Wywiady

Maria Rumińska (Shannon)

2016-03-25

Grupa Shannon, specjalizująca się w graniu szeroko pojętej muzyki folkowej, powróciła z nową płytą „Crowded Head”, wydaną dzięki wsparciu fanów. Piękna celtycka muzyka zawarta na tym krążku oraz bieżąca sytuacja w zespole były głównymi tematami rozmowy z jedną z członkiń zespołu, Marią Rumińską.

Rozmowa z: Maria Rumińska

MM: „Crowded Head” to synonim współczesnych czasów – szybkich, przeładowanych, burzliwych. W was też zdaje się kotłowało przy tworzeniu tej płyty.

MR: Oj, gotowało się... Gotowało się przed, w trakcie i gotuje się w nas teraz, kiedy płyta jest już dostępna. W zasadzie to nie pamiętam czasu, żeby się u nas nie gotowało (śmiech). „Crowded Head” zawiera kawałki, które gramy od dawna. Na przykład „Tri Martolod” gramy od 1998 roku. A z kolei „Soggy’s” ma tylko 3 lata. Aranż do tego utworu powstał na trasie we Włoszech w towarzystwie pianistki Agi Derlak. Na płycie nagraliśmy je oczywiście w nieco zmienionych wersjach. Inne utwory są z kolei nieco młodsze, bo powstały mniej więcej na pół roku przed wejściem do studia.

MM: Wiem, jaka historia kryje się za „Bedlam Boys”. Nie myśleliście o stworzeniu konceptu wokół postaci Toma, bohatera tej pieśni?

MR: Właśnie dlatego zrobiliśmy klip do tego utworu. Koncept albumu wokół Toma jednak nie powstał, ponieważ z jednej strony jest główną postacią, a z drugiej odnosi się wrażenie, że co chwilę bohaterem jest kto inny. Tom jest tylko pretekstem, bo to postać kumulująca wiele innych charakterów. Jest pacjentem szpitala psychiatrycznego w Bedlam, a jednocześnie obiektem miłości Maudlin, która też się pojawia w tym utworze. Nie wiadomo, czy ona także jest pacjentką, czy zmierzała, żeby go spotkać... Jest jeszcze druga wersja tej piosenki, która w tytule zawiera jej imię. Jedna z tych piosenek to plagiat, który powstał jednocześnie na drugim końcu Wysp Brytyjskich. Do dzisiaj nie wiadomo który nim jest.

MM: Powiedzieliście, że „Here’s To The Health Company” to pieśń piracka, zainspirowana ścieżkami dźwiękowymi do gier przygodowych, planszówek. Tymczasem dla mnie to jest pieśń pijacka – non stop wznoszone są w niej toasty...

MR: To jest pieśń zwycięska, ponieważ te toasty są wznoszone właśnie dlatego, że wszystko się udało i łupy są bogate, a dziewczyna piękna (śmiech). Zasadniczo już zacumowali i mają się rozchodzić, ale wszystko jeszcze załatwiają na pokładzie statku (śmiech).

MM: A tymczasem o alkoholu, a w szczególności o whisky opowiada „Stick To The Cratur” – jedyna pieśń acapalla na płycie.

MR: Tak, to analiza życia będąc chlorem. Trochę na zasadzie, gdy ktoś mówi: „O, jakie  to straszne, że pijesz alkohol”, na co z drugiej strony padają słowa: „Poczekaj, poczekaj, bo jest bardzo dużo argumentów za tym, by się jednak napić, więc pozwól, że opowiem Ci od początku... Jak byłem mały, potem jak się uczyłem. No, nie przebrnąłbym przez szkołę, gdybym nie pił...” (śmiech). To przezabawna analiza każdego aspektu, a jednocześnie bardzo inteligentna pieśń.

MM: A swoją drogą - lubicie whisky?

MR: Różnie. To zależy od nastroju. Większość zespołu bazuje na whisky, natomiast dominuje u nas jednak burbon czyli bimber kukurydziany, bo inaczej reaguje nasz krwiobieg (śmiech).

MM: Z kolei „Mountain Pass”, to jeden z najpiękniejszych fragmentów płyty. Czy to ilustracja irlandzkich klifów?

MR: Bardzo chcieliśmy mieć taki utwór. Marcin (Rumiński – multiinstrumentalista, jeden z założycieli Shannon – przyp. MM) wymyślił właśnie, żeby w tym utworze odbijały się góry i różne piękne widoki. Myśleliśmy między naszymi wspaniałymi górami, a nowozelandzkimi, bo są zjawiskowe, oraz bałkańskimi. Te ostatnie głównie ze względu na flet, który jest poprowadzony właśnie w stylu bałkańskim, aż do momentu, w którym się to zagęszcza i bardziej kojarzy z krainami celtyckimi. Wymyśliliśmy tytuł już po tym jak Marcin zagrał melodię, ja zorkiestrowałam, a Marcin Drabik ożywił, dogrywając skrzypce. 

MM: Skoro jesteśmy przy różnych krainach - wnioskuje, że takim miejscem jest także tytułowy Shamrock Shore?

MR: Tak. Chodzi o Szkarłatną Wyspę – Wyspę Koniczyny , czyli po prostu o Irlandię.

MM: Z kolei mocno zaskoczył mnie „Ganja Man”. Reggae z muzyką celtycką bardzo dobrze się tu komponuje.

MR: Muzycznie jest to zasługa Groove Brothers, a czaderski wokal to sprawka Marcina. Nawijka reggae to jedna z jego rozlicznych manier głosowych. Potrafi jeszcze inne cuda, a to jest jeden z nich (śmiech)

MM: Zastanawiam się, czemu nie jesteście dziś w takim miejscu jak np. grupa Carrantouhill?

MR: Odpowiem dość cynicznie – jest to wynik bardzo różnych działań biznesowych. W naszym zespole ogromną część czasu poświęcamy na robienie muzyki. To jest coś, czym zajmujemy się w pierwszej kolejności i jest naszą główną aktywnością. Wychodzi nam to najlepiej i odpowiednio nas nakręca. Natomiast o wiele gorzej idzie nam załatwianie interesów. I tym właśnie różnimy się od Carrantouhill. Od takich rzeczy jest menedżer, a znaleźć dobrego menago wcale nie jest tak łatwo. W większości zespołów z naszego niezależnego nurtu, które są obrotne, menedżer jest członkiem zespołu. Tak to wygląda i jest to bardzo niedoskonała machina. Stąd zachodzą u nas zmiany...

MM: A czy Ryczące Shannon jeszcze istnieje?

MR: Projekt wspólny nie istnieje od bardzo wielu lat. Nasze drogi się rozeszły dawno temu. To był jednorazowy projekt w składzie, który funkcjonował ponad 10 lat temu. Zawiązało się to na jeden lub dwa sezony koncertowe i tyle. Sama znam ten temat w większości z opowieści.

MM: Co dalej?

MR: Jest wspomniany klip do „Bedlam Boys”, co dla nas też jest sporym wydarzeniem, bo nie robiliśmy teledysku od kilkunastu lat. A tutaj scenariusz, reżyserka teatralna, scenografka, kierownik produkcji itd. Poważna sprawa! Byliśmy z jednej strony rozemocjonowani, a z drugiej przerażeni, bo nie byliśmy pewni, jak nam poszło (śmiech). Każdy z nas przeżywał pierwsze zetknięcie z tą materią. Poza tym koncerty. Marzy nam się prawdziwa, długa trasa w starym dobrym stylu. No i za jakiś czas nowa płyta, bo mamy już kilka nowych kawałków.

MM: Zatem trasy i nowej płyty wam życzę i dziękuję za rozmowę.

MR: Dziękuję!

Foto: Willie Dillon


Rozmawiał: Maciej Majewski


Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load