Wywiady

Ted Nemeth

2018-01-14

Łódzka grupa Ted Nemeth intensywnie promuje swój drugi album „Ctrl C”. Stawiając na bardziej piosenkową formę, muzycy wzbogacili nieco swoje brzmienie dodatkowym instrumentarium. O braku czasu, zasięgu i innych wybranych elementach zawartości „żółtej” płyty opowiedział mi gitarzysta, wokalista i autor tekstów grupy, Patryk Pietrzak.

Rozmowa z: Patryk Pietrzak

MM: Wiem, że były już porównania do Myslovitz, Happysad, czy nawet Pidżamy Porno, a mnie kojarzycie się i z Cool Kids Of Death i z Dawidem Podsiadło.

PP: To dość romantyczne porównanie (śmiech). Cool Kids Of Death bardzo lubię, wychowałem się na nich. Ich muzyka ma mnóstwo energii i nie zawsze jest taka prosta, jak się wydaje.

MM: Skoro płyta nosi tytuł „Ctrl C”, to skąd banany na okładce?

PP: Nasz perkusista jest grafikiem i mamy taką niepisaną umowę, że to on odpowiada za szatę graficzną naszych płyt. Spędziliśmy sporo czasu na wymyślaniu pomysłów na okładkę naszego pierwszego albumu. Wówczas komuś dawaliśmy je do realizacji. Do tego S.P. Records – wówczas nasz wydawca - chciał mieć wpływ na to, co się na niej miało znaleźć. Ostatecznie Matiz (Mateusz Dziworski, perkusista – przyp. MM) wziął się za to. Tym razem doszliśmy do wniosku, że nie chcemy, żeby było tyle przepychanek, bo nie to jest najważniejsze. Matiz po prostu kupił 7 kilo bananów, siedział w domu, robił ich zdjęcia. Potem odpowiednio je przerobił i wyszło coś takiego. Mnie się to oczywiście skojarzyło z The Velvet Underground, ale bardzo podoba mi się, jak zostało to wyrażone na okładce i w książeczce. Tytuł pojawił się jeszcze przed stworzeniem szaty graficznej. Zresztą dzięki temu jest więcej odniesień.  

MM: A te marynarki? Wiem, że jesteś fanem „Antics” grupy Interpol.

PP: Tak, to pewnie też jest jakieś odniesienie. To wyszło najpierw jako pomysł na sesję zdjęciową przy stole. Na drodze burzy mózgów pojawiły się te owoce i żółty kolor. I do tego doszła propozycja dress code’u w tej sesji. To był bardzo fajny eksperyment. Nie wiemy, jak to będzie wyglądało dalej, bo czuję, że wszystko się cały czas zmienia i musimy iść do przodu. Dziś mamy taki pomysł i jego się trzymamy, a jutro może on nie mieć żadnego znaczenia.

MM: Skąd ta „Ofelia” w tym wszystkim? Czy to wpływ twojej codziennej pracy aktora?

PP: Bardziej się wzięła z doświadczeń. Na trzecim roku studiów przerabialiśmy twórczość Szekspira. Ja akurat wybrałem „Hamleta”. Poświęciłem temu sporo czasu. Długo pracowałem nad jego monologiem, w którym on dowiaduje się oszustwie swojej matki i o zdradzie ojca, więc pewnie stąd się to wzięło. Poza tym lubię „Hamleta”.

MM: Wiem, że to Wojtek Wierzba przyniósł syntezator na próbę, ale oprócz tego na płycie słychać trochę bitów, jak na przykład w „Nie Myśleć”, czy wspomnianej „Ofelii”.

PP: W „Ofelli” bit jest żywy, perkusyjny. Natomiast rzeczywiście w „Nie Myśleć” jest elektroniczny.

MM: Swoją drogą - „Nie Myśleć” to numer o niebycie.

PP: Ciekawa interpretacja. I chyba słuszna. To ostatni numer, zrobiony na tę płytę. Powstał już w trakcie prac w studiu. Napisałem go w domu. Chciałem go zrobić tylko na gitarze, ale za namową Pawła Cieślaka, naszego producenta, przetransponowałem wszystko na klawisze. I tak dźwięk po dźwięku to poskładałem. Poprzez obie aktywności zawodowe, miewam różne okresy. Raz mam pracę, a raz nie. I tego rodzaju rozterki chciałem w tym utworze zawrzeć.

MM: Nie masz wrażenia, że brak zasięgu, to dla wielu ludzi dzisiaj katastrofa?

PP: Paradoksalnie myślę, że to nie tyle katastrofa, ile sytuacja niewygodna. Każdy zna to uczucie, bo jest to strasznie przyjemne np. w jakiejś głuszy. Chyba, że masz coś ważnego akurat do załatwienia (śmiech). Sam tak miewam, ale to są takie chwile, że mam poczucie, że nikt się do mnie nie dobije (śmiech).


MM: Z kolei utwór, nomen omen „Zasięgi”, bardzo mnie poruszył – brzmi jak lament depresjonisty. To w tym utworze Michał zagrał na ukulele?

PP: Uwielbiam ten numer na koncertach. Gramy go zwykle na końcu. Świetnie się sprawdza, bo ten kawałek dąży do kulminacji. Ale czy to jest lament depresjonisty… Kiedy grałem tę piosenkę w domu, to wyświetlały mi się jakieś obrazy z paleniem czarownic, ze stosami stojącymi na ulicy… Natomiast rozwiązanie tej piosenki jest ostatecznie optymistyczne. Chodzi o moment w życiu, w którym jesteś gotowy do robienia swoich rzeczy. I tak, w tym numerze Michał (Gibki, gitarzysta – przyp. MM) zagrał na ukulele, natomiast na koncertach gra to na gitarze.    

MM: „Skowronki” to z jednej strony pogodzenie, a z drugiej odpuszczenie. Poza tym słychać tu skrzypce.

PP: Skrzypce, altówkę. Wiesz, nie chcieliśmy się ograniczać, jeśli chodzi o tę płytę. Stąd tyle różnych dodatków. Gdy gramy na żywo, to owszem, jest to uboższe instrumentarium, ale energia jest większa. Jestem fanem tego, by wykonywać jak najmniej działań przeszkadzającej w relacji muzyk-słuchacz.

MM: Słuchając „Ctrl C”, odnoszę wrażenie, że te piosenki są „rwane”. Chętnie bym was usłyszał w szerszych formach, zwłaszcza, że pomysły wyjściowe mają predyspozycje to takiego grania.

PP: Myślę, że jest to możliwe. Na pierwszej płycie duża część pomysłów wyszła właśnie od takiego jammującego grania. Jednak w obecnej sytuacji, kiedy gramy sporo koncertów, mamy też inne aktywności, a do tego dochodzi życie prywatne, to nie zawsze jest to możliwe. A w przypadku tej płyty, sporą część materiału napisałem w domu. I bardzo często były to już zamknięte formy. Podszedłem do tego piosenkowo, natomiast nie było to jakoś szczególnie celowe ukierunkowanie. Uznałem po prostu, że taka forma będzie w porządku. Potem trochę jammowaliśmy wokół tych numerów i wiele rzeczy się zmieniło, natomiast był to jednak inny proces tworzenia całości.

MM: Planujecie jeszcze jakiś klip?

PP: Tak, jest kilka pomysłów. Musimy jednak mierzyć siły na zamiary. Poza tym jest to związane z czasem, którego – jak już wspomnieliśmy wcześniej – nie zawsze mamy odpowiednią ilość.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Błażej Grochulski


Rozmawiał: Maciej Majewski


Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Czytaj więcej...

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Czytaj więcej...

Tulia

2018-06-25

Tuż po triumfalnym występie na tegorocznym festiwalu w Opolu i premierze debiutanckiej płyty zatytułowanej po prostu "Tulia" spotkaliśmy się na rozmowę z tworzącymi grupę: Dominiką Siepką, Joanną Sinkiewicz, Patrycją Nowicką i Tulią Biczak.

Czytaj więcej...

Romantycy Lekkich Obyczajów

2018-06-23

Romantycy Lekkich Obyczajów wydali wiosną nowy album. „Neoromantyzm” to emocjonalna opowieść o miłości w czasach współczesnych, nostalgii i radzeniu sobie z ich przymiotami. O korzyściach płynących z nagrywania w domu oraz niuansach, jakie kryją nowe nagrania, opowiedzieli mi główni sprawcy zamieszania – Adam Miller i Damian Lange.

Czytaj więcej...

L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load