numero Group zajmujący się wydawaniem kompilacji z już istniejących nagrań oraz płyt. Nalegali na wydanie składanki, na której znalazłyby się dwie pierwsze płyty czyli „Blonde Redhead” oraz „La Mia Vita Violenta”. Oba albumy trafiły do sprzedaży w 1995 roku nakładem Smells Like Records. Zgodziliśmy się, choć nie czuliśmy specjalnego entuzjazmu. Nie lubimy cofać się w przeszłość.

- W Blonde Redhead współpracujesz ze swoim bratem Simone oraz wokalistką Kazu Makino. Jak Ci się pracuje z członkiem Twojej najbliższej rodziny?

- Wiesz, współpracuję z Simone od wielu, wielu lat. Zaczęliśmy grać razem gdy byliśmy dziećmi, tak więc jesteśmy do siebie przyzwyczajeni. Ale jak to w rodzinie bywa, czasem nasza współpraca układa się idealnie, a czasem wręcz przeciwnie i nie możemy ze sobą wytrzymać w tym samym pomieszczeniu. Ale nasza miłość do muzyki jednak przeważa i nadal ze sobą gramy (śmiech).

- Ty i Simone studiowaliście jazz w Bostonie, a Kazu jako dziecko uczyła się gry na fortepianie. Bardzo rzadko się zdarza, by muzycy zespołu grającego rock alternatywny byli tak wykształceni muzycznie…

- Ja i Simone przeprowadziliśmy się z Montrealu, w którym dorastaliśmy do Bostonu, aby studiować muzykę jazzową. Bardzo na tym zależało naszym rodzicom, ale my nie uważaliśmy muzyki jazzowej za coś, na czym nam specjalnie zależy. Ale nie żałuję, że tam studiowaliśmy, gdyż zajęcia były w znacznej części poświęcone trenowaniu słuchu i rytmu, co bardzo nam się przydaje w tworzeniu muzyki Blonde Redhead. Z kolei Kazu rzeczywiście uczyła się grać na fortepianie, gdy była małą dziewczynką, ale później porzuciła grę na tym instrumencie i zaczęła grać bluesa. Po przeprowadzce do Nowego Jorku studiowała sztuki artystyczne, poznała nas i tak powstało Blonde Redhead.

- Jak najczęściej powstają piosenki Blonde Redhead?

- Najczęściej to ja jako gitarzysta zaczynam proces tworzenia nowych kompozycji. Następnie przyłącza się do mnie Kazu i razem rozwijamy pomysły. Na końcu dołącza do nas Simone, dodaje partie perkusji i już w trójkę dopracowujemy całość kompozycji. Tworzymy aranże piosenek i tak dalej.

- Preferujecie długą pracę w studio nagraniowym czy jednak wolicie wejść do studia, szybko zarejestrować nowym materiał i zakończyć sesje nagraniowe?

- Ten czas zmienia się z każdą kolejną płytą Blonde Redhead. Nasz pierwszy album został nagrany w ciągu kilku dni, kolejny już w kilkanaście, następny około 2 tygodnie. Jednak miesiąc to maksimum, które jest nam potrzebne do zarejestrowania nowej płyty.

- Nadal mieszkasz w Nowym Jorku?

- Tak.

- Jak to miasto wpływa na Ciebie jako twórcę muzyki?

- Uważam, że jest to trudne miasto, jeśli chcesz znaleźć swoją przestrzeń życiową i tworzyć muzykę w spokoju. Jest tak, gdyż wszyscy poświęcają dużo czasu na przeżycie w Nowym Jorku. Dla artystów jest to bardzo drogie miasto. Poza tym będąc muzykiem w Nowym Jorku, zwłaszcza muzykiem zespołu alternatywnego, ciągle musisz walczyć z problemami logistycznymi. Miejsca na próby są ciągle zamykane bądź zamieniane na przykład na apartamenty. Są nieustanne problemy z parkowaniem samochodu, którym przewozisz sprzęt. Oczywiście, z czasem się do tych trudności adaptujesz, ale jednak wciąż musisz się z nimi zmagać. A potem jedziemy z koncertami do mniejszych miejscowości i widzimy różnice. Jest tam o wiele łatwiej i przyjemniej.

- Ale Nowy Jork dał Wam możliwość poznania znanych muzyków, którzy Wam pomogli. Mam tu na myśli chociażby byłego perkusistę Sonic Youth - Steve’a Shelleya, który wydał Wasze dwa pierwsze albumy w założonej przez siebie wytwórni Smells Like Records. Jak wspominasz współpracę z nim?

- Współpraca z nim cechowała się przede wszystkim spokojem. Nie było na nas żadnego ciśnienia, abyśmy cokolwiek robili jak najszybciej. Steve miał swoje wizje, jak powinniśmy brzmieć, ale do niczego nas nie zmuszał. Jedynie przekazywał nam pewne wskazówki i pozwalał nam nagrywać to, na co mieliśmy ochotę.

- Po wydaniu w 2000 roku albumu „Melody Of Certain Damaged Lemons” mieliście czteroletnią przerwę w wydawaniu płyt, po czym wróciliście z wydanym w 2004 roku krążkiem „Misery Is A Butterfly”. Był to jednocześnie początek Waszej współpracy z legendarną wytwórnią 4AD, dla której nagraliście trzy płyty. Jak wspominasz tę kooperację?

- Bardzo miło. Nie mogliśmy trafić lepiej w tamtym okresie naszej działalności. Był to krok naprzód we właściwym kierunku w muzycznym rozwoju Blonde Redhead. Jak wspomniałeś, w tamtym czasie nasza muzyka poszła w stronę muzyki shoegaze oraz dream pop i wybór 4AD był jak najbardziej naturalny. Wydaliśmy dla nich trzy albumy, które uważam za jedne z najlepszych w naszej dyskografii czyli „Misery Is A Butterfly”, „21” oraz „Penny Sparkle”.

- W mojej ocenie muzyka Blonde Redhead ma bardzo filmowy klimat. Jak sobie wyobrażasz idealny film z muzyką Twojego zespołu?

- Hm, bardzo trudne pytanie (zapada długa cisza). Na pewno nie byłby to film akcji, ani komedia….Nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć, gdyż nigdy się nad tym nie zastanawiałem…

- Dla mnie Wasza muzyka idealnie pasowałaby do włoskich bądź francuskich filmów z lat 50 i 60 ubiegłego wieku…

- Bardzo lubię muzykę z francuskich filmów z tamtego okresu i mam kilka ulubionych piosenek do których zawsze wracam. Ale trudno byłoby nam nawiązać w naszej twórczości do muzyki z lat 50 i 60. gdyż trudno jest powtórzyć coś, co już zostało nagrane w tamtym czasie. Musielibyśmy żyć w tamtych latach, aby poczuć tamten klimat. Bez tego jest to niemożliwe.

- W Waszej dyskografii brakuje według mnie koncertowego DVD…

- Myśleliśmy kilkukrotnie o wydanie DVD, między innymi przy okazji trasy promującej album „Misery Is A Butterfly”, ale nigdy tego nie zrealizowaliśmy. Na pewno takie wydawnictwo kiedyś powstanie i myślę, że stanie się to już w niedalekiej przyszłości. Tym bardziej, że bardzo lubimy grać koncerty.

- Dziękuję za rozmowę. 

Blonde Redhead wystąpi 16 marca w warszawskim klubie Proxima. TUTAJ więcej informacji na temat tego koncertu. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Editors

2022-09-29

Grupa Editors nie tylko poszerzyła skład, ale i zmieniła swój styl muzyczny. Udział Blanck Massa skierował poczynania grupy w stronę muzyki elektronicznej i tanecznej. Nowy album zatytułowany „EBM”, otwiera przed zespołem możliwości, o których chyba wcześniej nie myśleli zbyt poważnie. Perkusista Editors, Ed Lay jest pełen nadziei, a przede wszystkim zaskakującego entuzjazmu w związku z nową płytą. O swoich odczuciach względem „EBM” opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Sigur Rós

2022-09-28

Sigur Rós powracają nie tylko z koncertami, ale i z nową muzyką. Grupa wystąpi już 24 października w warszawskiej hali EXPO XXI. Jak mówi basista zespołu Georg "Goggi" Hólm, na nową muzykę w pełni trzeba będzie trochę poczekać, ale na koncercie usłyszymy już jej fragmenty. Podczas długiej rozmowy opowiedział mi jednak, co działo się w ciągu ostatnich 10 lat, kiedy to aktywność Sigur Rós nie była zbyt intesywna.

Czytaj więcej...

Maciej Tubis

2022-09-16

Po latach nagrań w większych składach pianista Maciej Tubis zdecydował się na pełnoprawny album solowy. I choć wziął na warsztat kompozycje Krzysztofa Komedy, rozwinął je właściwie we własne, autorskie utwory. O podejściu do twórczości Komedy i zawartości albumu opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Superorganism

2022-09-06

W lipcu ukazała się ich druga płyta „World Wide Pop”, ich fanem jest Elton John, a już za kilka dni ponownie wystąpią w Polsce. Superorganism przeciera szlaki na światowej scenie coraz śmielej. O różnych poczynaniach grupy w ostatnim czasie opowiedział mi jeden z jej założycieli - Tucan Michaels.

Czytaj więcej...

Sabina Karwala

2022-09-04

Sabina Karwala wydała nowy album "Bluemental", który jest następcą jej debiutanckiej płyty "Lepidoptera" z 2019 roku. Nowy materiał powstał w okresie pandemii i w naszym wywiadzie z Artystką możecie między innymi przeczytać o tym, jak to wpłynęło na proces powstawania albumu.

Czytaj więcej...

Rare Americans

2022-08-31

Kanadyjska grupa Rare Americans powstała w 2018 roku podczas wyjazdu na Karaiby dwóch braci Jareda i Jamesa Priestnerów. Od tego czasu zespół wydał cztery płyty, zagrał trasy po Ameryce Północnej i Europie (w tym koncert w warszawskiej Hydrozagadce 9 czerwca tego roku) i zdobywają status jednego z najbardziej kreatywnych zespołów na współczesnej scenie indie. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Jamesem Priestnerem, który opowiedział nam o wielu aspektach działalności Rare Americans.

Czytaj więcej...

Czerń

2022-08-25

Na pełnowymiarowe „Zgliszcza” trzeba było trochę poczekać, ale już ep-ka zatytułowana po prostu „Czerń”, powstała w ekspresowym tempie. Tuż przed jej premierą miałem przyjemność przepytać gitarzystów zespołu: Janka Fronczaka oraz tego, który do Czerni dołączył całkiem niedawno – Piotra Sałatę.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2022-08-23

Kariera amerykańskiej formacji Counting Crows trwa już ponad 3 dekady. Zespół ma na koncie 8 płyt studyjnych i setki zagranych koncertów. Ma status formacji znanej, ale nie zawsze w pełni szanowanej. O tym, a także m.in. o niuansach amerykańskiego przemysłu fonograficznego, opowiedział mi w bardzo długiej rozmowie lider grupy, Adam Duritz. A już 18 września grupa wystąpi na jedynym koncercie w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

Ygor Przebindowski

2022-07-29

Kompozytor Ygor Przebindowski nagrał album "Powidoki/Portrety - Miron Białoszewski" jako hołd dla słynnego poety i prozaika, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Porozmawialiśmy z Artystą o procesie powstawania tego znakomitego albumu.

Czytaj więcej...

Patrycja Kosiarkieiwcz

2022-07-22

Patrycja Kosiarkiewicz opublikowała dwupłytowe wydawnictwo zawierające pierwsze wydanie CD albumu „Ogólnie chodzi o to” z 2020 roku oraz całkowicie premierową EP-kę „Hulaj dusza”. Artystka udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała między innymi o tych dwóch wydawnictwach

Czytaj więcej...

Broad Peak

2022-07-20

Trzy lata po "Zimowym morzu" Broad Peak – solowy projekt Patrycji Hefczyńskiej – wraca z nowym materiałem zatytułowanym "Dywizje wilków". Terytorium, po którym porusza się artystka to nadal minimalistyczne zaaranżowane kompozycje, pełne akustycznych dźwięków, często podbarwione dyskretną elektroniką, posiłkujące się umiejętnie wplecionym w całość field recordingiem, silnie łączącym się z niezwykle istotnymi w tym wypadku tekstami. Patrycja udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała o kulisach powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

MaJLo

2022-07-07

Trójmiejski wokalista, producent i kompozytor MaJLo wydał nowe wydawnictwo studyjne, którym tym razem nie jest album, a ep-ka "It Might Be Real". Wydawnictwo to ma szczególne bardzo osobiste znaczenie, o czym artysta opowiedział nam podczas wywiadu.

Czytaj więcej...

alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load