The Young Gods - The Young Gods Play Terry Riley in C

Jakub OślakThe Young GodsTwo Gentlemen2022
Szwajcarska grupa The Young Gods od zawsze jest znana z odważnych eksperymentów artystycznych. Nowy album nie powinien być zatem niespodzianką dla fanów tego zespołu.

In C Terry’ego Riley to jedna z najważniejszych kompozycji reprezentujących minimalizm w muzyce współczesnej. To klasyczny przykład zacierania się granic pomiędzy muzyką ‘poważną’, a ‘rozrywkową’; pionierski w swoim czasie (druga połowa lat 60.), dziś uznawany za fundament wielu późniejszych poszukujących albumów i gatunków muzycznych. Co ciekawe, dopiero w 2022 In C zostało wcielone do National Recording Registry, będącego spisem nagrań mających znaczenie kulturowe, historyczne, estetyczne, oraz odzwierciedlających życie w Stanach Zjednoczonych. W tym samym roku dostajemy także interpretację tego dzieła przez The Young Gods, szwajcarskie trio słynące z poszukiwania wspólnego terytorium pomiędzy rockiem, industrialem, i alternatywą.

To nie pierwszy raz, gdy In C jest publicznie brane na warsztat przez formację nie będącą po stronie ‘poważnej’, lecz ‘rozrywkowej’. 20 lat temu tego samego wyzwania podjęli się japońscy mistrzowie psychodelicznego rocka Acid Mothers Temple. W późniejszych latach swoje wersje publikowali m.in. Meat Beat Manifesto, oraz Adrian Utley dowodzący orkiestrą gitar elektrycznych. In C jest kompozycją bardzo luźną, podatną na interpretacje, wtręty własne, a wręcz losowość. Riley zachęcał muzyków sięgających po jego dzieło, aby nie trzymali się kurczowo jego kompozycji, tylko rozmontowywali je, dodawali od siebie i aranżowali od nowa. Dość powiedzieć, że najliczniejsza orkiestra wykonująca historycznie In C liczyła ponad 120 osób. The Young Gods jest zaledwie trzech.

Wykonanie The Young Gods trwa blisko godzinę i chociaż formalnie składa się z 53 fragmentów pogrupowanych w 9 części, tak naprawdę jest to jednolita, długa, nieprzerwana kompozycja. W jej trakcie usłyszymy wszystko to, co składa się na czar minimalizmu Riley’a – repetycje, pętle, sekwencje – ale także to, z czego słyną od lat The Young Gods – sample, industrialne rytmy i zmiennocieplny trans. Słuchając In C w jakimkolwiek wykonaniu jest jasne, kto przez dekady czerpał z jego wpływu najbardziej: niemiecki krautrock, pionierzy ambientu, a także prekursorzy techno. Wykonanie The Young Gods tylko to podkreśla: słychać tu zarówno Hansa-Joachima Roedeliusa i Michaela Rothera, jak i Briana Eno i Williama Basinskiego, a także Jeffa Millsa i Christiana Vogela.

In C pod każdą postacią jest kompozycją kalejdoskopową, zmieniającą kształt, barwy i brzmienie za każdym odsłuchaniem. The Young Gods doskonale utrwalili ten czar hipnotycznych pętli, sekwencji, warstw, rytmu i zdobnictwa. To zarówno rotujące w nieskończoność estakady, jakie znamy z E2-E4 Manuela Göttschinga, jak i entropia dźwięku w postaci The Disintegration Loops Basinskiego. Jest oczywiste, że The Young Gods manipulują dziełem Riley’a na żywo, niczym DJ-e, dokładając i odejmując kolejne przejścia, pętle, sample, gładkie skoki tematyczne i bezszelestne zmiany tempa. Ich In C ma sobie pierwiastek nieprzewidywalności Swans, jak i ciepło Cluster i Harmonii. To zarówno muzyka tła w stylu Music For Airports, jak i złożona, koncepcyjna całość jak Music for 18 Musicians.

The Young Gods od zawsze specjalizowali się w zacieraniu granic i łączeniu odrębności, chociażby w postaci współgrających ze sobą samplerów i instrumentów. Coś, co w dzisiejszych czasach od dawna nikogo nie dziwi, u zarania kariery Szwajcarów było rzeczą niesłychaną, pionierską. Podobnie jak In C w roku 1968, gdy nieznany szerzej kompozytor zapisał się w historii muzyki współczesnej, obmyślając rzecz rewolucyjną, koncepcyjną, przełamującą granice, profanującą ‘powagę’ muzyki klasycznej. In C być może nie było sztuką awangardową czy eksperymentalną, taką jak dzieła Johna Cage’a czy Karlheinza Stockhausena; ale dzięki niemu Terry Riley jest do dziś wymieniany wśród najważniejszych współczesnych innowatorów muzyki, takich jak Steve Reich, Philip Glass czy Arvo Pärt.


Powiązane materiały

The Young Gods przybędą do Warszawy

Szwajcarscy klasycy post-industrialu zagrają 10 listopada w warszawskiej Hydrozagadce.

27.03.2025
Franz Treichler (The Young Gods)

23 i 24 listopada w Gdańsku i Warszawie wystąpi szwajcarska grupa The Young Gods, która zaprezentuje materiał ze swoich dwóch pierwszych albumów. Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista Franz Treichler.

12.11.2013
The Young Gods / Warszawa, Basen / 24.11.2013

29.11.2013
The Young Gods - Data Mirage Tangram

Szwajcarska grupa The Young Gods kazali nam czekać aż 9 lat na nowy album studyjny. Nasz recenzent Jakub Oślak sprawdził, czy warto było wypatrywać tyle lat nowego dzieła tego trio.

27.02.2019
Terry Riley uhonorowany przez The Young Gods

Legendarne szwajcarskie trio The Young Gods przygotowało nowy album studyjny zatytułowany “Play Terry Riley in C”. Płyta ukaże się 9 września.

8.08.2022
Nowy teledysk The Young Gods

Szwajcarska grupa The Young Gods zaprezentowała wideoklip do utworu „Tear Up The Red Sky”.

13.03.2019
The Young Gods zagrają w Krakowie

Słynna szwajcarska grupa zaprezentuje się 2 kwietnia w krakowskim klubie Kwadrat.

10.10.2018
Polityka prywatnościWebsite by p3a

Używamy plików cookie

Ta strona używa plików cookie - zarówno własnych, jak i od zewnętrznych dostawców, w celu personalizacji treści i analizy ruchu. Więcej o plikach cookie