Wywiady

Myslovitz

2016-01-05

W ubiegłym roku minęło 20 lat od wydania debiutanckiej płyty grupy Myslovitz. Zespół postanowił uczcić ten jubileusz wyjątkowymi koncertami, które odbyły się odpowiednio 5 i 7 grudnia w Gdańsku i w Warszawie. Na scenie towarzyszyli im goście specjalni goście m.in. Edyty Bartosiewicz, Dawida Podsiadło, czy Miuosh. Przed koncertem w Warszawie gitarzysta i klawiszowiec Przemek Myszor oraz perkusista Wojtek „Lala” Kuderski opowiedzieli mi o historii Myslovitz z własnej, dwudziestoletniej perspektywy.

Rozmowa z: Przemek Myszor / Wojtek Kuderski

MM: 20 lat od wydania debiutu minęło. Wiem jakie macie odczucia wobec tej płyty, a jak postrzegacie drogę artystyczną zespołu od tego czasu aż do dzisiaj?

WK: Na pewno nie było tak łatwo i nie wszystko zdarzyło się od razu. Trochę się musieliśmy naczekać, zanim wkroczyliśmy na większe sceny i zostaliśmy bardziej zauważeni. To udało się tak naprawdę dopiero przy płycie „Miłość W Czasach Popkultury”. Dzięki utworowi „Długość Dźwięku Samotności” zaistnieliśmy w świadomości szerszej publiczności.

PM: Mnie przy pierwszej płycie nie było jeszcze w zespole, ale pamiętam, że to było świetne, bo takich grup w Polsce wówczas zbyt wiele nie było. Zresztą to była odważna akcja, bo w tamtym czasie królowało ostrzejsze, grunge’owe granie. Wyjście z takim brytyjskim brzmieniem było ryzykowne. Początkowo odbierałem ten zespół przez pryzmat patriotyzmu lokalnego i przez zazdrość, na zasadzie: chłopaki nie umieją grać, a tu nagle płyta wychodzi (śmiech). A potem zagrali w Opolu i to było niesamowite, bo zaczęli kopać po tych odsłuchach i zrobiła się psychodela. To było moje spojrzenie. W tej chwili rozumiem, czemu pierwsza płyta wyglądała tak, jak wyglądała, aczkolwiek wtedy wydawało mi się dużym błędem to, że nie pojawiły się na niej piosenki „Z Twarzą Marilyn Monroe” i „Peggy Brown”. Oczywiście byłaby może mniej artystyczna, ale na pewno nie mniej brytyjska. Natomiast miałaby już te hity od razu. A to zdarzyło się dopiero przy drugiej płycie. Byłem już wtedy w zespole, a jednocześnie pracowałem jeszcze w szkole. Pamiętam, że przychodziłem na lekcję i zawsze witałem dzieci śpiewnie „Dzień dobry dzieci”, one odpowiadały mi równie śpiewnie „Dzień dobry Panu”. I któregoś dnia przychodzę i witam je „Dzień dobry dzieci”, a one do mnie „Z Twarzą Marilyn Monroe” (śmiech). Uważam, że właśnie druga płyta „Sun Machine” ugruntowała naszą pozycję, chociaż wszyscy artystycznie się od niej odżegnują. Przy trzeciej płycie „Z Rozmyślań Przy Śniadaniu” już zaczęło się poszukiwanie innej drogi – trochę więcej akordów, bogatsze aranżacje, kombinowanie przy tekstach. Poza tym to bardzo długa płyta. Nic nie chcieliśmy z niej wyrzucać. Bardzo dużo zmieniła piosenka „To nie był film” jeśli chodzi o odbiór zespołu. Dotąd byliśmy postrzegani jako grupa raczej rozrywkowa i zabawowa, a tu wyszedł taki poważny numer. Nagle dużo bardziej zainteresowali się nami dziennikarze. Myślę, że to był grunt pod kolejną płytę. „Miłość w Czasach Popkultury” to album bardzo dopracowany pod względem aranżacyjnym, z poważnymi tekstami i bardzo dobrymi piosenkami. Poza tym po tylu koncertach wspólnie zagranych z tymi psychodelicznymi końcówkami, byliśmy bardzo zgranym zespołem. Pojechaliśmy wtedy w czteromiesięczną trasę, a mnie się akurat dziecko urodziło, więc cały czas jeździłem do domu i wracałem na trasę. Pamiętam, że graliśmy zdaje się na Helu, a ja przyjechałem do Władysławowa pociągiem. Wychodzę i słyszę „Długość Dźwięku Samotności” z pierwszego straganu z kasetami. Idę kawałek dalej – budka z hot dogami i znów słyszę ten utwór. Przechodzę dalej i leci jakaś inna piosenka z naszej płyty. Pomyślałem sobie: „Stało się”. A potem to już poszło – „Korova Milky Bar” i „Skalary, Mieczyki, Neonki”, trasy zagraniczne, „Hapiness Is Easy”, po którym już się coś zacięło. Następnie „Nieważne jak wysoko jesteśmy...” i „1.577”, z którym startujemy od nowa z innego poziomu.

WK: Ja tylko jeszcze dodam, że w przypadku płyty „Z Rozmyślań Przy Śniadaniu” jak na tamte czasy i nasze umiejętności, a przynajmniej moje była bardzo ciężka do odegrania. Wysoko sobie wtedy postawiliśmy poprzeczkę. A z kolei „Miłość w Czasach Popkultury” muzycznie nie była gorsza, ale grało się ją delikatniej i bardziej zwiewnie, ponieważ było na niej więcej melodii.

MM: Przed Wami koncerty jubileuszowe z gośćmi. Zasugerowaliście im, by napisali coś pod wpływem Waszej muzyki. Czy wszyscy się do tego ustosunkowali?

WK: Grzesiu Halama odpalił swój pomysł na koncercie w Gdańsku. W ogóle na tych koncertach są różni goście. W Warszawie będą – nie obrażając nikogo – poważni. W Gdańsku byli po prostu zwariowani.

PM: Niektórzy po prostu z nami śpiewają. Miuosh na przykład napisał swoją część do tekstu „To nie był film”. Wspaniałą interpretację „Dla Ciebie” zrobił zespół L.Stadt.

MM: Zapowiadając te koncerty na Facebooku napisaliście, że nie wystąpi z wami Artur Rojek. Odmówił?

WK: Artur dostał nasze zaproszenie zarówno droga mailową, ale i tradycyjną pocztową. Niestety nie odpowiedział.

MM: Nie chcieliście robić koncertu jubileuszowego na Śląsku np. w „Spodku” albo w NOSPR?

WK: Oczywiście jest propozycja, żeby zagrać na Śląsku, bo jesteśmy to winni naszym fanom z tamtego regionu. Mamy nadzieję, że się uda i będzie alternatywnie. Mamy na to ciekawy pomysł. 

MM: Powiedzieliście mniej lub bardziej żartobliwie, że obecnie Myslovitz to kilku starszych gości i jeden młody. Czy ta różnica wieku między wami, a Michałem jest rzeczywiście tak odczuwalna?

PM: Najbardziej doskwiera nam odległość, bo jednak do Poznania mamy daleko. Różnica wieku nie ma tutaj znaczenia, bo Michał ma więcej dzieci, niż my wszyscy razem wzięci (śmiech).

WK: Generalnie, gdy przesłuchiwaliśmy kandydatów na stanowisko wokalisty, to bardzo pilnowaliśmy, żeby nie był to ktoś zbyt młody. Poza tym Michał miał już pewne doświadczenie, więc to tez była istotna kwestia. Zaryzykowaliśmy i jest fajnie.

MM: Słuchałem niedawno „1.577” i z czasem ta płyta podoba mi się znacznie bardziej, niż w momencie jej wydania.

WK: Bardzo lubię tę płytę. Za wiele bym na niej nie zmienił. To, czego bym sobie życzył, to płyty od początku do końca napisanej z Michałem, bo w przypadku „1.577” gdzieś tam już w naszych głowach to było zrobione. Michał wbił wokal i tyle.

MM: Wiemy, jaka muzyka inspirowała Was przy pisaniu muzyki na debiut, a jaka muzyka dziś Was inspiruje?

PM: Ile mamy czasu na odpowiedź? (śmiech)

WK: Każdego nas co innego inspiruje. Ja od paru lat na przykład słucham dużo rocka progresywnego, o co nigdy w życiu siebie bym nie podejrzewał.

MM: Faktycznie nowy album wyjdzie latem?

WK: Bardzo byśmy chcieli, ale to się jeszcze okaże.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: R.Skłodowski


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load