Kazik - Zaraza

Marcin KnapikKazikSP Records2020
Kazik wydał pierwszy od 15 lat album solowy i jest to jedno z najważniejszych wydawnictw w jego przebogatej dyskografii, zarówno solowej, jak i z zespołem Kult.

Piątek 15 maja, godzina 21:51. Na antenie radiowej Trójki Marek Niedźwiecki ogłasza, że na pierwszym miejscu 1998 notowania Listy Przebojów znalazł się utwór Kazika „Twój ból jest lepszy niż mój”. Od razu, w pierwszym tygodniu pobytu na liście. Nie było to aż tak wielkie zaskoczenie, bo w ostatnich latach było kilka takich przypadków. Poza tym Kult i Kazik zawsze dobrze sobie radzili na trójkowej liście. Chyba nikt się nie spodziewał, jaką lawinę zdarzeń wywoła ten właśnie moment. Utwór, o którym było głośno po jego premierze, ale za kilkanaście tygodni pamiętaliby o tym tylko fani Kazika stał się przyczyną burzy w radiowej Trójce. Fala odejść dziennikarzy, oskarżenia o manipulacje listą, burza także polityczna.

Stan na dziś: radiowa Trójka próbuje się podnieść (jest nowy dyrektor, wrócili niektórzy dziennikarze), Listy Przebojów dalej nie ma (czekamy, aż niektórzy przypomną sobie o istnieniu słowa „przepraszam”). Sprawdzamy licznik wyświetleń „Twój ból jest lepszy niż mój” na Youtube i widzimy ponad 12,5 miliona odsłon. Żaden utwór Kazika nie ma większej oglądalności. A włączając do tego Kult, lepszy wynik ma tylko „Baranek” – ponad 13 milionów wyświetleń. Nowa płyta Kazika pokryła się złotem jeszcze przed premierą, a za chwilę przykryje się platyną.

Niełatwo pisać o nowej płycie Kazika Staszewskiego bez kontekstu wydarzeń wywołanych przez jeden utwór, ale spróbujmy. Zwłaszcza że i bez tego mamy do czynienia z wydarzeniem. Pierwsza solowa płyta Kazika od piętnastu lat. Trzeba było czasu pandemii, by powstała. Powstała w szybkim tempie, w niecałe dwa miesiące (między 29 marca a 21 maja). „Zaraza” jest efektem współpracy dwóch osób: Kazika i Wojciecha Jabłońskiego – współpracującego ze Staszewskim od kilkunastu lat, gitarzysty Kultu. Duet Staszewski-Jabłoński odpowiada za muzykę oraz jest współodpowiedzialny (wraz z Adamem Toczko) za produkcję, nagranie i miks. Instrumentalnie wspomaga go na instrumentach klawiszowych, a także na perkusyjnych Konrad Wantrych.

Myślałem sobie przed premierą o twórczości firmowanej przez Kazika w ostatnich kilku latach. Najbardziej z tych ostatnich kilku lat przypadła mi do gustu „Tata Kazika kontra Hedora” nagrana z Kwartetem Proforma (bardzo dobra). A nie ma tam tekstów Kazika, bo napisał je jego ojciec. Kazik + Zdunek Ensemble – dobra, ale też głównie covery. A „Wstyd” Kultu był rozczarowaniem. Trochę słabo, prawda? Już stricte co do płyty, na płycie „Zaraza” nie ma utworu pod tytułem „Zaraza”. Pewnie dlatego, że utwór „Zaraza”, który jak ulał opisuje sytuację ostatnich miesięcy, znalazł się na płycie „Oddalenie” wydanej 25 lat temu.


Niektórzy spodziewali się po singlu zapowiadającym album bardzo zaangażowanej politycznie płyty. Nie jest taka, choć – jak to u Kazika zazwyczaj bywa – nie brakuje politycznej i społecznej publicystyki. Najmocniejszy tekst, a na pewno tekst z bardzo dosadnymi opisami zawiera „Demokracja”: „Dlaczego owe pijane stado/Bełkoczące o tym, o czym nie wie/Myjące się jedne raz w roku/Poucza mnie co dobre i złe”. Towarzyszy mu muzyczne podostrzenie z punkowym klimatem wkurzenia. „Noże i pistolety” traktują o protestach i zapalnikach, które mogą je wywołać: braku pieniędzy, nędzy. „Tłum wyjdzie na ulicę, gdy przyjdzie na to czas”, Zobaczymy, czy będzie to proroctwo. W „Gdy Chińczycy mówią Gan Pai”  Kazik pisze o wzroście znaczenia Chin i sytuacji międzynarodowej także z perspektywy Polski. O utworze „Twój ból jest lepszy niż mój” napisano już wszystko. Może nie będę pisał o czym jest, bo jeszcze ktoś zarządzi audyt i ocenzuruje tę stronę? Napiszę więc tylko, że jest akordeonowy, w stylu miejskich kapel podwórkowych. Tak jak „Inżynierowie z Petrobudowy” Kultu. Jest sporo lepszych utworów na tej płycie i sporo lepszych utworów w twórczości Kazika, ale przez okoliczności to ten będzie jednym z najbardziej rozpoznawalnych. Tekst kłuje i jak się przekonaliśmy, ukłuł niektórych bardzo mocno. W wersji płytowej dodano drugi głos w wokalu.

Do „Zarazy” lepiej pasuje określenie: dziennik z czasów izolacji. Zaczynająca płytę „Kwarantanna” z tempem wolnego tańca i przyjemne „Nigdzie już nie pójdę dziś” uderzają w podobne tony. Dla ich opisu – fragment w „Kwarantannie” opisujący monotonię izolacji: „Pokój, kuchnia, kibel, wanna”. Oraz fragment „Nigdzie już nie pójdę dziś”: „Ludzie to zaraza świata tego”. Jest też w tych dwóch utworach mowa o przyrodzie, która podczas siedzenia ludzi w domach odradza się. A skoro ludzie siedzą w domu, to dla zabicia czasu mogą oglądać seriale. Traktuje o tym piosenka „Nie mam na nic czasu, bo oglądam seriale” przypominająca mi muzycznie „Amnezję” Kultu. Jakoś mi się ten utwór spodobał. Wesoły, skoczny, humorystyczny i z punkowym zacięciem w refrenach. Nadzieja na lepsze czasy z praktyczną wskazówką na teraz wyśpiewana jest w „Kluczem przyciskaj windę”. Jest też o miłości („Ona zakażona miłością”). Mamy też swego rodzaju kontynuację „Dobrze być dziadkiem” Kultu w postaci „Hani i Heli” z historią o kotku-breloczku.

Przechodząc bardziej do strony muzycznej, nie zapominając przy tym o stronie tekstowej, trzeba napisać o mieliznach płyty. Bo jest parę słabszych punktów, wypełniaczy. Należą do nich choćby wspomniane wcześniej „Ona zakażona miłością” i „Kluczem przyciskaj windę” - takie przelatujące sobie. Drugi z wymienionych utworów brzmi jak pastisz utworu na wakacje. Pozostając przy pastiszach, tak brzmi „Powiedzcie, że kochacie nas”. Na takie odczytanie kompozycji wskazuje też teledysk do niego. Mimo tego jest jednym z najgorszych punktów płyty. „Ręce na stole” też brzmi jak wypełniacz.

Najlepsze utwory: „Bawmy się” – refleksyjne tekstowo i muzycznie też dość refleksyjne. „Noże i pistolety” trochę w klimacie kapeli mariachi. „Gdy Chińczycy mówią Gan Pai” – bardzo udana piosenka z niepokojącym klimatem. Podostrzenie brzmienia: ciężkawo, KNŻ-owo. I najlepsze na koniec albumu. Utwór, który zaczarował mnie od pierwszego przesłuchania: „Bohater”. Słucham sobie jeden raz, drugi, piąty, dziesiąty  I zadaję sobie pytanie: co tu się stało?. Syntezatorowe, ambientowe wręcz tło kreujące refleksyjny, muzyczny pejzaż. Delikatne dźwięki. Kazik mówi o tym utworze jako bardzo osobistym. Tekst ukazujący wewnętrzne rozterki, obnażający. Robi ta kompozycja coś. Jeden z najlepszych utworów firmowanych przez Kazika w ostatnich kilku, kilkunastu latach.

Kazik w dobrej tekstowej formie, co cieszy. Mniej tekstów i linijek sprawiających wrażenie napisanych na odwal się, a w ostatnich latach takowe się pojawiały. Choć nie oznacza, że całkowicie zniknęły (choćby „Kluczem przyciskaj windę”). Ale słyszymy w dźwiękach albumu i echa Kultu, i Kazika Na Żywo, i solowej twórczości Kazika. Strona muzyczna też wygląda dobrze. Zbierając to wszystko, „Zaraza” to dobry album. Płyta nagrana w prawie dwa miesiące robi lepsze wrażenie niż te cyzelowane przez kilka miesięcy. Czy wytrzyma upływ czasu, bo jakby nie patrzeć, jest to płyta z kontekstem czasu, w którym powstała? Myślę, że kiedy sięgniemy sobie za nią za dwa lata, to pomyślimy o niej jako wspomnieniu czasu pandemii i podczas słuchania wrócimy sobie myślami do tych czasów. Ale jest też parę utworów z uniwersalną tematyką sprawdzającą się w każdych czasach.

Powiązane materiały

Święci z Kazikiem Staszewskim

„Nasz dom” to pierwszy z singli zapowiadających płytę białostockiego zespołu Święci zatytułowanego „Czarna masa”, który ukaże się już w maju.

21.02.2025
Debiutancka Substancja już w sklepach

Do sklepów trafiła debiutancka płyta warszawskiego duetu Substancja zatytułowana "Tu Musi Być Coś Jeszcze". 8 listopada zespół zagra koncert promocyjny w warszawskim Łysym Pingwinie.

28.10.2024
Substancja zapowiada debiutanckie "Tu Musi Być Coś Jeszcze"

**25 października nakładem Music Corner Records ukaże się debiutancki album “Tu musi być coś jeszcze” warszawskiej grupy Substancja.**

1.10.2024
Kazik i Kwartet ProForma przeszli dziś "Po Moim Trupie"

Dziś ukazał się album "Po Moim Trupie" Kazika i Kwartetu ProForma.

27.09.2024
"23 Minuty" od Kazika i Kwartetu ProForma

Po niemal dokładnie siedmiu latach od premiery ostatniego wspólnego albumu, Kazik Staszewski powraca do grania z poznańskim Kwartetem ProForma. Niedawno miał premierę utwór "Rudy 102", teraz artyści prezentują kolejny singiel - "23 minuty". Oba zapowiadają album "Po moim trupie", który ukaże się we wrześniu tego roku.

1.07.2024
Ania Sama jest obca

Ukazał się klip do utworu "Obca" warszawskiej wokalistki i songwriterki Ani Samej.

21.06.2024
Kazik i Kwartet Proforma w "Rudym 102"

Po niemal dokładnie siedmiu latach od premiery ostatniego wspólnego albumu, Kazik Staszewski powraca do grania z poznańskim Kwartetem ProForma. Swoją premierę miał właśnie utwór „Rudy 102”, będący pierwszą od 2017 premierą formacji i zarazem zapowiedzią nowego wspólnego albumu.

7.06.2024
"Rozmowy S Catem" powrócą po 27 latach

"Rozmowy s catem” formacji Mazzoll, Kazik & Arhythmic Perfection to jedna z najbardziej poszukiwanych płyt z udziałem Kazika i wydawniczy biały kruk, od lat niedostępny w sprzedaży. Jedna z najciekawszych pozycji yassowych doczekała się jednak właśnie reedycji. 17 stycznia rusza przedsprzedaż albumu „Rozmowy s catem”.

16.01.2024
Kult na akustycznym tournee

Wiosną 2024 roku grupa Kult zagra aż 16 akustycznych koncertów w największych miastach naszego kraju.

19.12.2023
Kult popłynął na łódce w Oslo

Ukazał się teledysk do utworu "Na Łódce W Oslo" - jednej z trzech premierowych kompozycji grupy Kult.

6.11.2023
Kult na łódce w Oslo

Ukazał się nowy premierowy utwór Kultu "Na Łódce w Oslo".

13.10.2023
Poznaliśmy szczegóły warszawskiego Grand Festival Róbrege Róbczad 2023

Grand Festival Róbrege Róbczad to najstarszy festiwal muzyki niezależnej w Warszawie. Tegoroczna edycja odbędzie się 7 października w klubie Palladium.

15.09.2023
IMEO założy czerwone buty

21 września ukaże się nowy album formacji IMEO pod tytułem "Czerwone Buty".

7.09.2023
Richie Kotzen - Nomad

Na pierwszą w pełni autorską płytę Kazika i Kwartetu ProForma trzeba było trochę poczekać. Czy było warto?

10.10.2024
Kazik i Kwartet Proforma - Po Moim Trupie

Na pierwszą w pełni autorską płytę Kazika i Kwartetu ProForma trzeba było trochę poczekać. Czy było warto?

8.10.2024
Zentropia

Michał Kwiatkowski to pomysłodawca, współzałożyciel i basista grupy Kazik Na Żywo. Udzielał się także w takich zespołach jak UR, Kobranocka i Honky Tonk Men. Po latach poszukiwań powrócił z solowym projektem Zentropia, który ma na koncie trzy single zapowiadające zaplanowaną jeszcze na ten rok debiutancką płytę. Zapraszamy do lektury naszego wywiadu z muzykiem.

3.06.2024
Weekend z Kazikiem w warszawskiej Stodole

Już w najbliższy weekend Kazik Staszewski dwukrotnie wystąpi na scenie Klubu Stodoła - 10 lutego z Kwartetem ProForma, a dzień później, 11 lutego, w ramach solowego projektu KAZIK.

9.02.2023
Niezwykłe wydawnictwo Kultu na 41 urodziny

Zespół Kazika Staszewskiego w ten szczególny okres wchodzi z nowym, szczególnym wydawnictwem, które będzie pierwszą w polskiej fonografii specjalną, wieloczęściową edycją z kolekcjonerskim albumem.

28.01.2023
Kult na akustycznej trasie po Polsce

Grupa Kult podała szczegóły dużej corocznej akustycznej trasy po Polsce.

20.12.2022
Spięty

Po zawieszeniu działalności Lao Che i 12 latach od ostatniej solowej płyty, Hubert „Spięty” Dobaczewski uraczył nas nowym krążkiem. „Black Mental” to opowieść mocno osadzona w bieżącej rzeczywistości, naznaczona charakterystycznym piórem oraz bitem autora. O założeniach projektu, Stanisławie Lemie i o obecnych inspiracjach, Spięty opowiedział nam osobiście.

28.04.2021
Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

4.12.2018
Kazik & Kwartet ProForma

Współpraca Kazika Staszewskiego i Kwartetu ProForma zaowocowała kolejną wspólną płytą. Tym razem zespół wziął na warsztat wcześniej niepublikowane teksty ojca Kazika, Stanisława Staszewskiego, tworząc do nich muzykę. O tym jak powstała płyta „Tata Kazika Kontra Hedora” opowiedzieli nam: gitarzysta Przemysław Lembicz i Kazik Staszewski.

4.06.2017
Janusz Zdunek

Znamy go przede wszystkim jako muzyka Kultu, natomiast na bieżąco działa też w innych projektach. Właśnie ukazała się jego nowa płyta „Numery”. Rozmawiamy z Januszem Zdunkiem.

7.02.2017
Zacier

Krótko przed X edycją Zacieraliów nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z ich pomysłodawcą, czyli Mirkiem „Zacierem” Jędrasem. Tematem rozmowy w dużej mierze była jednak nowa płyta Zaciera, zatytułowana „Podróże w czasie, czyli park, rower i wiewiórki”, która miała swoją premierę właśnie podczas jubileuszowej edycji Zacieraliów.

16.01.2017
Kult

Piętnasta płyta Kultu zatytułowana „Wstyd” nie przynosi jakiejś wielkiej rewolucji stylistycznej. Jest po prostu rozwinięciem poprzednich dwóch krążków zespołu. Tym niemniej o zawartości swojego najnowszego dzieła zajmująco opowiedzieli nam jedni z twórców tego materiału - Kazik Staszewski i saksofonista Tomasz Glazik.

24.10.2016
Polityka prywatnościWebsite by p3a

Używamy plików cookie

Ta strona używa plików cookie - zarówno własnych, jak i od zewnętrznych dostawców, w celu personalizacji treści i analizy ruchu. Więcej o plikach cookie