Można traktować zespół IRA jako legendę polskiego rocka. Można też traktować jako dostarczyciela utworów przyjaznych radiu. Zwłaszcza w ostatnich kilkunastu latach. I to w dwóch rodzajach: ballada lub odpowiednio stępiony, przebojowy rock. Kompozycje z obu tych szuflad mogą wzbudzić niezadowolenie u zatwardziałych fanów rocka, także osób z rozrzewnieniem wspominających „Mój dom”. Ale przyjemnie umilą (trzymajmy się tej wersji) czas panu Zdzisławowi w fabryce, pani Jadwidze w osiedlowym sklepie, rodzinie jadącej na wakacje. Niezbyt inwazyjnie. Może zdarzają się wtedy sytuacje, gdy ktoś zarzuci uwagą: „Ale łupią na tych gitarach”.
Czy droga obrana przez zespół może się nie podobać? Tak. Czy można ją zrozumieć? Tak. By być popularnym i granym zazwyczaj trzeba się dostosować. Nowa płyta (dwunasta, pierwsza od pięciu lat) ma zadowolić rockowych fanów i dostarczyć melodyjnych piosenek z wpadającym ucho refrenem, kandydatów do grania w stacjach radiowych. Oczywiście głos Artura Gadowskiego trudno pomylić z jakimkolwiek innym.
Jest co najmniej kilka utworów z półki „radio friendly”. Power ballada „W górę patrz” w sumie wywiązała się z przeznaczonej funkcji w zeszłym roku. Poza tym porcja ballad o miłości („Planety”, „Zimowa”) oraz domieszka kompozycji ze starannie przytępionym pazurem („Chciałbym”, „Zgubieni”), skocznie przebojowych („Za późno już”). Zadbano o dawkę patosu. „Piękny kraj” stara się być takim właśnie zakończeniem albumu. Czasami dołożono smyczki jak w „Zgubionych”. Ale są momenty, w których IRA przypomina słuchaczom i sobie, że może i potrafi podostrzyć, a w tekstach przejawiać zapędy do tematów społecznych, politycznych. Dla fanów rockowego oblicza przeznaczono „Nienawiść” czy „Nowy świat”.
„Jutro” w moim odczuciu to próba zadowolenia każdego, która sprawia wrażenie stania w rozkroku. Efekt? Przeciętny. Sposób na jakiś sukces? Może. Piosenki wpadające w ucho? Tak. Zapamiętywane na dłużej niż kilka tygodni? Z tym może być ciężko. Ale w takim przypadku można zacytować słowa z „W górę patrz”, które o dziwo nie są autorstwa Paolo Coelho: „Tacy, którzy się nie mylą nie robią nic”.
Dziś ukazał się nowy singel mieszkającego w Polsce portugalskiego artysty João de Sousy zatytułowany "Canção do Medo". Jest to druga już zapowiedź nowego albumu „José Afonso”, który ukaże się 1 czerwca.
Równo półtora roku po premierze świetnie przyjętego albumu “Przestwór”, trio wraca z premierowym materiałem. Nowe wydawnictwo grupy zatytułowane “Bluzg” to sześć nowych utworów, które zaskoczyć mogą nawet największych fanów zespołu.
Po sukcesie pierwszego singla ‘The World Needs Love’, który został porównany przez BBC do piosenki przewodniej Jamesa Bonda, drugi singiel ‘Emerald Sea’ umacnia pozycję Poli jako nowego głosu w alternatywnym popie — takiego, który nie boi się przekraczać granic.
Kalifornijski zespół Of Mice & Men powraca z dziewiątym studyjnym albumem "Another Miracle" i w ramach promocji tego wydawnictwa wystąpi 2 grudnia w warszawskiej Progresji.
Piękna choć Martwa tęskni za czymś, co się jeszcze nie zdarzyło w swym najnowszym singlu "Miłość z przyszłości". Trzeci singiel artystki zwiastuje nadchodzący album studyjny. Premiera singla już 9 maja.
Po bezprecedensowym sukcesie swojego powszechnie chwalonego albumu, trzykrotny laureat GRAMMY® i jedenastokrotny zwycięzca Latin GRAMMY®, Bad Bunny, ogłasza trasę koncertową „DeBÍ TiRAR MáS FOToS World Tour”.
Piranha Music zaprasza na dwa zbliżające się wielkimi krokami koncerty black/doomowego Maga, który po półtora roku zamknięcia w swojej wieży wraca na scenę. Występy odbędą się pod szyldem "Magia i Miecz", a w skład drużyny wejdą dungeon-synthowy Alembik oraz goth punkowa Meluzyna.
Madox w zadziornej i uwodzicielskiej odsłonie, zabiera nas do piekła, w którym wybrzmiewa jego najnowszy singiel "Dance With The Devil" (DWTD).
Britney Manson, utalentowana na wielu płaszczyznach artystka, modelka, songwriterka i ikona social mediów, wystąpi 2 listopada w warszawskim klubie Niebo.
Noga Erez to wizjonerska artystka i producentka z wrodzonym talentem do łączenia gatunków i przekraczania kolejnych granic kreatywności. Już w grudniu wystąpi dwukrotnie w Polsce.
Patrycja Krzyczman, artystka o niezwykle wyrazistym stylu, zapowiada swój debiutancki album singlem „Znikąd”.
Legendarna grupa Swans 30 maja podzieli się ze światem swoim siedemnastym w dorobku krążkiem “Birthing”, a 25 listopada wystąpi w warszawskiej Stodole.
„Pianorizon” to pierwszy w pełni autorski album Bartka Wąsika – pianisty i kompozytora, który z czułością i skupieniem buduje własny muzyczny świat.
Zespół Low Island z Oxfordu ogłosił swój trzeci album zatytułowany "bird", wyprodukowany przez Chrisa Taylora z Grizzly Bear, który ukaże się 29 maja nakładem ich własnej wytwórni Emotional Interference.
Dark Angel odegrają w całości kultowy album “Darkness Descends”, nowości z nadchodzącego “Extinction Level Event” oraz inne przeboje ze swojego katalogu 4 sierpnia we wrocławskich Zaklętych Rewirach oraz dzień później w warszawskiej Proximie.
Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi już po raz 17. W dniach 17-21 października odbędą się warsztaty, prelekcje, spotkania, wystawy i oczywiście wyśmienite koncerty. Pierwsze ogłoszone zespoły to: Fields of the Nephilim, The Chameleons oraz 1984.
“Milho Verde” (pol.”zielona kukurydza”) to współczesna interpretacja tradycyjnej portugalskiej pieśni ludowej. Utwór zapowiada album inspirowany twórczością legendarnego pieśniarza i symbolu ruchu demokratycznego w Portugalii, którego dziedzictwo pozostaje w Polsce mało znane.
Ponad rok po premierze debiutanckiego albumu, nominowany do Fryderyka 2025 duet KĘPIŃSKI >|< KOWALONEK wraca z singlem “Kintsugi” w akustycznej aranżacji.
25 maja w warszawskiej Hydrozagadce zaprezentuje się duet Lydia Lunch / Marc Hurtado, który zaprezentuje muzykę legendarnego nowojorskiego Suicide.
Rzeszowski nanosojuz wydał nowy album "Bezlik".
Siódme dzieło szwedzkiej grupy The Hives, "The Hives Forever Forever The Hives”, ukaże się 29 sierpnia pod szyldem wytwórni Play It Again Sam.
HAM PE EL prezentuje trzeci utwór – „Trans”. Tym razem artysta wraca do swoich house’owych korzeni, łącząc je z nowoczesnym brzmieniem i nietypowymi akcentami. W numerze kluczową rolę odgrywa gitara, która dodaje utworowi wyjątkowej dynamiki i nieoczywistego charakteru.
Szwajcarscy klasycy post-industrialu zagrają 10 listopada w warszawskiej Hydrozagadce.
Eklektyczni i niezwykle energiczni Dub Pistols powrócą do naszego kraju 7 listopada, kiedy to wystąpią w warszawskiej Hydrozagadce.
Szwedzki wokalista Yung Lean wystąpi 13 listopada w warszawskim Torwarze w ramach trasy Forever Yung Tour.