Wywiady

Steve Rothery (Marillion)

2012-10-02

Rozmowa ze gitarzystą grupy Marillion - Stevem Rotherym z okazji wydania nowego albumu "Sounds That Can't Be Made".

Rozmowa z: Steve Rothery

- Pomiędzy wydaniem "Sounds That Can't Be Made" a poprzednim albumem "Less Is More" minęły trzy lata. Co porabialiście przez ten okres?

- Mieliśmy mało czasu na odpoczynek. Zaraz po wydaniu "Less Is More" ruszyliśmy w trasę promującą ten album. Następnie zagraliśmy trasę po Niemczech z Deep Purple, do której przygotowywaliśmy się przez wiele tygodni, a pod koniec 2011 roku zagraliśmy trzy koncerty w ramach Christamas Tour, do których przygotowania trwały 3 miesiące. No i cały czas myśleliśmy o nowej płycie. Prace nad "Sounds That Can't Be Made" trwały aż 9 miesięcy. Album trwa ponad 70 minut, są na nim między innymi trzy utwory, które trwają ponad 10 minut. Bardzo się staraliśmy zrobić mocną, dobrą płytę i myślę, że się nam to udało. Ale wymagało to dużo czasu.

- Tytuł nowego albumu jest jednocześnie tytułem jednej z piosenek. Czy ten utwór ma dla Was jakieś szczególne znaczenie?

- Zgadza się. Tytuł "Sounds That Can't Be Made" można odczytać na kilka sposobów. Tekst tej piosenki traktuje o niewerbalnym porozumiewaniu się, o słowach, które nie muszą być powiedziane, aby porozumieć się z drugą osobą. Ten tytuł piosenki wydawał się nam bardzo odpowiedni na tytuł całego albumu.

- Na "Sounds..." są między innymi dwie piosenki z "geograficznymi" tytułami. Jedna z nich to "Montreal". O ile wiem, jest to dla Was szczególne miasto... 

- Montreal jest miastem, w którym zawsze mieliśmy fantastyczne przyjęcie, już od samego początku istnienia Marillion. Nawet nasz pierwszy album koncertowy "Reel To Real" był zarejestrowany częściowo w tym mieście. Jest to jednocześnie miejsce, gdzie odbyły się dotąd trzy weekendowe zloty naszych fanów z całego świata.

- Kolejna piosenka to "Gaza".

- To utwór, który opowiada o świecie z punktu widzenia dziecka, które dorasta w Strefie Gazy. I braku nadziei. Wiesz, nie chcieliśmy w tej piosence oceniać żadnej ze stron konfliktu, gdyż sytuacja jest tam bardzo skomplikowana. Po prostu: chcieliśmy tym utworem zwrócić uwagę ludzi na sytuację dzieci w takich miejsach jak Gaza. A dobrze wiemy, że nie jest to jedyne miejsce na Ziemii, gdzie dzieją się takie rzeczy. 

- Jak już wspomniałeś, trafiły tu także trzy rozbudowane utwory, które trwają ponad 10 minut. Jaka jest różnica w pracy nad tak długimi piosenkami a utworami, które mają 3-4 minuty?

- Czasem jest o wiele trudniej nagrać krótkie piosenki, w których musisz zmieścić maksimum treści. Czym dłużej trwa utwór, tym więcej różnych aspektów tej kompozycji możesz odkrywać i jednocześnie przekazywać słuchaczowi. Dla nas nie ma większej różnicy w sposobie pracy nad piosenkami, które mają 3 czy 10 minut długości. Różnica tkwi w tym, że teksty Steve'a wymagają często dużej ilości muzyki. Są mini-nowelami. I stąd powstają takie kompozycje jak na przykład "Montreal" czy "Gaza". 

- A jakie są Twoje ulubione kompozycje na "Sounds That Can't Be Made"?

- Moje dwie ulubione piosenki na tej płycie to: "Gaza" oraz "The Sky Above The Rain". Jak zapewne zauważyłeś, są to dwie z trzech kompozycji na tej płycie, które trwają ponad 10 minut. Dodam także, że druga część utworu tytułowego jest świetna do grania na żywo i bardzo ją lubię. Jednak uważam, że cały album jest bardzo dobry.

- To kolejna płyta Marillion wydana przez niezależną wytwórnię Intact Recordings. Jakie są według Ciebie plusy i minusy bycia niezależnym artystą?

- Gdy masz podpisany kontrakt z dużą wytwórnią, możesz mieć niemal 100% pewność, że Twoje płyty znajdą się w sklepach płytowych niemal na całym świecie. Oczywiście płacisz za to utratą kontroli nad działaniami swojego zespołu. A więc będą artystą niezależnym mam kontrolę nad tym co robię, kontroluję swoje finanse, ale najpoważniejszym minusem takiej sytuacji jest to, że moje płyty nie dotrą do wszystkich krajów, do których mogłyby dotrzeć dzięki dużej wytwórni. My zdecydowaliśmy się na to drugie rozwiązanie, gdyż chcemy mieć pełną kontrolę nad wszystkimi sprawami związanymi z Marillion.

- Wracając do tematu koncertów. Wkrótce ruszacie na kolejny etap tegorocznej trasy koncertowej, w ramach której znowu zagracie w Polsce. Czego możemy się spodziewać podczas tych występów?

- Na pewno zagramy przynajmniej 3-4 utwory z nowej płyty. Podczas dopiero co zakończonego tournee po Wielkiej Brytanii graliśmy między innymi: "Gazę", "The Sky Above The Rain", "Sounds That Can't Be Made" oraz "Power". W sumie 15-16 kompozycji. Nie zabrakło "Sugar Mice" i "Garden Party" z lat osiemdziesiątych. Myślę, że jesienna trasa będzie miała podobny repertuar, choć na pewno coś pozmieniamy.

- W takim razie do zobaczenia na koncertach w Polsce i dziękuję za wywiad.

- Dziękuję i mam nadzieję, że polscy fani jak zwykle nas nie zawiodą. Zawsze bardzo lubiliśmy grać w Polsce i czekamy na te koncerty.

 

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Matt Dusk

2022-01-20

Popularny w naszym kraju kanadyjski piosenkarz Matt Dusk wydał pod koniec ubiegłego roku album “Sinatra with Matt Dusk Vol. 2", na którym ponownie zaprosił do współpracy znakomitych polskich wykonawców, by wspólnie przywołać muzyczną historię Mistrza – Franka Sinatry. Z tej okazji Matt Dusk zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Future Islands

2022-01-18

Amerykańska grupa Future Islands wystąpi 2 marca w warszawskim klubie Palladium. Nasz wysłannik Jakub Oslak porozmawiał z tej okazji z wokalistą Samuelem Herringiem i perkusistą Michaelem Lowrym.

Czytaj więcej...

The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

Smash Into Pieces

2021-10-25

Szwedzki kwartet Smash Into Pieces niedawno wydał kontynuację płyty „Arkadia”. „A New Horizon” to jeszcze bardziej złożona opowieść o bycie krainy, której cechy możemy odnaleźć na naszej własnej planecie. Grupa promuje album także teledyskami, które tworzy do każdego z utworów na płycie, a w przyszłym roku wystąpi także w Polsce. O szczegółach i zawartości nowego dzieła zespołu, opowiedział mi jego wokalista i tekściarz, Chris Adam Hedman Sörbye

Czytaj więcej...

Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load