Wywiady

Lao Che

2018-02-21

Lao Che po raz kolejny nagrało płytę z tekstami, inteligentnie komentującymi polską rzeczywistość. „Wiedza o społeczeństwie” to jednocześnie album utrzymany w stylu brzmień lat 80. O jego niuansach realizacyjnych opowiedzieli nam Spięty i Denat.

Rozmowa z: Spięty / Denat

MM: Mam wrażenie, że o ile „Dzieciom” było taką płytą dla dużych dzieci, które starają się wychować swoje dzieci, tak na „Wiedzy o społeczeństwie” uderzacie już w dorosłą stronę ich jestestwa – taką codzienną, polityczną, rodem z wiadomości. Trochę publicystyczna jest ta płyta.

Spięty: Może tak być. Ja to staram się bronić przed tym słowem „polityka”, bo nigdy nie podejmowałem takich tematów i się nie interesuję tym za bardzo. Mam jakieś swoje preferencje i obserwuje to, co się dzieje, a to powoduje, że tylko bardziej to podkreślam. Myślę jednak, że to trend światowy, bo wszelkie podziały nie są tylko naszą domeną. Niepokojąco się na to patrzy.

MM: Wiem, że ten album nagrywaliście partiami. Nigdy tak nie nagrywaliście. Z czego to wynikło?

Spięty: Dużo improwizowaliśmy. Dodawaliśmy jakieś rzeczy, ale staraliśmy się trzymać jednak za ręcę, żeby miks nie był zbyt przearanżowany.

MM: A od czego wyszliście? Od melodii, akordów? Bo te utwory się różnie zaczynają.

Spięty: Różnie. W każdej sytuacji wyglądało to inaczej. A to riff, a to jakaś zagrywka. Trzeba też podkreślić to, że na płycie jest saksofon, bo doszedł do nas Karol Gola, który jest wytrawnym muzykiem i też sporo wniósł do tych nagrań, grając również na klawiszach.

MM: Płyta wyszła zwarta, ma klimat ejtisowy – od zimnej fali, aż po Kombi. Utwór „Nie Raj” to właściwie funk.

Spięty: No tak. Miało być osadzone ejtisowo, bo na taki pomysł wpadliśmy w trakcie komponowania i uznaliśmy, że fajnie w takie rzeczy pójść. Pierwszy odruch był taki, że jeszcze na obozie kompozytorskim w Bieszczadach zaczęło to tak brzmieć. A kiedy pojechaliśmy już na sesje do studia Rolling Tapes, gdzie nagrywaliśmy gitary i bas, to zaczęliśmy się jednocześnie bawić efektami. Pamiętam, że Emade (Piotr „Emade” Waglewski, współproducent płyty – przyp. MM) obsługiwał takie pogłosowe urządzenie firmy Eventide, które właśnie dawało taki efekt rodem z lat 80. Wszyscy się tym podjaraliśmy i doszliśmy do wniosku, że mogłoby to nadać wspólny kierunek tym kompozycjom. I tak zostało.

MM: A jak to się stało, że nagrywaliście w zamku w Książu?

Spięty: Mamy przyjaciela, który był prezesem tego zamku i on nam go udostępnił, bo chcieliśmy nagrywać wokale w jakimś dziwnym miejscu (śmiech).

MM: „United Colours Of Armageddon” śpiewasz, że jesteś zmuszony uchodzisz za kogoś, niż nie jesteś – czujesz się uchodźcą myślowym?

Spięty: Oby (śmiech).

MM: Mam wrażenie, że ta płyta jest trochę jak tykająca bomba. Czuć w niej napięcie i podskórny wkurw. Apogeum następuje w „Polak, Rusek i Niemiec”, gdzie śpiewasz o Chrystusie +, który nie uratuje naszych dusz.

Spięty: Rzeczywiście, jestem w kilku miejsach na tej płycie mocno poirytowany. Natomiast jeśli chodzi o Chrystusa +, to mogliśmy go określić równie dobrze Chrystusem forte, Chrystusem 3.0, czy Chrystusem TDI. Nie chodziło nam jednak o program 500+

Denat: Bardziej chodziło nam o uspołecznienie Chrystysa jakąś dodatkową nomenklaturą.

MM: Natomiast „Sen A’la Tren” kojarzy się trochę z Voo Voo, głównie ze względów wokalnych. Emade mógł się uśmiechnąć, nagrywając to. Natomiast Wojciech Waglewski mógłby nawet tekstu pozazdrościć.

Spięty: Może mógłby (śmiech). A to ciekawe, co mówisz, bo ten numer jest ukłonem w stronę grupy Izrael. Padają tam słowa: „nabij faję” i ”wolny naród”. Pamiętam, jak po raz pierwszy usłyszałem tę płytę, czyli „Nabij faję”, to się w niej zakochałem. Lubię reggae, choć nie słucham go wiele, natomiast ten album ze swoją pulsacją i klimatem zjadłem w całości (śmiech). Wszystko mi się tam podobało. I chciałem zrobić właśnie taki dubowy numer i naciskałem na to. „Sen A’la Tren” to piosenka o rewolucji i przeciwko zniewoleniu.


MM: Chciałem wrócić do tych elektronicznych rzeczy. Mam wrażenie, że wszyscy w siódemkę bawiliście się tymi instrumentami na zasadzie, że każdy podszedł do klawisza i coś nacisnął. Było tak?

Spięty: Trochę tak było.Jest tu sporo klawiszy, ale także samplerów.

Denat: Nasz perkusista, czyli Maciek „Trocki” Dzierżanowski ma sampler. Filip „Wieża” Różański też korzysta, więc nie jest to tylko moją domeną.

Spięty: Karol też będzie na koncertach grał na klawiszach i też będzie miał sampler. Jest więc w czym wybierać i dobierać, jeśli chodzi o brzmienia.

MM: Skoro wspominacie Karola Golę – jego już było słychać na poprzedniej płycie. Teraz jest już na stałe w składzie zespołu. To się odbyło naturalnie, czy trzeba go było namawiać?

Spięty: Wiesz, tak jakoś przypasowaliśmy sobie nawzajem. Nie chcieliśmy tej płyty robić z doklejanym saksofonem, tylko zaprosiliśmy Karola do tego projektu i na obóz kompozytorski, by był z nami na każdym etapie. Zgodził się i został z nami.

MM: Natomiast utwór „Zbieg z Krainy Dreszcowców” to właściwie hip hop. Kto ułożył ten bit?

Spiety: Ten bit gra Michał „Dimon” Jastrzębski, tylko to jest pociachane i trzeba go było złożyć w całość.

MM: Będzie jakiś klip?

Spięty: Pracujemy nad tym, ale to nie jest prosta rzecz.My nie bawimy się specjalnie w klipy od paru lat. To znaczy robimy je, ale nie jesteśmy do konca zadowoleni z efektu końcowego.

Denat: Ciężko znaleźć też ekipę, która wyjdzie naprzeciw naszym oczekiwaniem i zaskoczyła nas. Jest takie pragnienie w zespole, że jak mamy robić klip, to niech to będzie prawdziwy cios.

Planujesz kolejny solowy album?

Spięty: Tak, ale na pewno nie będą to „Szanty 2” i na pewno nie wyjdzie to w tym roku. Teraz skupiam się na Lao Che.

MM: Podobno będzie wznowienie płyt „Gospel” i „Prąd stały / Prąd zmienny”.

Spięty: Skończyły się licencje w innych wytwórniach, więc wiosną wznowimy je już w Mysticu.

MM: Rozumiem, że teraz głównie koncerty?

Spięty: Tak, zwłaszcza, że jesteśmy wygłodniali grania, ponieważ ubiegły rok spędziliśmy na nagrywaniu tej płyty, więc teraz będziemy dużo grali.

MM: Dzięki za rozmowę. 

Foto: Marcin Klinger


Rozmawiał: Maciej Majewski


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load