Wywiady

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Rozmowa z: Radek Bolewski/Maciej Tubis

MM: Przyznam, że zestawienie was obu w jednym projekcie nigdy nie przyszłoby mi do głowy. Na łódzkiej scenie jesteście dość znanymi muzykami, ale jak do tego doszło, że stworzyliście duet?

RB: Nasza znajomość sięga kilku lat wstecz. W tym czasie wpadaliśmy na siebie od czasu do czasu w różnych składach i konfiguracjach. Zdarzało nam się bowiem pracować wspólnie w czyichś projektach.

MT: Radek parę razy zagrał w Tubis Trio na początku jego istnienia lata temu.

RB: Tak, pamiętam taką sytuację, że wracałem z koncertu ze Słowacji i Maciek zadzwonił, mówiąc, że perkusista nie dojedzie na koncert tria. Zapytał, czy mogę przyjechać do Muzeum Miasta Łodzi i go zastąpić. Tym niemniej ten projekt jest naszym pierwszym wspólnym tworem. Powstał na zasadzie, że spotkaliśmy się, aby sobie poimprowizować i wzajemnie się poinspirować. Maciek chciał się trochę nauczyć grać na perkusji, a ja na pianinie. Jednak szybko zamieniliśmy się instrumentami i tak już zostało.

MT: Potem posłuchaliśmy płyty „Mehliana: Taming The Dragon” Brada Mehldau i Marka Guiliana i stwierdziliśmy, że spróbujemy podobnie pograć.

RB: Na etapie prób oraz spotkań zaczęły powstawać pierwsze szkice kompozycji. Z czasem te utwory zaczęły się przeobrażać i na końcowym etapie pomyśleliśmy, że może spróbować dopisać do nich melodie i teksty. Warunek był jednak taki, że teksty pojawią się tylko w momencie, gdy będą pasować do muzyki, a jeśli nie, to będziemy grali instrumentalnie. Dlatego na płycie jest jeden utwór bez tekstu - „Granit”.

MT: Przez większość czasu w ogóle nie było założenia, że to ma być nagrywane. Mieliśmy po prostu radochę z tego, że wspólnie gramy. A teraz siedzimy i gadamy o wydanej wspólnie płycie (śmiech). Sami jesteśmy zdziwieni, że to się dzieje!

MM: Czy zatem pomysły rodziły się z jamów, czy też przynosiliście kolejne szkice na próbę?

MT: Pomysły czy raczej zarysy pomysłów rzeczywiście przynosiliśmy, natomiast pod wpływem grania zaczęły powstawać kolejne części danych kompozycji. Wszystko działo się pod wpływem emocji. A ponieważ nagrywaliśmy wszystkie próby, to stanowiły one dla nas główną weryfikację dla tego materiału. Słuchaliśmy i jeżeli któryś fragment nam się spodobał, to kontynuowaliśmy go na kolejnych próbach. Nie było rozmów, planowania, czy aranżowania na komputerze. Czyste granie, zabawa i przyjemność.

MM: Jak więc doszły teksty do tych utworów?

RB: Słuchając tego, co gramy na próbach, zacząłem nagrywać linie wokalne. I to w bardzo prosty sposób, czyli przy użyciu dyktafonu. Miałem bardzo dużo różnych wątków, które - jak się okazało – czekały na odpowiednią muzykę. Odkładałem je od czasu zawieszenia działalności mojej grupy Fonovel. Te przemyślenia po prostu się we mnie kumulowały. Po drodze też wydarzyło się jeszcze sporo innych rzeczy. Okazało się jednak, że ta nasza muzyka była tym bezpośrednim impulsem do spięcia jej tymi tekstami.

MM: Zarejestrowaliście więcej materiału, niż to, co znalazło się na „Lunatyku”?

MT: Tak, ale są to raczej kompozycje instrumentalne. Możliwe, że będziemy je grali w formie bonusu na koncertach. Tekst jednak zawęża utwory do formy piosenki. Wyjątkiem jest utwór „Droga”. Widać, że jest zapotrzebowanie na takie granie. Patrząc na statystyki w serwisach streamingowych, widzimy, że ludzie nie unikają słuchania takich właśnie kompozycji.

MM: W jakich ramach czasowych powstawały te numery?

MT: Trwało to trzy lata, ale z przerwami. Przez dwa lata to była zabawa (śmiech).

RB: Bywało, że spotykaliśmy się incydentalnie na przykład raz w miesiącu. W międzyczasie nagraliśmy dla Polskiego Radia płytę z Joanną Kondrat i koncertowaliśmy z nią, Maciek nagrał płytę z trio. Było po drodze masę innych rzeczy. Natomiast sam proces nagrywania był szybki, bo w studiu spędziliśmy pięć dni nagraniowych, z czego nagranie instrumentów zajęło tylko dwa dni. Kolejne sesje poświęciliśmy na wokale. Wiedzieliśmy po prostu, co chcemy zagrać.

MT: Graliśmy na „setkę” - fortepian i perkusja były w jednym pomieszczeniu bez separacji co się rzadko zdarza w tego typu projektach. Zarejestrowaliśmy materiał analogowo na taśmę. I właśnie przez to podejście „Lunatyk” jest w jakimś stopniu inną płytą, niż większość tych, która ukazuje się na rynku.

MM: To jest płyta refrenowa, „Nieobecny”, „Rozproszenie”, czy „Kwiecień” są na to najlepszym dowodem.

RB: Te refreny są pewną puentą dla poszczególnych tekstów. Natomiast nie było założenia, żeby to była płyta „refrenowa” - jak to ująłeś. Nauczyłem się już, że nie ma sensu się w jakikolwiek sposób programować. Trzeba po prostu dać muzyce płynąć. Jeżeli wychodzi z kontekstu repetycja refrenu, która buduje napięcie i dopełnia się z emocją w dźwiękiem, to taki był klucz do danego utworu.  

MM: Wyróżnia się pod tym względem utwór „Akrobata”, który nie ma refrenu, a także za sprawą brzmienia syntezatora.

RB: Tak, to jest taka krótka forma literacka i rozbudowana warstwa muzyczna.

MT: To jest jeden z tych utworów, gdzie improwizacja finalnie bierze górę nad piosenką.

MM: Z kolei „Promise” jest jedynym po angielsku. Czemu?

RB: Z tym utworem jest osobna historia.To pierwszy kawałek, który wspólnie zagraliśmy i jednocześnie pierwszy, do którego pojawił się tekst. I tak zostało. Później już nie chcieliśmy tego odkręcać. Z czasem okazało, że teksty polskie lepiej się sprawdzają.

MM: A te głosy w „Lunatyku” to jakiś efekt nałożony na wokal?
RB:
Nie, to chórki, które sam podogrywałem. Ze względów technicznych nie mogliśmy nagrać wokalu razem z perkusją. Wyszłaby z tego płyta koncertowa, a nie o to nam chodziło. Żeby zrobić płytę piosenkową trzeba nad realizacją wokalu pracować osobno. Tego nie można już dzisiaj uniknąć.

MM: Co z Fonovel?

RB: Ostatni koncert zagraliśmy w 2015 roku. W międzyczasie działo się tak dużo jeśli chodzi o pracę muzyka sesyjnego. Poza tym zacząłem też pisać muzykę do spektakli teatralnych. Pojawiło się tyle możliwości realizacji, że puste miejsce po czymś tak emocjonalnym jak Fonovel zostało wypełnione innymi zajęciami i aktywnościami. 

MM: A trio?

MT: Krótki odpoczynek. Zagraliśmy ponad 30 koncertów po „The Truth”. Teraz intensywna praca nad nowym album, którego premiera już podczas  podwójnego koncertu 19 października w jazzowym klubie „12on14” w Warszawie.

MM: Będzie Was można zobaczyć na koncertach w duecie?'

MT: Tak, do połowy roku zagramy w największych miastach Polski. Już 7 kwietnia w Łodzi, 19 kwietnia w Warszawie w majówkę zagramy w Sopocie, Toruniu, Olsztynie i Płocku, a 24 maja w Poznaniu. Praktycznie pewne są też koncerty we Wrocławiu i Krakowie. Aktualne informacje na naszej stronie www.bolewski-tubis.com

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load