W rocku progresywnym nie ma miejsca na złote środki. Zarówno u klasyków, jak i ich spadkobierców zasady są proste: ma być przesadnie, pompatycznie i pretensjonalnie. Kompozycje mają trwać po kilkanaście minut, w trakcie których poruszone zostanie wiele tematów przy bardzo wielu zmianach tempa. Zaś w progresywnym metalu to wszystko ma być jeszcze powiększone o „podwójną stopę” perkusyjną, wokalistę kruszącego głosem lód na szczycie Annapurny, oraz gitarzystów o czterech ramionach. Muzyka ma być twarda jak skała, mroczna jak kratery w Turkmenistanie, oraz abstrakcyjna jak potoki świadomości Jamesa Joyce’a. Bez kompromisów i bez schodzenia z biegu.
Haken to brytyjska ekipa prog-metalowa, która od blisko 10 lat podejmuje się arcytrudnego zadania tchnięcia czegoś nowego w konserwatywne annały tego zakątka muzyki rockowej. Tam, gdzie ojcowie chrzestni gatunku tacy jak Dream Theater już dawno przetrawili własny ogon, tam Haken z albumu na album usiłują zaimpregnować starą glebę nowymi elementami. Od samego początku albumu „Affinity” jasne jest, że zespół stawia na obecność elektroniki. I to bez kompromisów i laptopów – tylko na rasowe syntezatory i vocodery z lat 80. Jest to niewątpliwe novum, którego zastosowanie wielu wytrawnych fanów może poczytać za pakt z, nomen omen, diabłem.
Jednakże, zamiast pompy i ognia te deum laudamus i requiem, „Affinity” serwuje bezpieczny spacer po nienagannych technicznie acz nieciekawych w emocjonalnym rozrachunku kompozycjach. Jest to definicja złotego środka, obszaru zrównoważonego gdzieś pomiędzy wieloma inspiracjami i wzorcami. Bez trudu odnajdziemy tu elementy charakterystyczne dla wielu dziedzin progresywnego grania. Jednakże żaden z nich nie zabiera nas na drugą stronę – do samego końca. Jest mrocznie, ale nie tak jak u Opeth. Jest kosmicznie, ale nie aż tak jak Devin Townsend Project. Bywa epicko, ale epickość definiują nagrania Ayreon. Bywa wręcz popowo – ale to już grali Genesis i Yes w latach 80.
Podsumowując, Haken wydali krążek wart uwagi. Podobnie jak wielu im podobnych muzyków, którzy łączą marzenia z ambicjami i bezczelnością. Zasłuchani w kanon rocka, chcą pokazać, że oni też tak potrafią. Dotyczy to zarówno prostszych w przekazie punka i rock’n’rolla, jak i bardziej skomplikowanych i wymagających form rocka progresywnego. Problem w tym, że o ile w punku i rock’n’rollu schematy i sztampa są elementem modus operandi, tak rock progresywny ma z definicji rozwijać temat. Chwała Haken za pracę i „czyn aktywu”; ja jako słuchacz, jednakże, mam zbyt duży wybór, aby zatrzymać się nad tym krążkiem na dłużej niż chwilę.
Ewelina Flinta powróciła z nową pierwszą od 19 lat płytą "Mariposa". Artystka opowiedziała nam między innymi o powstawaniu tej płyty, miłości do americany oraz odczuciach na temat nowych trendów w muzyce.
Haken & Between The Buried And Me wyruszą w co-headlinerską trasę na początku 2023 roku. W roli supportu zespołów zagra Cryptodira. 24 lutego odbędzie się koncert w warszawskiej Proximie.
Tegoroczna edycja festiwalu Inorock odbędzie się w dniu 27 sierpnia w Teatrze Letnim w Inowrocławiu. Wiemy już, kto wystąpi podczas tej imprezy.
Tegoroczna edycja Ino-Rock Festival po raz pierwszy będzie dwudniowa i odbędzie się w terminie 21-22 sierpnia.
12 i 13 lipca na scenie letniej warszawskiej Progresji odbędzie się tegoroczna edycja festiwalu Prog in Park. Wiemy już jak wygląda rozpiska czasowa imprezy.
Gwiazda warszawskiego festiwalu PROG IN PARK III - grupa Opeth, ujawniła nowe informacje dotyczące swojego trzynastego albumu.
Headlinerzy warszawskiego festiwalu PROG IN PARK III zapowiedzieli rozpoczęcie nagrań po zakończeniu listopadowej europejskiej trasy koncertowej
2 tygodnie przed premierą nowego albumu wrocławskiej Kultury Upadłej ukazał się nowy klip do utworu "Melange" zapowiadającego to wydawnictwo.
Brytyjska grupa Haken i białostocka Bright Ophidia zamknęły line up tegorocznego festiwalu Prog In Park.
Brytyjska prog-metalowa formacja Haken wystąpi 27 lutego w krakowskim Kwadracie.
Jedenasta edycja "najsympatyczniejszego letniego festiwalu w Polsce" odbędzie się 25 sierpnia w amfiteatrze w Parku Solankowym w Inowrocławiu.