Wywiady

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Rozmowa z: Andrzej Adamiak

- Zazwyczaj kompilacje są zatytułowane „Największe Przeboje” lub „Największe Hity”. Wasza kompilacja nosi tytuł „Najważniejsze Przeboje”. Jakie były kryteria doboru piosenek na to wydawnictwo?

- Dyskutowaliśmy z wydawcą czyli firmą Sony Music jak tę płytę zatytułować. „The Best Of”? Nie, to zbyt prozaicznie. „Największe przeboje”? Nie chciałem by to były największe przeboje, bo takie są tam trzy, może cztery. Wpadłem więc na pomysł, by nazwać tę kompozycję „Najważniejsze utwory”, ale wytwórnia postanowiła dodać słowo „przeboje”. Uważam, że tak naprawdę ta płyta powinna być zatytułowana „Najważniejsze…”. To są piosenki najważniejsze dla mnie. Nie mogę oczywiście zaniedbać takich utworów jak: „Parasolki”, „Kocha Ciebie Niebo” czy „Zaopiekuj Się Mną”, bo były to hity. Ale pozostałe kompozycje, które trafiły na to wydawnictwo, to według mnie najważniejsze momenty w twórczości Rezerwatu.

- Czemu na tej kompilacji nie ma żadnej nowej kompozycji? Jest tu jedynie niepublikowany wcześniej remiks „Kocha Ciebie niebo”.

- Zawarłem umowę z wytwórnią Sony, według której zrobimy wspólnie reedycję albumu „Dotykaj” z 2016 roku, która nie była zbyt dobrze wydana przez Polskie Radio. Następnie wydamy zupełnie nowy album z zaproszonymi gośćmi. Mam ten materiał już gotowy, ale nie chciałem na razie niczego nowego wrzucać na „Najważniejsze Przeboje”, bo to nie jest koniec dalszych działań muzycznych Rezerwatu. Mam mnóstwo pomysłów i chciałem je zachować na nową płytę.

- Na pewno przygotowując tę kompilację często powracałeś do trzech albumów Rezerwatu czyli „Rezerwatu” z 1984 roku, „Serca” z 1987 roku i wspomnianego już „Dotykaj” sprzed dwóch lat. Jestem ciekaw, czy w przypadku zwłaszcza dwóch pierwszych wydawnictw, akceptujesz je po tych ponad 30 latach? A może teraz byś coś pozmieniał lub nagrał inaczej?

 - Byłbym głupi, gdybym nie chciał czegoś zmienić. Z drugiej strony podszedłem do tego chyba w normalny sposób. Wydałem płytę „Rezerwat” w 1984 roku i był to album opublikowany w określonym czasie, brzmiący tak, jak brzmi płyta nagrana w tamtym czasie i zawierająca kompozycje, których tematyka dotyczyła tamtego okresu. Dlaczego teraz miałbym zmienić „Ochronę Zdrowia Psychicznego” i zaśpiewać ją na przykład delikatniej? Bez maniery nowofalowej. Po prostu: takie były czasy i niech tak zostanie. A gdybym chciał zrobić na przykład remiksy tych kompozycji, to oddałbym sprawę komu innemu, by zrobił to po swojemu. Tak zresztą planuję zrobić przy okazji reedycji „Dotykaj”.

- Ale nie myślałeś na przykład o takim posunięciu a la Lady Pank, które ostatnio nagrało na nowo debiutancką płytę z zaproszonymi gośćmi?

- Janek Borysewicz wpadł na pomysł, by reaktywować pierwszą płytę Lady Pank, ale zauważ, że nie zmienił tego albumu po to, by było ładniej czy lepiej, tylko nagrał nowy krążek z zaproszonymi gośćmi. To nie jest reedycja pierwszej płyty, tylko zupełnie nowy projekt.


- Gdy nagrywaliście „Zaopiekuj Się Mną” przeczuwałeś, że może to być piosenka ponadczasowa, czy traktowałeś ją jako jeden z wielu utworów na tym albumie?

- Od samego początku wiedziałem, że to jest świetny numer zarówno od strony muzycznej, jak i tekstowej. Cały utwór powstał w 6 czy 7 godzin i liczę tu nagranie muzyki i miksy. Utwór został nagrany niemal na tak zwaną „setkę”. Z klawiszowcem grałem na cztery ręce, aby osiągnąć potężne brzmienie. Pamiętam do dziś , jak wymęczyłem realizatora dźwięku Rafała Paczkowskiego.

- Rzeczywiście, nawet gdy słucham tego utworu w 2018 roku, to brzmienie robi wrażenie. Taka nowa fala AD 2018.

- Bardzo mi miło, że tak twierdzisz. A propos słów do „Zaopiekuj Się Mną”, to jako autor jest wpisany Andrzej Senar. Jest to nikt inny jak Janusz Kondratowicz, który mi bardzo pomógł. To on nauczył mnie pisać teksty. Powiedział mi, że dobry tekst piosenki musi zawrzeć wszystko w czterech-pięciu zdaniach, aby była fajna puenta i na dodatek coś przewrotnego.

Na marginesie dodam, że mało kto wie, że wymusiłem specjalny budżet na nagranie tej piosenki. Nagrywaliśmy ją w studiu Tonpressu, a pieniądze wyłożyła Łódzka Estrada. Potem tę kwotę ściągnęli z mojej gaży za koncerty. Ale dzięki temu przekazali mi prawa producenta. Więc mi się to opłaciło (śmiech). I cieszę się, że mam w dorobku taki jeden przebój. Każdemu artyście życzę, by odniósł taki sukces. I nieważne czy jeden albo drugi mądrala powie: „Eee, Rezerwat to kapela jednego przeboju”. I co z tego? Niech taki cwaniaczek sam nagra taki przebój, a wtedy pogadamy.

- Co było powodem tak długiej 29-letniej przerwy między wydaniem albumów „Serce” i „Dotykaj”?

- Po prostu – proza życia. Musiałem iść do normalnej pracy. Zajmowałem się jakimiś dziwnymi rzeczami: byłem szefem promocji w jakiejś firmie alkoholowej, zarabiałem duże pieniądze, ale co z tego? Byłem prezesem radia. Po drodze była jeszcze pięcioletnia walka o prawa do nazwy zespołu. Ale na szczęście zawsze coś robiłem na okoliczność tworzenia muzyki, bo miałem studio nagraniowe. Dlatego na płytę „Dotykaj” trafiły utwory, które wybrałem z 30 czy 40 kompozycji zarejestrowanych w kilkunastu latach poprzedzających jej wydanie.

- Czyli borykałeś się z klasycznym problemem polskich muzyków z przełomu lat 80. i 90. Kompletny brak kasy, zerowa sprzedaż płyt…

- Dokładnie tak. Mało tego, wtedy kompletnie zamknął się dopływ kasy z ZAIKS-u za odtworzenia radiowe. Radio publiczne płaciło według starych stawek, a do tego doszła jeszcze okrutna inflacja. Pamiętam jak z żoną wzięliśmy kredyt i nagle skoczyła inflacja, to ten kredyt oddaliśmy niemal za równowartość kilku  kajzerek (śmiech). Wiesz, na szczęście sytuację finansową ratowały koncerty, których graliśmy sporo. Pamiętam, że z siedem lat jeździliśmy do Związku Radzieckiego, a potem Rosji.

Wiele zespołów, które zaczęły tworzyć na początku lat 80. nagle utraciło rację bytu na przełomie lat 80. i 90. Nikt nie chciał grać polskiej muzyki. Być może, gdybym bardziej cisnął, to album „Dotykaj” ukazałby się dużo, dużo wcześniej, ale chyba miałem wtedy, w latach 90. taki okres, że chciałem to wszystko przeczekać.

- Czy traktujesz „Najważniejsze Przeboje” jako początek nowego etapu w karierze Rezerwatu?

- Oczywiście, że tak. Jak już wspomniałem wcześniej, w Sony Music wydamy reedycję „Dotykaj”, także u nich ukaże się nowy album studyjny. Poza tym mam bardzo dużo pomysłów na przyszłość. Fajnie się nam współpracuje, bo widzę, że wkładają bardzo dużo pracy w promocję tej kompilacji. Do tego gramy świetne koncerty, mamy rewelacyjne przyjęcie. Także Rezerwat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load