Wywiady

Żywiołak

2017-12-29

„Pieśni Pół/Nocy” to długa i niezwykle wciągająca klimatem płyta grupy Żywiołak, podejmująca tematykę historii Pomorza. Nie bez znaczenia jest w tym także twórczość etnografa Oskara Kolberga, którego bogaty dorobek był jedną z bezpośrednich inspiracji do stworzenia płyty. Rozmowa z Robertem Jaworskim, liderem grupy z jednej strony wyjaśniła złożoność nowego dzieła zespołu, a z drugiej stanowiła punkt wyjścia do przyszłych artystycznych poczynań Żywiołaka. Poniżej jej zapis.

Rozmowa z: Robert Jaworski

MM: Co było tak naprawdę pierwszym impulsem do tego, by zająć się historią Pomorza?

RJ: Wynikało to z moich fascynacji muzycznych. Od lat jest jestem pod ogromnym wrażeniem twórczości folkowych zespołów skandynawskich. Moim faworytem jest szwedzka Hedningarna. Mimo wielu lat słuchania wciąż nie przestaje mnie inspirować i cały czas zaskakuje. Wydana w ubiegłym roku składanka „Kult” jeszcze bardziej mnie w tym chyba utwierdziła. Ich muzyka inspirowana jest kulturą Skandynawii, a szczególnie Szwecji, której historia jest z Polską nierozerwalnie związana. Kiedyś to był można powiedzieć, wspólny obszar kulturowy. Wspólni królowie, czy karczmy na zamarzniętym Bałtyku, to wiedza, która dziś już nikogo jakoś bardzo nie dziwi.  Śmiało można powiedzieć, że moja fascynacja Hedningarną przełożyła się bezpośrednio na twórczość Żywiołaka. W trakcie poszukiwań inspiracji trafiłem na dzieła dziewiętnastowiecznego etnografa Oskara Kolberga.  Jeden z jego tomów nosi tytuł „Pomorze”. Impulsów było jednak więcej. Wertując kolejne już utwory literackie B.Leśmiana, natrafiłem na wiersz pt. „Skrzeble”, traktujący o stworzeniach mitologii Kaszub. Tak więc tych punktów zapalnych, które się połączyły w jednym momencie było całe mnóstwo. Nie bez znaczenia był też nadzwyczaj odczuwalny odzew od fanów w tym właśnie temacie.

MM: „Pieśni Pomorza” to płyta alchemiczna. Brzmi mistycznie i tajemniczo. Jak ją tworzyliście?

RJ: Dobre pytanie. Właściwie wszystkie numery, które znalazły się na płycie, były przećwiczone na próbach od deski do deski. Natomiast 2-4 utwory powstały już w studiu jako dodatki do regularnego materiału. To też taki niesamowity przypadek, że przez dłuższy czas borykałem się ze znalezieniem osoby - inżyniera dźwięku, który skłonny byłby współpracować z pełną pokorą dla tych często bardzo nietypowych pomysłów. Mikołaj Jarząbek potraktował mnie trochę jak „guru”(?) i praca z nim okazała się tak owocna, że udało mi się zrobić więcej, niż zakładałem. Podogrywałem mnóstwo dodatkowych instrumentów i brzmień. Gdybyśmy pozostali jedynie przy tym, co stworzyliśmy na próbach, to ten album brzmiałby dużo bardziej sztampowo. Natomiast płytę stricte „alchemiczną” dopiero szykuję w ramach mojego solowego projektu: rekonstrukcja/destrukcja. Na niej będą już bezpośrednie nawiązania do alchemii, bo będzie po części oparta na książce „Sędziwój” Józefa Bohdana Dziekońskiego.

MM: „Dens Makabreska” to taki trupi erotyk?

RJ: To tekst tradycyjny, do którego dołożyliśmy refren i jedną puentującą zwrotkę. To groteska ludowa.

MM: Mam wrażenie, że te pieśni mają coś wspólnego z muzyką nordycką a słuchając „OG” z dalekowschodnią.

RJ: Tak, jak najbardziej. „OG” jest tutaj zamierzonym wyjątkiem. Zaczęliśmy intensywnie zgłębiać historię olbrzymów, które na Pomorzu mają swoje poczesne miejsce na piedestale demonologii ludowej. Opowiadam o tym także w „Bagiennej królowej”. Natomiast tutaj chcieliśmy pokazać olbrzymy z punktu widzenia Biblii. Zaczęliśmy to już zresztą robić na ep-ce „Muzyka Psychoaktywnego Stolema”. Tam Stanisław Szroeder czytał fragmenty historii związane z olbrzymami z O.Kolberga.  Jest tam między innymi mowa o tym, że olbrzymy wyginęły w wyniku potopu. To przykład naturalnej pozostałości kultury chrześcijańskiej w powiastkach ludowych.  Z kolei jeszcze inaczej wyglądają opowiadania w „księgach rabinniczych”, które różnią się od opowiadań z biblijnego „Pięcioksięgu”. Folklor żydowski jest jak widać również wielowątkowy i wieloznaczeniowy.  Jak każdy inny posiada swoje regionalne odsłony i wersje. W nich natrafiłem właśnie na tą, w której jeden z olbrzymów przetrwał potop dzięki Noemu, trzymając się jego Arki. Stwierdziłem, że jest to na tyle ciekawe, że postanowiłem zrobić wyłom w stylistyce tej płyty. Ten olbrzym jest postacią historyczną – to król Baszanu o imieniu Og. Na kolejnych płytach wrócę być może do tego tematu ze zdwojoną siłą.

MM: „Wionek” nie jest przypadkiem śląski?

RJ: Wydaje mi się, że język śląski ma wspólne korzenie z językiem serbo-łużyckim. Podobnie jest z kaszubskim. Tekst tego utworu w Kolbergu  „Pomorze” był niekompletny. Brakowało w nim paru wyrazów. Żeby mieć pełny ogląd, za radą przypisu przewertowałem też tom „Wielkie Księstwo Poznańskie”. Okazało się, że to melodia ogólnopolska. Kolberg nie zbierał ich w okresie głębokiego średniowiecza, tylko w XIX w., w związku z tym te przyśpiewki mogły funkcjonować w różnych regionach. Tak więc pewnie i na Śląsku można by je odszukać.  

MM: Muzyczną kwintesencją zdaje się być „Po Morze”, które zamyka całą płytę.

RJ: Zgadza się. To totalna magia. Olga Rembowska napisała ten tekst „na czuja”. Powiedziałem jej tylko, że mógłby być o tym, że może zabiera wszystko. No i napisała coś, co doskonale puentuje całą historię tej płyty.

MM: Wiem, że planujecie kontynuację tej tematyki, a ten szum morza, który jest pod koniec „Po Morza” jest z jednej strony zamknięciem, a z drugiej może stanowić przypływ czegoś nowego.

RJ: Tak, dokładnie. Mam już pomysł na kolejne dwie płyty, zgłębiające tematykę pomorską. Myślę, że dopiero teraz się zacznie prawdziwa zabawa (śmiech). Nasz pan oceanów nazywał się Wodan i na przykład o nim chcemy opowiedzieć na kolejnej płycie. To będzie już bardziej „podwodna” opowieść, będąca również zbieżną z pierwszą płytą Żywiołaka, czyli „Nową Ex-Tradycją”.

MM: Pojawią się jeszcze jakieś teledyski? Ta muzyka daje przecież spore pole do popisu wizualnego.

RJ: Owszem. Planujemy teledysk do utworu „Bóstwa”. Nawiązywać będzie do wcześniejszej „Nocy Kupały” i będzie klipem animowanym autorstwa Łukasza Rusinka. 

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load