Przyznaje, że o ile z odsłoną dotyczącą Kultu miałem już wcześniej do czynienia, tak do księgi (dosłownie, bo wydawnictwo jest sporych gabarytów) usiadłem ze sporymi nadziejami. I nie zawiodłem się. Wiesław Weiss ponownie dotarł do sporej liczby współpracowników Staszewskiego, którzy dość detalicznie opowiedzieli o procesach powstawania poszczególnych piosenek i płyt Kazika. Dorobek artystyczny ma dość bogaty, a i powody stworzenia poszczególnych albumów okazały się niemniej ciekawe, niż ich realizacja. Mało tego – słowa samego zainteresowanego często są innym spojrzeniem na dane wydarzenie, czy proces twórczy. Dzięki temu mamy do czynienia z pełniejszym obrazem tego, jak przebiegała droga twórcza jednego z najpopularniejszych polskich artystów. Anegdot w obu książkach jest co nie miara i są one świetnym uzupełnieniem biograficznego wywiadu-rzeki z Kazikiem „Idę Tam Gdzie Idę” autorstwa Rafała Księżyka. Nie chcąc jednak psuć wrażenia, nie będę żadnej przytaczał. Jednak zainspirowany tym, co przeczytałem, sięgnąłem ponownie zwłaszcza po pierwsze solowe albumy Kazika, na których odnalazłem sporo smaczków. Podobnie rzecz miała się w przypadku Kultu, kiedy to po lekturze książki, odświeżyłem sobie dyskografię zespołu, na nowo odkrywając chociażby album „Your Eyes”.
Obie książki są imponująco wydane, do czego zresztą czytelnicy dzieł Wiesława Weissam, traktujących o muzyce powinni być przyzwyczajeni. Rzadkie zdjęcia również są ciekawym uzupełnieniem treści. I naprawdę nie trzeba być fanem Kultu czy Kazika, by po te pozycje sięgnąć, bo jest to po prostu długa i ciekawa opowieść o czasach, które już minęły, a które doprowadziły Kult i Kazika po dzień dzisiejszy.
P.S. W planach jest również „Biała Księga” traktująca o pobocznych projektach Kazika. Czekam z niecierpliwością!
Mielecki basista i kompozytor Tomasz Dzień znany jako T. Day ponownie nawiązał współpracę z cenionym amerykańskim wokalistą oraz producentem Rudigerem. Owocem kooperacji obu panów jest między innymi nowy singel "Love".
Dziś ukazał się nowy singel mieszkającego w Polsce portugalskiego artysty João de Sousy zatytułowany "Canção do Medo". Jest to druga już zapowiedź nowego albumu „José Afonso”, który ukaże się 1 czerwca.
Luvcat powróciła z nowym singlem "Lipstick".
Grupa na czele której stoi Evan Dando zagra 12 września w warszawskiej Proximie.
Piękna choć Martwa tęskni za czymś, co się jeszcze nie zdarzyło w swym najnowszym singlu "Miłość z przyszłości". Trzeci singiel artystki zwiastuje nadchodzący album studyjny. Premiera singla już 9 maja.
Po bezprecedensowym sukcesie swojego powszechnie chwalonego albumu, trzykrotny laureat GRAMMY® i jedenastokrotny zwycięzca Latin GRAMMY®, Bad Bunny, ogłasza trasę koncertową „DeBÍ TiRAR MáS FOToS World Tour”.
Piranha Music zaprasza na dwa zbliżające się wielkimi krokami koncerty black/doomowego Maga, który po półtora roku zamknięcia w swojej wieży wraca na scenę. Występy odbędą się pod szyldem "Magia i Miecz", a w skład drużyny wejdą dungeon-synthowy Alembik oraz goth punkowa Meluzyna.
Brytyjska grupa wystąpi 4 lipca na głównej scenie festiwalu Opener w Gdyni.
Zespół Disposable Soma zaprezentował najnowszy singiel. „Toń” to kompozycja Pawła Eggerta, Piotra Kona i Jaśka Smolińskiego. Jako ilustrację tekstową zespół wykorzystał wiersz Bolesława Leśmiana „Topielec”. Recytuje go jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich aktorów, Mirosław Zbrojewicz.
"Bez Ciebie” to utwór o miłości, która mówi przez emocje i słowa, które nie zawsze da się wyrazić osobiście. Zakochany, dzieląc się tym co czuje próbuje dać sobie szansę na coś więcej i decyduje się na wyznanie. To pełna szczerości i tęsknoty piosenka, która rezonuje z każdym, kto kiedyś zaryzykował dla miłości.
Pionierzy black metalu wystąpią na jedynym koncercie w naszym kraju w tym roku, który odbędzie się 10 sierpnia na Letniej Scenie Progresji w Warszawie.
Zapomniana perła polskiego synth-popu. Muzyka filmowa napisana przed trójmiejski duet Electronic Division – wspomagany przez przyjaciół – w niczym nie ustępuje mistrzom gatunku, porywając doskonałym brzmieniem syntezatorów z epoki i ciekawymi melodiami. Całość ilustruje film będący Polską z połowy lat 80. w pigułce. Ubrania z butików, domki letniskowe i wszechobecna boazeria. Premiera już 25 kwietnia.
Dark Angel odegrają w całości kultowy album “Darkness Descends”, nowości z nadchodzącego “Extinction Level Event” oraz inne przeboje ze swojego katalogu 4 sierpnia we wrocławskich Zaklętych Rewirach oraz dzień później w warszawskiej Proximie.
Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi już po raz 17. W dniach 17-21 października odbędą się warsztaty, prelekcje, spotkania, wystawy i oczywiście wyśmienite koncerty. Pierwsze ogłoszone zespoły to: Fields of the Nephilim, The Chameleons oraz 1984.
“Milho Verde” (pol.”zielona kukurydza”) to współczesna interpretacja tradycyjnej portugalskiej pieśni ludowej. Utwór zapowiada album inspirowany twórczością legendarnego pieśniarza i symbolu ruchu demokratycznego w Portugalii, którego dziedzictwo pozostaje w Polsce mało znane.
Amerykańska megagwiazda zaprezentuje się 25 lipca na warszawskim PGE Narodowym.
Wiktor Dyduła rusza w drugą, autorską trasę koncertową. Promowany 10- cioma koncertami album „Tak jak tutaj stoję” zawierać będzie przeboje: „Tam słońce, gdzie my”, „Szybkie tempo”, „Nie mówię tak, nie mówię nie” z Kasią Sienkiewicz czy zwariowaną „Motylą Nogę”.
25 maja w warszawskiej Hydrozagadce zaprezentuje się duet Lydia Lunch / Marc Hurtado, który zaprezentuje muzykę legendarnego nowojorskiego Suicide.
Po historycznym koncercie, który w zaledwie 10 godzin został wyprzedany do ostatniego miejsca, COMA ponownie rusza w trasę.
Cian Ducrot zapowiada swój wyczekiwany drugi album „Little Dreaming”, który ukaże się 11 lipca. A już 3 października artysta wystąpi w warszawskiej Stodole.
Malta Festival ujawnia kolejne przebojowe wydarzenia jubileuszowej edycji. Niekwestionowaną gwiazdą sceny muzycznej będzie uwielbiana przez publiczność Róisín Murphy, a swój pierwszy w historii polski koncert zagrają The Teskey Brothers. Na Starym Rynku w Poznaniu odbędzie się zapierający dech w piersiach podniebny spektakl RoZéO, a w weekend otwarcia obok Tildy Swinton i Oliviera Saillarda zobaczymy oryginalne produkcje teatralne z Włoch i Hiszpanii.
Tegoroczna edycja jednego z najważniejszych europejskich festiwali jazzowych odbędzie się w dniach 3-6 lipca w Warszawie.
Po znakomicie przyjętym ubiegłorocznym koncercie na Letniej Scenie warszawskiej Progresji grupa The Cult zaprezentuje się 9 czerwca na poznańskim Skwerze Enea Stadion.
Martini Police prezentują teledysk “California” - kosmiczne zamknięcie muzycznej podróży.
Mono Lake to heavy psych rockowy zespół z Kopenhagi, założony w 2018 roku podczas inspirującej podróży przez kalifornijskie parki narodowe. Pod koniec marca grupa przyjedzie na serię koncertów w naszym kraju.