Wywiady

Son Lux

2018-04-27

Son Lux zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Wielogatunkowe płyty, zjawiskowe koncerty, miliony odsłuchań w serwisach streamingowych oraz specyficzne podejście do tworzenia muzyki. O tym, a także o szczególnym podejściu do improwizacji oraz pomyśle realizacji projektu z orkiestrą opowiedzieli mi muzycy grupy Ryan Lott, Rafiq Bhatia i Ian Chang

Rozmowa z: Ryan Lott, Rafiq Bhatia, Ian Chang

MM: Ryan, czytałem twoje wypowiedzi o procesie tworzenia muzyki do reklam. Rozumiem, że pomysły, które z tego tytułu kumulowały się w twojej głowie przez lata teraz realizujesz w Son Lux. Dużo ci ich jeszcze zostało?

Ryan: Zostało mi jakieś 12,7 pomysłu (śmiech).

MM: Pytam także dlatego, że oprócz płyt długogrających, wydajecie też sporo wydawnictw typu EP. Jak powinniśmy je traktować?

Ryan: To zależy już bezpośrednio od zawartości. Na przykład wydana w ubiegłym roku „Remedy” jest kompletnie niezależnym wydawnictwem od albumów. Z Son Lux wydajemy je zarówno z materiałem premierowym, jak i z nowymi, ‘poprawionymi’ wersjami utworów znanych z płyt długogrających. Proces wzięcia na warsztat takich utworów ponownie i poprowadzenia ich w zupełnie innym kierunku fascynuje mnie. Podobnie zresztą podchodzimy do kawałków granych na żywo. Wykonując je, staramy się, by brzmiały one inaczej, niż w wersjach znanych z płyt. One są tylko punktem wyjścia do ich rozwinięcia. Natomiast jeśli chodzi o tworzenie muzyki do reklam, o którą pytałeś… Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że założyłem Son Lux dużo wcześniej, bo w 2004 roku, a tworzeniem muzyki zajmuję się od 1995 roku. Natomiast faktem jest, że pierwszy album zespołu został wydany później, ponieważ jego nagranie zajęło kilka lat. Tak więc zrobiłem już trochę rzeczy, zanim zabrałem się za tworzenie muzyki do reklam. Nauczyłem się poruszać po różnych gatunkach muzyki, próbować i eksperymentować z innymi brzmieniami, z którymi nie miałem wcześniej do czynienia. To były bardzo ciekawe doświadczenia. Współpracowałem z wieloma muzykami, odbywaliśmy sesje na żywo, uczyłem się grać na różnych instrumentach. To był niezwykle ważny element mojej edukacji muzycznej.

MM: Jak ważny jest zatem element improwizacji w Son Lux w trakcie procesu twórczego, skoro wszystkie pomysły wychodzą od Ciebie?

Ryan: To już odbywa się bardzo demokratycznie. Moje pomysły są obrabiane przez nas wszystkich.

Ian: To ważny element i każdy z nas wykorzystuje ją na różne sposoby. Na pewno nie bazujemy wokół głównych motywów, tylko raczej rozwijamy swoje partie, starając się trzymać całości. Rzucamy sobie nawzajem sugestie, w którym kierunku je rozwijać. Z tego tworzą się większe struktury i dopiero z nich powstają rzeczy, którym nadajemy formę utworów.

Rafiq: Ludzie często uważają, że improwizacja jest przeciwieństwem komponowania. Tymczasem odwrotnością improwizacji w moim mniemaniu jest kalkulacja, przyjmowanie założeń dotyczących formy muzycznej, czy stylistycznych. Na przykład chodzi mi jakiś motyw po głowie, zapisuję go, a potem idealnie go zagram. Nic z tych rzeczy! Forma jest cały czas jak najbardziej otwarta. W Son Lux właśnie tak tworzymy i nasze kompozycje oprócz pomysłów, które podsuwa Ryan, bazują na czystej improwizacji.


MM: Wasza muzyka jest złożona, wyszukana i ma wiele poziomów. Słuchając jej, przypomina mi się metoda tworzenia, którą stosował Prince. Polegała ona na tym, że nagrywał maksymalną ilość ścieżek, a potem sukcesywnie je wycinał, zostawiając te najlepsze. Czy u was jest podobnie?

Ryan: Tak, jak najbardziej. My nieustannie tworzymy i rejestrujemy to, co gramy i wybieramy z tego kombinacje pomysłów, które naszym zdaniem są najbardziej udane. Fascynuje nas sposób łączenia tych elementów, które pozornie do siebie nie przystają. Jak słusznie wspomniałeś – nasza muzyka ma wiele poziomów i to być może czyni ją złożoną. Ale z drugiej strony jest bardzo prosta, bo oparta na zachodnich harmoniach. To wciąż muzyka pop. Dlatego ostrożnie podchodziłbym do tego, by określać ją mianem wyszukanej. Dla nas to taka przestrzeń, która nie ma początku, ani końca i tylko od nas zależy, po których jej częściach będziemy się poruszać. To słuchacze raczej określają, co jest złożone, a co nie.  

MM: Takie właśnie wrażenie miałem, kiedy słuchałem waszych płyt…

Ryan: I to jest jak najbardziej w porządku.Chcę mieć jednak pewność, że nasza muzyka nie sprawia mylnego wrażenia (śmiech). Jest całe mnóstwo muzyki, którą można określić mianem wyszukanej. Myślę, że w przypadku naszej to po prostu zbyt daleko idące stwierdzenie.

MM: Obserwując wasze poczynania, wydaje mi się, że Son Lux jest nie tylko projektem muzycznym, ale stanowi także platformę dla innych twórców. Na przykład dla tych, którzy robią teledyski do waszych utworów, a więc waszych fanów i przyjaciół. Tak było zdaje się w przypadku klipu do „All Directions”, co było chyba dość naturalne?

Ian: Tak, w przypadku tego klipu, ale także video do klipów „You Don’t Know Me” i „Change Is Everything” pracowaliśmy z Nathanem, Markem i Zachary Johnsonowie. To świetni ludzie. Mają rewelacyjne pomysły. Poza tym Nathan też pisze muzykę, więc rozumie tę materię jeszcze lepiej, niż inni.

MM: Po wysłuchaniu waszej ostatniej płyty „Brighter Wounds”, jestem ciekaw, w jakim kierunku wasza muzyka pójdzie w przyszłości. I przyznam, że nie zdziwię się, jeśli postanowicie zarejestrować album live razem z orkiestrą.

Ryan: Ale tylko z tradycyjną polską muzyką. Chociaż to nie byłoby takie proste. Byłoby wyszukane (wybuch śmiechu). Natomiast musielibyśmy znaleźć kogoś, kto podjąłby się realizacji takiego przedsięwzięcia

Rafiq: Poza tym pamiętaj, że u nas wersje live bardzo różnią się od wersji studyjnych, więc dla orkiestry też byłoby to sporym wyzwaniem, gdyby miała grać te utwory w innych wersjach na próbie, a w innych podczas koncertów (śmiech).

MM: Swoją drogą – zastanawiam się, czy wasza muzyka ma wystarczającą przestrzeń, by pomieścić jeszcze brzmienia orkiestrowe?

Ryan: To akurat byłby najmniejszy problem, bo możemy ograniczyć nasze instrumenty do minimum i zostawić tylko melodie, a resztę zagrałaby orkiestra. Muzyka orkiestrowa jest nieograniczonym źródłem bogactwa dźwięku, więc mogłaby wzbogacić naszą twórczość. Nie chodziłoby tylko o dodanie orkiestry, ale o wykorzystanie jej do stworzenia zupełnie nowej jakości. Wszyscy w zespole uwielbiamy muzykę kameralną, więc kto wie, czy nie wykorzystamy tego faktu w przyszłości. Z przyjemnością wziąłbym udział w takim przedsięwzięciu.

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Son Lux będzie jedną z gwiazd tegorocznej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice, który odbędzie się w dniach 28 czerwca-1 lipca. 

Foto: Lisa Wassmann


Rozmawiał: Maciej Majewski


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load