Wywiady

Rome

2018-03-13

Jerome Reuter, tworzący, nagrywający i grający pod szyldem ROME, dał się poznać jako artysta poszukujący, mieszający style gatunki i piszący przenikliwie, emocjonalne teksty inspirowane historią, filozofia i literaturą. Na swojej najnowszej płycie najnowszej płycie „Hall Of Thath” zmienia kierunek twórczy, po raz pierwszy skupiając swą twórczość na kwestiach bieżących. Niebawem zagra też ponownie w Polsce. O tym, dlaczego nie został aktorem, inspirującej podróży do Wietnamu i podejściu do nowej płyty, opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Jerome Reuter

MM: Zagłębiając się w Twoją biografię, zdałem sobie sprawę, że mamy ze sobą wiele wspólnego – obaj nasi ojcowie zaangażowani są lub byli w teatr. Zawsze zastanawiałem się, jak to wpłynęło na moje poczynania w dorosłym życiu. A jaki wpływ miało na Ciebie?

JR: To bardzo ciekawa kwestia. Mój ojciec nie tylko udzielał się jako aktor teatralny, ale był także reżyserem. Jego bohaterami byli ludzie tacy jak Berthold Brecht czy Peter Weiss. W związku z tym cały świat teatru i to, co działo się wokół niego, nie tylko na ogromnie na mnie wpłynęło, ale także sprawiło, że chciałem być jak najbliżej tego wszystkiego. Nawet gdybym nie został muzykiem, to na pewno kręciłbym się w pobliżu sceny - mógłbym być nawet technicznym. Natomiast ostatecznie bardziej pociągał mnie świat muzyki, niż teatru, dlatego też się jej poświęciłem. Poza tym jest też jedna zasadnicza różnica. Działania twórcze mojego ojca musiały respektować zasady demokracji, a więc innych aktorów, czy reżyserów. W ROME to ja decyduję o wszystkim niepodzielnie. Efektem tego jest moje rosnące ego (śmiech).

MM: Wiem, że do stworzenia „Hall Of Thatch” zainspirowała Cię podróż do Wietnamu i koncerty, które tam zagrałeś. Czy nagrałeś tam któreś z dźwięków, które znalazły się na płycie?

JR: Tak, oczywiście. Zresztą te dźwięki były również inspiracją do nagrania tej płyty. Na przykład odgłosy modlących się mnichów. Wszystkie te brzmienia zarejestrowałem osobiście i potem wplatałem w poszczególne utwory. Chciałem uniknąć korzystania z cudzych sampli, więc stworzyłem własne próbki. Dzięki temu całość brzmi również dużo bardziej naturalnie. Miałem sporo szczęścia, że się tam znalazłem i doświadczyłem tego zderzenia kulturowego. To było niezwykłe przeżycie. Poza tym tam człowiek zdaje sobie sprawę, że świat nie kręci się tylko wokół niego i jest niczym w obliczu chociażby potęgi natury. Doświadczyłem też buddyzmu od tej właściwej strony. Wcześniej się tym interesowałem, ale dopiero tam doznałem pełnego oświecenia w tej kwestii. A tych wszystkich dźwięków doświadczałem w bardzo różnych miejscach i momentach. W mojej gestii leżało ich jak najlepsze uchwycenie.

MM: Płyta przynosi również zmianę w Twoim sposobie pisania. Mam wrażenie, że odnosi się bardziej do teraźniejszości, niż Twoje wcześniejsze albumy, które miały więcej historycznych powiązań.

JR: Jak najbardziej.Zazwyczaj szukam nowego podejścia. Tym razem nie chciałem zagłębiać się w przeszłości, tylko skupić się na tym, co dzieje się obecnie. Różnica dotyczy w tym przypadku całego procesu tworzenia. Kwestie, które poruszam na tej płycie dotyczą nie tylko mnie - odnoszą się także do innych ludzi. Poza tym na tym albumie nie ma żadnej miłosnej piosenki, co wcześniej się nie zdarzało. Zazwyczaj tworzyłem sporo utworów, traktujących o miłości w obliczu wojny itd. A tutaj tego nie ma.

MM: Twoje teksty mają również filozoficzny wydźwięk. Jak istotny jest dla Ciebie ten aspekt?

JR: No cóż…Kiedy piszę o uczuciach i emocjach, które rozgrywają się obliczu jakiejś wojny, to nadaje im określonego zabarwienia i znaczenia. Filozofia zawsze była dla mnie kluczową kwestią w wyrażaniu myśli. I to, w jaki sposób to czynię, już jest swoistą filozofią. Dzieje się to na równi z pisaniem muzyki. To ona sugeruje kierunek formułowania myśli, jakie chcę zawrzeć w tekstach.


MM: Wracając do „Hall Of Thatch” – to album zdecydowanie bardziej mroczny, niż na przykład „The Hyperion Machine”, który ma zabarwienie popowe, czy „A Passage To Rhodesia”, gdzie postawiłeś na bity lub pustynno-kowbojski „Hell Money”. Takie było założenie, kiedy zacząłeś go pisać?

JR: Wiedziałem, że muszę podchodzić do tej płyty ostrożnie, by uczynić ją wystarczająco mroczną. Będąc w Wietnamie, odwiedzałem świątynie buddyjskie, w których doświadczyłem pocieszenia i zrozumienia. Wracałem do nich regularnie, bo w każdej poznawałem i dowiadywałem się czegoś nowego. A gdy po powrocie zacząłem pisać, to doszedłem do wniosku, że nikt nie będzie chciał słuchać o tym wszystkim, co tam przeszedłem, bo to za pozytywne sprawy (śmiech). Aby sztuka miała sens, potrzebuje konfliktu. Wtedy zdałem sobie sprawę, że tam na miejscu ten konflikt cały czas się toczy, bo oto mamy świątynie buddyjskie, gdzie panuje harmonia i spokój, a kilkanaście kilometrów dalej ludzie walczą o przetrwanie. Uświadomienie sobie tego było kluczem do dalszych działań. Dodam jeszcze, że wszystko to, czego doświadczyłem nie miało podłoża religijnego, tylko raczej wymiar duchowy. Poza tym utwierdziłem się w przekonaniu, że nie można do wszystkiego podchodzić zbyt poważnie, bo i tak wszyscy umrzemy.

MM: „Keeper” jest piosenką, która poruszyła mnie najbardziej ze wszystkich zawartych na tym albumie. Brzmi jak umartwianie, elegia. Jak historia wynikająca z opłakiwania.

JR: Ta piosenka po prostu na mnie spłynęła. To było dość zaskakujące. Nie miałem żadnego planu. Po prostu zacząłem ją grać, a jej słowa same ze mnie wyszły. Nawet mój przyjaciel, który nagrywał mnie w pokoju obok, po tym jak skończyłem, zapytał: “Co to było?” (śmiech) A prawda jest taka, że nosimy w sobie dużo różnych rzeczy, spraw, emocji, żalów, smutków. Tylko od nas zależy to, jak sobie z tym poradzimy i co z tego wyniknie. Ten utwór opowiada o każdym z nas.

MM: W najbliższym czasie zagrasz w Polsce koncerty w Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Szykujesz coś specjalnego na te występy?

JR: Każdy występ jest niespodzianką samą w sobie. Oprócz przygotowanego zestawu utworów, zawsze mamy też coś zaskakującego w zanadrzu. Zapowiadają się interesujące widowiska, więc wpadajcie (śmiech).

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load