Otwierający płytę „W parku” to swoisty manifest wolności. Muzycznie kojarzy się natomiast nieco z dokonaniami Kultu. Podobny przekaz podany w odrobinę lżejszej formie ma „Rowerek”, gdzie okołojarmarczny klimat (głównie za sprawą brzmienia klawiszy) miesza się z rockiem. Urocza wymowa ballady „Napadła mnie piosenka” kontrastuje z ponurym sposobem, w jaki opisano w niej… napływ twórczego natchnienia, towarzyszący powstawaniu piosenek. To nie jedyna przewrotność, z której Zacier jest znany. Jednym z ważniejszym utworów na płycie jest „Kopiuj wklej”, piętnujący współczesne podejście do życia, obudowany zadziornym refrenem i ciekawą melodią. Zaś jedną z najsmutniejszych, a zarazem najpiękniejszych piosenek w tym zestawie jest folkowo zabarwiony „Chłopiec, który chciał latać”. Pięknie wypada także balladowy „Chaos twórczej stagnacji”, gdzie zgrabna melodia i partia fletu Alka Koreckiego, czynią z niej niemal idealną piosenkę do poduszki. Kolejną przestrogą wobec objawów współczesnego życia jest zwarta „Sierotka z komórką” z charakterystycznymi partiami saksofonowymi Koreckiego, znanego również z Elektrycznych Gitar. Dość poważnie wypada natomiast „Człowiek to brzmi”, w którym ciężki podkład ponownie kojarzący się nieco z dokonaniami Kultu, stanowi solidne tło dla opowieści o kondycji współczesnej przyjaźni i miłości. Kapitalnie wypada natomiast piosenka „Pęknięta umywalka na stosie choinek”. Akordy oparte w dużej mierze o brzmienie organowe, niosą ze sobą zabawny tekst o czasie poświątecznym. Z kolei utwór tytułowy, czyli „Podróże w czasie”, to nośna ballada jazzowa, która sprawdzi się na niejednym dancingu. Rewelacyjnie wypada również prześmiewczy „Na moim czerwonym Nordzie”, który idealnie sprawdziłby się także jako piosenka Czarno-Czarnych. Potężne brzmienie organów charakteryzuje natomiast „Kiedy odejdzie twój kac”. Ciekawie wybrzmiewa także mocno fortepianowy „A ja stałem nieopodal” z kolejnymi rewelacyjnymi partiami fletu Alka Koreckiego. Zaś reggae’owo pulsuje „Overpowered by Polish Vodka”, w którym w zwrotkach Zacier śpiewa słowa angielskie pomieszane z polskimi. W refrenie utworu wpleciono natomiast (po angielsku) cytat z „Wódki” Kultu. Całość wypada bardzo zabawnie. Finał płyty to pełne uroku i nadziei „Wszystko będzie dobrze” oraz nostalgiczno-refleksyjne „Rozważania o szczęściu”.
Okazuje się, że bez przekleństw i nadmiernej prześmiewczości, która charakteryzowała twórczość Zaciera w przeszłości, potrafił on stworzyć materiał zgrabny i ciekawy muzycznie, a także poważniejszy w warstwie lirycznej. Zastanawia jednak jaki będzie kolejny twórczy krok tego projektu.
„Gangsters” to nowy singiel będący owocem współpracy pioniera muzyki elektronicznej Marka Pritcharda oraz frontmana The Smile i Radiohead – Thoma Yorke’a. Utwór zapowiada ich wspólny, długo wyczekiwany album Tall Tales, który ukaże się 9 maja nakładem wytwórni Warp Records.
Malta Festival ujawnia kolejne przebojowe wydarzenia jubileuszowej edycji. Niekwestionowaną gwiazdą sceny muzycznej będzie uwielbiana przez publiczność Róisín Murphy, a swój pierwszy w historii polski koncert zagrają The Teskey Brothers. Na Starym Rynku w Poznaniu odbędzie się zapierający dech w piersiach podniebny spektakl RoZéO, a w weekend otwarcia obok Tildy Swinton i Oliviera Saillarda zobaczymy oryginalne produkcje teatralne z Włoch i Hiszpanii.
"Portraits" jest efektem współpracy Adama Bałdycha z ośrodkiem badawczym – Instytutem Pileckiego, który udostępnił artyście materiały historyczne z II wojny światowej, stanowiące źródło inspiracji do powstania 17 kompozycji – Portretów.
Peter Guellard czyli mieszkający od 32 lat w Pittsburghu Piotr "Dyda" Czyszanowski z łódzkiej grupy Blitzkrieg zapowiedział premierę albumu "Stained Glass" grupy Dichro, który ukaże się 24 sierpnia.
„Zima - Nisko Słonko” to trzeci singiel do malowanej adaptacji "Chłopów". Do prac nad utworem L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra zaprosił tym razem grającą w filmie Julię Wieniawę oraz Ralpha Kaminskiego, zespół Lor i Apolonię Nowak.
Dorian Electra zawita 18 stycznia do warszawskiej Proximy.
Autor muzyki do słynnych arcydzieł kina europejskiego, Yann Tiersen, przynosi nam nowy solowy album, na którym uwydatniona została dwoistość współczesnej muzyki klasycznej.
Po pięciu latach grupowego milczenia, Throwing Muses przynoszą nam krótki, bo ledwie półgodzinny, ale świeżo brzmiący krążek, stanowiący miękki reset w dorobku zespołu.
Ukazała się reedycja jednej z najważniejszych i najbardziej niezwykłych płyt powstałych w kręgu zespołu Cocteau Twins.
Grupa Pink Freud wydała nowy znakomity album pod intrygującym tytułem "Piano Forte Brutto Netto". O genezie tego tytułu, procesie powstawania albumu oraz kilku innych tematach porozmawialiśmy z liderem zespołu basistą Wojtkiem Mazolewskim i perkusistą Rafałem Klimczukiem.
Znamy go przede wszystkim jako muzyka Kultu, natomiast na bieżąco działa też w innych projektach. Właśnie ukazała się jego nowa płyta „Numery”. Rozmawiamy z Januszem Zdunkiem.
Krótko przed X edycją Zacieraliów nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z ich pomysłodawcą, czyli Mirkiem „Zacierem” Jędrasem. Tematem rozmowy w dużej mierze była jednak nowa płyta Zaciera, zatytułowana „Podróże w czasie, czyli park, rower i wiewiórki”, która miała swoją premierę właśnie podczas jubileuszowej edycji Zacieraliów.
Zapis naszej rozmowy z Grzegorzem Palką i Jurandem Wójcikiem z grupy Kreuzberg, która zadebiutowała albumem "Papierowy Król".
Lisa Gerarrd ponownie nawiązała współpracę ze Zbigniewem Preisnerem. Album "It's Not Too Late" ma swoje źródło we wspólnej wizycie obojga w synagodze w Bobowej 100 kilometrów od Krakowa.
Szwajcarska grupa The Young Gods od zawsze jest znana z odważnych eksperymentów artystycznych. Nowy album nie powinien być zatem niespodzianką dla fanów tego zespołu.
Jedna z legend warszawskiej sceny rockowej Gardenia wydała nowy album "Neuroza". "(...) Neuroza nie brzmi jak nic, co zespół w ogóle nagrał do tej pory. Płyta pod kątem muzycznym jest pokręcona, a jednocześnie zaprogramowana. Jest bogatsza, bardziej przestrzenna, psychodeliczna i odlotowa" - jak napisał nasz recenzent Jakub Oślak.
"The Apple Drop” to dziesiąty studyjny album Liars. Nagrany w Australii z awangardowym perkusistą jazzowym Laurencem Pikem i multiinstrumentalistą Cameronem Deyellem, mieszający ich surowe, organiczne instrumentarium z solowym majstrowaniem Angusa przy komputerze, zaowocował albumem, który zaciera granice pomiędzy archetypiczną strukturą zespołu a eksperymentalną elektroniką.
A.A. Williams zadebiutowała na scenie zaledwie 2 lata temu, a płyta "Songs From Isolation" jest jej drugim solowym wydawnictwem studyjnym po albumie "Forever Blue" z 2020 roku. Tym razem artystka nagrała covery piosenek zasugerowanych jej przez fanów.
Popularna w latach 80. ubiegłego wieku brytyjska grupa synth popowa Red Box powróciła z pierwszym od 9 lat albumem studyjnym. Wydawnictwo zrecenzował dla nas Jakub Oślak.
Kosmita znowu nadaje. Po ciągnących się perypetiach na tle zdrowotnym, Jason Pierce wreszcie nadał nowy, radosny komunikat ze swojej orbity okołoziemskiej.
Nowy album nowojorskiej formacji Gang Gang Dance to kolejna "perełka" w bogatym katalogu kultowej wytwórni 4AD.
Father John Misty nie próżnuje i dokładnie rok po wydaniu „Pure Comedy” przynosi nam nowy album.
"Nowa płyta Polpo Motel to spore przeżycie i chyba najlepsza z dotychczasowych płyt tego polskiego duetu" - napisał nasz recenzent Jakub Oślak we wstępie do recenzji nowej płyty duetu Olga Mysłowska - Daniel Pigoński.
"The Brown Acid Caveat" to ósmy już album studyjny niezwykłego duetu, w skład którego wchodzą: Edward Ka-Spel (The Legendary Pink Dots) oraz cEvin Key (Skinny Puppy).
Czternasty album brazylijskiej Sepultury nie zmieni może świata metalu, ale też nie przynosi grupie wiele wstydu.