Wywiady

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Rozmowa z: Bela Komoszyńska/Tomasz Dąbrowski

MM: Początkowo wydawało mi się, że „Miłość” jest cała z Bianki w tym sensie, że płyta jest wynikiem przyjścia na świat Waszej córki. Ale potem zdałem sobie sprawę, że niekoniecznie tak jest. Zapisaliście na tej płycie stan przed, w trakcie i po jej narodzinach w najsilniejszym z uczuć. Zastanawiam się jednak, czy wszystkie te aspekty udało się uchwycić?

BK: Nawet nie próbowałam ich uchwycić, ponieważ są to tak rozległe obszary, że to jest raczej impresja, próba uszczknięcia tych momentów. Zresztą najlepszym dowodem na to są te utwory, które powstały jeszcze przed tym, gdy dowiedzieliśmy się, że Bianka pojawi się w naszym życiu. Bo przecież to też jest osobny etap życia, takiego bieżącego. Takim przykładem może być „Powszedni Chleb”, który czekał dwie płyty na ujawnienie się. Nie pojawił się wcześniej z przyczyn muzycznych i merytorycznych. A tutaj poczułam, że właśnie na tej płycie będzie jego miejsce.  

MM: „Jesteś Pragnieniem” powstało jeszcze przed tym, jak dowiedzieliście się, że zostaniecie rodzicami. Mam wrażenie, że tym utworem niejako wywołaliście ją w Waszym życiu.

BK: W tym kontekście rzeczywiście można bardzo łatwo, prostolinijnie to zinterpretować (śmiech). Ale ten utwór jest dla mnie jednym z najbardziej uniwersalnych, jaki kiedykolwiek napisałam. I z taką myślą go zresztą tworzyłam. Chodziło raczej o pragnienie odnowienia siebie.

MM: Album powstawał od końca „Romy”. Pisałaś pierwsze piosenki bez konkretnego założenia?

BK: Tak. Tytuł płyty przychodzi w takim momencie, kiedy wszystko zaczyna się łączyć i zapinać w całość. Kiedy 70% całych prac nad danym konceptem jest w toku, dostaje olśnienia, że dany projekt ma takie, a nie inne imię i zdaje sobie sprawę, że wszystkie piosenki traktują o czymś, co mogę nazwać, podsumować czymś wspólnym.

MM: O flamenco i jej wrażliwości, która jest zawarta na tej płycie już wspominaliście. Bylibyście w stanie stworzyć utwór wyłącznie w tym duchu?

TD: Bardzo bym chciał stworzyć utwór w tym klimacie. Nie jest to jednak proste. Mam takie zrywy, że gdy czegoś długo słucham, albo Bela mnie inspiruje, byśmy zrobili coś w danej stylistyce, to siadam i muszę to zagrać w jakikolwiek sposób (śmiech). Jednocześnie Bela nalega, żeby od razu to nagrać i uchwycić, bo potem już nie da się tego odtworzyć w ten pierwotny sposób. W związku z tym uczymy się i staramy wszystkie pomysły od razu rejestrować jak najbardziej profesjonalnie, żeby nic nie umykało. Podchodzenie ponowne do danego pomysłu często kończyło się fiaskiem. Pamiętam dzień, kiedy rejestrowałem gitary flamenco do utworu „Carmen”, bo tego samego dnia Bela urodziła naszą córeczkę (śmiech).


MM: Jak zatem te proporcje się rozkładały? Partie, które znalazły się na demo zostały zachowane i weszły na płytę, czy musieliście je dograć?

TD: Część została z demo, a część została jeszcze raz nagrana. Na przykład cymbały zostały jeszcze raz nagrane u Marka Dziedzica w pracowni, ponieważ nie były zarejestrowane poprawnie, momentami nie stroiły, a ja nagrywałem to na szybko w sali prób. Dlatego te partie nagrałem jeszcze raz, ale tylko ze względów technicznych – lepszy mikrofon i możliwość rejestracji. W każdym utworze na płycie poza „Jesteś Pragnieniem” wykorzystaliśmy coś z naszych demówek.

MM: A te smyczki w „Carmen”?
BK: Wszystkie partie smyczkowe zaaranżowałam sama na klawiszach i potem te partie zagrał już na żywo kwartet smyczkowy. Jeżeli się coś nie zgadzało, to zostało to poprawione przez Marka po mnie.   

MM: Chciałem zapytać o opowieść wizualną z książeczki. Czemu aż dwie kreacje ślubne są na zdjęciach?

BK: Bo to różne są kobiety (śmiech). 

MM: Gdy rozmawialiśmy przy okazji „Romy”, zastanawiałem się, czy następnym krokiem nie byłaby płyta z orkiestrą?

BK: Tutaj Marek nas trochę stopował. Przy tej płycie odeszliśmy od tych rozbuchanych form. Oczywiście nadal jest to bogate, ale w naszym odczuciu – jest to też powściągnięte (śmiech). Jestem teraz na etapie większej kameralności. Teraz grają mi w duszy rzeczy prostsze. Niewykluczone jednak, że za rok, czy dwa to się zmieni.

TD: Kręcą nas kompozycje. Tak, żeby wziąć gitarę i móc je zagrać na formie akustycznej.

MM: To inaczej – może następnym etapem byłby powinien być koncert w stylu MTV Unplugged?

BK: Ooo, bardzo chętnie. Ostatnio wkręciliśmy się w takie akustyczne granie.

TD: Dużo ostatnimi czasy gramy akustycznych setów i być może w wersji unplugged zagramy jakąś część trasy.

MM: A czy jest jakiś utwór, który nie wszedł na płytę?

BK: Jest utwór – nomen omen „Odkładana Miłość”, który chcieliśmy pierwotnie dodać. To jest utwór Alibabek z tekstem Marii Czubaszek. Przygotowaliśmy na festiwal „Cały Kazio” ten cover. Graliśmy go też na trasie „Amor Tour”. Pokochaliśmy go i chcieliśmy dodać na płytę. Natomiast nie byliśmy zadowoleni z aranżu, który stworzyliśmy.

TD: To ten utwór był zaczynem do tego, bo postawić na prostotę w piosenkach na tej płycie. Zagraliśmy to w prosty, klasyczny sposób. Na bazie tej piosenki powstał utwór „Absolutnie, absolutnie”.

MM: Masz już gotowy nowy utwór o Warszawie?

BK: Jeszcze nie. Mam nadzieję, że kiedyś przy którejś płycie uda mi się napisać utwór o Warszawie, który stanie się klasykiem jak „Sen o Warszawie”.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load