Coil - A Guide For Beginners / A Guide For Finishers

Jakub OślakCoilCold Spring2020
10 lat po rozpadzie legendarnej brytyjskiej grupy Coil dostaliśmy reedycję płyty z 2000 roku, która jest idealną wizytówką twórczości tego zasłużonego zespołu.

Mija 10 lat, od kiedy brytyjski zespół Coil przestał istnieć. Nie rozpadli się, nie przestali ze sobą rozmawiać, nie poróżniły ich ani pieniądze ani „sprawy artystyczne”. Coil zabrała z tego wymiaru śmierć – najpierw John Balance, głos zespołu, spadł ze schodów po kolejnym nadmiernym spożyciu alkoholu. Kilka lat później, we śnie, odszedł Peter Christopherson. Obaj nie odmawiali sobie hedonistycznych uroków życia (wpływy de Sade, Wilde’a, Crowley’a i Pasoliniego); ale, dali nam z siebie muzykę, o jakiej nie śniło się nikomu na świecie. Ich trudny do jednoznacznego określenia styl to dziedzictwo industrialu (Throbbing Gristle, Psychic T.V.), wpływy kwaśnej elektroniki lat 80 i 90, muzyki dark ambient, okultyzmu, magii i poezji. Jedni oddają im cześć godną egipskich bóstw, a drudzy o nich nie słyszeli; Coil całe życie spędzili w podziemiu, wydając płyty niskimi nakładami, głównie własnym sumptem. Jeszcze za życia ich krążki były poszukiwane; ale po śmierci, stały się drogocennymi rarytasami, a oddani wielbiciele zadawali sobie uzasadnione pytanie, co dalej?

Ciężko o podobny przykład w historii, gdy prawa autorskie są nieuregulowane, a muzycy odchodzą. Wczesny blues i jazz? Wtedy o prawach nikt nie myślał. John i Peter także o nich nie myśleli, a przynajmniej nie traktowali zbyt poważnie; ich sztuka miała przenosić w inne wymiary, a nie pchać ku smutnym, ziemskim sprawom. Gdy przyszło co do czego, prawa autorskie przejęli inni ludzie, a rynek zalało tsunami mniej lub bardziej oficjalnych wydawnictw sygnowanych nazwą Coil – zarówno reedycji, jak i nowego materiału. Pół biedy, jeśli stoją za tym byli członkowie Coila, którzy przewijali się przez skład na przestrzeni lat, lub przyjazne im wytwórnie. Gorzej, gdy chodzi o pijawki i sępy, bez szacunku dla materiału, kierujący się wyłącznie zapachem pieniędzy. Na szczęście, angielska wytwórnia Cold Spring to od lat nie tylko marka w muzykce post-industrialnej, ale też label przyjazny zespołom i muzyce, zaufany przez artystów. To dzięki nim dostajemy tę oto kompilację twórczości Coila, aby móc cieszyć się jej magią nawet wtedy, gdy zespołu już dawno nie ma wśród nas.

Beginners/Finishers pierwotnie ukazała się na początku lat 2000, jako rodzaj wizytówki, przewodnika, zachęty do przyjścia na koncert. Coil rzadko ukazywał się na scenie, ale akurat wtedy byli w trakcie dobrze udokumentowanej trasy (m.in. trzy koncerty w Polsce). Oba krążki zostały osobiście ułożone przez zespół, ukazując dwa przenikające się oblicza Coila: to rytualne, alchemiczne, nocne i poetyckie, oraz to taneczne, eksperymentalne, abstrakcyjne. To jakby podpisy dwóch stałych członków zespołu – Beginners to mrok, liryka i pochłaniające melodeklamacje Johna Balance’a, a Finishers to głównie instrumentalny, elektroniczny koszmar na jawie, za którym stoi Peter ‘Sleazy’ Christopherson. Coil nie dysponowali przebojami, ani czymkolwiek na miano ‘greatest hits’, chociaż fani z pewnością wskażą wiele ‘klasyków’ lub ulubionych numerów. Beginners/Finishers to subiektywny wybór numerów, którymi członkowie Coila chcieli się pochwalić światu, pokazać, na co ich stać. I 20 lat później, rola tej składanki pozostaje niezmienna. Teraz, jednakże, dochodzi jej misja niesienia ich słów post-mortem.


Wiele osób, włącznie z niżej podpisanym, bez problemu mogłoby ułożyć własny zbiorek ulubionych numerów Coila, których tutaj zabrakło. Gdzie „Windowpane”, gdzie „Broccoli”, gdzie „The Sea Priestess”? Ale to nie o ‘debeściaki’ tu chodzi. Te numery są ułożone nieprzypadkowo, genialnie przenikając jeden w drugi, wzmacniając wzajemnie siłę przekazu. To zaskakujące, jak łatwo można wyjąć te kompozycje z ich oryginalnego kontekstu, pozamieniać miejscami, włożyć z powrotem, a mechanizm zadziała w zupełnie nieznanych kolorach, w wszystkie strony równocześnie. Dzięki tej płycie można ponownie rozkoszować się klasykami, na czele z „Are You Shivering?”, ale także podejść do Coila zupełnie na świeżo. I odkryć, że ich magia nie przemija. Takie numery jak „A Cold Cell”, „Batwings”, „Who’ll Fall” czy “Where Are You” ponownie uderzają we mnie, jakbym ich do tej pory nie znał. To nie tylko zasługa remasteringu (Martin Bowes), ale wspomniane sekwencje kompozycji. To rzecz nie tylko dla zupełnych nowicjuszy, ale także tych, którzy sądzą, że już znają Coila na wylot.

Najważniejszą funkcją Beginners/Finishers jest jednak niesienie ‘kaganka oświaty’ i ponowna próba ukazania muzyki Coil nowym, wcześniej nieznanym odbiorcom. Johna i Petera nie ma wśród nas, ale ich muzyka, jak i innych artystów, którzy już odeszli, pozostaje niezmienną obecnością. Czasami trzeba ją jednak podgrzać, podkręcić, dorzucić drew do ognia, wskazać i polecić; albowiem bez nośników – fizycznych i cyfrowych – może zwyczajnie zgasnąć. Świat byłby uboższym miejscem bez takich nieodkrytych skarbów, jak „Lost Rivers of London”, „The Dreamer is Still Asleep” czy „The First Five Minutes After Violent Death”. Coil być może nie nadaje się dla każdego; ale, nie przekonamy się o tym, jeśli po niego nie sięgniemy. A nie będziemy mogli sięgnąć, jeśli ich płyty nie będą się ukazywać, chociażby w formie reedycji. Dlatego też warto nastawić radary nie tylko na ten krążek, ale wszystko, co ukazuje się jako Coil, nawet jeśli będą to wydawnictwa o niejasnym pochodzeniu. Dorobek Coila najlepiej przetrwa w ‘eterze’ i ludzkich duszach, aniżeli w zamkniętych szufladach.

Powiązane materiały

Thrice zagra w Warszawie

Amerykańska grupa Thrice zaprezentuje swój materiał na scenie warszawskiego Nieba 16 czerwca, a towarzyszyć im będzie noise-rockowy Coilguns.

21.01.2025
Sólstafir zagra w Warszawie

Islandzka grupa poruszająca się między prog a post-metalem zagra 7 grudnia w Warszawie w towarzystwie Oranssi Pazuzu i Helga.

18.03.2024
Slowdive i Spiritualized na katowickim OFF Festivalu

Dwie legendy brytyjskiej sceny alternatywnej z lat 90-tych czyli Spiritualized i Slowdive wystąpią 5 sierpnia na katowickim festiwalu.

2.04.2023
Józef Skrzek - Non Omnis Moriar

„Non Omnis Moriar” to pierwsza w trzech zapowiedzianych na rok 2025 solowych płyt Józefa Skrzeka, lidera SBB, jednej z najwybitniejszych postaci rodzimego prog-rocka.

12.05.2025
Maria Somerville - Luster

Pełnowymiarowy debiut Marii Somerville w barwach 4AD dobrze przywołuje ducha nagrań z jakich ta kultowa wytwórnia zasłynęła ponad 40 lat temu.

24.04.2025
Harold Budd & Cocteau Twins – The Moon And The Melodies (reedycja)

Ukazała się reedycja jednej z najważniejszych i najbardziej niezwykłych płyt powstałych w kręgu zespołu Cocteau Twins.

21.09.2024
Algiers

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

20.12.2019
Peter Ulrich

Przedstawiamy naszą rozmowę z Peterem Ulrichem, długoletnim perkusistą Dead Can Dance i nadwornym bębniarzem wytwórni 4AD. Artysta wydał właśnie swój trzeci album solowy zatytułowany "Painted Caravan".

15.05.2013
Louise Rutkowski (This Mortal Coil, The Hope Blister)

Louise Rutkowski opowiedziała nam o swojej współpracy z This Mortal Coil i The Hope Blister, a także o swojej nowej, solowej płycie.

4.09.2012
Damon Albarn - The Nearer The Fountain, More Pure The Stream Flow

"The Nearer The Fountain, More Pure The Stream Flows” to nowy album studyjny Damona Albarna - lidera Blur i Gorillaz. Pierwotnie miał być orkiestrowym utworem zainspirowanym krajobrazami Islandii w 2020 r. Albarn powrócił do tworzenia muzyki w trakcie lockdownu i rozwinął dzieło do 11 utworów, które eksplorują tematy kruchości, utraty, wyłaniania się i odrodzenia.

9.11.2021
Low - Hey What

Nagrywająca dla słynnej wytwórni Sub Pop amerykańska grupa Low wydała swój trzynasty album w 27-letniej karierze.

20.09.2021
Lustmord & Karin Park - Alter

Mistrz dark ambientu Lustmord nagrał nową płytę w duecie ze szwedzką wokalistką Karin Park.

11.07.2021
Rema-Rema - Fond Reflections

Fascynująca płyta na wielu płaszczyznach. To cały nagrany materiał jaki ostał się po grupie Rema-Rema, funkcjonującej przez niecały rok w Anglii na przełomie lat 70/80.

5.03.2019
Alien Sex Fiend - Possessed

Nik Fiend z małżonką ponownie nawiedzają ziemski padół, przynosząc niegodnym śmiertelnikom nową porcję pomyleńczego performance’u, industrialnych wyziewów i gotyckiego kurzu.

15.11.2018
Beauty In Chaos - Finding Beauty In Chaos

Od ilości nazwisk zaangażowanych w ten projekt może zakręcić się w głowie. Beauty in Chaos to dziecko niejakiego Michaela Ciravolo – muzyka, kompozytora, gitarzysty.

4.10.2018
God's Own Medicine - AFAR

„Afar” to triumf God’s Own Medicine i rodzimej sceny dark independent. To płyta, która przekracza granice schematów, ale z nimi nie zrywa" - podsumowuje nowe wydawnictwo rzeszowskiego zespołu nasz recenzent Jakub Oślak.

25.02.2018
Lost Horizons - Ojalá

Były basista grupy Cocteau Twins przypomniał o sobie nowym projektem Lost Horizons, który wydał debiutancką płytę "Ojalá".

13.11.2017
The Eden House - Songs For The Broken Ones

"Songs for the Broken Ones" to trzeci już album długogrający brytyjskiej grupy The Eden House na czele której stoi Tony Pettit z Fields of the Nephilim.

15.07.2017
Louise Rutkowski - Diary Of A Lost Girl

Louise Rutkowski, która brała udział w powstawaniu płyt This Mortal Coil i The Hope Blister, debiutuje solowym albumem.

9.05.2014
Laibach - Spectre

"Spectre" to pierwszy od 8 lat album Laibach z całkowicie premierowym materiałem studyjnym.

12.04.2014
Peter Ulrich Collaboration - The Painted Caravan

Były perkusista grupy Dead Can Dance powrócił po 8 latach z nową płytą.

2.05.2013
The xx - Coexist

Drugi album grupy The xx to wycieczka w przeszłość szlakami wyznaczonymi w latach 80 przez grupy ze stajni wytwórni 4AD.

11.09.2012
Trzy winylowe reedycje Recoil

Wytwórnia Mute planuje wydać trzy ostatnie płyty projektu Alana Wildera - Recoil - w wersji winylowej.

26.08.2022
Elizabeth Fraser zaprezentowała drugi singel Sun's Signature

Była wokalistka grupy Cocteau Twins Elizabeth Fraser i perkusista Damon Reece udostępnili nowy singiel z ich nadchodzącego projektu, Sun's Signature. "Underwater" to niezwykle soczysty, rozbudowany utwór otwierający tytułową EP-kę duetu, która ukaże się 18 czerwca nakładem Partisan Records z okazji Record Store Day, a w lipcu ukaże się w wersji cyfrowej (data zostanie określona niebawem).

18.05.2022
VNV Nation ponownie zagra w Warszawie

Brytyjska gwiazda future popu VNV Nation ponownie zawita do warszawskiej Progresji 19 marca 2023 roku. Towarzyszyć jej będzie kanadyjska post-punkowa grupa Traitrs.

3.05.2022
Polityka prywatnościWebsite by p3a

Używamy plików cookie

Ta strona używa plików cookie - zarówno własnych, jak i od zewnętrznych dostawców, w celu personalizacji treści i analizy ruchu. Więcej o plikach cookie