Wywiady

Archive

2016-09-19

W ramach promocji nowego albumu Archive "The False Foundation" przyjechało do Warszawy dwóch muzyków tego zespołu: Darius Keeler i Pollard Berrier. Odpowiedzieli oni na kilka naszych pytań.

Rozmowa z: Darius Keller/Pollard Berrier

„The False Foundation” to dziesiąty album Archive. Czy w związku z tą “dziesiątką” przygotowywaliście się jakoś wyjątkowo do nagrania tej płyty?

DK: Tak, ale dopiero po jakimś czasie od rozpoczęcia pracy nad nowymi piosenkami zorientowaliśmy się, że to będzie dziesiąta płyta Archive. Dodatkowo uzmysłowiliśmy sobie, że teraz mija dwudziesta rocznica powstania zespołu. W związku z tym, nową płytą chcieliśmy podziękować naszym fanom za te wszystkie lata. To ważny album także z innego powodu. Nie jestem zadowolony do końca z kilku naszych ostatnich wydawnictw. Uważam, że w kilku minionych latach forma zespołu nieco spadła i naszym ostatnim świetnym albumem było „Controlling Crowds” z 2009 roku. W związku z tym, chcieliśmy by „The False Foundation” było albumem, przy nagrywaniu którego znowu będziemy się dobrze bawić i z którego będziemy dumni. Zainwestowaliśmy sporo w sprzęt i sami wyprodukowaliśmy tę płytę.

Na nowej płycie jest dużo brzmień rodem z lat 80..

DK: Zgadza się. W czasie sesji nagraniowych wykorzystaliśmy między innymi automat perkusyjny Linn, instrumenty klawiszowe firmy Korg. Ale nie zabrakło też sprzętu z późnych lat 60. i 70. Jednak największą rolę podczas nagrywania nowych kompozycji odgrywały instrumenty klawiszowe. Chcę też podkreślić, że nie używaliśmy dźwięków z laptopów, więc brzmienie jest organiczne, surowe. Przypomina mi soundtracki autorstwa Johna Carpentera z horrorów z lat 80.(śmiech).

PB: Analogowy sprzęt jest ponadczasowy i uważam, że jest jednym z najlepszych pod kątem wydobywania takiego brzmienia elektronicznego jakiego pragniesz.

Kim jest „The King of the false foundation” z tekstu utworu tytułowego?

PB: Jest wielu takich „królów”(śmiech). Są to źli ludzie, od których zależy wiele ważnych spraw na tym świecie. Zbyt wielu, by ich wszystkich wymienić.

Jak byście wyjaśnili tytuł „The False Foundation” w kontekście całej płyty?

DK: Ten album stał się w pewnym momencie bardzo psychodeliczny, a teksty dotyczą spraw związanych z polityką i tematyką społeczną. Uznaliśmy, że ten tytuł będzie idealnym podsumowaniem tego wszystkiego, o czym opowiadamy na tej płycie. Tytuł „The False Foundation” to deklaracja z naszej strony.

Czy „The False Foundation” to według Was tzw. concept album?

PB: Nie do końca. Nie ma tu jednej dominującej tematyki piosenek, a płyta nie jest pewną zamkniętą całością, jak było to na przykład w przypadku albumu „Controlling Crowds”. Natomiast gdyby spojrzeć na to wydawnictwo od strony brzmieniowej, to owszem, jest to „concept album” i zamknięta całość. To spójny brzmieniowo, nowoczesny album psychodeliczny. 

Według mnie ta płyta jest tak spójna, a utwory są tak dobrze dopasowane do siebie, że gdybyśmy usunęli choć jeden z nich, całość by runęła jak domek z kart…

DK: To bardzo trafna analogia. Dzięki (śmiech).

Teksty na tym albumie mają źródło w fikcji czy też powstały na bazie Waszych osobistych doświadczeń?

DK: Są zarówno fikcyjne, jak i prawdziwe. Na przykład „The False Foundation” jest tekstem fikcyjnym, z kolei na przykład „Bright Lights” to bardzo osobisty tekst autorstwa Pollarda. Także teksty są takim miksem fikcji i realności, co też sprawia, że płyta jest tak psychodeliczna (śmiech).

PB: Wiesz, prowadzimy dużo obserwacji otaczającego nas świata. Poza tym każdy z nas ma swoje osobiste historie oraz doświadczenia, które stają się źródłem tekstów naszych piosenek.

Widziałem Was wielokrotnie na koncertach zarówno w Polsce, jaki i we Francji. Zawsze byłem pod ogromnym wrażeniem Archive w wersji koncertowej. Czujecie się bardziej zespołem koncertowym czy studyjnym?

DK: Koncertowym. Uwielbiam grać koncerty.

PB: To są dwie różne sfery działalności i obie się nawzajem uzupełniają. Lubimy pracować w studiu nagraniowym, ale nic nie sprawia tobie jako muzykowi większej frajdy niż prezentowanie muzyki na żywo. A w tej kwestii, jak sam powiedziałeś, dobrze się sprawdzamy (śmiech).

Jesteście mocno związani ze światem filmu. Macie na koncie między innymi soundtrack do filmu „Michel Vaillant”, a kilka waszych kompozycji zostało kilka lat temu wykorzystanych w polskim filmie „Sęp”. Nie wspominam nawet o świetnych teledyskach. Czy wyobrażacie sobie siebie jako aktorów teatralnych bądź filmowych?

PB: Bycie aktorem to wyższa szkoła jazdy. Musisz mieć ukończoną szkołę aktorską, musisz być pewnym swoich umiejętności aktorskich. Nie wiem więc, czy aktorstwo jest dla mnie. Myślę, że byłbym zbyt nieśmiały, aby grać na scenie teatru. Poza tym uważam, że trzeba mieć po prostu wrodzony talent, tak jak to było w przypadku Davida Bowie. Pamiętasz film „The Prestige” w którym Bowie wcielił się w postać Nicoli Tesli? Kto inny zagrałby Teslę tak świetnie jak Bowie? A przecież miał mnóstwo innych świetnych ról filmowych, jak chociażby w „Zagadce nieśmiertelności”. 

DK: Zgadzam się z Pollardem. Lepiej skupić się na tym, co nam wychodzi najlepiej czyli tworzeniu muzyki, a aktorstwo zostawić zawodowcom (śmiech).

Zawsze mnie zastanawiało, czemu Archive jest tak popularne w takich krajach jak Polska, Grecja, Francja, Szwajcaria, a w Wielkiej Brytanii czy USA jesteście zespołem niszowym...

DK: Wiesz, fanów mamy na całym świecie, ale z Wielką Brytanią problem polegał na tym, że przez wiele lat nie wydawaliśmy tam płyt. Nasza popularność w Anglii ostatnio powoli zaczyna rosnąć. Nie znam przyczyn, dla których w niektórych krajach jesteśmy bardziej popularni niż w innych? Może chodzi o pewną wrażliwość ludzi na ten rodzaj muzyki, jaki my tworzymy? A może o to, że w niektórych krajach takich jak Polska czy Grecja mieliśmy duże wsparcie promocyjne ze strony niektórych stacji radiowych? Tak przecież było w przypadku „Again” w Polsce i w Grecji.

Właśnie: jak Wam się wydaje, co jest takiego wyjątkowego w tej kompozycji?

DK: To bardzo emocjonalna piosenka. Kiedy ją usłyszysz chociaż jeden raz czujesz wzruszenie. Poza tym ma ona klimat w stylu Pink Floyd, a w Polsce to ma duże znaczenie.

PB: Popularność „Again” w Polsce to zasługa Piotra Kaczkowskiego z Programu 3 Polskiego Radia. To on wypromował ten utwór, za co będziemy mu zawsze wdzięczni.

DK: Podobną sytuację mieliśmy w Grecji. Jest tam taki dziennikarz radiowy, którego nazwiska teraz nie pamiętam, który przez kilka lat, codziennie, prezentował pełną wersję utworu na zakończenie swojego porannego programu radiowego w państwowej rozgłośni greckiego radia!

PB: To właśnie także dzięki takim ludziom, którzy kochają muzykę, takie piosenki jak „Again” trafiają do tysięcy ludzi.

DK: A ja chcę powiedzieć, że jest dla nas zaszczytem to, że mamy tak wielu fanów w Polsce. Jesteśmy im wdzięczni za wsparcie jakie dostajemy od wielu lat. Czekamy na listopadowe koncerty w Warszawie i Poznaniu.       


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load