Wywiady

Lao Che

2018-02-21

Lao Che po raz kolejny nagrało płytę z tekstami, inteligentnie komentującymi polską rzeczywistość. „Wiedza o społeczeństwie” to jednocześnie album utrzymany w stylu brzmień lat 80. O jego niuansach realizacyjnych opowiedzieli nam Spięty i Denat.

Rozmowa z: Spięty / Denat

MM: Mam wrażenie, że o ile „Dzieciom” było taką płytą dla dużych dzieci, które starają się wychować swoje dzieci, tak na „Wiedzy o społeczeństwie” uderzacie już w dorosłą stronę ich jestestwa – taką codzienną, polityczną, rodem z wiadomości. Trochę publicystyczna jest ta płyta.

Spięty: Może tak być. Ja to staram się bronić przed tym słowem „polityka”, bo nigdy nie podejmowałem takich tematów i się nie interesuję tym za bardzo. Mam jakieś swoje preferencje i obserwuje to, co się dzieje, a to powoduje, że tylko bardziej to podkreślam. Myślę jednak, że to trend światowy, bo wszelkie podziały nie są tylko naszą domeną. Niepokojąco się na to patrzy.

MM: Wiem, że ten album nagrywaliście partiami. Nigdy tak nie nagrywaliście. Z czego to wynikło?

Spięty: Dużo improwizowaliśmy. Dodawaliśmy jakieś rzeczy, ale staraliśmy się trzymać jednak za ręcę, żeby miks nie był zbyt przearanżowany.

MM: A od czego wyszliście? Od melodii, akordów? Bo te utwory się różnie zaczynają.

Spięty: Różnie. W każdej sytuacji wyglądało to inaczej. A to riff, a to jakaś zagrywka. Trzeba też podkreślić to, że na płycie jest saksofon, bo doszedł do nas Karol Gola, który jest wytrawnym muzykiem i też sporo wniósł do tych nagrań, grając również na klawiszach.

MM: Płyta wyszła zwarta, ma klimat ejtisowy – od zimnej fali, aż po Kombi. Utwór „Nie Raj” to właściwie funk.

Spięty: No tak. Miało być osadzone ejtisowo, bo na taki pomysł wpadliśmy w trakcie komponowania i uznaliśmy, że fajnie w takie rzeczy pójść. Pierwszy odruch był taki, że jeszcze na obozie kompozytorskim w Bieszczadach zaczęło to tak brzmieć. A kiedy pojechaliśmy już na sesje do studia Rolling Tapes, gdzie nagrywaliśmy gitary i bas, to zaczęliśmy się jednocześnie bawić efektami. Pamiętam, że Emade (Piotr „Emade” Waglewski, współproducent płyty – przyp. MM) obsługiwał takie pogłosowe urządzenie firmy Eventide, które właśnie dawało taki efekt rodem z lat 80. Wszyscy się tym podjaraliśmy i doszliśmy do wniosku, że mogłoby to nadać wspólny kierunek tym kompozycjom. I tak zostało.

MM: A jak to się stało, że nagrywaliście w zamku w Książu?

Spięty: Mamy przyjaciela, który był prezesem tego zamku i on nam go udostępnił, bo chcieliśmy nagrywać wokale w jakimś dziwnym miejscu (śmiech).

MM: „United Colours Of Armageddon” śpiewasz, że jesteś zmuszony uchodzisz za kogoś, niż nie jesteś – czujesz się uchodźcą myślowym?

Spięty: Oby (śmiech).

MM: Mam wrażenie, że ta płyta jest trochę jak tykająca bomba. Czuć w niej napięcie i podskórny wkurw. Apogeum następuje w „Polak, Rusek i Niemiec”, gdzie śpiewasz o Chrystusie +, który nie uratuje naszych dusz.

Spięty: Rzeczywiście, jestem w kilku miejsach na tej płycie mocno poirytowany. Natomiast jeśli chodzi o Chrystusa +, to mogliśmy go określić równie dobrze Chrystusem forte, Chrystusem 3.0, czy Chrystusem TDI. Nie chodziło nam jednak o program 500+

Denat: Bardziej chodziło nam o uspołecznienie Chrystysa jakąś dodatkową nomenklaturą.

MM: Natomiast „Sen A’la Tren” kojarzy się trochę z Voo Voo, głównie ze względów wokalnych. Emade mógł się uśmiechnąć, nagrywając to. Natomiast Wojciech Waglewski mógłby nawet tekstu pozazdrościć.

Spięty: Może mógłby (śmiech). A to ciekawe, co mówisz, bo ten numer jest ukłonem w stronę grupy Izrael. Padają tam słowa: „nabij faję” i ”wolny naród”. Pamiętam, jak po raz pierwszy usłyszałem tę płytę, czyli „Nabij faję”, to się w niej zakochałem. Lubię reggae, choć nie słucham go wiele, natomiast ten album ze swoją pulsacją i klimatem zjadłem w całości (śmiech). Wszystko mi się tam podobało. I chciałem zrobić właśnie taki dubowy numer i naciskałem na to. „Sen A’la Tren” to piosenka o rewolucji i przeciwko zniewoleniu.


MM: Chciałem wrócić do tych elektronicznych rzeczy. Mam wrażenie, że wszyscy w siódemkę bawiliście się tymi instrumentami na zasadzie, że każdy podszedł do klawisza i coś nacisnął. Było tak?

Spięty: Trochę tak było.Jest tu sporo klawiszy, ale także samplerów.

Denat: Nasz perkusista, czyli Maciek „Trocki” Dzierżanowski ma sampler. Filip „Wieża” Różański też korzysta, więc nie jest to tylko moją domeną.

Spięty: Karol też będzie na koncertach grał na klawiszach i też będzie miał sampler. Jest więc w czym wybierać i dobierać, jeśli chodzi o brzmienia.

MM: Skoro wspominacie Karola Golę – jego już było słychać na poprzedniej płycie. Teraz jest już na stałe w składzie zespołu. To się odbyło naturalnie, czy trzeba go było namawiać?

Spięty: Wiesz, tak jakoś przypasowaliśmy sobie nawzajem. Nie chcieliśmy tej płyty robić z doklejanym saksofonem, tylko zaprosiliśmy Karola do tego projektu i na obóz kompozytorski, by był z nami na każdym etapie. Zgodził się i został z nami.

MM: Natomiast utwór „Zbieg z Krainy Dreszcowców” to właściwie hip hop. Kto ułożył ten bit?

Spiety: Ten bit gra Michał „Dimon” Jastrzębski, tylko to jest pociachane i trzeba go było złożyć w całość.

MM: Będzie jakiś klip?

Spięty: Pracujemy nad tym, ale to nie jest prosta rzecz.My nie bawimy się specjalnie w klipy od paru lat. To znaczy robimy je, ale nie jesteśmy do konca zadowoleni z efektu końcowego.

Denat: Ciężko znaleźć też ekipę, która wyjdzie naprzeciw naszym oczekiwaniem i zaskoczyła nas. Jest takie pragnienie w zespole, że jak mamy robić klip, to niech to będzie prawdziwy cios.

Planujesz kolejny solowy album?

Spięty: Tak, ale na pewno nie będą to „Szanty 2” i na pewno nie wyjdzie to w tym roku. Teraz skupiam się na Lao Che.

MM: Podobno będzie wznowienie płyt „Gospel” i „Prąd stały / Prąd zmienny”.

Spięty: Skończyły się licencje w innych wytwórniach, więc wiosną wznowimy je już w Mysticu.

MM: Rozumiem, że teraz głównie koncerty?

Spięty: Tak, zwłaszcza, że jesteśmy wygłodniali grania, ponieważ ubiegły rok spędziliśmy na nagrywaniu tej płyty, więc teraz będziemy dużo grali.

MM: Dzięki za rozmowę. 

Foto: Marcin Klinger


Rozmawiał: Maciej Majewski


Ygor Przebindowski

2022-07-29

Kompozytor Ygor Przebindowski nagrał album "Powidoki/Portrety - Miron Białoszewski" jako hołd dla słynnego poety i prozaika, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku. Porozmawialiśmy z Artystą o procesie powstawania tego znakomitego albumu.

Czytaj więcej...

Patrycja Kosiarkieiwcz

2022-07-22

Patrycja Kosiarkiewicz opublikowała dwupłytowe wydawnictwo zawierające pierwsze wydanie CD albumu „Ogólnie chodzi o to” z 2020 roku oraz całkowicie premierową EP-kę „Hulaj dusza”. Artystka udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała między innymi o tych dwóch wydawnictwach

Czytaj więcej...

Broad Peak

2022-07-20

Trzy lata po "Zimowym morzu" Broad Peak – solowy projekt Patrycji Hefczyńskiej – wraca z nowym materiałem zatytułowanym "Dywizje wilków". Terytorium, po którym porusza się artystka to nadal minimalistyczne zaaranżowane kompozycje, pełne akustycznych dźwięków, często podbarwione dyskretną elektroniką, posiłkujące się umiejętnie wplecionym w całość field recordingiem, silnie łączącym się z niezwykle istotnymi w tym wypadku tekstami. Patrycja udzieliła nam wywiadu, w którym opowiedziała o kulisach powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

MaJLo

2022-07-07

Trójmiejski wokalista, producent i kompozytor MaJLo wydał nowe wydawnictwo studyjne, którym tym razem nie jest album, a ep-ka "It Might Be Real". Wydawnictwo to ma szczególne bardzo osobiste znaczenie, o czym artysta opowiedział nam podczas wywiadu.

Czytaj więcej...

alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load