Wywiady

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Martyna Jakubowicz

MM: Powiedziała Pani, że nie planowała tej płyty – kto w takim razie ją zamówił?

MJ: Wytwórnia płytowa złożyła mi propozycję, by ponownie nagrać piosenki z tekstami Dylana.

MM: Zostały jeszcze jakieś niewykorzystane nagrania z płyty „Tylko Dylan”, które znalazły się „Zwykłym Włóczędze”?

MJ: Jedna piosenka wypadła, bo nie byliśmy do niej przekonani. Usunęliśmy ją.

MM: Ogromną pracę oprócz Pani i Pana Andrzeja wykonał tu Dariusz Befeltowski, czego najlepszym przykładem jest „Ballada o Hollisie Brownie”. Aranże wychodziły od niego?

MJ: Dariusz zawsze wykonuje ogromną pracę. To on wymyśla i nagrywa wszystkie ślady gitar. To był złożony proces twórczy, ponieważ założenie było takie, że wracamy trochę do korzeni i dopasowujemy do każdej piosenki to, co będzie dla niej najlepsze. Podejście zawsze jest takie samo: siadamy z gitarą i nagrywamy w domu demo, taką „rybkę” wokal + gitara. I czasami się z tym trochę mordujemy. Tak było na przykład z piosenką „Śliczny Gładki”, oryginalny tytuł „Handy Dandy”. Pomyślałam, że ten tekst dobrze będzie pracował, kiedy muzyka będzie brzmiała jak żwawy latynoski numer. I ten pomysł się sprawdził. Z kolei w przypadku wspomnianej przez Pana „Ballady o Hollisie Brownie” zaczęło się od skrzypiącego krzesła, potem doszła gitara, a na koniec Darek dołożył jeszcze drumlę. Proszę sobie wyobrazić ludzi siedzących i grających na ganku, z których jeden siedzi na bujanym fotelu. Nie przewidywaliśmy sekcji w tych piosenkach, dopiero na końcu okazało się, że w kilku utworach będzie ona niezbędna. „Ballada o Chudzinie” - w wersji początkowej była piosenką śpiewaną tylko z akompaniamentem gitary klasycznej. Ponieważ jednak zaczęła przypominać piosenkę aktorską zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Całkowita zmiana koncepcji nastąpiła w studiu. Darkowi przyszły do głowy te takie trochę hendrixowskie zagrywki, na bazie których powstał cały ten utwór. Także praca koncepcyjna jest wspólna. Darek jest gitarzystą wszechstronnym i dlatego jest w stanie zagrać w różnych stylistykach. Na przykład „Posłaniec Zła” początkowo przypominał wersję oryginalną. Aby tego uniknąć zrobiliśmy ukłon w stronę rockabilly. Solówkę gitarową Darek zagrał kiedyś znienacka na koncercie. Mieliśmy już wszystkie ślady nagrane, ale ta solówka była tak fajna, że Darek przyjechał do Krakowa i dograł tę ścieżkę do ostatecznego materiału. Praca, która obywa się w ten sposób, to jest naprawdę fajna . Jeżeli muzycy dostają aranż rozpisany, to wtedy wygląda to zupełnie inaczej. Ja lubię te momenty, kiedy przychodzi taki niespodziewany „laser” i dzieją się rzeczy nieprzewidywalne, które nadają czasami zupełnie inny bieg wydarzeniom.


MM: Powiedziała Pani, że nie wiedziała, czy będzie nagrywana sekcja. Zakładaliście zatem, że te piosenki będzie Pani śpiewała tylko w towarzystwie gitary?

MJ: Tak. Pierwotnie zakładaliśmy śladowe użycie basu lub kontrabasu, żeby wzmocnić groove. Nie byłam jednak do końca do tego przekonana. Uznaliśmy, że sekcja powinna się pojawić w tych mocniejszych numerach, a te spokojniejsze, balladowe powinniśmy zostawić w takiej formie, w jakiej są.

MM: Czemu jeszcze raz nagraliście „Polityczny Świat” – tym razem w wersji urban country?

MJ: Chciałam wsadzić trochę kij w mrowisko, gdyż to jest piosenka bardzo aktualna.

MM: Przyznam, że niektóre z utworów na „Zwykłym Włóczędze” mają dość wygładzony aranż. Nie mają one takiej chropowatości jak aranżacje, które nagraliście z Voo Voo na płytę „Tylko Dylan”. To było zamierzone?

MJ: Aranże, które nagraliśmy z Voo Voo, były autorstwa Bartka Straburzyńskiego, który współpracował wcześniej z Lechem Janerką. To jest specyficzna osoba i zrobił to w bardzo fajny sposób. Stąd zresztą także udział Voo Voo na tej płycie, ponieważ uznałam, że żaden inny zespół nie zagra pomysłów Bartka lepiej. Natomiast „Zwykły Włóczęga” to już Dylan, którego zrobiłam po swojemu.

MM: Były problemy z przełożeniem tych tekstów na melodie i śpiew?

MJ: Polski język jest trudny ze względu na te wszystkie szeleszczenia. Kiedy Andrzej pisze, to nie słyszy tego, ale potem, gdy już jest linia melodyczna, czasami ciężko jest wyśpiewać te wszystkie „szelesty”. Robią się takie zbitki, które nie powinny się robić. Taka jest charakterystyka naszego języka. Mistrzem pisania tekstów piosenek po polsku był Wojciech Młynarski. Miałam raz przyjemność śpiewania jego tekstu i to szło jak po maśle. Więc to był wybitny talent. A Andrzej ma specyficzny sposób pisania i czasem musimy coś poprzestawiać, żebym była w stanie umieścić słowa w liniach melodycznych tak, jak on napisał.

MM: Pod koniec płyty pojawia się ten tekst mówiony, który znajduje się także w książeczce. Czemu zdecydowała się Pani go tam umieścić?

MJ: Dlatego, że forma mówiona jest jeszcze bardziej komunikatywna. Tekst czytany jest bardziej osobisty. Nie jestem aktorką, przeczytałam najlepiej jak potrafiłam. Taki był mój zamysł.

MM: Ma Pani swój ulubiony okres w twórczości Boba Dylana?

MJ: Hmm…Nie przepadam za jego elektrycznym graniem z zespołem „The Band” Być może kiedyś do tego wrócę i będzie mi się to podobało. Poza tym nie przepadam też za jego takimi tasiemcowymi tekstami piosenek. Podobają mi się natomiast te ostatnie piosenki, które napisał. Bob Dylan jest w ogóle ciekawą, acz skomplikowaną postacią samą w sobie. Trochę aktor, prześmiewca, dandys, kloszard, rockoandrollowiec, bard, filozof, cynik… Jest wielopostaciowy. Zawsze mówię, że jest nietuzinkowy, ale myślę, że nie jest też łatwym człowiekiem w takim codziennym obyciu.

MM: Co dalej?

MJ: Koncerty z materiałem z tej płyty będziemy grali jesienią.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Jacek Poremba


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load