Newsy muzyczne

Czeski muzyk Floex wydał soundtrack do polskiej gry

Multiinstrumentalista Tomáš Dvořák aka Floex wydał piątą ścieżkę dźwiękową do gry. Tym razem do polskiej przygodówki "Papetura", długo oczekiwanego debiutu programisty Tomasza Ostafina.

Ostafin potrzebował sześciu lat, by tchnąć życie w świat z kleju i papieru. Ścieżka dźwiękowa wyraża kruchość papieru, strach przed samotnością i zniszczeniem, a także nadzieję i przyjaźń Pape'a i Tura.

„Gry, szczególnie te niezależne, często powstają dość długo, z Tomaszem jesteśmy w kontakcie od około pięciu lat. Na początku rozmawialiśmy o wykorzystaniu muzyki, którą skomponowałem wcześniej, ale kiedy projekt zaczął nabierać konkretniejszych kształtów, stało się jasne, że nawiążemy współpracę w pełnym zakresie. Godne podziwu jest to, że Tomasz praktycznie wszystko poza dźwiękiem i muzyką tworzy zupełnie sam. Dlatego też może to potrwać trochę dłużej. Interesujące było obserwowanie, jak jego pomysł zyskuje głębię, jak niewinna idea przekształca się w imponującą realizację. Od trzech lat intensywnie pracujemy nad tym projektem. Wspólna praca przebiegała falami, mieliśmy okresy większego spokoju, po których następowały intensywne działania przeplatane refleksją. Nie próbowaliśmy niczego przyspieszać, chcieliśmy dać projektowi tyle czasu, ile potrzebuje.” – mówi Floex.

Choć Dvořák ma bogate doświadczenie w komponowaniu ścieżek dźwiękowych dla Amanita Design (Samorost 2 i 3, Machinarium, Pilgrims), Papetura różni się gatunkową rozpiętością i doborem instrumentów.

„Dla każdego takiego projektu staram się stworzyć swój własny dźwiękowy muzyczny wszech świat. Muzyka w Papeturze jest celowo czystsza, bliższa współczesnemu neoklasycznemu brzmieniu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że skomponowałem prostą ścieżkę dźwiękową opartą na pianinie i smyczkach. Myślę, że idealnie pasuje do świata Papetury. Ma to również związek z drewnianą jakością poszczególnych instrumentów kształtujących brzmienie ścieżki dźwiękowej. Dobrze łączą się z papierowym światem Papetury” – mówi Floex, który do współpracy przy albumie zaprosił wiolonczelistę Tomáša Jamníka i skrzypaczkę Evę Jamníkovą.

Opracowany temat nie mógłby być bardziej aktualny. Papetura oparta jest na doświadczeniach życiowych Ostafina, opowiada o jego zmaganiach z samotnością i poszukiwaniu nowych przyjaźni. Historia bez słów przemawia do gracza dzięki zachwycającej oprawie graficznej, grze świateł i cieni, a przede wszystkim dzięki muzycznemu akompaniamentowi Floexa.

Sam Floex zna na pamięć nie tylko muzyczną warstwę Papetury: „W grę, do której komponujesz muzykę, musisz zagrać wiele razy, dziesięć, sto. Trzeba dostroić wszystkie możliwe ruchy gracza, wszystkie możliwości muszą być dopracowane. Może nie jest to granie w klasycznym sensie, ale na pewno nie jest to odrębny proces. W przypadku Papetury sytuacja była nieco bardziej skomplikowana ze względu na ręczny proces tworzenia gry przygodowej, ale nieustanne testowanie było konieczne.”

Papetura Soundtrack przynosi dziewięć w większości ambientowych, neoklasycznych utworów, zmasterowanych przez Matouša Godíka. 180-gramowy winyl w różowej marmurkowej kolorystyce zawiera również trzy wielkoformatowe grafiki ze scenami z gry. Papetura Soundtrack w formacie cyfrowym ukazał się nakładem czeskiej wytwórni Minority Records 7 maja. W dniu premiery, wytwórnia uruchomi również przedsprzedaż winyli z datą wydania 18 czerwca w swoim sklepie internetowym.



Foto: Jirka Libansky
Źródło: Minorityrecords.cz

Koniec treści

Brak więcej stron do załadowania