Wywiady

Maria Rumińska (Shannon)

2016-03-25

Grupa Shannon, specjalizująca się w graniu szeroko pojętej muzyki folkowej, powróciła z nową płytą „Crowded Head”, wydaną dzięki wsparciu fanów. Piękna celtycka muzyka zawarta na tym krążku oraz bieżąca sytuacja w zespole były głównymi tematami rozmowy z jedną z członkiń zespołu, Marią Rumińską.

Rozmowa z: Maria Rumińska

MM: „Crowded Head” to synonim współczesnych czasów – szybkich, przeładowanych, burzliwych. W was też zdaje się kotłowało przy tworzeniu tej płyty.

MR: Oj, gotowało się... Gotowało się przed, w trakcie i gotuje się w nas teraz, kiedy płyta jest już dostępna. W zasadzie to nie pamiętam czasu, żeby się u nas nie gotowało (śmiech). „Crowded Head” zawiera kawałki, które gramy od dawna. Na przykład „Tri Martolod” gramy od 1998 roku. A z kolei „Soggy’s” ma tylko 3 lata. Aranż do tego utworu powstał na trasie we Włoszech w towarzystwie pianistki Agi Derlak. Na płycie nagraliśmy je oczywiście w nieco zmienionych wersjach. Inne utwory są z kolei nieco młodsze, bo powstały mniej więcej na pół roku przed wejściem do studia.

MM: Wiem, jaka historia kryje się za „Bedlam Boys”. Nie myśleliście o stworzeniu konceptu wokół postaci Toma, bohatera tej pieśni?

MR: Właśnie dlatego zrobiliśmy klip do tego utworu. Koncept albumu wokół Toma jednak nie powstał, ponieważ z jednej strony jest główną postacią, a z drugiej odnosi się wrażenie, że co chwilę bohaterem jest kto inny. Tom jest tylko pretekstem, bo to postać kumulująca wiele innych charakterów. Jest pacjentem szpitala psychiatrycznego w Bedlam, a jednocześnie obiektem miłości Maudlin, która też się pojawia w tym utworze. Nie wiadomo, czy ona także jest pacjentką, czy zmierzała, żeby go spotkać... Jest jeszcze druga wersja tej piosenki, która w tytule zawiera jej imię. Jedna z tych piosenek to plagiat, który powstał jednocześnie na drugim końcu Wysp Brytyjskich. Do dzisiaj nie wiadomo który nim jest.

MM: Powiedzieliście, że „Here’s To The Health Company” to pieśń piracka, zainspirowana ścieżkami dźwiękowymi do gier przygodowych, planszówek. Tymczasem dla mnie to jest pieśń pijacka – non stop wznoszone są w niej toasty...

MR: To jest pieśń zwycięska, ponieważ te toasty są wznoszone właśnie dlatego, że wszystko się udało i łupy są bogate, a dziewczyna piękna (śmiech). Zasadniczo już zacumowali i mają się rozchodzić, ale wszystko jeszcze załatwiają na pokładzie statku (śmiech).

MM: A tymczasem o alkoholu, a w szczególności o whisky opowiada „Stick To The Cratur” – jedyna pieśń acapalla na płycie.

MR: Tak, to analiza życia będąc chlorem. Trochę na zasadzie, gdy ktoś mówi: „O, jakie  to straszne, że pijesz alkohol”, na co z drugiej strony padają słowa: „Poczekaj, poczekaj, bo jest bardzo dużo argumentów za tym, by się jednak napić, więc pozwól, że opowiem Ci od początku... Jak byłem mały, potem jak się uczyłem. No, nie przebrnąłbym przez szkołę, gdybym nie pił...” (śmiech). To przezabawna analiza każdego aspektu, a jednocześnie bardzo inteligentna pieśń.

MM: A swoją drogą - lubicie whisky?

MR: Różnie. To zależy od nastroju. Większość zespołu bazuje na whisky, natomiast dominuje u nas jednak burbon czyli bimber kukurydziany, bo inaczej reaguje nasz krwiobieg (śmiech).

MM: Z kolei „Mountain Pass”, to jeden z najpiękniejszych fragmentów płyty. Czy to ilustracja irlandzkich klifów?

MR: Bardzo chcieliśmy mieć taki utwór. Marcin (Rumiński – multiinstrumentalista, jeden z założycieli Shannon – przyp. MM) wymyślił właśnie, żeby w tym utworze odbijały się góry i różne piękne widoki. Myśleliśmy między naszymi wspaniałymi górami, a nowozelandzkimi, bo są zjawiskowe, oraz bałkańskimi. Te ostatnie głównie ze względu na flet, który jest poprowadzony właśnie w stylu bałkańskim, aż do momentu, w którym się to zagęszcza i bardziej kojarzy z krainami celtyckimi. Wymyśliliśmy tytuł już po tym jak Marcin zagrał melodię, ja zorkiestrowałam, a Marcin Drabik ożywił, dogrywając skrzypce. 

MM: Skoro jesteśmy przy różnych krainach - wnioskuje, że takim miejscem jest także tytułowy Shamrock Shore?

MR: Tak. Chodzi o Szkarłatną Wyspę – Wyspę Koniczyny , czyli po prostu o Irlandię.

MM: Z kolei mocno zaskoczył mnie „Ganja Man”. Reggae z muzyką celtycką bardzo dobrze się tu komponuje.

MR: Muzycznie jest to zasługa Groove Brothers, a czaderski wokal to sprawka Marcina. Nawijka reggae to jedna z jego rozlicznych manier głosowych. Potrafi jeszcze inne cuda, a to jest jeden z nich (śmiech)

MM: Zastanawiam się, czemu nie jesteście dziś w takim miejscu jak np. grupa Carrantouhill?

MR: Odpowiem dość cynicznie – jest to wynik bardzo różnych działań biznesowych. W naszym zespole ogromną część czasu poświęcamy na robienie muzyki. To jest coś, czym zajmujemy się w pierwszej kolejności i jest naszą główną aktywnością. Wychodzi nam to najlepiej i odpowiednio nas nakręca. Natomiast o wiele gorzej idzie nam załatwianie interesów. I tym właśnie różnimy się od Carrantouhill. Od takich rzeczy jest menedżer, a znaleźć dobrego menago wcale nie jest tak łatwo. W większości zespołów z naszego niezależnego nurtu, które są obrotne, menedżer jest członkiem zespołu. Tak to wygląda i jest to bardzo niedoskonała machina. Stąd zachodzą u nas zmiany...

MM: A czy Ryczące Shannon jeszcze istnieje?

MR: Projekt wspólny nie istnieje od bardzo wielu lat. Nasze drogi się rozeszły dawno temu. To był jednorazowy projekt w składzie, który funkcjonował ponad 10 lat temu. Zawiązało się to na jeden lub dwa sezony koncertowe i tyle. Sama znam ten temat w większości z opowieści.

MM: Co dalej?

MR: Jest wspomniany klip do „Bedlam Boys”, co dla nas też jest sporym wydarzeniem, bo nie robiliśmy teledysku od kilkunastu lat. A tutaj scenariusz, reżyserka teatralna, scenografka, kierownik produkcji itd. Poważna sprawa! Byliśmy z jednej strony rozemocjonowani, a z drugiej przerażeni, bo nie byliśmy pewni, jak nam poszło (śmiech). Każdy z nas przeżywał pierwsze zetknięcie z tą materią. Poza tym koncerty. Marzy nam się prawdziwa, długa trasa w starym dobrym stylu. No i za jakiś czas nowa płyta, bo mamy już kilka nowych kawałków.

MM: Zatem trasy i nowej płyty wam życzę i dziękuję za rozmowę.

MR: Dziękuję!

Foto: Willie Dillon


Rozmawiał: Maciej Majewski


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load