Wywiady

Rigor Mortiss

2016-03-03

Po 20 latach przerwy na scenę powróciła płocka legenda industrialu grupa Rigor Mortiss. O okolicznościach powrotu, nowych wydawnictwach zespołu i planach na przyszłość opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Maciej Stoliński oraz perkusista Jacek Sokołowski.

Rozmowa z: Jacek Sokołowski / Maciej Stoliński

MM: Dlaczego Rigor Mortiss nie istniał przez tyle lat?

JS: Po tym, jak Radek Filarski wyjechał do Stanów,nie było nikogo, kto mógłby go zastąpić. Krótko po jego wyjeździe próbowaliśmy jeszcze coś z tym zrobić, ale to nie działało. Dopiero, gdy pojawiła się Małgosia (Florczak – przyp. MM), zaczęło to funkcjonować jak należy. Poza tym wcześniej każdy z nas zajął się czymś innym i trochę straciliśmy serce do tego.

MS: Pojawiły się także różne przeciwności losu i mnóstwo alkoholu. Były problemy ze skończeniem nagrań, których w sumie popełniliśmy tylko cztery. Gdy robiliśmy ten nowy materiał, to właściwie tylko naszemu realizatorowi zależało na tym, by je dokończyć, bo my byliśmy nieprzytomni...

MM: Co się stało z tymi nagraniami?

JS: Fragmenty „UOUD” to nagrania z tamtych czasów, które znalazły się na naszej ep-ce „Brud”. Wtedy nie było też tak, że można sobie zarezerwować studio i nagrywać. Znalezienie studia i nagrania, to była niezła gehenna. Dzięki naszemu przyjacielowi i realizatorowi udało nam się nagrać te numery w radiowym studiu w Bydgoszczy, które on świeżo zbudował. Udało mu się także przekonać dyrekcję, że musi ściągnąć znany zespół z Warszawy, żeby to studio przetestować (śmiech). Te cztery numery miały służyć temu, by znaleźć wydawcę i zainteresować go tym materiałem. Szukanie wydawcy skończyło się wyjazdem Radka.

MM: Czy w takim razie impulsem do wznowienia działalności zespołu było ponowne wydanie waszych nagrań przez Requiem Records, czy propozycja koncertowa?

JS: Impulsem było zagranie na żywo. Chociaż pomysł wznowienia naszych nagrań, który wyszedł od Łukasza Pawlaka z Requiem Records też temu powrotowi dopomógł. On nas pamiętał z tamtych dawnych czasów i był naszym fanem. Gdy zaczęliśmy zbierać materiały na płytę, to znaleźliśmy list od niego, który przesłał  do naszej ówczesnej menedżerki z prośbą o wywiad, czy o kasetę. Szukał nas przez ponad rok. Spotkaliśmy się i stwierdziłem, że jest nieźle zakręcony na punkcie wydawania takich starych rzeczy. Zdecydowaliśmy się wznowić te nagrania. Cykl wydawniczy tej płyty trwał ponad 1,5 roku.

MS: Łukasz zasugerował pozbieranie wszystkich naszych nagrań do kupy i wydanie ich. Dopiero potem pojawiła się koncepcja dodania DVD.

JS: Zbierając te materiały, odnowiliśmy kontakty z naszym ówczesnym menedżerem Wojtkiem oraz Fijołem, naszym akustykiem. On znalazł u siebie w piwnicy trzy kasety VHS, na których były nasze koncerty, a których nigdy w życiu nikt nie widział, nawet my. To były koncert z Jarocina i z liceum w Płocku, który Fijoł z kumplami realizował na mikserze wizyjnym chyba na cztery kamery. A jeszcze gdzie indziej znaleźliśmy jeden z naszych pierwszych koncertów także z Płocka z „Domu Technika”.

MS: Natomiast wracając do Twojego pytania – wydawnictwo było tylko pośrednim impulsem. Koncert w „Eufemii” był głównym powodem zebrania się zespołu na nowo. Na etapie składania płyty w ogóle jeszcze nie myśleliśmy o wspólnym graniu. Zgłosiliśmy się do Tomka Zrąbkowskiego, który organizuje Old Skull, a on stwierdził, że to fantastyczny pomysł i za dwa miesiące gramy. W tym czasie przygotowaliśmy więc cztery i pół numeru. Zagraliśmy raz, była owacja na stojąco, więc zagraliśmy po raz drugi, a koncert zrobił się godzinny. Była duża energia. Doszliśmy do wniosku, że szkoda to psuć i trzeba grać dalej.

W tym czasie na basie pojawił się Michał Majcher, który widział nas w na żywo w Płocku wieku 14 lat i gdy dowiedział się, że zespół się reaktywuje, nalegał, by go przyjąć i to z nim zagraliśmy ten pierwszy koncert po reaktywacji. Niestety zobowiązania w pozostałych dwóch zespołach Schröttersburg i Monopium nie pozwoliły mu na kontynuowanie grania z nami. Zadzwoniliśmy wówczas do Grzegorza Chudzika z grupy Maszyny i Motyle, który gra z nami do dziś.

MM: A w którym momencie pojawił się „Brud”?

MS: „UOUD”, jak już wspomnieliśmy – fragmentarycznie pochodzi sprzed 20 lat. Charakter został zachowany, jednak jest to zupełnie nowy numer. Chcieliśmy jednak, żeby zaistniał jako taki delikatny łącznik z przeszłością. Pozostałe utwory pojawiły się na przestrzeni ostatniego roku. Zaczęliśmy grać ten materiał intensywnie w tym czasie. „Krafsa Mig Pa Ryggen“ to z kolei nasza fascynacja skandynawskimi klimatami itd.

JS: Graliśmy na Wrocław Industrial Festival. Jadąc tam mieliśmy tylko tą archiwalną płytę, z którą nie jesteśmy już jakoś mocno i emocjonalnie związani. Stwierdziliśmy, że musimy mieć jakiś materiał, który będzie nagrany. Dokonaliśmy jakiegoś wyboru wśród tych rzeczy, które graliśmy i postanowiliśmy wydać małą płytę. Spotkaliśmy się w studiu, a ponieważ te numery są grane na setkę i te takty nie są policzone, poniosło nas trochę. Z tych czterech numerów wyszło te ponad 40 minut. Do Wrocławia zawieźliśmy płytę, która była zrobiona przez nas w tekturowej okładce w liczbie 66 sztuk. Natomiast pełne wydanie „Brudu” wynikło z tego, że na tym festiwalu i chwilę później wyprzedało się te kilkadziesiąt sztuk. Ludzie nadal nas o ten materiał pytali. Uznaliśmy, że jest to fajna płyta i szkoda by było, żeby skończyła się na takiej ilości, więc zdecydowaliśmy się wydać ją zremasterowaną i zremiskowaną ponownie. Dla kolekcjonerów oba te wydania są inne.

MM: Wiem natomiast, że szykujecie już pełnoprawny album na koniec tego roku.

MS: Właśnie zaczęliśmy zbierać te nowe rzeczy, ponieważ one powstają na bieżąco, nawet na próbach przed koncertami. Koniec roku to termin, który sobie wymyśliliśmy i chcielibyśmy go dotrzymać. Wczoraj na próbie zagraliśmy pięć, czy nawet sześć piosenek, więc jest w czym wybierać.

JS: Gramy i mamy tych pomysłów znowu za dużo, więc trzeba będzie dokonać selekcji. Może się to nawet skończyć podwójnym albumem. Zobaczymy, ile faktycznie wejdzie na jeden krążek. Nam się po prostu bardzo fajnie razem gra. Sprawia nam to ogromną przyjemność i nawet nie mogliśmy się już doczekać, żeby zacząć grać nowe rzeczy. Wcześniej mieliśmy na głowie i festiwal filmowy i koncerty ze starszym materiałem...

MM: Rozumiem, że prócz tego czekają was koncerty?

JS: Gramy teraz w kwietniu 4 koncerty (7.04 Warszawa; 14.04 Poznań; 15.04 Gorzów; 16.04 Berlin; 17.04 Szczecin). Nie gramy gdzie popadnie. Dany klub musi spełniać pewne wymogi. Wszystko jest grane oczywiście na żywo, więc mamy kupę gratów, a one fizycznie muszą się zmieścić na scenie. Poza tym mamy w planach ponownie zagrać na żywo do filmu „Wicher”, który zagraliśmy w styczniu na wspomnianym festiwalu filmowym Muzyka na Plan w Tarnowskich Górach.

MM: Dziękuję za rozmowę.

Foto: Piotr Kaczmarek


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load