Wywiady

Maria Rumińska (Shannon)

2016-03-25

Grupa Shannon, specjalizująca się w graniu szeroko pojętej muzyki folkowej, powróciła z nową płytą „Crowded Head”, wydaną dzięki wsparciu fanów. Piękna celtycka muzyka zawarta na tym krążku oraz bieżąca sytuacja w zespole były głównymi tematami rozmowy z jedną z członkiń zespołu, Marią Rumińską.

Rozmowa z: Maria Rumińska

MM: „Crowded Head” to synonim współczesnych czasów – szybkich, przeładowanych, burzliwych. W was też zdaje się kotłowało przy tworzeniu tej płyty.

MR: Oj, gotowało się... Gotowało się przed, w trakcie i gotuje się w nas teraz, kiedy płyta jest już dostępna. W zasadzie to nie pamiętam czasu, żeby się u nas nie gotowało (śmiech). „Crowded Head” zawiera kawałki, które gramy od dawna. Na przykład „Tri Martolod” gramy od 1998 roku. A z kolei „Soggy’s” ma tylko 3 lata. Aranż do tego utworu powstał na trasie we Włoszech w towarzystwie pianistki Agi Derlak. Na płycie nagraliśmy je oczywiście w nieco zmienionych wersjach. Inne utwory są z kolei nieco młodsze, bo powstały mniej więcej na pół roku przed wejściem do studia.

MM: Wiem, jaka historia kryje się za „Bedlam Boys”. Nie myśleliście o stworzeniu konceptu wokół postaci Toma, bohatera tej pieśni?

MR: Właśnie dlatego zrobiliśmy klip do tego utworu. Koncept albumu wokół Toma jednak nie powstał, ponieważ z jednej strony jest główną postacią, a z drugiej odnosi się wrażenie, że co chwilę bohaterem jest kto inny. Tom jest tylko pretekstem, bo to postać kumulująca wiele innych charakterów. Jest pacjentem szpitala psychiatrycznego w Bedlam, a jednocześnie obiektem miłości Maudlin, która też się pojawia w tym utworze. Nie wiadomo, czy ona także jest pacjentką, czy zmierzała, żeby go spotkać... Jest jeszcze druga wersja tej piosenki, która w tytule zawiera jej imię. Jedna z tych piosenek to plagiat, który powstał jednocześnie na drugim końcu Wysp Brytyjskich. Do dzisiaj nie wiadomo który nim jest.

MM: Powiedzieliście, że „Here’s To The Health Company” to pieśń piracka, zainspirowana ścieżkami dźwiękowymi do gier przygodowych, planszówek. Tymczasem dla mnie to jest pieśń pijacka – non stop wznoszone są w niej toasty...

MR: To jest pieśń zwycięska, ponieważ te toasty są wznoszone właśnie dlatego, że wszystko się udało i łupy są bogate, a dziewczyna piękna (śmiech). Zasadniczo już zacumowali i mają się rozchodzić, ale wszystko jeszcze załatwiają na pokładzie statku (śmiech).

MM: A tymczasem o alkoholu, a w szczególności o whisky opowiada „Stick To The Cratur” – jedyna pieśń acapalla na płycie.

MR: Tak, to analiza życia będąc chlorem. Trochę na zasadzie, gdy ktoś mówi: „O, jakie  to straszne, że pijesz alkohol”, na co z drugiej strony padają słowa: „Poczekaj, poczekaj, bo jest bardzo dużo argumentów za tym, by się jednak napić, więc pozwól, że opowiem Ci od początku... Jak byłem mały, potem jak się uczyłem. No, nie przebrnąłbym przez szkołę, gdybym nie pił...” (śmiech). To przezabawna analiza każdego aspektu, a jednocześnie bardzo inteligentna pieśń.

MM: A swoją drogą - lubicie whisky?

MR: Różnie. To zależy od nastroju. Większość zespołu bazuje na whisky, natomiast dominuje u nas jednak burbon czyli bimber kukurydziany, bo inaczej reaguje nasz krwiobieg (śmiech).

MM: Z kolei „Mountain Pass”, to jeden z najpiękniejszych fragmentów płyty. Czy to ilustracja irlandzkich klifów?

MR: Bardzo chcieliśmy mieć taki utwór. Marcin (Rumiński – multiinstrumentalista, jeden z założycieli Shannon – przyp. MM) wymyślił właśnie, żeby w tym utworze odbijały się góry i różne piękne widoki. Myśleliśmy między naszymi wspaniałymi górami, a nowozelandzkimi, bo są zjawiskowe, oraz bałkańskimi. Te ostatnie głównie ze względu na flet, który jest poprowadzony właśnie w stylu bałkańskim, aż do momentu, w którym się to zagęszcza i bardziej kojarzy z krainami celtyckimi. Wymyśliliśmy tytuł już po tym jak Marcin zagrał melodię, ja zorkiestrowałam, a Marcin Drabik ożywił, dogrywając skrzypce. 

MM: Skoro jesteśmy przy różnych krainach - wnioskuje, że takim miejscem jest także tytułowy Shamrock Shore?

MR: Tak. Chodzi o Szkarłatną Wyspę – Wyspę Koniczyny , czyli po prostu o Irlandię.

MM: Z kolei mocno zaskoczył mnie „Ganja Man”. Reggae z muzyką celtycką bardzo dobrze się tu komponuje.

MR: Muzycznie jest to zasługa Groove Brothers, a czaderski wokal to sprawka Marcina. Nawijka reggae to jedna z jego rozlicznych manier głosowych. Potrafi jeszcze inne cuda, a to jest jeden z nich (śmiech)

MM: Zastanawiam się, czemu nie jesteście dziś w takim miejscu jak np. grupa Carrantouhill?

MR: Odpowiem dość cynicznie – jest to wynik bardzo różnych działań biznesowych. W naszym zespole ogromną część czasu poświęcamy na robienie muzyki. To jest coś, czym zajmujemy się w pierwszej kolejności i jest naszą główną aktywnością. Wychodzi nam to najlepiej i odpowiednio nas nakręca. Natomiast o wiele gorzej idzie nam załatwianie interesów. I tym właśnie różnimy się od Carrantouhill. Od takich rzeczy jest menedżer, a znaleźć dobrego menago wcale nie jest tak łatwo. W większości zespołów z naszego niezależnego nurtu, które są obrotne, menedżer jest członkiem zespołu. Tak to wygląda i jest to bardzo niedoskonała machina. Stąd zachodzą u nas zmiany...

MM: A czy Ryczące Shannon jeszcze istnieje?

MR: Projekt wspólny nie istnieje od bardzo wielu lat. Nasze drogi się rozeszły dawno temu. To był jednorazowy projekt w składzie, który funkcjonował ponad 10 lat temu. Zawiązało się to na jeden lub dwa sezony koncertowe i tyle. Sama znam ten temat w większości z opowieści.

MM: Co dalej?

MR: Jest wspomniany klip do „Bedlam Boys”, co dla nas też jest sporym wydarzeniem, bo nie robiliśmy teledysku od kilkunastu lat. A tutaj scenariusz, reżyserka teatralna, scenografka, kierownik produkcji itd. Poważna sprawa! Byliśmy z jednej strony rozemocjonowani, a z drugiej przerażeni, bo nie byliśmy pewni, jak nam poszło (śmiech). Każdy z nas przeżywał pierwsze zetknięcie z tą materią. Poza tym koncerty. Marzy nam się prawdziwa, długa trasa w starym dobrym stylu. No i za jakiś czas nowa płyta, bo mamy już kilka nowych kawałków.

MM: Zatem trasy i nowej płyty wam życzę i dziękuję za rozmowę.

MR: Dziękuję!

Foto: Willie Dillon


Rozmawiał: Maciej Majewski


Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load