Wywiady

Paweł Rosak

2016-12-11

Mieszkający na co dzień w Hiszpanii Paweł Rosak nie należy do muzyków nagrywających i wydających często. Od ostatniej płyty artysty minęła dekada. Teraz powrócił z nowym materiałem zatytułowanym „Who Knows”, a nam opowiedział o procesie jej powstawania.

Rozmowa z: Paweł Rosak

MM: Pierwotnie płyta miała nosić tytuł „Mysteries Of The Heart”. Czemu zmieniłeś tytuł na „Who Knows”?

PR: Dobre pytanie. Pierwotnie rzeczywiście płyta miała nosić tytuł „Tajemnice serca”. Rzuciłem go w rozmowie z Markiem Niedźwieckim, który ponad rok temu zapytał mnie, czy mam już tytuł płyty. Pojawił się on dość spontanicznie, bo nie przemyślałem tego wcześniej. Jest to o tyle znaczące, że pochodzi on z piosenki dedykowanej pamięci mojego przyjaciela Gerry’ego Rafferty’ego - szkockiego gitarzysty, z którym wielokrotnie pracowałem. Pomyślałem sobie, że ta fraza w jakiś sposób ujmuje treść tego albumu. Jednak tuż przed ostateczną decyzją dotyczącą tytułu, doszedłem do wniosku, że na tej płycie zadaję więcej pytań, niż daję odpowiedzi. I pomyślałem, że „Tajemnice serca” brzmią dość banalnie. Stąd tytuł „Who Knows”, który jest linijką tekstu, pochodzącą z tego samego utworu, czyli „Mysteries Of The Heart”. Poza tym to jeszcze jest pewna gra słów: Who Knows Pawel Rosak? Często ludzie mnie nie kojarzą, więc postanowiłem się tą konwencją trochę zabawić.

MM: Od wydania Twojej poprzedniej płyty „Spanish Sun” minęło 10 lat. Czy to znaczy, że tak długo zbierałeś materiał na nową?

PR: To jest tak, że ja piszę jakieś utwory przez cały czas.I gdy przychodzi moment, kiedy zaczynam realizować płytę, to mam zwykle trzy razy więcej materiału, niż mogłoby się na niej zmieścić. Potem kombinuje, które piosenki stanowią jakąś spójną całość, które widzę w ogólnej wizji danego konceptu. Są tam nawet utwory, które napisałem w wersji instrumentalnej nawet 15 lat temu. Dopiero teraz tak naprawdę się za nie zabrałem pod kątem aranżacyjnym. Stąd też można powiedzieć, że jest to wieloletni proces. Natomiast sama realizacja tej płyty zajęła około roku. Wynikało to z tego, że chciałem mieć na niej ludzi z różnych zakątków świata. To czasem trochę trwało, żebyśmy mogli zgrać terminy i to wszystko nagrać.

MM: No właśnie – jak to wyglądało? Każdy dogrywał się po kolei?

PR: Tak. Moja metoda pracy polega na tym, żenajpierw buduje cały aranż, który tak naprawdę w 90% pozostaje takim, jaki go ułożę. W momencie, kiedy dogrywam innych ludzi, którzy podmieniają moje partie swoimi, to te 10% jest ich dziełem.

MM: A gdzie nagrywałeś tą płytę? Bo przeczytałem, że powstała ona w różnych miejscach świata. Wynikało to z tego, że to goście dogrywali swoje partie w różnych miejscach i Ci je wysyłali, czy to Ty się przemieszczałeś po różnych studiach?

PR: Używałem głównie studia na południu Hiszpanii w Marbelli w okolicach Malagi. Tam powstało 80% płyty. Tam regularnie odwiedzał mnie Oscar Castro Neves – legenda bossanovy z Brazylii. Reszta stanowiło parę innych studiów m.in. w Monterey w Kalifornii, w Londynie, ale także w Polsce, gdzie dogrywali się Anna Maria Jopek i jej muzycy.

MM: W „Adonde Vas?” rzeczywiście słychać 4 języki? Bo miałem wątpliwości, gdyż usłyszałem w nim polski, angielski i hiszpański.

PR: Jest jeszcze francuski. We wszystkich tych językach potrafię się porozumiewać.

MM: Na tej płycie słychać różne stylistyki: soul, jazz, pop, rock, czy bossanovę. A czy jest któraś stylistyka, gatunek, w którym czujesz się najlepiej?

PR: Trudno odpowiedzieć, czy jest jakaś stylistyka, w której czuję się najlepiej, bo wszystkie te, które wymieniłeś, stały się częścią mojego języka muzycznego. Staram się ich nie rozczepiać. Nawet w temacie bossanovy, którą nie traktuje stricte po brazylijsku, tylko raczej przetwarzam ją przez siebie. To, że mam gitarę flamenco i wspaniałego gitarzystę Chappiego Pinedę, który łamie trochę te konwencje, daje inny efekt. Zabawa w łączenie tych gatunków i smaków sprawia, że ta muzyka brzmi trochę inaczej od tych takich czystych, ortodoksyjnych wręcz brzmień.

MM: Bossanovę w podobny sposób do Twojego traktuje chociażby Marek Napiórkowski, który też gra ją po swojemu.

PR: Zgadza się. Zresztą myślałem o tym, by zaprosić Marka na tę płytę, ponieważ bardzo go cenię jako gitarzystę. Myślałem, że gdzieś się pojawi, natomiast okazało się, że pod koniec zabrakło dla niego miejsca. To byłoby zbyt siłowe. Nie mogę wszystkich muzyków, przyjaciół wspaniałych, z którymi miałbym ochotę nagrać przynajmniej jeden utwór – bo tak też się to odbywało, że zapraszałem ludzi do konkretnych piosenek – pomieścić na jednej płycie. Myślę jednak, że następny projekt zrealizuje już z nim.

MM: Nie kusiło Cię zatem, żeby zrobić tę płytę dłuższą? Ona ma raptem 46 minut, jest 9 utworów.

PR: Nie kusiło mnie, ponieważ to od początku było zamierzone. Mam takie wrażenie od jakiegoś czasu, że wiele płyt jest po prostu za długich. Sam jadąc samochodem i słuchając muzyki, przeskakuję do kolejnych utworów, bo nie do końca wszystkie pasują mi stylistycznie do danej płyty. Lubię krążki, które zostawiają trochę niedosytu.

MM: Chciałem jeszcze wrócić do kwestii muzyków, którzy pojawili się na płycie. Na gitarze zagrał Hugh Burns. Nie byłbyś w stanie zagrać jego partii?

PR: Ja nie jestem w ogóle gitarzystą, tylko klawiszowcem. Gram trochę na gitarze, ale nie na tyle dobrze, by rejestrować partie. Wolę kiedy robią to najlepsi, a do takich się nie zaliczam (śmiech).

MM: Będą koncerty?

PR: Mam nadzieję, że tym razem uda się to wszystko dopiąć. Podczas koncertów będę grał na wszystkim po trochu, oczywiście głównie na klawiszach. Trochę też na perkusji, bo to akurat uwielbiam i bardzo mnie to kręci. Zresztą płyta jest bardzo bogata jeśli chodzi o brzmienia perkusyjne. Jest co pograć.

MM: W takim razie czekam na koncerty i bardzo dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Maciej Majewski


Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load