Wywiady

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Rozmowa z: Wojtek Wojda

- Gdy rozmawialiśmy w 2012 roku po wydaniu albumu „Achtung 2012” powiedziałeś, że uważasz tamtą płytę za najdojrzalsze wydawnictwo Farben Lehre. Ciekaw jestem jak oceniasz w takim razie album „Stacja Wolność”?

- Potwierdzam, co wtedy powiedziałem. Na tamten czas była to najlepsza płyta Farben Lehre. Jeśli chodzi o „Stację Wolność”, to uważam, że ten nowy album jest dziełem kompletnym. O ile na „Achtung” słyszałem pewnego rodzaju słabsze momenty, o tyle na nowym wydawnictwie takich słabszych elementów nie słyszę. „Stację Wolność” stawiam wyżej niż „Achtung 2012”.

- „Stacja Wolność” to Wasz 13 album studyjny, w tym 11 z premierowym autorskim materiałem. Pomiędzy „Achtung 2012” a nową płytą wydaliście dwa krążki kompilacyjne. Czy uważasz zatem „Stację Wolność” za swojego rodzaju początek nowego etapu w działalności Farben Lehre?

- Myślę, że tak. Po wydaniu płyty „Achtung 2012” powiedziałem nawet, że kończymy tym albumem pewien etap w działalności Farben Lehre. Biorąc pod uwagę, że zespół nie jest debiutantem i istnieje 32 lata, trudno cokolwiek wyrokować na przyszłość, ale z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że tak, będzie to początek nowego etapu w historii Farben Lehre. Mamy zamiar długo promować nową płytę i na pewno nie będzie tak, że za pół roku będziemy myśleć o nowym albumie. Mamy nowego perkusistę w zespole czyli Gerarda Klawe i nigdy nie przypuszczałem, że jakikolwiek perkusista jest w stanie tak bardzo zmienić oblicze kapeli. Nie chodzi mi tu tylko o grę Gerarda na perkusji, ale także „wmiksowanie” się charakterologiczne w skład zespołu.

- Jak doszło do Waszej współpracy z Gerardem, znanym z takich zespołów jak: Rezerwat, Closterkeller, Moskwa czy Hedone?

- Gerard ma spore doświadczenie punkrockowe, chociażby ze współpracy ze wspomnianą Moskwą, ale uważam go za bardzo wszechstronnego, wręcz kompletnego perkusistę. Nie miałem najmniejszych obaw czy sobie poradzi w Farben Lehre. Po pożegnaniu się z poprzednim perkusistą Adamem Mikołajewskim w lutym 2017 roku, napisaliśmy na ten temat informację na jednym z portali społecznościowych. Odezwało się do nas kilkunastu perkusistów, w tym kilku godnych uwagi. Jednym z nich był właśnie Gerard. Skontaktowaliśmy się ze sobą i okazało się, że wysunął się pod każdym względem na czoło peletonu i został perkusistą Farben Lehre.


- W przeciwieństwie do „Achtung 2012” na nowej płycie, poza Jelonkiem, który zagrał na skrzypcach w kilku utworach i Twoją żoną, która zaśpiewała chórki w trzech piosenkach, nie ma żadnych gości. Taki był zamysł od samego początku czy też tak naturalnie wyszło?

- Powiem Ci, że nawet ten Jelonek wyszedł ponadplanowo, bo pierwotnie w ogóle planowaliśmy nagrać płytę bez gości. Moją żonę Agatę uważam nie za gościa, a bardziej współgospodarza. No więc, po wydaniu „Achtung 2012” i „Projekt Punk” z 2014 roku, z rekordową ilością gości uznaliśmy, że nadeszła pora, by zespół Farben Lehre pokazał na co go stać w wersji oryginalnej, czyli w kwartecie. Tak jak zaczynaliśmy ponad 30 lat temu. I pewnie ten plan by się udał, gdyby nie to, że Jelonek gra jak gra i uznaliśmy, że jego obecność byłaby bardzo przydatna. Jego jest po prostu trudno zastąpić. No i niektóre nowe piosenki aż prosiły się o Jelonka właśnie. Mam tu na myśli takie kompozycje jak „Przebudzenie”, „Ali-Baba” czy „Metafory”.

- Wyrażeniem-kluczem na nowej płycie jest „Stacja Wolność”. Pojawia się nie tylko w tytule albumu, ale także w tekstach otwierającego krążek utworu tytułowego i zamykającej całość piosenki „Ludzie we Mgle”. Czy możemy te dwa utwory potraktować jako klamrę spajającą ten album czyli czy ta płyta stanowi zamkniętą całością pod kątem tekstów piosenek?

- Bardzo lubię, gdy człowiek, który przeprowadza wywiad jest bardzo dobrze przygotowany. Tak, jak najbardziej jest to zamknięta całość. Zaczynamy od „Stacji Wolność” i jednymi z ostatnich słów przed refrenem w „Ludziach We Mgle” jest wers „w poszukiwaniu Stacji Wolności”. Cała idea tej płyty polega na tym, że Stacja Wolność to jest coś, co mamy niby na całe życie, ale może zdarzyć się tak, że w każdej chwili możemy być zmuszeni, aby się znowu o nią ubiegać, a nawet walczyć. W pierwszym utworze Stacja Wolność jest oczywistą wartością, ale w ostatniej kompozycji już taką nie jest, bo gdzieś po drodze ją zgubiliśmy. Gdyby ktoś zapytał, w jaki sposób zamierzamy walczyć o tę Stację Wolność, wskazujemy na kolejne wyrażenie-klucz czyli „walcz muzyką”, które dwukrotnie pojawia się na płycie - w utworach „Prawdziwka” oraz „Dobranoc”.

- Ta płyta idealnie wpasowuje się w dyskusję, która pojawiła się jakiś czas temu w kilku polskich mediach na temat: dlaczego polscy artyści tak mało komentują wydarzenia polityczne w Polsce?

- Farben Lehre jest zespołem, który wbrew opiniom malkontentów i złośliwców, nigdy nie kłaniał się koniunkturze. My nigdy nie szliśmy za modami na różne nurty muzyczne i nie byliśmy oportunistami. Zresztą śpiewamy o tym w piosence „Judasz”. Według mnie wielu muzyków właśnie z tego powodu się nie wychyla. Po co tracić emisje w rozgłośniach radiowych? Po co stracić możliwość zagrania koncertów plenerowych? Można się narazić i stracić kasę. A ja tylko przypomnę, że gdyby w latach osiemdziesiątych tak myśleli: Dezerter, Republika, Brygada Kryzys, Kult i parę innych zespołów, to mielibyśmy polską muzykę na poziomie dna. Ale dzięki temu, że byli wtedy tacy wykonawcy, to dziś o muzyce sprzed trzech dekad mówimy z dumą. Apeluję więc: oportunizm odłóżmy na bok i mówmy jak jest. A poza tym: jeśli lekarz, ksiądz, nauczyciel, sportowiec czy polityk z nadania partyjnego mają prawo wypowiadać się na tematy bieżące, to dlaczego nie mogą tego robić muzycy? Dla mnie to jest jakaś aberracja. Może w ogóle wyślijmy muzyków na bezludną wyspę i odetnijmy ich od rzeczywistości? Zgadzam się, że dla władzy byłoby to idealne rozwiązanie, gdyby muzycy śpiewali tylko o kwiatkach, zielonej trawie, słońcu i miłości. To jest idealne rozwiązanie dla tak zwanego systemu, dla każdej siły rządzącej, bez względu na to, z której strony sceny politycznej pochodzi. My na takie scenariusze się nie piszemy, komentujemy rzeczywistość od zawsze i nie jest prawdą to, co mówią niektórzy złośliwi, że kiedyś Farben Lehre nie komentowało pewnych spraw. Przypominam, że na płycie „Achtung 2012” wydanej 6 lat temu, gdy rządziła inna opcja polityczna niż teraz, pojawiło się kilka mocnych tekstów zahaczających o politykę, jak chociażby utwór tytułowy czy kompozycje „Zbrodnia i Wiara” lub „Coś”. Na innych naszych płytach też możesz znaleźć teksty komentujące rzeczywistość. I teraz jest tak samo. Nie mamy zamiaru stać i milczeć.

- Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load