Ewolucja artystyczna Błażeja Króla od Kawałka Kulki przez UL/KR do solowej twórczości zaprowadziła go do chwili jego najbardziej przystępnej – przynajmniej teoretycznie – dla słuchacza płyty. Tak, już wcześniej mogliśmy to zaobserwować. A teraz jest to jeszcze bardziej zauważalne niż na zeszłorocznym „Przewijaniu na podglądzie”. Choć ta przystępność też jest trochę złudna.
Słuchałem „Nieumiarkowań” kilkanaście razy w ciągu ostatniego miesiąca, bo już miesiąc minął od premiery tego albumu. I nie daje mi spokoju. Jej przebojowość, choć określenie ich jako proste utwory jakoś nie pasuje „Te smaki i zapachy” pokazujące obraz albumu – chwytliwe, a jednocześnie pokręcone, z nieoczywistymi przejściami jak na przełomie drugiej i trzeciej minuty. W efekcie – od kilku tygodni numer jeden Listy Przebojów Trójki. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że nie ma ona już takiego wpływu jak kiedyś. Ale mimo wszystko o czymś to świadczy. Do tego „Druga pomoc”, „Głodne dusze” – takie najbardziej oczywiste piosenkowe strzały na tym albumie.
Muzyka na pierwszy odsłuch chwytliwa, melodyjna, przebojowa wręcz. Ale po wniknięciu w dźwięki objawiają się detale. Saksofon w „Godzina piętnasta i ciemno”, flet w „Głodnych duszach”, perkusja w „Okazało się”, gitary w „Czasie siedmiu prób”, syntezatorowe tła w „Drugiej pomocy”, syntezatorowe dźwięki w „Gule”. Jak się te rzeczy wryją w głowę, to nie łatwo wychodzą i nie dają spokoju. Atmosfera muzycznych lat 80. też słyszalna – w „Drugiej pomocy” i „W dole miasta” na przykład. Jednym z utworów, który mi się wrył w głowę, a którego dotychczas tu nie wymieniłem, jest „Pierwszy i ostatni”. Zaczepny riff, wybuchający refren, rytmiczność, smaczki, hipnotyczność. I tekst. Zwłaszcza te słowa hipnotycznie zamykające utwór: „Gdybym cię teraz spotkał, to pewnie bym cię zabił”.
Grzegorz Ciechowski. Niemało wśród kolegów-recenzentów głosów porównujących twórczość Króla do tego, co proponował nam wielki mistrz. Mocne, prawda? W 2015 roku Błażej Król otrzymał Nagrodę Artystyczną Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego. To też skłania do stawiania tego typu porównań. Ale słuchając warstwy tekstowej, dochodzimy do wniosku, że nie jest to bezpodstawna teza. Teksty nieoczywiste, gęste od znaczeń. Można się pobawić w ich interpretację, ale nie jest to łatwe zadanie. I też nie dają spokoju.
W tym wszystkim jest jeszcze ona. Iwona Król – żona Błażeja. Ze sporą rolą. Można by napisać, że drugoplanową, ale średnio pasuje mi to określenie, biorąc pod uwagę to, w jak wielu momentach płyty się udziela. Śpiewy w tle, dopowiedzenia, teksty - wykrzyczane jak w „Pierwszym i ostatnim” i wyrzucane w „Gule”. To też jej płyta. I jeszcze do pełnego obrazu dokładamy ciekawe teledyski. Animowany klip do „Drugiej pomocy” z nawiązaniami do „Małego księcia” – świetny.
Dziesięć utworów. Pół godziny. Krótkie, treściwe muzycznie. Z tekstami z bogatymi możliwościami odczytania. To wszystko żre. I to mocno.
BroCat to projekt, który od 2018 roku, dzięki inicjatywie Moniki Gawrońskiej, konsekwentnie buduje swoją muzyczną tożsamość. BroCat to też doświadczeni muzycy, którzy od lat są częścią polskiej sceny muzycznej. Ich brzmienie to unikalne połączenie popu, rocka i muzyki elektronicznej, wzbogacone o żywe instrumenty, które nadają ich utworom wyjątkową głębię i autentyczność.
Równo półtora roku po premierze świetnie przyjętego albumu “Przestwór”, trio wraca z premierowym materiałem. Nowe wydawnictwo grupy zatytułowane “Bluzg” to sześć nowych utworów, które zaskoczyć mogą nawet największych fanów zespołu.
Klasycy stylu shoegaze wrócili do Warszawy na pierwszy od 32 lat klubowy koncert w Polsce, a ich występ udowodnił, że czas w muzyce płynie inaczej, niż gdziekolwiek indziej.
Zalia zagra jesienią dużą trasę koncertową po Polsce.
Piękna choć Martwa tęskni za czymś, co się jeszcze nie zdarzyło w swym najnowszym singlu "Miłość z przyszłości". Trzeci singiel artystki zwiastuje nadchodzący album studyjny. Premiera singla już 9 maja.
Po bezprecedensowym sukcesie swojego powszechnie chwalonego albumu, trzykrotny laureat GRAMMY® i jedenastokrotny zwycięzca Latin GRAMMY®, Bad Bunny, ogłasza trasę koncertową „DeBÍ TiRAR MáS FOToS World Tour”.
“Czy Czujesz Czasem To, Co Teraz Czuję Ja?” to dopełnienie wydanego w ubiegłym roku albumu zespołu Hedone. Dziś odbyła się premiera tego wydawnictwa.
Wczoraj w wieku 71 lat zmarł David Thomas - lider amerykańskiej grupy Pere Ubu.
FANGOR Pulsacje to wyjątkowy spektakl audiowizualny, będący efektem fascynacji twórczością jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku – Wojciecha Fangora (1922–2015). Projekt łączy wrażeniową sztukę, muzykę, światło i technologię, tworząc immersyjne doświadczenie, które wymyka się tradycyjnym kategoriom koncertu, wystawy czy teatru.
Amerykańska megagwiazda zaprezentuje się 25 lipca na warszawskim PGE Narodowym.
Mastodon, Ministry oraz Between The Buried And Me wystąpią 5 sierpnia w katowickim MCK.
Malta Festival ujawnia kolejne przebojowe wydarzenia jubileuszowej edycji. Niekwestionowaną gwiazdą sceny muzycznej będzie uwielbiana przez publiczność Róisín Murphy, a swój pierwszy w historii polski koncert zagrają The Teskey Brothers. Na Starym Rynku w Poznaniu odbędzie się zapierający dech w piersiach podniebny spektakl RoZéO, a w weekend otwarcia obok Tildy Swinton i Oliviera Saillarda zobaczymy oryginalne produkcje teatralne z Włoch i Hiszpanii.
Tegoroczna edycja jednego z najważniejszych europejskich festiwali jazzowych odbędzie się w dniach 3-6 lipca w Warszawie.
Januszko Magneto prezentują utwór „Zero”. Jest to pierwszy singiel zapowiadający debiutancki album zespołu, który ukaże się w maju.
YANA przedstawia „Live at the Royal Lazienki Museum” - wyjątkową live sesję nagraną w Pałacu na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Artystka wraz z zespołem zaprezentowała utwory z wydanego w 2024 r. albumu „Daydreamer” (wyd. OPIA Community). Za wideo odpowiada ceniony operator Kuba Kossak.
Królowa disco i autorka jednego z największych viralowych hitów 2024 roku ogłasza nową trasę koncertową. Po wyprzedanym ubiegłorocznym występie w warszawskiej Progresji, Sophie Ellis-Bextor wystąpi tam ponownie 9 października 2025 roku.
W lipcu 2025 roku legendarna grupa wokalna, która zrewolucjonizowała muzykę klasyczną, odwiedzi trzy polskie miasta: Wrocław, Warszawę i Kraków.
"Czy mnie słyszysz?" Z takim hasłem ShataQS rusza w kolejną, długo wyczekiwaną trasę koncertową.
Dark Tranquillity i Moonspell łączy miłość do metalu, którego clou stanowią posępne melodie. Pokażą to 17 kwietnia w Progresji, a supportem będzie Hiraes.
Artystka wraz ze swoim Zalia Bandem odwiedzi 5 polskich miast. Promująca drugi album „Trasa z Serca” rozpocznie się już 28 lutego w Krakowie, a w marcu dotrze do Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska.
Uwielbiana przez polską publiczność Michelle Gurevich wystąpi 21 marca 2025 roku w warszawskim klubie Progresja.
BitterSweet Music Festival z impetem wkracza na scenę i proponuje zupełnie nowy format muzycznych doświadczeń. 14-16 sierpnia 2025 roku w Parku Cytadela w Poznaniu zagra Nelly Furtado i wielu innych artystów.
Amerykańskie grupy Descendents, The Circle Jerks i Negative Approach zagrają 28 marca w krakowskim Kwadracie i 29 marca w warszawskiej Proximie.
Zdobywca platynowych wyróżnień, kanadyjski wokalista i kompozytor Matt Dusk, wyrusza wiosną 2025 roku w trasę koncertową "Back in Town". Uwielbiany przez polską publiczność i doceniany przez miaędzynarodowych krytyków artysta odwiedzi 13 miast, gdzie zaprezentuje największe przeboje i klasyki amerykańskiej muzyki w charakterystycznym dla siebie popowo-jazzowo-bluesowym stylu, za który pokochał go świat.
Robbie Williams ogłosił swoją długo wyczekiwaną trasę koncertową w 2025 roku, w ramach której wystąpi 9 września w krakowskiej Tauron Arenie.