Wywiady

Kirk Brandon (Theatre Of Hate)

2017-08-20

Brytyjska legenda post-punka Theatre Of Hate przyjedzie w połowie października na trzy koncerty do Polski. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jej współzałożyciel i lider Kirk Brandon.

Rozmowa z: Kirk Brandon

- Ostatni, jak dotąd, album studyjny Theatre Of Hate zatytułowany „Kinshi” ukazał się w październiku 2016 roku. Była to pierwsza płyta studyjna TOH od „As Stone In The Rain” z 1995 roku. Dlaczego musieliśmy czekać tak długo na wydanie nowego materiału?

- W przypadku Theatre Of Hate problemem jest dostępność muzyków. Gdy zespół rozpadł się w 1982 roku każdy z nas zaangażował się w inne projekty muzyczne i zawodowe, pozakładaliśmy rodziny, rodziły się nam dzieci. Musieliśmy po prostu trafić odpowiednio z czasem i tak właśnie się stało w przypadku albumu „Kinshi”.

- Czy to oznacza, że wkrótce ukaże się kolejna płyta Theatre Of Hate czy też „Kinshi” było jednorazowym „wyskokiem”? Masz już może pomysły na nowe kompozycje?

- W tej chwili mam już na moim IPhonie zarejestrowane pomysły na trzy nowe piosenki Theatre Of Hate. Wkrótce będziemy je dalej rozwijać i nagrywać. Mam nadzieję, że nowa płyta ukaże się w przyszłym roku. Dużo o niej dyskutowałem ostatnio ze Stanleyem (Stammersem – basistą Theatre of Hate).

- Tytuł „Kinshi” został zaczerpnięty z języka japońskiego. Co dokładnie oznacza?

- „Kinshi” to po japońsku „zakazany”. Pierwotny tytuł tego albumu brzmiał „Forbidden Music”. Potem zmieniliśmy go na „Kinshi”.

- Czy „Kinshi” to coś w rodzaju ‘concept albumu’?

- Kompozycje, które trafiły na „Kinshi” powstały już jakiś czas temu, ale nie pasowały do żadnego innego projektu z moim udziałem. W moich uszach były one utrzymane w stylu Theatre Of Hate i zachowałem je wierząc, że kiedyś nastąpi reaktywacja tego zespołu i będę mógł zarejestrować je z myślą o nowej płycie. Tak też się stało. 

- Wielu fanów uważa Theatre Of Hate za Twój solowy projekt. Czy mają rację?

- Zdecydowanie nie. Jest to zespół w pełnym znaczeniu tego słowa. Każdy z nas jest wyjątkowy i każdy odznacza swój oryginalny stempel na muzyce Theatre Of Hate. Owszem, ja tworzę większość riffów i tekstów piosenek, ale Stan i John (Lennard – saksofonista zespołu) także mają swój udział w powstawaniu nowych utworów. Nikomu nie mówię, co ma robić. Każdy z nich ma wolną rękę w kwestiach muzycznych.

- „Kinshi” to pierwszy album Theatre Of Hate od słynnego „Westworld” z 1982 roku, w powstawaniu którego wzięli udział Stan i John. Czy czujesz, że nowa płyta jest kontynuacją tego, co zostało przerwane po rozpadzie zespołu w 1983 roku?

- Myślę, że nagrywanie „Kinshi” było dla nas krokiem w nieznane. Praca nad tą płytą mogła zakończyć się katastrofą. Jednak na szczęście wysiłek wszystkich osób zaangażowanych w powstawanie tego wydawnictwa sprawił, że jest ono tak świetne. Według mnie takie kompozycje jak „Black Irony”,  „Facade”, „Eyeless in Gaza”, „Ukraine Girl” czy „Pleasured” są tak dobre, jak każda piosenka Theatre Of Hate z lat 1981-1982. Chcę tu jeszcze dodać, że do zespołu dołączył perkusista Chris Bell, który grał w oryginalnym składzie Spear Of Destiny (grupa, którą Kirk Brandon założył w 1983 roku po rozpadzie Theatre Of Hate) i brał udział w nagrywaniu pierwszego albumu tego zespołu czyli „Grapes Of Wrath”. Świetny bębniarz. Zagra z nami podczas październikowych koncertów w Polsce.

- W tym roku mija 35 lat od wydania albumu „Westworld”. Wielu fanów (w tym ja) uważa tę płytę za jedno z najważniejszych brytyjskich wydawnictw rockowych lat 80-tych ubiegłego wieku. Co według Ciebie kryje się za kultowym statusem tego albumu?

- Płytę wyprodukował Mick Jones z The Clash. Zrobił świetną robotę łącząc wiele elementów w jedną idealnie dopasowaną układankę. Na „Westworld” wszystko jest na swoim miejscu i nawet po tylu latach niczego bym tam nie zmienił. Fani rzeczywiście bardzo wysoko oceniają ten album i jesteśmy z niego bardzo dumni. Dwunastocalowe remiksy utworów z „Westworld” od dawna są oceniane jako wyprzedzające swoją epokę, a brzmienia z tej płyty były w kolejnych dekadach inspiracją dla wielu innych artystów.

- W 1982 roku zadałeś pytanie: „Do you believe In The West World?”. Jak brzmi Twoja odpowiedź w 2017 roku, gdy prezydentem USA jest Donald Trump, w Wielkiej Brytanii nastąpił Brexit, do Europy przyjeżdżają tysiące uchodźców, a w europejskich miastach wybuchają bomby?

- Pytanie „Do You Believe In The West World?” jest obecnie bardziej istotne niż w 1982 roku. Wtedy były bardziej naiwne czasy, choć nad światem wisiała groźba zagłady nuklearnej. Trump jest narcyzem i ego maniakiem. Według wielu diagnoz jest chory psychicznie. Uważam, że te diagnozy są prawidłowe, ale on siedzi w Białym Domu i rządzi za pomocą Twittera. Nie jestem przekonany, czy jego współpracownicy mają pojęcie co on pisze albo komu grozi. On nie prowadzi polityki, tylko wysyła posty na Twitterze. Przerażająca osoba. Brexit? To był ignorancki wybór dokonany przez brytyjskich nacjonalistów. To są idioci bez pojęcia o czymkolwiek.

-  Dlaczego Theatre Of Hate rozpadło się w 1983 roku tuż po sukcesie albumu „Westworld”?

- Szczerze mówiąc złożyło się na to wiele czynników. Na przestrzeni kilku tygodni wystąpiliśmy aż trzy razy w telewizji BBC, wydaliśmy singla „Do You Believe in West World”, który trafił do Top 40, zagraliśmy dużo wyprzedanych koncertów. I nagle w to wszystko wmieszał się nasz management, który nie miał pojęcia, jak poradzić sobie z tą sytuacją. Nie mieli na nas żadnych pomysłów.

- W październiku zagracie trzy koncerty w Polsce: w Warszawie, Toruniu i Zduńskiej Woli. Czego możemy się spodziewać po tych występach?

- Większość utworów będzie pochodzić z najwcześniejszego etapu działalności Theatre Of Hate, ale nie zabraknie także kompozycji z „Kinshi”. To jest wspaniała płyta i chcemy, by przekonali się o tym fani, którzy przyjdą na polskie koncerty. Nie jesteśmy zespolem, który odcina kupony od dawnych dokonań, lecz grupą, która cały czas ewoluuje. Tak zawsze było i zawsze będzie. W przeciwnym razie, nie widziałbym sensu w dalszym istnieniu Theatre Of Hate.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Grzegorz Szklarek / Kirk Brandon w Warszawie / 12.02.2013

THEATRE OF HATE:

11.10.2017. Warszawa, Pogłos

12.10.2017. Zduńska Wola, Ratusz

13.10.2017. Toruń, HRP Pamela

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load