Mentor

Haldor Grunberg / Wojciech KałużaMaciej Majewski
Połączone siły wokalisty J.D Overdrive i muzyków grupy Thaw zaowocowały jednym z najciekawszych debiutów tego roku na polskiej scenie metalowej w postaci grupy Mentor. Płyta „Guts, Graves And Blasphemy” to wściekła mieszanka mocnego rocka, metalu i hardcore’a. W ostatnią sobotę zespół wystąpił wraz grupą Spirit w warszawskim klubie „Beerokracja”, a nam udało się namówić na rozmowę wokalistę Wojtka Kałużę oraz basistę Haldora Grunberga.

MM: Wiem, że ten materiał na „Guts, Graves And Blasphemy” częściowo mieliście już gotowy od kilku lat. Wynikało to z tego, że tak długo szukaliście wokalisty?

HG: Nie do końca. Wojtek pojawił się jakieś dwa lata temu. Zagraliśmy wtedy jedną próbę, a potem znowu to ucichło. Wiąże się to z tym, że wszyscy jesteśmy bardzo zajęci. Artur (Rumiński, gitarzysta grupy – przyp. MM) ma milion zespołów, ja milion zespołów produkuje, Wojtek pracuje przy organizacji miliona koncertów, a Bartek (Lichołap, perkusista – przyp. MM) przecież sam nie zagra (śmiech). Natomiast dodatkowym impulsem była propozycja Krzysztofa Słyża, założyciela Arachnophobia Records, który zapytał, czy mamy wydawcę na ten materiał i zaproponował nam jego wydanie.

WK: Krzysiek dał nam dość krótki deadline, więc zabraliśmy się do pracy, żeby to skończyć na czas.

MM: A kto wymyślił nazwę zespołu? Bo gdy wpisałem ją sobie w wyszukiwarkę, to wśród wyników, oprócz wszelkich tematów związanych z rozwojem osobistym, pojawił zespół weselny...

HG: Nazwę wymyślił Artur, jeszcze zanim napisaliśmy te utwory. Czytałem natomiast o jakiejś legendarnej grupie z Grecji o tej samej nazwie.

WK: Mało tego – był już polski Mentor kiedyś. Na Metal Archives czytałem, że funkcjonował już taki zespół w latach 80. lub 90. Nie wiem tylko, czy coś nagrał.

HG: Wpisujemy się zatem w tę legendę (śmiech).

MM: Wiem, że częściowo nagrywaliście tę płytę w studiu MAQ. Nie prościej było wszystko zrobić u Ciebie w Satanic Studio?

HG: W MAQ oraz w innych zewnętrznych studiach nagrywam bardzo dużo rzeczy. Głównie bębny i jakieś setkowe tematy. A w MAQ nagrywałem już sporo m.in. Belzebonga, czy Sunnatę. Moje studio jest raczej do miksów i dogrywania.

MM: Wojtku, wydaje mi się, że taka forma już za Tobą chodziła od dawna, bo już słuchając Cię w J.D. Overdrive odnosiłem wrażenie, że nosi Cię, by pokrzyczeć?

WK: Miałem już kilka takich „romansów” na boku. Była też taka sytuacja parę lat temu, kiedy przez prawie dwa miesiące byłem w kapeli hardcore’owej. O ile w J.D. Overdrive spełniam się w jakimś zakresie, to zawsze też chciałem mieć jeden taki zespół, w którym będzie wymagane ode mnie tylko darcie mordy. Pod tym względem Mentor się po prostu fantastycznie napatoczył. Spełnia wszystkie moje ciągoty do cięższej muzyki, zwłaszcza, że chłopaki dali mi wolną rękę. Jedynie Artur zabrania mi trochę growlować, natomiast mimo wszystko staramy się z Haldorem trochę tego przemycać.

MM: To rzeczywiście były dwie nagraniowe sesje po 7 godzin?

WK: Nie, to były dwie sesje trwające łącznie 7 godzin. Byliśmy momentami z Haldorem zaskoczeni, jakie rzeczy wychodziły. To była bardzo fajna, sympatyczna sesja – taki test naszych możliwości, a jednocześnie otwieranie i poznawanie nowych.

MM: Kiedy usłyszałem pierwsze zajawki, a potem całą płytę, to skojarzyło mi się to trochę z Motörhead. Także w waszym podejściu – ma być głośno, mocno i ma kopać. Dopiero z czasem zacząłem odkrywać tam różne smaczki. Czemu jednak ten materiał jest taki krótki? Liczy ledwie 30 minut...

HG: Ponieważ nie chcieliśmy, aby nam się to znudziło. Lepszy jest niedosyt, niż przesyt. Wolimy częściej wypuścić coś, niż męczyć bułę przez godzinę taką muzyką.

WK: To jest odpowiednia dawka w przypadku takiej muzyki. Tyle jej trzeba. 30 minut to jest bardzo optymalny czas. To ma być muzyka do samochodu – szybka i kopiąca.

MM: Jak wspomnieliśmy - część numerów była już gotowa wcześniej, natomiast kilka dopisaliście. Jak one powstały?

WK: Bardzo szybko. To jest ciekawe, że 4 numery na płycie mają 4 albo 5 lat, a następne 6 powstało w 2-3 tygodnie.

HG: Gdy mieliśmy te parę numerów, to w międzyczasie Wojtek dograł do nich wokale. Zmiksowałem jeden z nich, a następnie wziąłem się za drugi. Potem zaczęliśmy się zastanawiać, co z tymi i z pozostałymi kawałkami zrobić. Stwierdziliśmy, że te, które mamy odświeżymy i dorobimy nowe. Całość zamknęła się w 8 próbach.

MM: Po „Scarecrow Fields”, czyli ostatnim numerze na płycie, jest krótka przerwa i pojawia się jakiś numer hardcore’owy. Czy to jakiś cover?

HG: Tak, to jest ukryty cover harcore’owy zespołu, który nie jest bardzo znany. Nazywa się Caught In A Trap i pochodzi z Nowego Jorku. To grupa, w której Artur kiedyś grał, gdy mieszkał w Nowym Jorku. Więc można powiedzieć, że trochę scoverował swój zespół (śmiech).

MM: Skoro płyta jest taka krótka, to czy ukaże się na winylu?

WK: Były już rozmowy na ten temat i coś chyba idzie w tym kierunku, ale wszystko się dopiero okaże. Damy sobie na to jeszcze trochę czasu.

HG: Winyl musi poczekać, ponieważ to jest taki nośnik, który musi się sprzedać, bo inaczej będzie zalegać w garażu.

MM: Czy to znaczy, że niebawem pojawi się coś nowego?

HG: Myślę, że tak.

WK: Nawet ostatnio były rozmawialiśmy o tym, żeby usiąść nad nowym materiałem. Wiemy, że Artur jakieś tam pomysły już ma i przebąkiwał coś o ep-ce. Natomiast pierwotnie „Guts, Graves And Blasphemy” też miało być ep-ką, a skończyło się, jak widać, więc myślę, że jak się już za to weźmiemy, to jednak zrobimy całą płytę.

HG: Nie mamy ciśnienia. To nigdy nie będą długie numery, więc też raczej stawiałbym na płytę.

MM: Zdążycie jeszcze zagrać gdzieś w tym roku?

HG: Tak zagramy jeszcze 23 grudnia w naszym Sosnowcu razem z reaktywowanym Forge Of Clouds

WK: Ja tam będę w gościach (śmiech)

MM: Dzięki za rozmowę.

Powiązane materiały

ROME z kolejną wizytą w Polsce

Jesienią Rome wróci do Polski na cztery koncerty, na których jego stary, ale rzadko wykonywany materiał będzie przeplatał się z nowymi kompozycjami. Te koncerty to celebracja dwudziestu lat Jerome’a Reutera na scenie i jego muzycznych opowieści.

18.02.2025
Lara Fabian wystąpi w Warszawie

Belgijsko-kanadyjska wokalistka zawita 9 czerwca do warszawskiej hali Torwar.

17.12.2024
Las Trumien wyszczerzy zęby

Na 10 dni przed premierą swojego piątego wydawnictwa, Las Trumien zaprasza na niezapomnianą wizytę u stomatologa w utworze “Pokaż ząbki”. Trzeci i ostatni singiel promujący “Budowniczych grozy” to najbardziej klasyczna odsłona zespołu - z doomowym riffem wwiercającym się w głowę niczym dentysta w zepsutego zęba.

4.09.2024
Las Trumien wyda "Budowniczych Grozy"

Po świetnie przyjętym ostatnim albumie zespół ponownie zanurza się w krwawych historiach seryjnych morderców, które przedstawia w dwunastu nowych utworach. “Budowniczowie grozy”, bo taki tytuł nosi ich trzeci długogrający album, ukaże się na rynku 13 września 2024 roku nakładem wytwórni Piranha Music.

7.08.2024
Inferno z Behemotha z nowym projektem

Zbigniew „Inferno” Promiński (Behemoth, Witchmaster, Azarath, Terrestrial Hospice), Haldor Grunberg (THAW, Mentor), Piotr Wyrosław Dobry (Weedpecker) i Piotr Sadza (BezlebonG, Weedpecker) to ekipa, która może zagwarantować tylko i wyłącznie doznania muzyczne na najwyższym poziomie. Projekt Satan’s Call, którego pomysłodawca jest Inferno z Behemoth, zaprezentował właśnie pierwszy, zaskakujący utwór, który jest zatytułowany „Red Phosphorous, Sweet Phosphorous”.

10.04.2024
Dominik Dudek i Kayah w duecie

Koniec roku to moment podsumowań. Często zadajemy sobie pytanie “na co mi to?” - i właśnie na nie starają się odpowiedzieć Dudek i Kayah.

24.12.2023
PJ Harvey wyda osobistą płytę

PJ Harvey ujawniła nowy singiel "A Child's Question, August" wraz z zapowiedzią swojego dziesiątego studyjnego albumu „I Inside the Old Year Dying”. Nowa płyta - pierwsza od czasu nominowanego do Grammy 2016 „The Hope Six Demolition Project” - ukaże się 7 lipca pod szyldem Partisan Records.

26.04.2023
Behemoth - The Shit Ov God

Na swojej trzynastej płycie Behemoth postawił na kompozycje krótsze, ale i bardziej spójne.

14.05.2025
Marilyn Manson - One Assassination Under God - Chapter 1

„One Assassination Under God – Chapter 1” to nowe rozdanie dla Marilyn Manson, nawiązujące do klasycznych dokonań grupy.

5.12.2024
Eugenie Jones

Amerykańska wokalistka jazzowa Eugenie Jones wydała niedawno nowy album studyjny zatytułowany "Eugenie". Artystka opowiedziała nam między innymi o tym dlaczego ta płyta jest dla niej bardzo ważna, o współpracy z największymi współczesnymi gwiazdami amerykańskiego jazzu oraz o jej udziale w wyjątkowym projekcie jazzowym w Seattle.

19.03.2025
Luxtorpeda

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

8.05.2022
Madrugada

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

5.04.2022
WIJ

Wij to specyficzne trio protometalowców, którzy nazwę swej formacji zaczerpnęli z tytułu opowiadania Nikołaja Gogola, horroru napisanego w oparciu o ludowe wierzenia o wiedźmach i demonach. Podobną zresztą tematykę podejmują na świeżo wydanym długogrającym debiucie „Dziwidło”, o którym opowiedziała mi wokalistka i autorka tekstów Tuja Szmaragd.

10.09.2021
Perfect Son

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

13.03.2019
Mafia

Wywiad z Tomkiem Bracichowiczem - liderem zespołu MAFIA oraz Filipem Rychcikiem, nowym wokalistą kieleckiej formacji, która już 7 października wystąpi w klubie Stodoła.

7.06.2017
Sorry Boys

Trzecią płytą zatytułowaną „Roma”, grupa Sorry Boys ugruntowuje swoją pozycję na polskiej scenie, ale także poszerza spectrum artystyczne pod wieloma względami. Szczegółowo o złożoności i wieloznaczności nowego albumu opowiedzieli nam wokalistka, autorka tekstów Bela Komoszyńska oraz gitarzysta Tomasz Dąbrowski.

19.12.2016
Krzysztof Antkowiak (Simplefields)

Krzysztof Antkowiak dla jednych może być idolem z lat młodości, dla innych przebrzmiałą gwiazdą, która chce wrócić na rynek muzyczny. W wywiadzie dla CantaraMusic pokazał swoją prawdziwą twarz faceta, którego życie nie oszczędziło, faceta, dla którego muzyka jest wszystkim. Co kryje się pod powłoką wokalisty Simplefields?

9.12.2015
Kamil Wicik / Leszek Gnoiński

Historia płockiej grupy Farben Lehre jest dość zawiła. Właśnie ukazała się książka „Farben Lehre. Bez pokory” opisująca losy zespołu. Z tej okazji miałem okazję porozmawiać z autorem i współautorem tego dzieła – Kamilem Wicikiem i Leszkiem Gnoińskim.

5.05.2015
John Mamann

Z krótką wizytą do Warszawy zawitał uznany francuski wokalista, muzyk i producent John Mamann. Ma on na koncie współpracę między innymi z takimi gwiazdami francuskiej muzyki jak: David Halliday, Shaka Ponk, Natasha St-Pier. John Mamann ma również na koncie trzy albumy studyjne. Na ostatnim z nich znalazł się jego największy przebój "Love Life". John Mamann udzielił nam krótkiego wywiadu.

29.03.2015
Molesta Ewenement

Ukazał się nowy singel warszawskiej legendy hip-hopu Molesty Ewenement. Jest on zapowiedzią nowego albumu tej grupy, który ukaże się w tym roku. Z tej okazji nasz wysłannik Patrycjusz Pasik porozmawiał z Vieniem i Pelsonem.

19.02.2015
Eddie Vedder - Earthling

Wokalista grupy Pearl Jam wydał nową solową płytę, na którą zaprosił nie tylko dwie swoje córki, ale tak legendarne postaci jak: Elton John, Ringo Starr i Stevie Wonder. Wrażenie robi także skład muzyków, którzy tworzą zespół towarzyszący Vedderowi. O tym wszystkim napisał dla nas w recenzji Jakub Oślak.

14.02.2022
Robin Guthrie - Pearldiving

Były gitarzysta, kompozytor i lider grupy Cocteau Twins wydał kolejny bajkowo piękny album studyjny.

4.12.2021
Las Trumien - Licząc Umarłych

Po ubiegłorocznej debiutanckiej ep-ce, formacja Las Trumien wzbudziła apetyty nie tylko wśród fanów sludge’u, czy doom metalu, ale wśród słuchaczy ciężkiej muzyki w ogóle. Panowie idąc za ciosem, uraczyli nas więc ponad 30-minutowym długograjem „Licząc Umarłych”.

9.05.2021
Mogwai - As The Love Continues

„As The Love Continues” to następca "Every Country's Sun" z 2017 roku, drugiego po „Rave Tapes” (2014 r.) albumu Mogwai plasującego się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się płyt w Wielkiej Brytanii. Czy nowe wydawnictwo Szkotów ma sznasę osiągnąć tamte sukcesy? O tym napisał w recenzji Jakub Oślak.

15.02.2021
Mike McCready - Sadie

Gitarzysta grupy Pearl Jam nagrał soundtrack do filmu "Sadie".

28.12.2018
Polityka prywatnościWebsite by p3a

Używamy plików cookie

Ta strona używa plików cookie - zarówno własnych, jak i od zewnętrznych dostawców, w celu personalizacji treści i analizy ruchu. Więcej o plikach cookie