Wywiady

Damian Darlington (Brit Floyd)

2015-09-30

Damian Darlington zanim założył Brit Floyd, przez wiele lat występował w bodaj najsłynniejszym tribute bandzie Pink Floyd, czyli The Australian Pink Floyd. Doświadczenia w nim zdobyte oraz chęć pokazania twórczości słynnej grupy na jeszcze lepszym poziomie sprawiły, że założył właśnie Brit Floyd. Niebawem ten największy „floydowy” show przyjedzie do Polski – 2 i 3 listopada grupa wystąpi w Poznaniu i Krakowie. Z tej okazji porozmawiałem z założycielem Brit Floyd.

Rozmowa z: Damian Darlington

MM: W ubiegłym roku zagraliście trasę „Discovery World Tour”. Obecnie gracie koncerty pod wspólną nazwą „Space And Time World Tour”. Czym różnią się koncerty z obu tych tras? 

DD: Podczas „Space And Time World Tour” świętujemy kamień milowy, jakim jest 50 lat od czasu debiutu Pink Floyd pod tą właśnie nazwą. Jest to więc trasa retrospektywna, na której prezentujemy nagrania z całego okresu twórczości zespołu - od czasów kiedy wokalistą był Syd Barrett, aż do wydania „The Endless River”, w tym wszystkie te ikoniczne utwory z „The Dark Side Of The Moon”, „Wish You Were Here”, czy „The Wall”. Zatem to muzyczna podróż przez cały świat muzyki Pink Floyd i myślę, że każdy fan zespołu znajdzie w niej coś dla siebie. 

MM: Skoro gracie utwory z całego katalogu wydawniczego Pink Floyd, to dlaczego w setliście nie znalazł się żaden utwór z pierwszej płyty „The Piper At The Gates Of Dawn” z 1967 roku?

DD: (śmiech) Obeszliśmy nieco ten problem, ponieważ gramy utwór „See Emily Play”, który ukazał się jeszcze przed wydaniem „The Piper At The Gates Of Dawn”. Mimo, że nie znalazł się na płycie, traktujemy go jako nagranie, pochodzące z tamtego czasu, tym bardziej, że jest ono autorstwa Syda. Jest to także jak najbardziej zbliżona rzecz do tego, co znalazło się na „The Piper At The Gates Of Dawn”, więc uznaliśmy, że będzie reprezentowało najwcześniejszy okres twórczości Pink Floyd na tej trasie.

MM: A jaki jest Twój ulubiony okres twórczości Pink Floyd? 

DD: Zazwyczaj, gdy myślę o moim ulubionym czasie, jeśli chodzi o muzykę Pink Floyd, to przywołuję okres „The Wall”, ponieważ to album, dzięki któremu zacząłem poznawać twórczość zespołu. To dzieło sprawiło, że zostałem fanem grupy i zacząłem odkrywać jej kolejne płyty, wgryzać się w tę muzykę - a w konsekwencji - grać ją na żywo.

MM: Przez 17 lat grałeś w The Australian Pink Floyd. Jak sam przyznałeś, założyłeś Brit Floyd, by robić pewne rzeczy lepiej, niż w tamtym zespole. Jak sądzisz - udało Ci się to?

DD: (śmiech) Tak, zdecydowanie! Z całą pewnością mogę powiedzieć, że było warto. Byłbym zresztą zdziwiony, gdyby się to nie udało. Rozpoczęliśmy działalność Brit Floyd w 2011 roku i od tego czasu mieliśmy już okazję zagrać na całym świecie i w dodatku zagraliśmy więcej, niż miało to miejsce w przypadku The Australian Pink Floyd. Myślę, że z Brit Floyd przenieśliśmy to na jeszcze wyższy poziom wykonawczy. Jest więcej szczegółów, efektów i jest jeszcze bardziej spektakularnie. Wszystko po to, by najdokładniej oddać charakter muzyki Pink Floyd i móc jak najbardziej zbliżyć się do oryginalnej wersji. 

MM: A co było najtrudniejsze w momencie, kiedy zakładałeś Brit Floyd 4 lata temu?

DD: Wydaje mi się, że największą trudnością był strach, jak przyjmie nas publiczność. Stojąc na scenie po raz pierwszy z tą produkcją i wykonując te utwory z nową nazwą, czułem mimo wszystko niepewność, pomimo tego, że robiłem to przez wiele lat pod innym szyldem. Na szczęście okazało się, że publiczność nas polubiła. Nie wiem, czy bardziej, niż The Australian Pink Floyd, ale myślę, że mamy już swoje miejsce i z każdym rokiem zdobywamy serca coraz większej publiczności. Niedawno skończyliśmy ponad stukoncertową trasę po USA i Kanadzie. To niesamowite!

MM: W ubiegłym roku rozmawiałem z Colinem Wilsonem (założycielem The Australian Pink Floyd – przyp. MM). Powiedział mi, że właściwie nagrania z każdego okresu działalności Pink Floyd są trudne do grania na żywo. Zapytam więc, czy jest jakiś fragment twórczości grupy, który chciałbyś zagrać na koncercie, ale dotąd tego nie zrobiłeś?

DD: Nie ma zbyt wielu takich nagrań. Wydaje mi się, że najtrudniejsze są te pochodzące z najwcześniejszego okresu działalności Pink Floyd – powiedzmy z pierwszych czterech płyt jak na przykład te z płyty „More”, czy „Atom Heart Mother” (wydane odpowiednio w 1969 i 1970 roku – przyp. MM). Odtworzenie brzmienia tamtych płyt na żywo to nie lada wyczyn, ponieważ technologia, a przede wszystkim sprzęt, na którym je nagrano jest dziś niemalże nieosiągalny. Ale podobnie jest na przykład z odgrywaniem „The Wall”, które co prawda ma już więcej brzmień współczesnych, natomiast jego struktura i aranżacja nie należą do najprostszych (śmiech). Myślę jednak mimo wszystko, że podejście do najstarszego materiału z repertuaru Pink Floyd to coś, czym możemy się z Brit Floyd zająć w przyszłości.

MM: A czy zdarzyło Ci się być na koncercie Pink Floyd? 

DD: Oczywiście. Po raz pierwszy byłem na ich koncercie w 1988 roku w Manchesterze, kiedy promowali album „A Momentary Lapse Of Reason”. Potem widziałem ich kilkukrotnie, kiedy byli na trasie z „The Division Bell”. No i oczywiście widziałem ich podczas „Live 8”, kiedy zagrali ponownie z Rogerem Watersem.

MM: Słyszałeś już nowy album Davida Gilmoura?

DD: Nie w całości. Słyszałem dotąd 4 utwory z tego albumu. W ciągu tygodnia jednak powinienem go już mieć i jestem go bardzo ciekaw. Poza tym mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć go na żywo.

MM: Nie mogę nie zapytać o Olę Bieńkowską. Czy jest stałym członkiem Brit Floyd, czy tylko tymczasowym?

DD: Ola śpiewa z nami na większości koncertów na trasie. Nie występuje z nami wszędzie, bo jak pewnie wiesz, udziela się też w innych projektach. Jednak na koncertach w Poznaniu i Krakowie – co właściwie jest oczywiste – zaśpiewa z nami. 

MM: Masz już plany na kolejną trasę po zakończeniu „Space And Time World Tour”?

DD: Zawsze jest kolejna trasa (śmiech). Lubimy próbować nowych rzeczy, zmieniać repertuar, żeby publiczność nie nudziła się na naszych koncertach. Na pewno wrzucimy do setlisty nagrania, których dotąd nie wykonywaliśmy na żywo. To będzie ciekawe zarówno dla nas, jak i dla tych, którzy przychodzą na nasze koncerty.

MM: Dziękuję Ci za rozmowę.

DD: Również dziękuję i do zobaczenia na koncertach!

Foto: Grzegorz Szklarek


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load