Alison Goldfrapp to nietuzinkowa artystka. Odkryta przez Tricky’ego i braci Hartnoll z Orbitala, wydała na świat swoją pierwszą płytę w roku 2000 – w czasie metamorfozy kultury i muzyki. „Felt Mountain” była wstrząsająco dobra - melancholijna, poetycka i tajemnicza, wycięta na żywo z filmu Davida Lyncha. Alison porównywano do Beth Gibbons i określano jako pełnoprawną dziedziczkę jej wpływowego stylu i talentu. „Felt Mountain” była jedną z najczęściej grywanych płyt w polskich kawiarniach i barach, tuż obok „Mezzanine” Massive Attack oraz „Genetic World” Télépopmusik. Niespotykany głos Alison dał początek trwającemu do dziś wysypowi klonujących ją wokalistek o „śniętej” manierze śpiewu. Ruch należał do niej – i co się dalej stało? Alison i partnerujący jej Will Gregory poszli na skróty i zmienili swój styl na dyskotekę i modny wówczas electroclash. Było to dobre brzmienie, soczyście syntetyczne, hedonistyczne i nowoczesne – ale to nie było to...
Od tamtej pory kolejne płyty Goldfrapp okazywały się babolami albo arcydziełami. Do tej drugiej kategorii zaliczam „Seventh Tree”, oraz – z nieukrywaną radością – najnowszy album „Silver Eye”. To jest to, czego oczekuję od Alison i Willa. Jest to płyta zdecydowanie najbliższa klimatycznie do „Felt Mountain”, chociaż bynajmniej nie brzmiąca tak jak ona. Chcę powiedzieć, że jest to najlepszy krążek sygnowany przez Goldfrapp od czasu ich debiutu. Najdojrzalszy z dotychczasowych, najbardziej różnorodny i zagadkowy, łączący w jednym miejscu wiele odmiennych fascynacji i wpływów. Słuchając go czuję się wciągany w hipnotyzującą szaradę, której sensem nie jest rozwiązanie, a podziwianie zakamarków mrocznego geniuszu, jaki są napisał. To płyta stawiająca dużo pytań – czym jest Goldfrapp, czym jest muzyka pop, czym jest muzyka elektroniczna? To krążek o brzmieniu bardzo pasującym do współczesnych czasów, zawiłych, niejednorodnych, zagadkowych i niepokojących.
Warto wspomnieć, że przy produkcji nowej płyty Goldfrapp pracował John Congleton, wspomagany przez rozchwytywanego dronera The Haxan Cloak, sprawdzonego już wcześniej przez królową Bjork. Fuzja odmiennych stylów obu dżentelmenów zagrała tutaj wybornie. „Silver Eye” brzmi konkretnie, przebojowo i „tłusto”, chociażby w utworach „Systemagic” i „Tigerman”. Obok nich jednak czychają kompozycje tajemniczne, senne i zagadkowe – takie jak „Faux Suede Drifter” czy „Zodiak Black”. Nie jest to album, który da się ocenić po jednym-dwóch kawałkach – tu trzeba słuchać i podziwiać wspaniałą, rozłożystą całość, która – pozornie popowa – niesie znacznie więcej niż widzi srebrne oko. Jest jak konfiguracja lamentu w rękach Tiffany, uwalniająca demony oraz elektryczne, różowe motyle. Gdzieś przeczytałem, że w kategoriach synth-popu pokonuje nowe Depeche Mode już na rozgrzewce. Bez wątpienia, nie jest owocem rutyny i schematów, a wciągającym, natchnionym dziełem.
Röyksopp kontynuują podróż „Profound Mysteries”, wydając „Nebulous Nights (An Ambient Excursion into Profound Mysteries)”, ambientową reinterpretację uznanego 30-utworowego projektu. W pełni zanurz się w wizualizacji stworzonej przez Greedy Goons. Dla pełnego efektu zalecane są słuchawki.
Hania Rani zapowiada swój nowy album "Ghosts", na którym na pierwszy plan wysuwają się jej teksty, muzyka i piękny wokal, a także goście specjalni: Patrick Watson, Ólafur Arnalds i Duncan Bellamy (Portico Quartet).
Brytyjska gwiazda sceny electro-popowej będzie jedną z gwiazd tegorocznej edycji lubelskiego festiwalu Inne Brzmienia.
Nowy krążek wokalistki duetu Goldfrapp zatytułowany „The Love Inventor” ukaże się 12 maja.
"Nowy Chaos" to długogrający debiut Kamili Kurkus; aczkolwiek, słuchając go jest oczywiste, że jego autorka nie spotyka się z muzyką po raz pierwszy w życiu.
To musiało prędzej czy później nastąpić: Alison Goldfrapp wydała solowy album, bez udziału Willa Gregory.
Mieszkająca od 8 lat w Puławach amerykańska songwriterka Moriah Woods przypomniała o sobie nowym albumem "Human".
Jedna z najciekawszych islandzkich grup zagra 3 marca w warszawskim klubie Niebo.
Trójmiejska formacja Soma White wydała debiutancki album. Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistką i autorką tekstów Hanią Żmudą.
Po 9 latach ciszy znienacka ukazał się nowy album nowojorskiej formacji Yeah Yeah Yeahs.
Norweski duet powrócił z jednym z najlepszych albumów swojej dyskografii.
""Róisín Machine" to dynamit, który chce się usłyszeć między ludźmi, gdy dudniące serca stanowią jeden organizm" - to cytat z recenzji nowej płyty byłej wokalistki grupy Moloko, która w październiku trafiła do sklepów.
22 listopada ukaże się ostatni album Patti Yang zatytułowany "War On Love". Nasz recenzent Jakub Oślak gorąco poleca to wydawnictwo.
Po pięciu latach ciszy z nową płytą powróciła brytyjska grupa Lamb. Oto nasza recenzja napisana przez Jakuba Oślaka.
Nasz recenzent Jakub Oślak o nowej płycie duetu Karen O & Danger Mouse: "To płyta przeciwieństw – nowoczesna, ale retro. Spójna, ale wielobarwna. Przebojowa, ale alternatywna. Elektroniczna, ale analogowa". Zapraszamy do lektury całej recenzji.
Tobiasz Biliński vel Perfect Son jest pierwszym polskim artystą, który wydał płytę w legendarnej wytwórni SubPop. Premiera albumu "Cast" już jutro.
"Ten krążek otwiera przed Sharon nowe okno, gdzie nie ma żadnego schematu i sztampy, lecz pozostaje pole do popisu w każdym możliwym kierunku" - to fragment naszej recenzji nowej płyty amerykańskiej wokalistki i aktorki Sharon Van Etten zatytułowanej "Remind Me Tomorrow".
Misia Furtak i Hatti Vatti stworzyli projekt Ffrancis, który właśnie wydał debiutancką płytę. U nas możecie przeczytać recenzję tego wydawnictwa.
Florence Welch kontynuuje swoją drogę artystycznej rusałki. Na nowej płycie swojego zespołu zatytułowanej „How Big, How Blue, How Beautiful” postawiła na kulturalny przepych, nie odchodząc zbytnio od swoich dotychczasowych dokonań.
Świeżo po ogłoszeniu nadchodzącej ostatniej części projektu „Profound Mysteries”, Röyksopp dzielą się pierwszym przedsmakiem tego, jak brzmi część III w postaci dwóch singli „Speed King” oraz „The Night”, z udziałem Alison Godfrapp.
Była wokalistka grupy Cocteau Twins Elizabeth Fraser i perkusista Damon Reece udostępnili nowy singiel z ich nadchodzącego projektu, Sun's Signature. "Underwater" to niezwykle soczysty, rozbudowany utwór otwierający tytułową EP-kę duetu, która ukaże się 18 czerwca nakładem Partisan Records z okazji Record Store Day, a w lipcu ukaże się w wersji cyfrowej (data zostanie określona niebawem).
Po prawie ośmiu latach od ostatniego albumu, Röyksopp powracają z nowym, zachwycającym projektem, który znacznie przekracza ramy definicji słowa "album". Wśród gości mi.in. Alison Goldfrapp, Susanne Sundfør i Astrid S.
Wokalistka Elizabeth Fraser (COCTEAU TWINS) i perkusista Damon Reece (MASSIVE ATTACK) ujawnili swój najnowszy projekt - Sun's Signature - zachwycającą EP-kę z pięcioma utworami, która 18 czerwca ukaże się nakładem Partisan Records z okazji Record Store Day, a kilka tygodni później, w lipcu, ukaże się w wersji cyfrowej (data zostanie ogłoszona wkrótce).
Röyksopp ujawniają trzecią część "Profound Mysteries". W nowym utworze "Impossible" po raz pierwszy pojawia się ludzki głos, który należy do Alison Goldfrapp.
Nowy singel „Start Dancing” artystki i producentki MIN t to prawdopodobnie najważniejszy moment w jej karierze.