Wywiady

Maria Rumińska (Shannon)

2016-03-25

Grupa Shannon, specjalizująca się w graniu szeroko pojętej muzyki folkowej, powróciła z nową płytą „Crowded Head”, wydaną dzięki wsparciu fanów. Piękna celtycka muzyka zawarta na tym krążku oraz bieżąca sytuacja w zespole były głównymi tematami rozmowy z jedną z członkiń zespołu, Marią Rumińską.

Rozmowa z: Maria Rumińska

MM: „Crowded Head” to synonim współczesnych czasów – szybkich, przeładowanych, burzliwych. W was też zdaje się kotłowało przy tworzeniu tej płyty.

MR: Oj, gotowało się... Gotowało się przed, w trakcie i gotuje się w nas teraz, kiedy płyta jest już dostępna. W zasadzie to nie pamiętam czasu, żeby się u nas nie gotowało (śmiech). „Crowded Head” zawiera kawałki, które gramy od dawna. Na przykład „Tri Martolod” gramy od 1998 roku. A z kolei „Soggy’s” ma tylko 3 lata. Aranż do tego utworu powstał na trasie we Włoszech w towarzystwie pianistki Agi Derlak. Na płycie nagraliśmy je oczywiście w nieco zmienionych wersjach. Inne utwory są z kolei nieco młodsze, bo powstały mniej więcej na pół roku przed wejściem do studia.

MM: Wiem, jaka historia kryje się za „Bedlam Boys”. Nie myśleliście o stworzeniu konceptu wokół postaci Toma, bohatera tej pieśni?

MR: Właśnie dlatego zrobiliśmy klip do tego utworu. Koncept albumu wokół Toma jednak nie powstał, ponieważ z jednej strony jest główną postacią, a z drugiej odnosi się wrażenie, że co chwilę bohaterem jest kto inny. Tom jest tylko pretekstem, bo to postać kumulująca wiele innych charakterów. Jest pacjentem szpitala psychiatrycznego w Bedlam, a jednocześnie obiektem miłości Maudlin, która też się pojawia w tym utworze. Nie wiadomo, czy ona także jest pacjentką, czy zmierzała, żeby go spotkać... Jest jeszcze druga wersja tej piosenki, która w tytule zawiera jej imię. Jedna z tych piosenek to plagiat, który powstał jednocześnie na drugim końcu Wysp Brytyjskich. Do dzisiaj nie wiadomo który nim jest.

MM: Powiedzieliście, że „Here’s To The Health Company” to pieśń piracka, zainspirowana ścieżkami dźwiękowymi do gier przygodowych, planszówek. Tymczasem dla mnie to jest pieśń pijacka – non stop wznoszone są w niej toasty...

MR: To jest pieśń zwycięska, ponieważ te toasty są wznoszone właśnie dlatego, że wszystko się udało i łupy są bogate, a dziewczyna piękna (śmiech). Zasadniczo już zacumowali i mają się rozchodzić, ale wszystko jeszcze załatwiają na pokładzie statku (śmiech).

MM: A tymczasem o alkoholu, a w szczególności o whisky opowiada „Stick To The Cratur” – jedyna pieśń acapalla na płycie.

MR: Tak, to analiza życia będąc chlorem. Trochę na zasadzie, gdy ktoś mówi: „O, jakie  to straszne, że pijesz alkohol”, na co z drugiej strony padają słowa: „Poczekaj, poczekaj, bo jest bardzo dużo argumentów za tym, by się jednak napić, więc pozwól, że opowiem Ci od początku... Jak byłem mały, potem jak się uczyłem. No, nie przebrnąłbym przez szkołę, gdybym nie pił...” (śmiech). To przezabawna analiza każdego aspektu, a jednocześnie bardzo inteligentna pieśń.

MM: A swoją drogą - lubicie whisky?

MR: Różnie. To zależy od nastroju. Większość zespołu bazuje na whisky, natomiast dominuje u nas jednak burbon czyli bimber kukurydziany, bo inaczej reaguje nasz krwiobieg (śmiech).

MM: Z kolei „Mountain Pass”, to jeden z najpiękniejszych fragmentów płyty. Czy to ilustracja irlandzkich klifów?

MR: Bardzo chcieliśmy mieć taki utwór. Marcin (Rumiński – multiinstrumentalista, jeden z założycieli Shannon – przyp. MM) wymyślił właśnie, żeby w tym utworze odbijały się góry i różne piękne widoki. Myśleliśmy między naszymi wspaniałymi górami, a nowozelandzkimi, bo są zjawiskowe, oraz bałkańskimi. Te ostatnie głównie ze względu na flet, który jest poprowadzony właśnie w stylu bałkańskim, aż do momentu, w którym się to zagęszcza i bardziej kojarzy z krainami celtyckimi. Wymyśliliśmy tytuł już po tym jak Marcin zagrał melodię, ja zorkiestrowałam, a Marcin Drabik ożywił, dogrywając skrzypce. 

MM: Skoro jesteśmy przy różnych krainach - wnioskuje, że takim miejscem jest także tytułowy Shamrock Shore?

MR: Tak. Chodzi o Szkarłatną Wyspę – Wyspę Koniczyny , czyli po prostu o Irlandię.

MM: Z kolei mocno zaskoczył mnie „Ganja Man”. Reggae z muzyką celtycką bardzo dobrze się tu komponuje.

MR: Muzycznie jest to zasługa Groove Brothers, a czaderski wokal to sprawka Marcina. Nawijka reggae to jedna z jego rozlicznych manier głosowych. Potrafi jeszcze inne cuda, a to jest jeden z nich (śmiech)

MM: Zastanawiam się, czemu nie jesteście dziś w takim miejscu jak np. grupa Carrantouhill?

MR: Odpowiem dość cynicznie – jest to wynik bardzo różnych działań biznesowych. W naszym zespole ogromną część czasu poświęcamy na robienie muzyki. To jest coś, czym zajmujemy się w pierwszej kolejności i jest naszą główną aktywnością. Wychodzi nam to najlepiej i odpowiednio nas nakręca. Natomiast o wiele gorzej idzie nam załatwianie interesów. I tym właśnie różnimy się od Carrantouhill. Od takich rzeczy jest menedżer, a znaleźć dobrego menago wcale nie jest tak łatwo. W większości zespołów z naszego niezależnego nurtu, które są obrotne, menedżer jest członkiem zespołu. Tak to wygląda i jest to bardzo niedoskonała machina. Stąd zachodzą u nas zmiany...

MM: A czy Ryczące Shannon jeszcze istnieje?

MR: Projekt wspólny nie istnieje od bardzo wielu lat. Nasze drogi się rozeszły dawno temu. To był jednorazowy projekt w składzie, który funkcjonował ponad 10 lat temu. Zawiązało się to na jeden lub dwa sezony koncertowe i tyle. Sama znam ten temat w większości z opowieści.

MM: Co dalej?

MR: Jest wspomniany klip do „Bedlam Boys”, co dla nas też jest sporym wydarzeniem, bo nie robiliśmy teledysku od kilkunastu lat. A tutaj scenariusz, reżyserka teatralna, scenografka, kierownik produkcji itd. Poważna sprawa! Byliśmy z jednej strony rozemocjonowani, a z drugiej przerażeni, bo nie byliśmy pewni, jak nam poszło (śmiech). Każdy z nas przeżywał pierwsze zetknięcie z tą materią. Poza tym koncerty. Marzy nam się prawdziwa, długa trasa w starym dobrym stylu. No i za jakiś czas nowa płyta, bo mamy już kilka nowych kawałków.

MM: Zatem trasy i nowej płyty wam życzę i dziękuję za rozmowę.

MR: Dziękuję!

Foto: Willie Dillon


Rozmawiał: Maciej Majewski


Bloo Crane

2020-08-08

Krakowski duet Bloo Crane szturmem zdobył serca fanów i dziennikarzy muzycznych w Polsce. Kilkanaście dni temu ukazał się debiutancki album tej grupy zatytułowany "Bloo Feelings" wydany przez wytwórnię Kayax. Z tej okazji wywiadu udzieli nam: wokalista i autor tekstów Michał Polański oraz producent i kompozytor Krzysztof Kołodziejczyk.

Czytaj więcej...

Baasch

2020-08-03

Baasch z tworzeniem nowego materiału zdążył przed wybuchem pandemii. Płyta jednak ukaże się dopiero pod koniec sierpnia. „Noc” przynosi nie tylko wszystkie piosenki w języku polskim, ale i spójny koncept i... dużą nośność. O szczegółach opowiedział mi sam twórca.

Czytaj więcej...

Hedone

2020-07-21

Łódzka grupa Hedone kierowana przez Macieja Werka wydała we współpracy z GAD Records retrospektywną płytę "Rare 92-20". Jest to pierwsze wydawnictwo Hedone od 15 lat i jednocześnie zapowiedź nowej płyty studyjnej nad którą trwają prace. Z tej okazji Jakub Oślak przeprowadził dla nas wywiad z Maciejem Werkiem, który dotyczył nie tylko Hedone, ale także pandemii koronawirusa, festiwalu Soundedit oraz spełniania muzycznych marzeń.

Czytaj więcej...

Cukier

2020-07-17

Cukier to jedno z tegorocznych odkryć na polskiej scenie muzycznej. W skład duetu wchodzą dwaj uznani muzycy i producenci: Amadeusz Krebs i Bartek Caboń, którzy wspólnie nagrali album zatytułowany "Jeden". I właśnie o kulisach powstania tego wydawnictwa rozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem.

Czytaj więcej...

Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load