Wywiady

Damian Darlington (Brit Floyd)

2015-09-30

Damian Darlington zanim założył Brit Floyd, przez wiele lat występował w bodaj najsłynniejszym tribute bandzie Pink Floyd, czyli The Australian Pink Floyd. Doświadczenia w nim zdobyte oraz chęć pokazania twórczości słynnej grupy na jeszcze lepszym poziomie sprawiły, że założył właśnie Brit Floyd. Niebawem ten największy „floydowy” show przyjedzie do Polski – 2 i 3 listopada grupa wystąpi w Poznaniu i Krakowie. Z tej okazji porozmawiałem z założycielem Brit Floyd.

Rozmowa z: Damian Darlington

MM: W ubiegłym roku zagraliście trasę „Discovery World Tour”. Obecnie gracie koncerty pod wspólną nazwą „Space And Time World Tour”. Czym różnią się koncerty z obu tych tras? 

DD: Podczas „Space And Time World Tour” świętujemy kamień milowy, jakim jest 50 lat od czasu debiutu Pink Floyd pod tą właśnie nazwą. Jest to więc trasa retrospektywna, na której prezentujemy nagrania z całego okresu twórczości zespołu - od czasów kiedy wokalistą był Syd Barrett, aż do wydania „The Endless River”, w tym wszystkie te ikoniczne utwory z „The Dark Side Of The Moon”, „Wish You Were Here”, czy „The Wall”. Zatem to muzyczna podróż przez cały świat muzyki Pink Floyd i myślę, że każdy fan zespołu znajdzie w niej coś dla siebie. 

MM: Skoro gracie utwory z całego katalogu wydawniczego Pink Floyd, to dlaczego w setliście nie znalazł się żaden utwór z pierwszej płyty „The Piper At The Gates Of Dawn” z 1967 roku?

DD: (śmiech) Obeszliśmy nieco ten problem, ponieważ gramy utwór „See Emily Play”, który ukazał się jeszcze przed wydaniem „The Piper At The Gates Of Dawn”. Mimo, że nie znalazł się na płycie, traktujemy go jako nagranie, pochodzące z tamtego czasu, tym bardziej, że jest ono autorstwa Syda. Jest to także jak najbardziej zbliżona rzecz do tego, co znalazło się na „The Piper At The Gates Of Dawn”, więc uznaliśmy, że będzie reprezentowało najwcześniejszy okres twórczości Pink Floyd na tej trasie.

MM: A jaki jest Twój ulubiony okres twórczości Pink Floyd? 

DD: Zazwyczaj, gdy myślę o moim ulubionym czasie, jeśli chodzi o muzykę Pink Floyd, to przywołuję okres „The Wall”, ponieważ to album, dzięki któremu zacząłem poznawać twórczość zespołu. To dzieło sprawiło, że zostałem fanem grupy i zacząłem odkrywać jej kolejne płyty, wgryzać się w tę muzykę - a w konsekwencji - grać ją na żywo.

MM: Przez 17 lat grałeś w The Australian Pink Floyd. Jak sam przyznałeś, założyłeś Brit Floyd, by robić pewne rzeczy lepiej, niż w tamtym zespole. Jak sądzisz - udało Ci się to?

DD: (śmiech) Tak, zdecydowanie! Z całą pewnością mogę powiedzieć, że było warto. Byłbym zresztą zdziwiony, gdyby się to nie udało. Rozpoczęliśmy działalność Brit Floyd w 2011 roku i od tego czasu mieliśmy już okazję zagrać na całym świecie i w dodatku zagraliśmy więcej, niż miało to miejsce w przypadku The Australian Pink Floyd. Myślę, że z Brit Floyd przenieśliśmy to na jeszcze wyższy poziom wykonawczy. Jest więcej szczegółów, efektów i jest jeszcze bardziej spektakularnie. Wszystko po to, by najdokładniej oddać charakter muzyki Pink Floyd i móc jak najbardziej zbliżyć się do oryginalnej wersji. 

MM: A co było najtrudniejsze w momencie, kiedy zakładałeś Brit Floyd 4 lata temu?

DD: Wydaje mi się, że największą trudnością był strach, jak przyjmie nas publiczność. Stojąc na scenie po raz pierwszy z tą produkcją i wykonując te utwory z nową nazwą, czułem mimo wszystko niepewność, pomimo tego, że robiłem to przez wiele lat pod innym szyldem. Na szczęście okazało się, że publiczność nas polubiła. Nie wiem, czy bardziej, niż The Australian Pink Floyd, ale myślę, że mamy już swoje miejsce i z każdym rokiem zdobywamy serca coraz większej publiczności. Niedawno skończyliśmy ponad stukoncertową trasę po USA i Kanadzie. To niesamowite!

MM: W ubiegłym roku rozmawiałem z Colinem Wilsonem (założycielem The Australian Pink Floyd – przyp. MM). Powiedział mi, że właściwie nagrania z każdego okresu działalności Pink Floyd są trudne do grania na żywo. Zapytam więc, czy jest jakiś fragment twórczości grupy, który chciałbyś zagrać na koncercie, ale dotąd tego nie zrobiłeś?

DD: Nie ma zbyt wielu takich nagrań. Wydaje mi się, że najtrudniejsze są te pochodzące z najwcześniejszego okresu działalności Pink Floyd – powiedzmy z pierwszych czterech płyt jak na przykład te z płyty „More”, czy „Atom Heart Mother” (wydane odpowiednio w 1969 i 1970 roku – przyp. MM). Odtworzenie brzmienia tamtych płyt na żywo to nie lada wyczyn, ponieważ technologia, a przede wszystkim sprzęt, na którym je nagrano jest dziś niemalże nieosiągalny. Ale podobnie jest na przykład z odgrywaniem „The Wall”, które co prawda ma już więcej brzmień współczesnych, natomiast jego struktura i aranżacja nie należą do najprostszych (śmiech). Myślę jednak mimo wszystko, że podejście do najstarszego materiału z repertuaru Pink Floyd to coś, czym możemy się z Brit Floyd zająć w przyszłości.

MM: A czy zdarzyło Ci się być na koncercie Pink Floyd? 

DD: Oczywiście. Po raz pierwszy byłem na ich koncercie w 1988 roku w Manchesterze, kiedy promowali album „A Momentary Lapse Of Reason”. Potem widziałem ich kilkukrotnie, kiedy byli na trasie z „The Division Bell”. No i oczywiście widziałem ich podczas „Live 8”, kiedy zagrali ponownie z Rogerem Watersem.

MM: Słyszałeś już nowy album Davida Gilmoura?

DD: Nie w całości. Słyszałem dotąd 4 utwory z tego albumu. W ciągu tygodnia jednak powinienem go już mieć i jestem go bardzo ciekaw. Poza tym mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć go na żywo.

MM: Nie mogę nie zapytać o Olę Bieńkowską. Czy jest stałym członkiem Brit Floyd, czy tylko tymczasowym?

DD: Ola śpiewa z nami na większości koncertów na trasie. Nie występuje z nami wszędzie, bo jak pewnie wiesz, udziela się też w innych projektach. Jednak na koncertach w Poznaniu i Krakowie – co właściwie jest oczywiste – zaśpiewa z nami. 

MM: Masz już plany na kolejną trasę po zakończeniu „Space And Time World Tour”?

DD: Zawsze jest kolejna trasa (śmiech). Lubimy próbować nowych rzeczy, zmieniać repertuar, żeby publiczność nie nudziła się na naszych koncertach. Na pewno wrzucimy do setlisty nagrania, których dotąd nie wykonywaliśmy na żywo. To będzie ciekawe zarówno dla nas, jak i dla tych, którzy przychodzą na nasze koncerty.

MM: Dziękuję Ci za rozmowę.

DD: Również dziękuję i do zobaczenia na koncertach!

Foto: Grzegorz Szklarek


Rozmawiał: Maciej Majewski


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load