Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki – tak mówi przysłowie. W rzeczywistości bywa z tym różnie i tak jest w przypadku Metalliki. Po dwudziestu latach ponownie połączyła siły z San Francisco Symphony. W roli dyrygenta tym razem głównie Edwin Outwater, w kilku utworach w tej roli pojawia się zaś Michael Tilson Thomas. W 1999 roku orkiestrę prowadził nieżyjący już Michael Kamen. Jest też nieco inna sceneria niż dwadzieścia lat temu – tym razem duża hala z sceną na jej środku: The Chase Center w San Francisco. Koncerty odbyły się 6 i 8 września zeszłego roku.
Podobieństwa: „S&M2” zaczyna się dokładnie tak samo jak „S&M”. Dokładnie dwa te same utwory - „The Ecstasy of Gold” w wykonaniu orkiestry symfonicznej i „The Call of Ktulu”. W sumie powtarza się jedenaście piosenek, jeśli nie pomyliłem się w liczeniu. Metallica tym razem nie przygotowała nowego utworu na okoliczność takiego wydarzenia. Pojawiło się „No Leaf Clover”, które swoją premierę miało podczas pierwszego „S&M”. Mamy też utwór, w którym to nie orkiestra musi się dostosowywać do Metalliki, a Metallica do orkiestry. „The Iron Foundry, Opus 19” Alexandra Mosolova jest całkiem niezłą próbą odnalezienia się panów w utworze symfonicznym.
Co wyszło? Nieźle wypada „For Whom The Bell Tolls”. Więcej niż nieźle prezentuje się „The Day That Never Comes” i „Halo on Fire”. Nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę jaki to utwór muzycznie, że jednym z jaśniejszych punktów jest „Nothing Else Matters”. Świadome tego były też osoby decydujące o tym, jak będzie promowane to wydawnictwo. Poszły więc po najmniejszej linii oporu i „Nothing Else Matters” było jednym z dwóch utworów, które poszły na pierwszy ogień. Drugim z nich był „All Within My Hands”. Podobna uwaga, co przy przeboju z „Czarnego albumu” - tutaj akustyczne oblicze zespołu i ładne zazębienie z orkiestrą. Wielbicieli muzyki klasycznej zaciekawi „Scythian Suite, Opus 20 II: The Enemy God And The Dance Of The Dark Spiritus”, gdzie gra tylko orkiestra. Najjaśniejszym momentem całego koncertu jest zaś hołd dla Cliffa Burtona. Jego autorem – Scott Pingel, który brawurowo zinterpretował „(Anesthesia) Pulling Teeth”, grając na elektrycznym kontrabasie. Ten moment warto zobaczyć/usłyszeć.
Co nie wyszło? Sporo jest utworów, gdzie orkiestra sprowadzona jest właściwie do roli dekoracji. W spokojniejszych kompozycjach – wspomnianych wyżej czy w „The Outlaw Torn” może dojść do głosu. W „The Memory Remains” czy „Enter Sandman” moc utworu Metalliki jest taka, że przytłacza brzmienie orkiestry. Brakuje dla niej przestrzeni. Przy takich czadach jak „Moth Into Flame” i „Master of Puppets” symfonicy wydają się zaś zbędni. I zadajemy sobie pytanie: po co? Zestawienie orkiestry i zespołu daje też sporą dawkę pompatyczności, jak się można było spodziewać. Dziwnie się słucha przemów Michaela Tilsona Thomasa wprowadzających do utworów klasycznych. Trochę jak dziadek starający się przemawiać w miejscu, gdzie są tylko młodzi ludzie – tak wygląda przemowa dyrektora orkiestry symfonicznej do fanów zespołu rockowo-metalowego. A przynajmniej takie można odnieść wrażenie. Czuć atmosferę skonfundowania.
Jak to wygląda w obrazku (bo mamy też wersje z DVD lub Blu-ray)? Jeśli ktoś był na kinowym pokazie koncertu w październiku zeszłego roku, ten być może pamięta, że było widać pewne niedoróbki, chybione kadry związane pewnie z tym, że między występem a jego prezentacją na dużym ekranie minęło kilka tygodni. Teraz jesteśmy prawie rok po koncertach i udało się te niedoróbki wyeliminować. Niektórzy fani pewnie będą na podstawie wyglądu Jamesa Hetfielda wnioskować, że w sumie można się było spodziewać informacji o tym, że udał się na odwyk, która pojawiła się kilkanaście dni po zarejestrowanych koncertach. A, i śmiesznie wygląda Robert Trujillo w garniturze. Dziwnie zaś James Hetfield bez gitary w „The Unforgiven III”, gdy zostaje sam z orkiestrą. Dla samego Jamesa też musiało być to dziwne uczucie. Tak przynajmniej można wywnioskować, patrząc na ruchy jego rąk.
Wszyscy na scenie dobrze się bawią, a przynajmniej takie wrażenie sprawia obrazek. Efekt wyszedł nieźle, ale do rewelacji daleko. Samo to, że najlepszym punktem jest solo, które zaserwował Scott Pingel, o czymś świadczy. Jeśli miałbym coś doradzić, to od ścieżki dźwiękowej wolę wersję z obrazem, bo przebrnięcie przez całość samej wersji audio więcej niż raz jest wyzwaniem. Na płyty CD dokładnie przełożono ścieżkę audio z tego, co znalazło się na filmie, więc i przemowy, o których była mowa wcześniej. I jakoś tak mniej zostaje w głowie.
Niemal dwa lata po dwóch znakomitych koncertach w Warszawie Metallica zaprezentuje się 19 maja 2026 na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Metallica zapowiedziała wydanie definitywnej wersji sześciokrotnie platynowego albumu „Load”. Wydawnictwo ukaże się 13 czerwca nakładem Blackened Records.
Trasa koncertowa Legendary Rock Voices już w kwietniu odwiedzi aż 6 polskich miast.
3 tygodnie po koncercie u boku Godsmack w Gliwicach, jedna z gwiazd nu-metalu P.O.D. wystąpi na hedlinerskim koncercie w warszawskiej Progresji.
Ta szalona grupa awanturników w unikalny sposób łączy wpływy kultury szkockiej z gitarowym brzmieniem, które będzie można usłyszeć 3 sierpnia w krakowskim Hype Parku oraz dzień później w warszawskiej Proximie.
Organizatorzy Rock na Bagnie ogłosili lineup XV edycji festiwalu, który odbędzie się jak zwykle w Goniądzu na Podlasiu, nad rzeką Biebrzą, w dniach 4 -5 lipca.
Rock na Bagnie XV odbędzie się jak zwykle w Goniądzu na Podlasiu w dniach 4-5.07.2025 r. Pierwszym potwierdzonym headlinerem jest jeden z najważniejszych zespołów ekstremalnych dźwięków i twórca stylu d-beat DISCHARGE.
Zapraszamy na dwie polskie odsłony trasy koncertowej Apocalyptica Plays Metallica Vol. 2 Tour 2024 – do Krakowa i Warszawy.
Organizatorzy Rock na Bagnie ogłosili pełną listę wykonawców dużej sceny XIV edycji festiwalu, który odbędzie się jak zwykle w malowniczych okolicach Biebrzańskiego Parku Narodowego w Goniądzu na Podlasiu, nad rzeką Biebrzą, w dniach 5 -6.07. 2024 r.
Wczoraj w wieku 64 lat zmarł w Pradze legendarny gitarzysta grupy Killing Joke - Kevin "Geordie" Walker.
"Planet Metal" to kolekcja książek o kultowych zespołach hardrockowych i metalowych.
Universal Music, Hard Rock Cafe oraz Empik zapraszają na wyjątkową imprezę, w trakcie której będzie można przedpremierowo usłyszeć i zakupić płytę „72 Seasons”.
Nowe wydawnictwo Riverside dokumentuje ich największy headlinerski koncert i jest potwierdzeniem formy zespołu, oraz triumfalnym zwieńczeniem ponad 20 lat kariery.
Annie Clark nagrywająca pod szyldem St. Vincent na swoim siódmym albumie „All Born Screaming”, który recenzowaliśmy na naszej stronie, poszerzyła spectrum swojej muzyki, tworząc jednocześnie najbardziej kompletne dzieło w swoim dotychczasowym dorobku. W poniższej rozmowie opowiedziała mi m.in. jak powstawała płyta, podsumowała swoje umiejętności perkusyjne i wstępnie zapowiedziała przyjazd do Polski.
Rodrigo y Gabriela, uwielbiany w Polsce meksykański duet ze statuetką Grammy na koncie zagra 11 października 2023 w klubie Palladium w Warszawie
Panowie z grupy Metallica doszli do takiego etapu, że jeżeli cokolwiek mają komukolwiek do udowodnienia, to zdaje się tylko sobie. Najnowsza płyta kwartetu „72 Seasons” przekonuje o tym aż za bardzo.
Brytyjska grupa wystąpi 30 czerwca w warszawskiej Progresji.
"Screaming Suicide" to drugi singel anonsujący nową płytę Metalliki "72 Seasons"
Metallica wystąpi na warszawskim PGE Narodowym 5 i 7 lipca 2024 roku.
W kwietniu ukazała się debiutancka płyta warszawskiej grupy Gorgonzolla, lubującej się w różnorodnych brzmieniach rockowych rodem z lat 90. Krążek zatytułowany „Eksploatowani” przynosi mieszankę rapcore’u, rocka, czy nawet gitarowej alternatywy. O kulisach powstawania albumu opowiedzieli nam: wokalista Dominik Pajewski, gitarzysta Bogumił Panuciak i basista Michał Koter.
Perkusista Tom Hunting to bardzo sympatyczny i dość spokojny rozmówca. Przeczy temu ogromna energia, jaką raczy nas podczas koncertów Exodus, którego z małymi przerwami jest członkiem od samego początku istnienia grupy. O tym, co dzieje się w zespole obecnie, o jego ostatniej płycie oraz o wspomnieniach z przeszłości, opowiedział mi podczas krótkiej, acz treściwej rozmowy tuż przed koncertem grupy, który odbył się 15 czerwca w warszawskim klubie „Proxima”.
Grupa Mr.Pollack wydała właśnie nowy album zatytułowany "Black Hawk". Z tej okazji nasz wysłannik Patrycjusz Pasik spotkał się z muzykami grupy w warszawskim hotelu Mercure.
Grzegorz Kupczyk, wokalista grupy CETI i były frontman formacji Turbo, opowiedział nam między innymi o powstawaniu nowej płyty CETI "Brutus Syndrome", a także o kulisach otrzymania Złotego Krzyża Zasługi z rąk prezydenta Bronisława Komorowskiego.
Amerykańska grupa Pop Evil wystąpi 12 marca w warszawskim klubie Stodoła przed koncertem Five Finger Death Punch. Z tej okazji prezentujemy wywiad z gitarzystą Nickem Fuellingiem.
Nick Cave postarał się choć w części zaspokoić koncertowy niedosyt swoich fanów i wydał pięknie brzmiący solowy album koncertowy.