Wywiady

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Rozmowa z: Olga Mysłowska

MM: Wiem, ze Twoją specjalnością był śpiew operowy i barokowy. Obserwując jednak Twoje poczynania w muzyce rozrywkowej, zastanawiam się, czy bliżej Ci np. do bluesa czy elektroniki?

OM: Wydaje mi się, że to jest taki trójkąt bermudzki, w którym każdy ciągnie w swoją stronę, a potem powstaje z tego Kapitan Planeta (śmiech). Człowiek w ciągu swojego życia muzycznego nasiąka milionem różnych rzeczy. Przez wiele lat rzeczywiście słuchałam wyłącznie muzyki klasycznej. Na tym zresztą polegał mój młodzieńczy bunt, że słuchałam tylko baroku. Najpiękniejsze jest w niej to, że słychać, że jest to muzyka, będąca liczbą w czasie, matematyką. To jest przepiękne. Gdybym jednak została śpiewaczką operową, to bym się zanudziła na śmierć. Natomiast odnosząc się do Twojego pytania – nie wiem, czy jest sens określać, co jest mi bliższe. Wypadkowa tego, co wychodzi, jest jeszcze czymś innym. To, co jest najważniejsze, to kanał, którym mogę przesyłać emocje. Mrok w elektronice jest czymś naturalnym i prawdziwym. Nie chodzi jednak o to, by się w nim taplać. To raczej ta campowość, która objawia się w zarówno w bluesie jak i w elektronice jest kluczowa.

MM: Słuchając Twojego głosu np. w „Oblivion”, mam wrażenie, że wokalnie najbliżej jest Ci chyba z jednej strony do Kate Bush, a z drugiej do Annie Lennox?

OM: O, to wielki komplement dla mnie. I bardzo za niego dziękuję. Do Annie Lennox jest mi zdecydowanie bliżej, dlatego że po niej widać ogromną inteligencję i charyzmę. Poza tym ona jest bardzo androgeniczna. No i jej głos, który moim zdaniem jest dużo ładniejszy od głosu Kate Bush. Podobne postrzegam też Laurie Anderson.

MM: Sama wspominałaś w jednym z wywiadów, że tworzenie muzyki w Polpo Motel zaczyna się od podstaw. Czy to znaczy, że najpierw zawsze jest warstwa muzyczna?

OM: Tak, zawsze zaczyna się od muzyki. Polega to na tym, że spotykamy się, zaczynamy improwizować i w pół godziny powstaje piosenka, do której ja też improwizuje tekst. Nasza muzyka jest na tyle charakterystyczna. że często od razu pociąga za sobą konkretne tematy. Gdybym pisała najpierw tekst, to znacznie trudniej byłoby dopasować do niego muzykę.  

MM: Pytam, ponieważ wydaje mi się, że wasza muzyka sama w sobie stanowi osobną opowieść, abstrahując od tekstów.

OM: To też wynika z tego, że oboje jesteśmy dość silnymi osobowościami. Niełatwo ustępujemy i dbamy o swoje części w naszej muzyce. Mamy swoje obsesje, które nie zawsze rozumiemy, ale je szanujemy. Na początku bardzo się kłóciliśmy. Dopiero gdy pracowaliśmy nad muzyką do spektaklu i mieszkaliśmy razem w takim mieszkaniu teatralnym, to złapaliśmy wspólny lot, przeglądając syntezatory na Allegro (śmiech).


MM: Jest u Was tez sporo nośnej muzyki np. w „Doomed”. Te melodie są wręcz kojące dla ucha.

OM: (śmiech) To ciekawe, co mówisz. Ta piosenka została wykorzystana w spektaklu, w którym Daniel gra wampira, a ja szatana. Chodzi w niej o to, że jako szatan stwierdzam, że jest zgubiony i nic mu nie pomoże. Stąd taki tytuł utworu. 

MM: Poza tym sporo też się dzieje – „Brainmelt”, kojarzący się trochę z rave, jest tego najlepszym przykładem.

OM: I bardzo dobrze. Niech się dzieje jak najwięcej! Zresztą spójrz na okładkę płyty. „Cadillac Hearse” to karawan marki Cadillac. I tam w kosmosie jest taki malutki karawan, który się unosi, niczym Tesla z Davidem Bowiem. Okładka nawiązuje do stylistyki lat 80….

MM: Wygląda jak okładka podręcznika do geometrii

OM: Ale to podręcznik do geometrii w piekle (śmiech). Jak budować kotły dla grzeszników. Jak zbudować wiadukt nad autostradą do piekła, żeby się zawalał na tych najgorszych (śmiech).

MM: Aspekt płci w muzyce ma dla Ciebie znaczenie?

OM: Mam problem z tym, że postrzega się artystów właśnie przez pryzmat płci. Moja płeć jest dla mnie kompletnie nieistotna. To, że jestem kobietą i ubieram się jak kobieta nie ma znaczenia, ponieważ równie dobrze mogłabym być draq queen. W tym momencie jednak to są bardzo ważne kwestie. Mamy taka sytuację polityczną, jaką mamy. I to, jak myślisz o swojej płci, od razu cię w jakiś sposób klasyfikuje politycznie. Oraz to, czy powinien być podział na cechy typowo męskie i typowo kobiecie… Znam masę kobiet, które mają cechy mężczyzn i równie tyle mężczyzn, którzy mają cech typowo kobiecych. Sama trenuje kickboxing i strzelam na strzelnicy, więc równie dobrze mogłabym być napakowanym narodowcem. Myślę, że rozumienie kobiecości, jako intuicja, czułość, czy empatia, to nie są cechy od których się odżegnuje. Chce mieć to wszystko i nie być postrzegana tylko jako ostoja ogniska domowego. Jedno drugiemu przecież nie przeszkadza. Dlatego rozgraniczenie na płcie nie ma sensu. Ważniejsze jest skupienie się na tych cechach, które robią z nas ludzi dobrych i przyzwoitych.

MM: Co dalej?

OM: Nie mamy na razie zaplanowanego żadnego koncertu. Mam tez drugi zespół, który założyłam z Patrykiem Zagrodzkim, w którym panuje kosmos w świetle dziennym. Zobaczymy, co dalej da się z tym zrobić.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load