Wywiady

ATME

2018-02-17

Wrocławska grupa ATME pod koniec ubiegłego roku zadebiutowała pełnowymiarowym długograjem „State Of Necessity”. Ciężki, ale i klimatyczny album, kojarzący się z dokonaniami Tool, deklaruje poszukiwanie własnej formy muzycznej. O tym, jak przebiegało tworzenie płyty opowiedzieli mi wokalista i autor tekstów Łukasz Pawełoszek, gitarzysta Piotr Guliński i basista Adrian Nejman.

Rozmowa z: Łukasz Pawełoszek / Piotr Guliński / Adrian Nej

MM: Po wysłuchaniu „Forgiving Myself” w ogóle nie wiedziałem, o co Wam chodzi. Po wysłuchaniu „State Of Necessity” doszedłem do wniosku, że jesteście bardzo skrajni, bo obok długich złożonych form muzycznych, pojawiają się krótsze, nieco prostsze. Z czego to wynika?

ŁP: „Forgiving Myself” to w zasadzie jeden utwór podzielony na trzy części.

PG: To ciekawe pytanie i trzeba by się głębiej nad nim zastanowić… Wynika to z tego, jak bardzo różnorodni jesteśmy.

ŁP: Nie czuję, żebyśmy byli aż tak skrajni, jak to ująłeś. Wydaje mi się, że  staramy się przelać nasze emocje, czy przemyślenia, które dotyczą różnych dziedzin. Jednymi emocjonujemy się bardziej, innymi mniej.

AN: Stawiamy jednak na dłuższe formy. Te krótsze są raczej interludiami, które mają pełnić funkcję oddechu po tych bardziej rozbudowanych kompozycjach.

MM: Z osób, które pojawiły się gościnnie na płycie, można by stworzyć osobny zespół: Łukasz Kotecki gra na saksofonie, Gosia Rabiega-Maciaszek z More Wine Please śpiewa, Agnieszka Bączkowska gra na misach tybetańskich, Leopold Komuszna na gongach, Tomek Kościukiewicz na didgeridoo. Zastanawiam się, czy nie prościej samemu było wziąć te instrumenty i spróbować na nich zagrać? Zwłaszcza, że z kijem deszczowym i bębnami plemiennymi sobie radzicie.

ŁP: Odpowiem na przykładzie Agnieszki. Ona nie tylko gra na tych misach, ale prowadzi także terapię dźwiękową. Poza tym wydaje mi się, że każdy muzyk, który podchodzi do instrumentu, wkłada w niego swój styl. Każdy z muzyków, którego zaprosiliśmy na tę płytę, wniósł też pierwiastek siebie do tych nagrań. Gdybyśmy to my zagrali na tych instrumentach, to owszem – byłoby to w pełni nasze, ale myślę, że zabrakłoby tego, co wnieśli właśnie Ci muzycy.

PG: Poza tym tworzymy też z nimi pewien krąg przyjaciół, więc możemy sobie pomóc, wspólnie tworzyć i jednocześnie nawzajem się promować.

MM: Jak zatem to wygląda na koncertach? Korzystacie z jakiegoś samplera, czy tych dodatkowych dźwięków po prostu nie ma.

PG: To zależy. Na koncercie premierowym udało się zagrać utwór „Pleasure Box” z Gosią i Łukaszem K., natomiast nie jest możliwe zabranie ich wszystkich na trasę. Sami jednak, jak słusznie zauważyłeś, gramy na bębnach i kiju deszczowym, a niektóre dźwięki puszczamy w formie sampli. Chcemy jeszcze rozszerzyć repertuar o inne instrumenty etniczne. Partię saksofonu gram ja – na gitarze (śmiech). Myślę jednak, że taki układ jest dobry: na płycie masz całe to bogactwo, a na żywo możesz usłyszeć nas w innej formie, bardziej bezpośredniej.  


MM: Czy tytuł „144-261/18” ma coś wspólnego z Fabryką Maszyn Rolniczych „Pilmet”, przy ul. Metalowców we Wrocławiu?

PG: Jesteś pierwszą osobą, która to znalazła. Ten numer pochodzi z tabliczki adresowej przytwierdzonej do muru poniemieckiego budynku, w którym mieliśmy salę prób, zanim spłonęła. To nasz hołd dla miejsca, w którym powstała większość muzyki z albumu „State Of Necessity”.

AN: Ale tak – tam firma „Pilmet” się mieściła (śmiech).

MM: Skoro mowa o hołdach – czy „Ananke” to hołd dla bogini?

ŁP: Nie tyle hołd, co inwokacja, odwołanie się, dialog mojego autorstwa z boginią konieczności. Nie traktowanej jako bóstwo hołdujące, lecz jako mitologia, archetyp.

MM: Z kolei „The Screen” brzmi jak zrzut sygnału z telewizora?

PG: To jest symbol tego, co się dzieje w naszych głowach i jak działa umysł ludzki. Jesteśmy antenami radiowymi i cały czas odbieramy różne myśli.  Gdyby znaleźć więcej czasu, żeby się wyciszyć i wejść w stan medytacyjny, to dopiero wtedy jesteśmy w stanie usłyszeć wszystkie te głosy i ten najważniejszy - intuicję. Dlatego pod koniec jest to wyciszenie i przejście do „un(cut) Thoughts”. Głosy, które słychać w tym utworze należą do naszych znajomych i nas samych. Można się oczyścić i wyzbyć tego hałasu, choć nie jest łatwe. Warto jednak próbować.

MM: W „Hotel Of Transfiguration” też pod koniec pojawiają się głosy

PG: To już jest „Hidden Track”. To fragment z pewnego filmu.

MM: Co dalej się z tym będzie działo?

ŁP: Na razie skupiamy się na promocji albumu. Mamy kilka mniejszych koncertów w marcu. Chcemy też zagrać za granicą. Poza tym powstają już nowe kompozycje.

PG: Będzie też klip, ale na razie jeszcze nie zdradzimy, do którego utworu.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Editors

2022-09-29

Grupa Editors nie tylko poszerzyła skład, ale i zmieniła swój styl muzyczny. Udział Blanck Massa skierował poczynania grupy w stronę muzyki elektronicznej i tanecznej. Nowy album zatytułowany „EBM”, otwiera przed zespołem możliwości, o których chyba wcześniej nie myśleli zbyt poważnie. Perkusista Editors, Ed Lay jest pełen nadziei, a przede wszystkim zaskakującego entuzjazmu w związku z nową płytą. O swoich odczuciach względem „EBM” opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Sigur Rós

2022-09-28

Sigur Rós powracają nie tylko z koncertami, ale i z nową muzyką. Grupa wystąpi już 24 października w warszawskiej hali EXPO XXI. Jak mówi basista zespołu Georg "Goggi" Hólm, na nową muzykę w pełni trzeba będzie trochę poczekać, ale na koncercie usłyszymy już jej fragmenty. Podczas długiej rozmowy opowiedział mi jednak, co działo się w ciągu ostatnich 10 lat, kiedy to aktywność Sigur Rós nie była zbyt intesywna.

Czytaj więcej...

Maciej Tubis

2022-09-16

Po latach nagrań w większych składach pianista Maciej Tubis zdecydował się na pełnoprawny album solowy. I choć wziął na warsztat kompozycje Krzysztofa Komedy, rozwinął je właściwie we własne, autorskie utwory. O podejściu do twórczości Komedy i zawartości albumu opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Superorganism

2022-09-06

W lipcu ukazała się ich druga płyta „World Wide Pop”, ich fanem jest Elton John, a już za kilka dni ponownie wystąpią w Polsce. Superorganism przeciera szlaki na światowej scenie coraz śmielej. O różnych poczynaniach grupy w ostatnim czasie opowiedział mi jeden z jej założycieli - Tucan Michaels.

Czytaj więcej...

Sabina Karwala

2022-09-04

Sabina Karwala wydała nowy album "Bluemental", który jest następcą jej debiutanckiej płyty "Lepidoptera" z 2019 roku. Nowy materiał powstał w okresie pandemii i w naszym wywiadzie z Artystką możecie między innymi przeczytać o tym, jak to wpłynęło na proces powstawania albumu.

Czytaj więcej...

Rare Americans

2022-08-31

Kanadyjska grupa Rare Americans powstała w 2018 roku podczas wyjazdu na Karaiby dwóch braci Jareda i Jamesa Priestnerów. Od tego czasu zespół wydał cztery płyty, zagrał trasy po Ameryce Północnej i Europie (w tym koncert w warszawskiej Hydrozagadce 9 czerwca tego roku) i zdobywają status jednego z najbardziej kreatywnych zespołów na współczesnej scenie indie. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Jamesem Priestnerem, który opowiedział nam o wielu aspektach działalności Rare Americans.

Czytaj więcej...

Czerń

2022-08-25

Na pełnowymiarowe „Zgliszcza” trzeba było trochę poczekać, ale już ep-ka zatytułowana po prostu „Czerń”, powstała w ekspresowym tempie. Tuż przed jej premierą miałem przyjemność przepytać gitarzystów zespołu: Janka Fronczaka oraz tego, który do Czerni dołączył całkiem niedawno – Piotra Sałatę.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2022-08-23

Kariera amerykańskiej formacji Counting Crows trwa już ponad 3 dekady. Zespół ma na koncie 8 płyt studyjnych i setki zagranych koncertów. Ma status formacji znanej, ale nie zawsze w pełni szanowanej. O tym, a także m.in. o niuansach amerykańskiego przemysłu fonograficznego, opowiedział mi w bardzo długiej rozmowie lider grupy, Adam Duritz. A już 18 września grupa wystąpi na jedynym koncercie w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

Ygor Przebindowski

2022-07-29

Kompozytor Ygor Przebindowski nagrał album "Powidoki/Portrety - Miron Białoszewski" jako hołd dla słynnego poety i prozaika, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Porozmawialiśmy z Artystą o procesie powstawania tego znakomitego albumu.

Czytaj więcej...

Patrycja Kosiarkieiwcz

2022-07-22

Patrycja Kosiarkiewicz opublikowała dwupłytowe wydawnictwo zawierające pierwsze wydanie CD albumu „Ogólnie chodzi o to” z 2020 roku oraz całkowicie premierową EP-kę „Hulaj dusza”. Artystka udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała między innymi o tych dwóch wydawnictwach

Czytaj więcej...

Broad Peak

2022-07-20

Trzy lata po "Zimowym morzu" Broad Peak – solowy projekt Patrycji Hefczyńskiej – wraca z nowym materiałem zatytułowanym "Dywizje wilków". Terytorium, po którym porusza się artystka to nadal minimalistyczne zaaranżowane kompozycje, pełne akustycznych dźwięków, często podbarwione dyskretną elektroniką, posiłkujące się umiejętnie wplecionym w całość field recordingiem, silnie łączącym się z niezwykle istotnymi w tym wypadku tekstami. Patrycja udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała o kulisach powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

MaJLo

2022-07-07

Trójmiejski wokalista, producent i kompozytor MaJLo wydał nowe wydawnictwo studyjne, którym tym razem nie jest album, a ep-ka "It Might Be Real". Wydawnictwo to ma szczególne bardzo osobiste znaczenie, o czym artysta opowiedział nam podczas wywiadu.

Czytaj więcej...

alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load