Wywiady

Controlled Collapse

2017-04-26

Mroczni electro-industrialowcy z Controlled Collapse powrócili właśnie ze swoją czwartą i jak na razie najlepszą płytą „Post Traumatic Stress Disorder”. O okolicznościach jej powstania opowiedzieli mi perkusistka Paulina Lewek i lider grupy Wojtek Król.

Rozmowa z: Paulina Lewek / Wojtek Król

MM: Słuchając „Post Traumatic Stress Disorder” mam wrażenie, ze ten album jest konceptem, jakąś opowieścią…

WK: Koncept był taki, by uczynić ten materiał spójnym. Tak, by kwestia wizualna, muzyczna i liryczna miały sens i jakiś wspólny mianownik.

PL: Dodatkowo chcieliśmy oddać to, co się działo przez ten czas jaki minął od poprzedniej płyty, a było tego sporo, bo to okres 4 lat.

MM: Wydawało mi się, że to w pewnym sensie opowieść o człowieku, bo „Create The Change” w warstwie lirycznej brzmi dość motywacyjnie. Podobnie jest z utworem „Unhappy”.

WK: Można do tego jeszcze dodać „Thoughts And Dreams”, który jest opowieścią o człowieku, powstałym w mojej głowie. Tematyka samobójstwa, która się w nim przewija jest tylko punktem wyjścia, bowiem zwracam uwagę, że pomimo ciemnych myśli, to nie jest właściwa droga.

MM: Te numery są nie tylko nośne, ale i dość taneczne. Tak jest np. z utworem „Lust” Czemu postanowiliście zmodyfikować go w stosunku do wersji z singla?

PL: Taki był zamysł. Bardzo chciałam, żeby na płycie ten utwór był żywszy, mocniejszy, bardziej soczysty.

WK: Wersja z singla jest automatyczna, klubowa. Perkusja jest w niej bardziej „martwa”. Zaprogramowaliśmy automat perkusyjny i dlatego tak to brzmi. Natomiast rzeczywiście w wersji na płycie już zagrała Paulina i ta wersja ma więcej życia.

MM: A o czym pierwotnie miało być „Does It Hurt To Be Alone”? I czyj to wokal?

WK: Ten utwór, a także „Loop” oraz wspomniane „Thoughts And Dreams”, to jedyne numery na płycie, które są prawie w 100% elektroniczne. Pomysł na nie był trochę innych, niż na resztę kawałków. Gdy ustaliśmy, że cała płyta będzie żywa, z gitarami, perkusją i energią, doszedłem do wniosku, że chcę zrobić właśnie takie elektroniczne numery. A ponieważ wyszły one tak podobnie brzmieniowo do pozostałych, uznałem, że nie ma sensu zostawiać ich dla jakiegoś innego projektu. Klimat został zachowany. Wokal natomiast jest mój, podobnie jak wszystkie inne płycie.

MM: Słychać tu różne rzeczy – Placebo, Marilyn Mansona, czy Roba Zombie. Zastanawiam się, czy ta elektroniką nie przykrywacie po prostu gitar, czy raczej odwrotnie, bo ciężar brzmieniowy tych utworów pozostaje zachowany?

PL: Nie chcemy niczego przykrywać. Raczej wydobywać. To wynika z tego, że Controlled Collapse się zmieniło. Dużo więcej robimy , dajemy od siebie i to słychać. To nowa jakość w tym zespole. Przenieśliśmy po prostu doświadczenia z koncertów na płytę.

WK: Wcześniej mieliśmy z tym trochę problem, bo wszystkie poprzednie albumy były stricte elektroniczne. Ludziom się podobały koncerty, natomiast niekoniecznie mieli do czynienia z ich energią, gdy włączali sobie nasze płyty.


MM: Natomiast we wspomnianym „Thoughts And Dreams” słychać trochę Pet Shop Boys. Ten numer najbardziej odstaje od reszty.

WK: Jest parę takich nazwisk i nazw, z którymi mój wokal jest kojarzony m.in. Brian Molko, Marilyn Manson, natomiast o Pet Shop Boys wspomniał zdaje się mój ojciec. Pozostaje mi jedynie podziękować (śmiech). Natomiast nie słyszę, żeby on zbytnio odstawał od reszty. To jest prosty numer, nic nie jest w nim przekombinowane, a mimo to sporo się dzieje.

MM: Wojtek Szczawiński z Knockdown zagrał na basie w „Adios”. Jak do tego doszło?

WK: Wojtek jest moim wieloletnim przyjacielem. Zawsze chciałem zrobić coś takiego, jak technobilly. Jeden rockandrollowy na płycie brzmi ciekawie, więc spróbowaliśmy właśnie z Wojtkiem i jego basem. Z przyjemnością się tego podjął.

MM: Wspomniałeś też o „Loop”, który zamyka płytę. Po tej energetycznej ten utwór brzmi właściwie jak ambient.

WK: I tak miało być. Pomysł pierwotny zakładał zakończenie utworem „Adios”, gdyż już sam jego tytuł wskazuje na pożegnanie. Postanowiliśmy jednak dodać „Loop” jako taki suplement w nieco innym klimacie. Opowiada o pewnej powtarzalności, zapętleniu i sugeruje, że to nie koniec i dalej będziemy robili to, co robimy.

PL: Po takiej intensywności jaką niesie reszta płyty dobrze jest się wyciszyć. To pasuje do Twojej teorii o koncepcie, jako zamkniętej całości.

MM: To, co jednak uderzyło mnie najmocniej podczas słuchania „Post Traumatic Stress Disorder” , to produkcja, która jest absolutnie na poziomie światowym. Zupełnie nie słychać, że jesteście z Polski.

WK: To bardzo miłe, co mówisz. Bardzo dziękujemy. Myślę, że od zespołów w Polsce należy trochę wymagać. Osobiście jestem przeciwnikiem polskich akcentów w języku angielskim. Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś zajmuje się muzyką, to ma słuch i jest w stanie nauczyć się akcentów poprawnie. Oczywiście możemy dyskutować, czy ma być to akcent brytyjski, czy amerykański. To już kwestia upodobań. Jeśli jednak już się za to bierzemy, to fajnie, by brzmiało to poprawnie. Mnie to idzie całkiem dobrze, zresztą w całej czternastoletniej historii CC były tylko dwa utwory po polsku, zaśpiewane w formie eksperymentu. Jednak nie czuję się pewnie w języku polskim, więc nie chcę zrobić lipy. Natomiast jeśli chodzi o produkcję, to album jest dziełem nas wszystkich. Gdyby nie to, że każdy z nas przyniósł coś swojego do tej płyty, pomysły, umiejętności, wiedzę, wpływy, to na pewno by tak nie brzmiała. Bardzo się cieszę, że zdecydowaliśmy na taką formę działania. Do tego oczywiście ogromna praca Kamila Łazikowskiego. Efekt jest taki, jak słychać. Cieszy mnie bardzo dobry odbiór tej płyty. Dla mnie to sukces.

MM: Rozumiem, że teraz skupiacie się na koncertach?

WK: Przed nami trasa i koncerty festiwalowe. Wystąpimy w tym roku m.in. na Castle Party w Bolkowie. Kolejne koncerty będą na bieżąco dochodziły.

MM: Dziękuję za rozmowę.

PL i WK: Dziękujemy również.


Rozmawiał: Maciej Majewski


The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

Smash Into Pieces

2021-10-25

Szwedzki kwartet Smash Into Pieces niedawno wydał kontynuację płyty „Arkadia”. „A New Horizon” to jeszcze bardziej złożona opowieść o bycie krainy, której cechy możemy odnaleźć na naszej własnej planecie. Grupa promuje album także teledyskami, które tworzy do każdego z utworów na płycie, a w przyszłym roku wystąpi także w Polsce. O szczegółach i zawartości nowego dzieła zespołu, opowiedział mi jego wokalista i tekściarz, Chris Adam Hedman Sörbye

Czytaj więcej...

Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Karolina Lizer

2021-10-18

Wokalistka Karolina Lizer wydała debiutancki album "Lśniąca. Łąkowe historie...", który jest inspirowany naturą, ludowością, spokojem, harmonią i nadzieją. Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących powstania tej płyty.

Czytaj więcej...

Leski

2021-10-05

Leski wydał trzeci album w dyskografii zatytułowany "Supersam". Jak powstawała ta płyta i jak tworzone były teksty na ten album - o tym możecie się dowiedzieć z naszego wywiadu z Artystą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load