Wywiady

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Rozmowa z: Jono McCleery

- Twój nowy album „Seeds of a Dandelion” to kolekcja coverów. Dlaczego zdecydowałeś się na wydanie płyty z własnymi wersjami cudzych utworów?

- Potrzebowałem trochę czasu na przemyślenie, jak ma brzmieć moja kolejna płyta z autorskim materiałem. Więc nagranie albumu z coverami wydało mi się dobrym pomysłem, którego realizacja pozwoliła mi na zatrzymanie się i przemyślenie kilku spraw. Dzięki temu mogłem zaprezentować kilkanaście kompozycji, które miały wpływ na mnie wpływ jako artystę i przetestować w studio nagraniowym nowy sposób rejestracji muzyki – tym razem „na żywo”.

- Na płycie znalazło się 12 coverów piosenek, które datują się od lat 40-tych ubiegłego wieku i pochodzą z dorobku tak różnych artystów jak: Cocteau Twins, Atoms for Peace, Jeff Buckley, Tim Buckley czy Beyonce. Według jakiego klucza wybierałeś piosenki?

- Głównym zamierzeniem było zaprezentowanie jak najszerszego wachlarza stylistycznego utworów bez wykluczania jakichkolwiek gatunków muzycznych. Chciałem jedynie być szczery w stosunku do piosenek, które miały na mnie wpływ. Poza tym chciałem też zająć się artystami, którzy byli różni ode mnie pod względem stylistycznym, co z kolei ułatwiało mi nagranie coverów ich piosenek.

- Czy któraś z tych piosenek sprawiła Ci wyjątkowe problemy? Która z kolei była najłatwiejsza do nagrania?

- Utworem, który paradoksalnie był najłatwiejszy i najtrudniejszy do nagrania był „Ingenue” Atoms for Peace. Na etapie wersji demo nie wiedzieliśmy jak ten utwór wyprodukować i nie mieliśmy jeszcze nagranej sekcji smyczkowej. W tej wersji byłem tylko ja z nagraną na żywo partią gitary. Ale gdy weszliśmy do studia nagraniowego odkryliśmy, że znajduje się tam śliczna fisharmonia. Poprosiliśmy więc pianistę Steve’a Pringle’a, by zagrał ze mną trochę dźwięków na tym instrumencie. Jedna z zaprezentowanych przez niego partii trafiła do finalnej wersji piosenki, do której dodaliśmy perkusję i bas (zagrali na nich Dan See i Milo Fitzpatrick). Okazało się więc, że wchodząc do studia nagraniowego bez żadnego planu na aranżacje tych piosenek, spowodowaliśmy, że każdy miał swój twórczy wkład w powstanie tych kompozycji.


- Nagrałeś „Seeds…” zaledwie w 10 dni. Preferujesz taki szybki sposób tworzenia płyt?

- Kocham takie szybkie sesje nagraniowe. Taki sposób pracy, gdy nie masz czasu na zastanawianie się bądź refleksje jest wciągający. Musisz wtedy się zrelaksować i zobaczyć, co się wydarzy. Ale żeby tak było, muszę mieć pełne zaufanie do wszystkich moich współpracowników w studiu nagraniowym. Muszą oni rozumieć, co chcę osiągnąć i szybko się przystosować, abyśmy mogli dążyć w tym samym kierunku. I chcę powiedzieć, że przy pracy nad tym albumem miałem szczęście zmontować wspaniały zespół muzyków, w tym: Matta Kelly’ego, który zaaranżował partie instrumentów smyczkowych nagrane przez The Iskra String Quartet oraz producenta Tima Workinsa.

- Bardzo podoba mi się tytuł tego albumu - „Seeds of a Dandelion”. Jest dla mnie bardzo delikatny oraz eteryczny i idealnie pasuje do muzycznej zawartości płyty. Skąd zaczerpnąłeś ten tytuł?

- Jest to fragment tekstu z utworu „Ingenue”, który wydał mi się bardzo inspirujący. Jest tam taki fragment: "the seeds of a dandelion blow away", a zaraz potem: “If I'm not there now, physically, I'm always before you, come what may...". Ten cytat sprawił, że pomyślałem o mojej córce i o tym, jak krucha jest nadzieja. A także o tym, jak wspaniale jest mieć na coś nadzieję i jednocześnie pozostawić sprawy własnemu biegowi. Będzie to, co da nam los.

- Duże wrażenie zrobiła na mnie również piękna okładka płyty, na której widać mężczyznę i dziecko. Czy jest tam ukryta jakaś symbolika?

-  Dziękuję! To portret przedstawiający mnie i moją córkę Maiyę namalowany przez Thomasa Fellowsa. Dla mnie symbolizuje on miłość, ochronę, nadzieję i jedność. A także początek nowej i wspaniałej inspiracji dla mnie.

- Wyobrażam sobie, że masz swoją filozofię artystyczną. Jaka ona jest? Co chcesz osiągnąć nagrywając muzykę?

 - Muzyka jest czymś, co muszę robić. Nie czuję zadowolenia i nie mam poczucia przynależności dopóki nie tworzę muzyki w sposób, który jest dla mnie szczery i autentyczny. Muzyka jest dla mnie pasją, ale jednocześnie i sposobem na zarabianie pieniędzy, dlatego traktowanie pasji jako zawodu jest dla mnie nieustannym wyzwaniem. Jednak dużą przyjemność sprawia mi świadomość, że w świecie bez pieniędzy nadal chciałbym robić to samo, czyli grać i tworzyć. Chcę dotrzeć do jak największej ilości ludzi, którzy mogą coś znaleźć dla siebie w moich piosenkach. Świadomość, że muzyka może pomagać ludziom na różne sposoby jest dla mnie niesamowicie ważna. Chcę nadal tworzyć muzykę, która, mam nadzieję, będzie inspirować innych, a jednocześnie dojrzewać jako artysta.

- Od urodzenia byłeś głuchy i zacząłeś słyszeć dopiero w wieku 5 lat. Jak to kalectwo wpłynęło na Twoją twórczość muzyczną? Jestem pewien, że jesteś osobą, która szczególnie powinna być szczęśliwa z tworzenia muzyki.

- I tak właśnie jest! Szczerze mówiąc, to nie mam pojęcia czy to, że nie słyszałem przez pierwszych 5 lat życia jakoś wpłynęło na to, co i jak tworzę. Czasem myślę, że ta sytuacja mogła mieć wpływ na moją izolację od innych moich rówieśników i jednocześnie wpłynąć na to, że lubię przebywać w towarzystwie ludzi. Być może to spowodowało, że wykorzystuję muzykę, by kontaktować się z innymi. Jest także prawdopodobne, że fakt, że zacząłem słyszeć dopiero w wieku 5 lat spowodował, że zacząłem "odczuwać" muzykę bardziej świadomie niż byłoby to wtedy, gdybym ją słyszał od urodzenia.


- W 2015 roku wystąpiłeś gościnnie w czterech utworach na płycie „Living Fields” Portico. Te kompozycje pokazały Twoje bardziej „elektroniczne” oblicze. Czy po tej współpracy z Portico nie kusiło Cię, by pójść właśnie w takim elektronicznym kierunku?

- Na dwóch moich płytach dla wytwórni Ninja Tune czyli „There Is” (2011) oraz „Pagodes” (2015) nieco eksperymentowałem z takimi brzmieniami dzięki współpracy z londyńskim didżejem / producentem Fybem oraz songwriterem / producentem Roycem Woodem Juniorem. Poza tym mam na koncie współpracę z innymi twórcami muzyki elektronicznej. Tak więc w tej mieszance elektroniczno-songwriterskiej czuję się komfortowo. Jednak obecnie cieszy mnie odkrywanie możliwości jakie daje rejestrowanie muzyki z pełnym zespołem, na żywo, w studiu nagraniowym.

- No właśnie, Twoja ostatnia płyta z całkowicie autorskim materiałem „Pagodes” ukazała się trzy lata temu. Masz już nowe piosenki? Myślisz o kolejnej płycie?

- Tak, nagraliśmy już kilka nowych utworów. Mam nadzieję, że płyta będzie gotowa przed końcem tego roku, a premiera odbędzie się na początku roku przyszłego. Niektóre z nowych kompozycji napisałem już kilka lat temu, ale czekałem z ich nagraniem na odpowiedni czas. Gdy po raz pierwszy próbowałem grać na gitarze i komponować, miałem w głowie pewien pomysł na płytę, którą chciałem nagrać. Teraz czuję, że jestem blisko, aby to zrobić.

- Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load