Wywiady

Sexy Suicide

2016-07-23

Warszawsko-sosnowiecki duet Sexy Suicide ma na koncie wydany pod koniec maja album "Intruder". Kilka dni przed występem na Castle Party Festival na kilka naszych pytań odpowiedzieli: wokalistka i autorska tekstów Marika Tomczyk oraz Bartłomiej Salamon (instrumenty klawiszowe, sample).

Rozmowa z: Marika Tomczyk/Bartłomiej Salamon

- W poligrafii albumu „Intruder” znalazł się cytat z jednego z opowiadań Oscara Wilde’a: „We are all in the gutter but some of us are looking to the stars”. To wasze zespołowe motto?

- Bartek: To dla mnie jeden z najmądrzejszych ludzi , którzy stąpali po tym świecie. Jak wiadomo świat to nie tęcza i słońce, to paskudne miejsce, ale chodzi o to , żeby mimo tego nie bać się sięgać po swoje marzenia, czasami wbrew wszystkim.

 - Album zatytułowaliście “Intruder”. Skąd taki pomysł na tytuł płyty?

- Marika: Sexy Suicide jest intruzem na polskim rynku muzycznym. Owszem, na polskim rynku są fajne zespoły inspirujące się latami osiemdziesiątymi, jak na przykład Das Moon, ale nie są oni kwintesencją tamtej dekady. My chcieliśmy, aby słuchacze po zetknięciu się z naszą muzyką od razu mieli skojarzenie z latami osiemdziesiątymi. Na przykład moja Mama po usłyszeniu po raz pierwszy jednej z naszych piosenek powiedziała: „Nie znam tego zespołu”. Myślała, że to jakiś wykonawca w stylu CC Catch i nie poznała mojego głosu (śmiech).

- W muzyce Sexy Suicide mocno zaznaczone są Wasze fascynacje synth popem i italo disco. Co Was tak fascynuje w tych nurtach muzycznych?

- Marika: Skoczność i taneczność. Do tego świetne, charakterystyczne melodie, których teraz brakuje, które łączą się z melancholią i smutkiem. Smutkiem ubranym w kiczowatość. Współczesna muzyka elektroniczna nie ma w sobie tego ładunku emocji, który był obecny w tamtych czasach. Bartek, który urodził się w latach osiemdziesiątych, został w tamtej epoce (śmiech). Ogląda tylko filmy z tamtych czasów, słucha muzyki z lat osiemdziesiątych i najchętniej znalazłby wehikuł czasu i się tam przeniósł.

- Bartek: Tak...Muzyka elektroniczna z tamtego okresu, nawet ta w wydaniu popowo-dyskotekowym, której daleko było do alternatywnych eksperymentów, przeważnie mówiła o czymś ważnym. Konkretne brzmienia, konkretne melodie, które z kolei generowały konkretne emocje. Weźmy Italo Disco, mimo że była to muzyka taneczna, miała w sobie zaklęty pewnego rodzaju smutek i dekadencję, z racji tego, że często była "przykrywką". Taką dobrą miną do złej gry, względem tego, co działo się w nocnych klubach w północnych Włoszech - handlu ludźmi, skorumpowanej przestępczości, prostytucji nieletnich, problemów narkotykowych. To było słychać, taki taniec ze łzami w oczach. Wystarczy posłuchać P.Lion  - Happy Children ,  Savage - Radio , czy RAF - Self Control... Do tego w latach osiemdziesiątych wszędzie w powietrzu wisiała ponura atmosfera zimnej wojny i groźba wojny nuklearnej, świat mógł przestać istnieć z dnia na dzień (wystarczy chociażby przypomnieć sobie historię pułkownika Stanisława Pietrowa, który cudem do niej nie dopuścił). To wszystko nie mogło nie znaleźć odbicia na nastrojach ludzkich, także muzykach, co z reszta nawet świetnie widać po tym co się działo na naszej krajowej scenie w tamtym czasie... poczytaj tytuły „Noc Komety”,  „Totalna Hipnoza”, „Wielki odlot”, „Taniec Pingwina na szkle”, „SOS dla planety”. Wszystko było niepokojące, a aurę tajemnicy tworzyły zimne syntezatorowe brzmienia, motywy błysków, kosmosu, mgła i wampiryczne makijaże. Nawet C.C.Catch czy Samantha Fox nosiły pieszczochy i ramoneski, był w tym wszystkim jakiś mroczny pazur....

- Jesteś autorską tekstów na tej płycie. Skąd czerpiesz inspiracje?

- Marika: Wiesz, to jest tak, że wszystko zaczyna się niemal zawsze od jednego zdania, które zaświta w mojej głowie. Na bazie tego jednego zdania zaczynam tworzyć historie. Inspiruję się na przykład starymi filmami lub historiami, o których dowiaduję się z Internetu. Nie lubię się inspirować własnymi doświadczeniami. Bo jakie mogę mieć doświadczenia? Rano idę do pracy, wracam do domu wieczorem. Na przykład utwór „Evelyn” został zainspirowany samobójstwem Evelyn McHale, która w 1947 roku wyskoczyła z Empire State Building. Kompozycja „Stand Alone” nawiązuje do Muru Berlińskiego i jest historią miłości dwojga ludzi z dwóch stron Muru. Muszą patrzeć oboje w nocy w gwiazdy, by się czuć jakby byli razem ze sobą w tej samej chwili. „Afterlife” to historia miłości kobiety do zmarłego mężczyzny. Ona przychodzi codziennie na cmentarz i spotyka się z nim. Oczywiście jest to historia opisana w sposób metaforyczny, gdyż przecież nie chodzi o nekrofilię. „Purple Killer” czyli nasz najnowszy singel to opowieść o związku pomiędzy narkotykiem a człowiekiem uzależnionym. Z jednej strony jest to słodki romans, bo daje przyjemność, ale z drugiej strony jest wykańczający bo prowadzi do śmierci. Ani ja ani Bartek nie jesteśmy uzależnieni, ale jest to ciekawy temat, więc zgłębiałam swego czasu tematykę uzależnień. I właśnie chodzi o to, aby znaleźć inspiracje z różnych sfer życia.

- Wspomniałaś o samobójstwie Evelyn McHale. Nazwa Sexy Suicide jest związana w pewien sposób ze  słynnym zdjęciem przedstawiającym jej ciało leżące na dachu samochodu zaparkowanego pod Empire State Building. Co Was zafascynowało w tej fotografii?

- Marika: Sexy Suicide powstało z grupy Neon Romance. Zostałam tam zaproszona jako wokalistka, a chciałam jeszcze przed dołączeniem do tej grupy, aby nazwać ją Sexy Suicide. Ale że to chłopcy mnie zaprosili, więc nie miałam wpływu na nazwę. Ale gdy nadszedł moment, gdy trzeba było zmienić nazwę zespołu Neon Romance, to zaproponowałam Sexy Suicide. Wtedy Bartek pokazał mi to słynne zdjęcie i dostaliśmy w ten sposób swojego rodzaju wytłumaczenie nazwy Sexy Suicide. Przecież w samobójstwie nie ma nic seksownego, ale zdjęcie jest na swój sposób ironiczne. Oto bowiem dwudziesto-paro letnia dziewczyna, która zaplanowała samobójczy skok z Empire State Building, nie chciała, aby ktokolwiek o niej pamiętał po śmierci. W liście do rodziców poprosiła, aby spalić jej ciało i nie urządzać jej pogrzebu. Skoczyła z 85 piętra, zginęła i dzięki temu jednemu zdjęciu, na którym wygląda tak, jakby spała, zostanie zapamiętana na zawsze. A dlaczego „sexy”? Evelyn poszła do hotelu, ubrała się w najdroższe ciuchy i perły, wymalowała, wyperfumowała i skoczyła. Jest w tym coś seksownego. Poza tym popatrz jak ona wygląda na tej fotografii…(TUTAJ można zobaczyć pośmiertne zdjęcie Evelyn McHale i przeczytać interesujący artykuł na temat tego tragicznego wydarzenia). 

- Wasza muzyka jest bardzo filmowa. Macie także interesujące teledyski. Jak wyglądałby film fabularny z muzyką Sexy Suicide?

- Marika: Na pewno byłby to film alternatywny, buntowniczy. Na pewno byłby utrzymany w abstrakcyjnym klimacie jak filmy Xaviera Dolana albo Wojcieszka znanego chociażby z „Głośniej od bomb”. Myślę, że pasowalibyśmy do filmów w stylu „Neon Demon” czy „Drive” Nicolasa Windinga Refna. Zresztą wysłaliśmy kilka naszych utworów do pewnej osoby związanej z soundtrackiem „Drive”, ale niestety nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi.

- Na „Intruder” korzystacie z dość skromnego instrumentarium. Czy nie korciło Was, by rozszerzyć zestaw instrumentów o na przykład gitary i perkusję?

- Marika: Niewykluczone. Na pewno będzie to inny album od strony inspiracji. Wciąż będą to lata osiemdziesiąte, wciąż będzie to elektronika. Ale teraz inspirujemy się innymi zespołami, gdzie indziej podróżujemy muzycznie. Chcielibyśmy, aby ta płyta była utrzymana w mroczniejszym klimacie niż „Intruder”. Pójdziemy bardziej w stronę tego, co słychać w utworach „Purple Killer” czy „Afterlife”.

- Bartek: Nie uważam abyśmy korzystali za skromnego instrumentarium, korzystamy z elektronicznych rozwiązań tworzenia muzyki, ale one wcale nie są skromne. Używamy wielu oryginalnych syntezatorów z tamtej dekady, obecnie głownie już w formie analogowej, chociaż czasami wykorzystujemy też cyfrowe "retro" rozwiązania. Industrialne brzmienia pozyskujemy własnoręcznie z naturalnego fabrycznego otoczenia, podczas industrialnych wypraw, które następnie szlifujemy w studio i odtwarzamy za pomocą samplerów i padów elektronicznych. Obecnie wciąż rozbudowujemy nasze zaplecze techniczne, aby uzyskać zamierzone efekty pod kątem dźwięku. Co do gitar, nigdy niczego nie wykluczamy, jednak uważam ze w pewnym sensie wykorzystanie ich mogło by nas przybliżyć do bycia podobnym do innych, a tego zdecydowanie nie chcę. To samo z reszta tyczy się prawdziwej , żywej, tradycyjnie brzmiącej perkusji.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Matt Dusk

2022-01-20

Popularny w naszym kraju kanadyjski piosenkarz Matt Dusk wydał pod koniec ubiegłego roku album “Sinatra with Matt Dusk Vol. 2", na którym ponownie zaprosił do współpracy znakomitych polskich wykonawców, by wspólnie przywołać muzyczną historię Mistrza – Franka Sinatry. Z tej okazji Matt Dusk zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Future Islands

2022-01-18

Amerykańska grupa Future Islands wystąpi 2 marca w warszawskim klubie Palladium. Nasz wysłannik Jakub Oslak porozmawiał z tej okazji z wokalistą Samuelem Herringiem i perkusistą Michaelem Lowrym.

Czytaj więcej...

The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

Smash Into Pieces

2021-10-25

Szwedzki kwartet Smash Into Pieces niedawno wydał kontynuację płyty „Arkadia”. „A New Horizon” to jeszcze bardziej złożona opowieść o bycie krainy, której cechy możemy odnaleźć na naszej własnej planecie. Grupa promuje album także teledyskami, które tworzy do każdego z utworów na płycie, a w przyszłym roku wystąpi także w Polsce. O szczegółach i zawartości nowego dzieła zespołu, opowiedział mi jego wokalista i tekściarz, Chris Adam Hedman Sörbye

Czytaj więcej...

Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load