Wywiady

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Rozmowa z: Franck Hueso

MM: „Leather Teeth” jest niewiele dłuższe od Twoich EP-ek. Czemu zatem określany jest mianem albumu?

FH: Właśnie dlatego (śmiech). „Leather Teeth” liczy prawie 32 minuty, więc jest dłuższy od EP-ek, które liczą średnio 26-27 minut. Chciałem nagrać pełnowymiarowy album. Napisałem na niego 11 utworów, a ostatecznie weszło 8. Wiesz, podobnie jest z „Reign In Blood” Slayera, który liczy niespełna 29 minut.

MM: Pytam także dlatego, że ilekroć słucham Twoich wydawnictw, wydają mi się krótkie. Czuję niedosyt po każdym przesłuchaniu.

FH: To miłe, co mówisz, natomiast nie wiem, czy chciałbyś ich słuchać, gdybym uczynił je dłuższe, dodając do nich na przykład jakąś gównianą muzykę (śmiech). Wiesz, ludzie poznali mnie także słuchając EP-ek, które wyszły jako „Trilogy”. Nadal zastanawiam się, czy to był dobry pomysł, by ukazały się razem. Nie takie było bowiem pierwotne założenie tych EP-ek. Myślę, że powinno się ich słuchać oddzielnie i najlepiej po kolei. Poza tym format EP nie jest najlepszym rozwiązaniem dla przemysłu muzycznego. Świetnie się jednak sprawdza, gdy wrzucimy go na Bandcamp.

MM: Zmieniłeś także formę oprawy graficznej na animowaną. EP-ki były ozdobione zdjęciami, widokami, pojedynczymi kliszami. Znudziła Cię taka oprawa?

FH: Nie, wynikała ona z tego, że nie miałem pieniędzy (śmiech). Na przykład zdjęcie kościoła, które znalazło się na pierwszej EP-ce zrobiła moja żona pewnego zimowego poranka. Tym razem chciałem zrobić coś innego, co odróżniałoby ten album od wszystkich EP-ek. Wpadłem na pomysł, by okładka przypominała stary plakat filmowy lub komiks. Głównym powodem jest to, że muzyka zawarta na „Leather Teeth” stanowi soundtrack do wymyślonego filmu (śmiech).

MM: To dlatego ta płyta przypomina także set dj-ejski lub mixtape?

FH: Tak. Na ścieżkach dźwiękowych zwykle panują różne nastroje, które odzwierciedlają dany moment akcji filmu. Stąd takie wrażenie. Zależało mi na tym, by panowały tu różne klimaty, a gatunki muzyczne mieszały się i przenikały nawzajem.

MM: W Twojej muzyce nie ma wielu ścieżek wokalnych. Dlaczego?

FH: Na płycie jest 8 utworów, w tym 2 z wokalami. Powodów jest kilka. Chciałbym możliwie najdłużej trzymać się formuły utworów instrumentalnych, natomiast czasem bywam trochę sfrustrowany tym, że cała wibracja piosenki utrzymuje się za sprawą melodii. Nie mam nic przeciwko wokalom. Uwielbiam chociażby utwory Depeche Mode, gdzie wokal Dave’a Gahana jest integralną częścią, a nawet kolejnym instrumentem, który prowadzi melodię. I sam czasem potrzebuję, żeby w moich kawałkach melodię zaśpiewał wokalista. Natomiast nie jest łatwo znaleźć dobrego wokalistę. Takiego, który po pierwsze – zgodziłby się zaśpiewać w moim utworze i poczuł go, a po drugie – zrobił to naprawdę dobrze. Staram się dobierać wokalistów pod kątem danego utworu. Dam Ci przykład: napisałem kawałek z myślą o tym, by zaśpiewał w nim Chino Moreno z Deftones. Wysłałem go do niego, zajarał się nim i wyraził zgodę. I co? Nie mamy się kiedy spotkać, by go nagrać! Takich sytuacji jest sporo. Od pomysłu do nagrania wokalisty w moich utworach jest dość długa droga. Nie tylko wokalista musi się zgodzić, ale także jego wytwórnia musi mu na to pozwolić... Bywa to strasznie kłopotliwe. Stąd właśnie tak niewiele linii wokalnych znajduje się w moich kawałkach. A sam nie chcę śpiewać, bo brzmię jak gówno (śmiech).

MM: Rozumiem zatem, że na albumie koncertowym „Carpenter Brut Live”, który ukazał się w ubiegłym roku, wokale, które słychać są puszczone z autromatu?

FH: Dokładnie tak. Nie stać mnie na to, by na koncertach występował ze mną stały wokalista. Nie jest też możliwe, byKristoffer Rygg z Ulver, czy Mat McNerney z Grave Pleasures, których słychać na „Laether Teeth”, pojechali ze mną w czeterdziestokoncertową trasę, ponieważ mają swoje zobowiązania. Dlatego używam ich nagranych partii na żywo. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zaangażowanie na trasę jednego wokalisty, który pasowałby do wszystkich utworów. Taki się jeszcze nie znalazł (śmiech).


MM: Na koncertach wspierają Cię gitarzysta Adrien Grousset i perkusista Florent Marcadet z grupy Hacride. Nie biorą jednak udziału w nagraniach Twoich płyt. Dlaczego?

FH: Ponieważ Carpenter Brut jest moim projektem, a nie ich.Ale korzystam z ich pomocy aranżacyjnej. Adrien na przykład napisał refren do „Beware The Beast”, ponieważ potrzebowałem gitarowego riffu w tej części kawałka, a nie potrafie stworzyć takiego na klawiszach. To nie sprawiło jednak, że automatycznie stał częścią Carpenter Brut. Korzystam z pomocy Adriana i Florenta jako instrumentalistów. Potrzebni mi są podczas koncertów, natomiast niekoniecznie muszę korzystać z ich pomocy w studiu. Nie chcę przekształcać Carpenter Brut w zespół. Chcę, by pozostał moim solowym projektem, bo bywam dupkiem i nie lubię chodzić na żadne kompromisy (śmiech).

MM: Wielu porównuje Cię do Perturbatora. Dla mnie jesteście osobnymi artystami, tworzącymi swoje własne muzyczne światy. Współpracowaliście jednak w przeszłości i zastanawiam się, czy jest szansa byście ponownie coś stworzyli razem?

FH: Nie mam nic przeciwko.Te porównania są dość durne.To tak jakby porównać Slayera do Anthrax. Przecież to kompletnie bez sensu. Kerry King zabiłby człowieka śmiechem, gdyby to usłyszał. Uwielbiam oba te zespoły, ale do głowy by mi nie przyszło je porównywać. Przecież to zupełnie inne bandy. I dokładnie tak samo jest z Carpenter Brut i z Perturbatorem.

MM: Masz zatem swój ulubiony zespół metalowy?

FH: Nie mam jednego. Uwielbiam sporo zespołów metalowych. Mogę jednak wymienić trzy, które mają dla mnie szczególne znaczenie: Iron Maiden, Meshuggah i Type O Negative. Natomiast moim ulubionym zespołem wszechczasów jest Pink Floyd.

MM: A Twoi rodacy z Gojira?

FH: To ciekawe. Znamy się z widzenia. Nie wiem, czy kojarzą mnie konkretnie jako Carpenter Brut. Powiem Ci jednak, że nie jestem fanem tego, co nagrywają, ale jestem pod ogromnym wrażeniem ich koncertów. Na żywo Gojira niszczy!

MM: Brakuje mi w Twojej dyskografii DVD koncertowego.

FH: Masz rację.Być może pomyślimy o tym przy okazji następnej trasy albo dopiero pod koniec obecnego procesu wydawniczego, bowiem „Leather Teeth” jest początkiem nowej trylogii (śmiech). Nawet wiem, z kim chciałbym zrealizować takie DVD. Natomiast nie nagram go, dopóki nie będę pewien, że show, który zaprezentuję będzie wystarczająco ciekawy dla mnie i dla publiczności. Mam bowiem wrażenie, że moje koncerty są na razie jedynie dobre, a zależy mi na tym, by były lepsze. Czekam zatem możliwość rozbudowania mojej produkcji koncertowej. Chciałbym więcej ekranów ledowych, pirotechnikę i odpowiednią scenografię (śmiech). Na to jednak będę musiał poczekać.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load