Wywiady

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Rozmowa z: Ryan Lott, Rafiq Bhatia, Ian Chang

MM: Ryan, czytałem twoje wypowiedzi o procesie tworzenia muzyki do reklam. Rozumiem, że pomysły, które z tego tytułu kumulowały się w twojej głowie przez lata teraz realizujesz w Son Lux. Dużo ci ich jeszcze zostało?

Ryan: Zostało mi jakieś 12,7 pomysłu (śmiech).

MM: Pytam także dlatego, że oprócz płyt długogrających, wydajecie też sporo wydawnictw typu EP. Jak powinniśmy je traktować?

Ryan: To zależy już bezpośrednio od zawartości. Na przykład wydana w ubiegłym roku „Remedy” jest kompletnie niezależnym wydawnictwem od albumów. Z Son Lux wydajemy je zarówno z materiałem premierowym, jak i z nowymi, ‘poprawionymi’ wersjami utworów znanych z płyt długogrających. Proces wzięcia na warsztat takich utworów ponownie i poprowadzenia ich w zupełnie innym kierunku fascynuje mnie. Podobnie zresztą podchodzimy do kawałków granych na żywo. Wykonując je, staramy się, by brzmiały one inaczej, niż w wersjach znanych z płyt. One są tylko punktem wyjścia do ich rozwinięcia. Natomiast jeśli chodzi o tworzenie muzyki do reklam, o którą pytałeś… Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że założyłem Son Lux dużo wcześniej, bo w 2004 roku, a tworzeniem muzyki zajmuję się od 1995 roku. Natomiast faktem jest, że pierwszy album zespołu został wydany później, ponieważ jego nagranie zajęło kilka lat. Tak więc zrobiłem już trochę rzeczy, zanim zabrałem się za tworzenie muzyki do reklam. Nauczyłem się poruszać po różnych gatunkach muzyki, próbować i eksperymentować z innymi brzmieniami, z którymi nie miałem wcześniej do czynienia. To były bardzo ciekawe doświadczenia. Współpracowałem z wieloma muzykami, odbywaliśmy sesje na żywo, uczyłem się grać na różnych instrumentach. To był niezwykle ważny element mojej edukacji muzycznej.

MM: Jak ważny jest zatem element improwizacji w Son Lux w trakcie procesu twórczego, skoro wszystkie pomysły wychodzą od Ciebie?

Ryan: To już odbywa się bardzo demokratycznie. Moje pomysły są obrabiane przez nas wszystkich.

Ian: To ważny element i każdy z nas wykorzystuje ją na różne sposoby. Na pewno nie bazujemy wokół głównych motywów, tylko raczej rozwijamy swoje partie, starając się trzymać całości. Rzucamy sobie nawzajem sugestie, w którym kierunku je rozwijać. Z tego tworzą się większe struktury i dopiero z nich powstają rzeczy, którym nadajemy formę utworów.

Rafiq: Ludzie często uważają, że improwizacja jest przeciwieństwem komponowania. Tymczasem odwrotnością improwizacji w moim mniemaniu jest kalkulacja, przyjmowanie założeń dotyczących formy muzycznej, czy stylistycznych. Na przykład chodzi mi jakiś motyw po głowie, zapisuję go, a potem idealnie go zagram. Nic z tych rzeczy! Forma jest cały czas jak najbardziej otwarta. W Son Lux właśnie tak tworzymy i nasze kompozycje oprócz pomysłów, które podsuwa Ryan, bazują na czystej improwizacji.


MM: Wasza muzyka jest złożona, wyszukana i ma wiele poziomów. Słuchając jej, przypomina mi się metoda tworzenia, którą stosował Prince. Polegała ona na tym, że nagrywał maksymalną ilość ścieżek, a potem sukcesywnie je wycinał, zostawiając te najlepsze. Czy u was jest podobnie?

Ryan: Tak, jak najbardziej. My nieustannie tworzymy i rejestrujemy to, co gramy i wybieramy z tego kombinacje pomysłów, które naszym zdaniem są najbardziej udane. Fascynuje nas sposób łączenia tych elementów, które pozornie do siebie nie przystają. Jak słusznie wspomniałeś – nasza muzyka ma wiele poziomów i to być może czyni ją złożoną. Ale z drugiej strony jest bardzo prosta, bo oparta na zachodnich harmoniach. To wciąż muzyka pop. Dlatego ostrożnie podchodziłbym do tego, by określać ją mianem wyszukanej. Dla nas to taka przestrzeń, która nie ma początku, ani końca i tylko od nas zależy, po których jej częściach będziemy się poruszać. To słuchacze raczej określają, co jest złożone, a co nie.  

MM: Takie właśnie wrażenie miałem, kiedy słuchałem waszych płyt…

Ryan: I to jest jak najbardziej w porządku.Chcę mieć jednak pewność, że nasza muzyka nie sprawia mylnego wrażenia (śmiech). Jest całe mnóstwo muzyki, którą można określić mianem wyszukanej. Myślę, że w przypadku naszej to po prostu zbyt daleko idące stwierdzenie.

MM: Obserwując wasze poczynania, wydaje mi się, że Son Lux jest nie tylko projektem muzycznym, ale stanowi także platformę dla innych twórców. Na przykład dla tych, którzy robią teledyski do waszych utworów, a więc waszych fanów i przyjaciół. Tak było zdaje się w przypadku klipu do „All Directions”, co było chyba dość naturalne?

Ian: Tak, w przypadku tego klipu, ale także video do klipów „You Don’t Know Me” i „Change Is Everything” pracowaliśmy z Nathanem, Markem i Zachary Johnsonowie. To świetni ludzie. Mają rewelacyjne pomysły. Poza tym Nathan też pisze muzykę, więc rozumie tę materię jeszcze lepiej, niż inni.

MM: Po wysłuchaniu waszej ostatniej płyty „Brighter Wounds”, jestem ciekaw, w jakim kierunku wasza muzyka pójdzie w przyszłości. I przyznam, że nie zdziwię się, jeśli postanowicie zarejestrować album live razem z orkiestrą.

Ryan: Ale tylko z tradycyjną polską muzyką. Chociaż to nie byłoby takie proste. Byłoby wyszukane (wybuch śmiechu). Natomiast musielibyśmy znaleźć kogoś, kto podjąłby się realizacji takiego przedsięwzięcia

Rafiq: Poza tym pamiętaj, że u nas wersje live bardzo różnią się od wersji studyjnych, więc dla orkiestry też byłoby to sporym wyzwaniem, gdyby miała grać te utwory w innych wersjach na próbie, a w innych podczas koncertów (śmiech).

MM: Swoją drogą – zastanawiam się, czy wasza muzyka ma wystarczającą przestrzeń, by pomieścić jeszcze brzmienia orkiestrowe?

Ryan: To akurat byłby najmniejszy problem, bo możemy ograniczyć nasze instrumenty do minimum i zostawić tylko melodie, a resztę zagrałaby orkiestra. Muzyka orkiestrowa jest nieograniczonym źródłem bogactwa dźwięku, więc mogłaby wzbogacić naszą twórczość. Nie chodziłoby tylko o dodanie orkiestry, ale o wykorzystanie jej do stworzenia zupełnie nowej jakości. Wszyscy w zespole uwielbiamy muzykę kameralną, więc kto wie, czy nie wykorzystamy tego faktu w przyszłości. Z przyjemnością wziąłbym udział w takim przedsięwzięciu.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Son Lux będzie jedną z gwiazd tegorocznej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice, który odbędzie się w dniach 28 czerwca-1 lipca. 

Foto: Lisa Wassmann


Rozmawiał: Maciej Majewski


L.B.One

2018-06-16

30-letni francuski didżej i producent muzyczny Lianny Boudjadi ukrywający się pod pseudonimem L.B.One podbił w ostatnich kilkunastu miesiącach listy przebojów singlami: "Across the Water", "Tired Bones" i "Trust Me". Podczas swego ostatniego pobytu w Warszawie artysta spotkał się z nami i odpowiedział na kilka pytań.

Czytaj więcej...

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Czytaj więcej...

Martyna Jakubowicz

2018-06-06

Martyna Jakubowicz ponownie sięgnęła po repertuar Boba Dylana. Jak sama przyznała na płycie „Zwykły Włóczęga” to piosenki mistrza, które chciała zrobić po swojemu. Nie małą rolę odegrał w tym procesie gitarzysta Dariusz Befeltowski. O szczegółach artystka opowiedziała mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Jarocy

2018-06-05

Jarocy to projekt założony przez wirtuoza gitary – Jarka Nyckowskiego. Grupa niedawno wydała swój debiutancki album „Divided”, będący mariażem metalu, numetalu, djentu i rocka. O złożonej formule grupy i jej muzyce porozmawiałem z jej założycielem.

Czytaj więcej...

The Mystery of the Bulgarian Voices / Lisa Gerrard

2018-05-30

„BooCheeMish” to tytuł pierwszej od 20 lat płyty studyjnej chóru The Mystery of the Bulgarian Voices. W nagrywaniu wydawnictwa wzięła udział również Lisa Gerrard z Dead Can Dance. A już na początku sierpnia zespół wystąpi na katowickim OFF Festivalu. Nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z Lisą Gerrard, producentką płyty Boyaną Bounkovą i dyrygentką chóru Dorą Hristovą.

Czytaj więcej...

Arshenic

2018-05-29

Gdańska rockowo-metalowa grupa Arshenic istnieje od 12 lat. W tym czasie wydała jedną płytę długogrającą, ep-kę, a kilka innych nagrań funkcjonuje na zasadzie ‘wolnych elektronów’. Na jesień grupa planuje wydanie nowej płyty. O kulisach dotychczasowej działalności grupy opowiedzieli mi wokalistka Oliwia „Ofilia” Bartuś-Staszak i perkusista Bartosz Staszak.

Czytaj więcej...

Omega

2018-05-28

Największa gwiazda węgierskiego rocka, istniejąca od 56 lat Omega, przyjedzie w sierpniu na dwa koncerty do Polski. Zespół wystąpi 18 sierpnia we wrocławskiej Pergoli oraz 19 sierpnia w warszawskim Parku Sowińskiego. Z tej okazji wokalista János Kóbor odpowiedział na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Muchy

2018-05-21

Muchy przygotowały nie lada niespodziankę – właśnie ukazało się wznowienie płyty „Terroromans” - po raz pierwszy na winylu oraz w podwójnym CD „Xerroromans”, wzbogaconym o demo „Galanteria”. Co więcej – do składu grupy powrócili jej pierwotni członkowie – Piotr Maciejewski i Szymon Waliszewski i w tym zestawieniu zespół przygotował zupełnie premierowe nagranie. O tym, co kryje się za tak zaskakującym powrotem opowiedział naszemu wysłannikowi Maciejowi Majewskiemu frontman Much – Michał Wiraszko.

Czytaj więcej...

Igor Boxx

2018-05-16

Igor Boxx nagrał kolejną solową płytę. Materiał, któremu patronuje Fiodor Dostojewski, odnosi się jednak także do kilku znanych postaci świata muzyki. O tym, co kryje się za złożonym konceptem „Fyodora”, opowiedział mi jego twórca.

Czytaj więcej...

Agnieszka Adamczewska

2018-05-14

Agnieszka Adamczewska zadebiutowała solowo singlem "Na Wszystko Przyjdzie Czas", który od kilku tygodni podbija playlisty polskich rozgłośni radiowych. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam między innymi o początku solowe kariery, udziale w programie "Bitwa Na Głosy" oraz współpracy z Marcinem Kindlą.

Czytaj więcej...

Steve Rothery

2018-05-08

Gitarzysta grupy Marillion Steve Rothery przyjechał do Warszawy na zaproszenie The Web Poland. W klubie VooDoo muzyk spotkał się z polskimi fanami Marillion oraz wykonał na żywo kilka kompozycji macierzystego zespołu z towarzyszeniem formacji Collage. Dzień wcześniej Rothery spotkał się w jednym z warszawskich hoteli z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem. Oto zapis tej rozmowy.

Czytaj więcej...

Grabek

2018-05-05

Długo przyszło nam czekać na trzecią solową płytę Grabka. Ale było warto - „Day One” to nowe otwarcie dla tego wyjątkowego artysty. W poniższej rozmowie opowiedział ze szczegółami m.in. o tym, co spowodowało jego twórczy zastój, co niesie ze sobą nowy album oraz do czego mogą się przydać reklamówki i szklanki.

Czytaj więcej...

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Czytaj więcej...

Maja Hyży

2018-04-25

Maja Hyży powróciła z nowym singlem zatytułowanym "Błysk (Skin)". Z tej okazji Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących między innymi jej planów związanych z kolejną płytą studyjną, a także jej wspomnień na temat udziału w programie "X Factor".

Czytaj więcej...

Shaggy / Sting

2018-04-18

Pomysł wspólnej płyty Stinga i Shaggy'ego zaskoczył nie tylko fanów obu artystów, ale i znaczną część muzycznego świata. Panowie już po raz drugi w ciągu ostatnich miesięcy przylecieli do Polski, by w niedzielę 15 kwietnia zagrać koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Dzień wcześniej nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się z artystami, by porozmawiać o tym, jak zeszły się ich muzyczne drogi, jak przebiegał proces twórczy oraz jakie mają podejście do muzyki reggae. Poniżej zapis naszej konwersacji.

Czytaj więcej...

Gardenia

2018-04-13

Istniejąca od 31 lat warszawska Gardenia wydała na początku tego roku piąty album zatytułowany "Czarny Gotyk". Z tej okazji nasza wysłanniczka Emilia Matyjaszkiewicz spotkała się z trzema muzykami zespołu: wokalistą Radkiem Nowakiem, gitarzystą Alkiem Januszewskim oraz perkusistą Mariuszem Radzikowskim.

Czytaj więcej...

Agata Nizińska

2018-04-10

Aktorka, wokalistka i autorka tekstów Agata Nizińska opublikowała debiutancki album "NiePOKORNA". Premiera wydawnictwa była okazją, aby porozmawiać w Artystką.

Czytaj więcej...

Bolewski & Tubis

2018-04-06

Radek Bolewski to perkusista znany z grupy Fonovel, a Maciek Tubis to pianista jazzowy. Panowie nawiązali współpracę jako duet, który zaowocował jedną z najciekawszych płyt pierwszej połowy tego roku. Album „Lunatyk” przynosi brzmienia ulotne, świetnie zaaranżowane i wzbogacone idealnie doń przystającą warstwą literacką. O złożonym procesie tworzenia pod szyldem Bolewski/Tubis opowiedzieli mi sami zainteresowani.

Czytaj więcej...

Midge Ure

2018-04-04

Midge Ure zagra 3 maja w gdyńskim klubie Atlantic oraz 4 maja w warszawskiej Progresji. Z tej okazji zgodził się udzielić nam wywiadu, w którym m.in. wyjaśnił, jaki jest obecnie status grupy Ultravox, kiedy wyda nowy album studyjny oraz...jakie jest jego ulubione danie.

Czytaj więcej...

MonsterGod

2018-03-29

Wrocławsko-berliński duet MonsterGod powrócił właśnie z nowym krążkiem zatytułowanym „Invictus”. Materiał nie odbiega za bardzo od charakterystycznego stylu grupy, zaskakuje natomiast obecnością gości na płycie. O jej charaterystycznych momentach w dość swobodnej konwersacji, opowiedział nam założyciel grupy, Marek Smolski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load