Wywiady

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Rozmowa z: Kasia Kowalczyk

- Na zakończenie wywiadu udzielonego nam w 2017 roku po wydaniu albumu „Tamagotchi” wyraziłaś nadzieję, że na nowej płycie Coals będzie więcej „rapu i trzasków”. No i rzeczywiście na „docusoap” poszliście nie tylko w stronę dream popu, ale także trapu i różnych odmian R&B. Od początku byliście ukierunkowani w stronę tych stylistyk czy tak po prostu Wam naturalnie wyszło?

- To był naturalny proces, ale muszę też przyznać, że soul i r&b to muzyka, dzięki której zaczęłam w ogóle śpiewać. Później trochę mi się to przestało podobać, bo stałam się typical indie girl, ale no teraz wychodzi mega dużo fajnych rzeczy, które czerpią z r&b, a jednocześnie jest tam wiele innych brzmień np. tirzah, clairo czy FKA twigs. Rap natomiast dotarł do mnie niedawno, bo jakoś 4 lata temu. Inna kwestia jest taka, że rozwinęłam się wokalnie i jestem w stanie teraz śpiewać rzeczy, które były kiedyś dla mnie niewykonalne. No a łączenie gatunków bardzo nas kręci przy tworzeniu muzy. Mi też się bardziej podobają różnorodne albumy, jak ostatni Caribou. Nudzą mnie takie mega spójne rzeczy.

- Coals cały czas krążą wokół świata filmu. Na koncertach promujących „Tamagotchi” korzystaliście z wizualizacji wyświetlanych na ekranach za sceną, wyreżyserowaliście klipy do „VHS Nightmare” z „Tamagotchi” i „pearls” z nowej płyty, którą zatytułowaliście „docusoap”. Co oznacza ten tytuł i skąd go zaczerpnęliście?

Jeśli chodzi o “klip” do “Tamagotchi” to raczej nie nazwałabym tego profesjonalną produkcją. To bardziej obrazek do piosenki niż klip. Ustaliliśmy z wytwórnią, że musimy wydać jeszcze jeden obrazek, a no nie mieliśmy wtedy jakiegoś budżetu na klipy, więc w jeden dzień wykluło się to lo-fi szaleństwo. Natomiast przy “VHS Nightmare” i “pearls” rzeczywiście trochę dłubaliśmy i składaliśmy ekipę filmową. ”docusoap” to telenowela dokumentalna. Paradokumenty, które dobrze znamy, takie jak “Dlaczego ja” czy “Trudne sprawy”. Muszę przyznać, że zeszły rok spędziłam na nałogowym oglądaniu paradokumentów i osobiście bardzo je lubię. Myślę, że sama nazwa "docusoap" jest ciekawa i może budzić wiele skojarzeń wizualnych. Np. ja jak myślę o tym słowie to mam w głowie jakiś stary dokument odpalany na kineskopie, który jest niewyraźny przez unoszącą się mydlaną pianę. Ogólnie nie zmuszam ludzi do oglądania paradokumentów, można tę nazwę interpretować dowolnie, to jest po prostu nasza coalsowa muzyczna telenowela.

- Na okładce „docusoap” Łukasz „wylądował” na podłodze u Twoich stóp. Podobny wizerunek widniał na okładce Waszej poprzedniej płyty „Tamagotchi”. Wydaje się, że przywiązujecie dużą wagę do takiego układu personalnego na okładkach Waszych płyt: Łukasz na dole, Ty na górze. Czy kryje się za tym jakaś symbolika?

- (śmiech) Właśnie sporo ludzi szuka jakiejś symboliki, ale to naprawdę zbieg okoliczności, że znowu Łukasz leży, a ja stoję. Nasz fotograf Luke Jascz zrobił całą serię zdjęć, na których mieliśmy różne pozy, ale akurat to zdjęcie nas najbardziej ujęło. Jesteśmy stuprocentowym duetem i nie chcemy podkreślać jakiejś hierarchii w zespole. 

- Gdy słucham tego albumu odnoszę nieodparte wrażenie, że piosenki na nim zawarte tworzą zamkniętą całość i „wyjęcie” jednej z tych „cegiełek-piosenek” spowodowałby zawalenie się gmachu jakim jest „docusoap”. Czy ta płyta jest tzw. concept albumem? Czy jest na niej temat przewodni?

Właśnie tym razem nie chciałam concept albumu, bo to dość problematyczne i ograniczające. Jedynym moim postanowieniem było marzycielskie r&b, ale wyszło jak wyszło. Oczywiście staramy się, aby nasze albumy opowiadały pewną muzyczną historię, no i odpowiednio łączymy piosenki, ale nie było tutaj jakiś większych założeń.


- Chcę Cię przy okazji poprzedniego pytania spytać o to, w jaki sposób powstają kompozycje Coals? Macie wypracowany system pracy nad muzyką czy też zmieniacie go przy okazji kolejnych wydawnictw?

- Tym razem było trochę inaczej niż zwykle, bo praktycznie cały album powstał zdalnie, dopiero na końcu pracy się spotkaliśmy. Wynika to z tego, że w przeszłości dość często się na siebie denerwowaliśmy pracując razem przez kilka dni bez przerwy i wypracowaliśmy sobie taką metodę i jest cool. Zresztą jesteśmy mocno internetowi, dziwnie się czujemy, jak ktoś chce się spotkać i porozmawiać o projekcie, bo można to rozpisać w pliku haha. Łukasz ma swoje studio producenckie w mieszkaniu, ja studio wokalne. Tym razem wszystkie kawałki zaczynały się od krótkich bitów Łukasza i później wymyślałam melodie wokalne, Łukasz aranżował i na bieżąco sobie wysyłaliśmy pliczki z updejtami i poprawkami. Na końcu spotkaliśmy się w Cieszynie na finalne szlify. 

- Szczególną uwagę zwraca na siebie kompozycja „Oberek” z gościnnym udziałem brytyjskiego producenta Dominika Dvoraka ukrywającego się pod pseudonimem Felicita. Możecie zdradzić więcej szczegółów na temat tej kompozycji i Waszej współpracy z Dvorakiem?

Felicita napisał do mnie dwa lata temu, bo myślał, że jestem fotografką (tzn. w pewnym sensie jestem, ale robię to głównie for fun) i chciał, żebym zrobiła mu sesję zdjęciową. Zgodziłam się od razu, bo słuchałam wcześniej Felicity i lubię jego muzę. Później felicita dowiedział się, że mam zespół, przyszedł na nasz koncert w Londynie i spodobało mu się to, co robimy. Sam wyszedł z inicjatywą zrobienia czegoś. W maju zeszłego roku przyjechał do Cieszyna w celu zrobienia z nami piosenki. Wymyślił melodię na gitarze, która stała się bazą. Następnie Łukasz zaczął dogrywać perkę, a ja ledwie zanuciłam melodię wokalu, którą zarejestrowaliśmy i została ona użyta przy zwrotkach. Późniejszy etap współpracy odbył się w Internecie. Tekst inspirowany trochę światem Felicity. Wyobraziłam sobie kwiecistą salę przepełnioną tancerzami w polskich strojach ludowych. 

- Na wydanej w ubiegłym roku ep-ce „Klan” zamieściliście kompozycje wykonane w języku polskim, co było wyjątkowe w Waszej dotychczasowej dyskografii. Do tej pory mieliście na koncie tylko jedną piosenkę w naszym języku czyli „Lato 2002” z „Tamagotchi”. Na „docusoap” wróciliście jednak do języka angielskiego. Nie kusiło Was, by jednak zamieścić więcej polskojęzycznych utworów na nowym albumie?

Wydaje mi się, że takie miksowanie języków świadczy o tym, że ktoś jest niezdecydowany. Oczywiście takie sytuacje typu schafter mieszający polski z angielskim są super i to jest cecha jego stylu, ale no już taki misz masz, że tutaj 3 piosenki całkowicie po polsku, tutaj 3 po angielsku sprawia, że słuchacz może się poirytować i wyżej postawi kawałki, które są w języku, który jest mu bliższy. Postawiliśmy na angielski, bo przyszła okazja wydania w PIAS-ie i stwierdziliśmy, że znowu powinniśmy trochę podziałać zagranicą. Nieuniknione, że wydamy kiedyś longplaya całkowicie po polsku. Lubię śpiewać w obu językach.

- Macie już na koncie dwa znakomicie przyjęte albumy i dwie ep-ki, serię występów na uznanych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Jakie planujecie sobie postawić kolejne wyzwania artystyczne? Jak widzicie Coals za powiedzmy 10 lat?

Właściwie jedną EP-kę. “Homework” nigdy nie zostało oficjalnie wydane. Po prostu podpisaliśmy się z firmą strimingową i musieliśmy jakoś podsumować naszą działalność w 2014-2015 hehe. Wydaje mi się, że nasze głowy są nieustannie pełne pomysłów i na pewno jeszcze będzie sporo różnych zakrętów i jako coals i solowo. Mimo, że odbywamy wiele różnych wycieczek po gatunkach, to jednak wydaje mi się, że coals to zwarty projekt i moglibyśmy robić też jakieś inne rzeczy totalnie wykraczające poza ten zespół, bo mamy szalone osobowości. Jeśli chodzi o wyzwania artystyczne to chciałabym, żebyśmy zrobili z Łukim teledysk, z którego będziemy stuprocentowo zadowoleni. Ja sobie ostatnio postawiłam też wyzwanie, żeby pisać lepsze teksty, wrócić do gry na gitarze i poćwiczyć dykcję, bo kto wie, może zostanę jeszcze raperką.

- Dziękuję za wywiad. 

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load