Wywiady

Polpo Motel

2018-06-09

Olga Mysłowska, to kobieta wielu aktywności. Wraz z Danielem Pigońskim tworzy duet Polpo Motel. Niedawno wydali kolejną płytę „Cadillac Hearse”. Poza tym strzela, trenuje kickboxing, pisze i tłumaczy. Nam Olga opowiedziała m.in. o podejściu do kosmosu i o tym, jak postrzega rolę kobiety w obecnych czasach.

Rozmowa z: Olga Mysłowska

MM: Wiem, ze Twoją specjalnością był śpiew operowy i barokowy. Obserwując jednak Twoje poczynania w muzyce rozrywkowej, zastanawiam się, czy bliżej Ci np. do bluesa czy elektroniki?

OM: Wydaje mi się, że to jest taki trójkąt bermudzki, w którym każdy ciągnie w swoją stronę, a potem powstaje z tego Kapitan Planeta (śmiech). Człowiek w ciągu swojego życia muzycznego nasiąka milionem różnych rzeczy. Przez wiele lat rzeczywiście słuchałam wyłącznie muzyki klasycznej. Na tym zresztą polegał mój młodzieńczy bunt, że słuchałam tylko baroku. Najpiękniejsze jest w niej to, że słychać, że jest to muzyka, będąca liczbą w czasie, matematyką. To jest przepiękne. Gdybym jednak została śpiewaczką operową, to bym się zanudziła na śmierć. Natomiast odnosząc się do Twojego pytania – nie wiem, czy jest sens określać, co jest mi bliższe. Wypadkowa tego, co wychodzi, jest jeszcze czymś innym. To, co jest najważniejsze, to kanał, którym mogę przesyłać emocje. Mrok w elektronice jest czymś naturalnym i prawdziwym. Nie chodzi jednak o to, by się w nim taplać. To raczej ta campowość, która objawia się w zarówno w bluesie jak i w elektronice jest kluczowa.

MM: Słuchając Twojego głosu np. w „Oblivion”, mam wrażenie, że wokalnie najbliżej jest Ci chyba z jednej strony do Kate Bush, a z drugiej do Annie Lennox?

OM: O, to wielki komplement dla mnie. I bardzo za niego dziękuję. Do Annie Lennox jest mi zdecydowanie bliżej, dlatego że po niej widać ogromną inteligencję i charyzmę. Poza tym ona jest bardzo androgeniczna. No i jej głos, który moim zdaniem jest dużo ładniejszy od głosu Kate Bush. Podobne postrzegam też Laurie Anderson.

MM: Sama wspominałaś w jednym z wywiadów, że tworzenie muzyki w Polpo Motel zaczyna się od podstaw. Czy to znaczy, że najpierw zawsze jest warstwa muzyczna?

OM: Tak, zawsze zaczyna się od muzyki. Polega to na tym, że spotykamy się, zaczynamy improwizować i w pół godziny powstaje piosenka, do której ja też improwizuje tekst. Nasza muzyka jest na tyle charakterystyczna. że często od razu pociąga za sobą konkretne tematy. Gdybym pisała najpierw tekst, to znacznie trudniej byłoby dopasować do niego muzykę.  

MM: Pytam, ponieważ wydaje mi się, że wasza muzyka sama w sobie stanowi osobną opowieść, abstrahując od tekstów.

OM: To też wynika z tego, że oboje jesteśmy dość silnymi osobowościami. Niełatwo ustępujemy i dbamy o swoje części w naszej muzyce. Mamy swoje obsesje, które nie zawsze rozumiemy, ale je szanujemy. Na początku bardzo się kłóciliśmy. Dopiero gdy pracowaliśmy nad muzyką do spektaklu i mieszkaliśmy razem w takim mieszkaniu teatralnym, to złapaliśmy wspólny lot, przeglądając syntezatory na Allegro (śmiech).


MM: Jest u Was tez sporo nośnej muzyki np. w „Doomed”. Te melodie są wręcz kojące dla ucha.

OM: (śmiech) To ciekawe, co mówisz. Ta piosenka została wykorzystana w spektaklu, w którym Daniel gra wampira, a ja szatana. Chodzi w niej o to, że jako szatan stwierdzam, że jest zgubiony i nic mu nie pomoże. Stąd taki tytuł utworu. 

MM: Poza tym sporo też się dzieje – „Brainmelt”, kojarzący się trochę z rave, jest tego najlepszym przykładem.

OM: I bardzo dobrze. Niech się dzieje jak najwięcej! Zresztą spójrz na okładkę płyty. „Cadillac Hearse” to karawan marki Cadillac. I tam w kosmosie jest taki malutki karawan, który się unosi, niczym Tesla z Davidem Bowiem. Okładka nawiązuje do stylistyki lat 80….

MM: Wygląda jak okładka podręcznika do geometrii

OM: Ale to podręcznik do geometrii w piekle (śmiech). Jak budować kotły dla grzeszników. Jak zbudować wiadukt nad autostradą do piekła, żeby się zawalał na tych najgorszych (śmiech).

MM: Aspekt płci w muzyce ma dla Ciebie znaczenie?

OM: Mam problem z tym, że postrzega się artystów właśnie przez pryzmat płci. Moja płeć jest dla mnie kompletnie nieistotna. To, że jestem kobietą i ubieram się jak kobieta nie ma znaczenia, ponieważ równie dobrze mogłabym być draq queen. W tym momencie jednak to są bardzo ważne kwestie. Mamy taka sytuację polityczną, jaką mamy. I to, jak myślisz o swojej płci, od razu cię w jakiś sposób klasyfikuje politycznie. Oraz to, czy powinien być podział na cechy typowo męskie i typowo kobiecie… Znam masę kobiet, które mają cechy mężczyzn i równie tyle mężczyzn, którzy mają cech typowo kobiecych. Sama trenuje kickboxing i strzelam na strzelnicy, więc równie dobrze mogłabym być napakowanym narodowcem. Myślę, że rozumienie kobiecości, jako intuicja, czułość, czy empatia, to nie są cechy od których się odżegnuje. Chce mieć to wszystko i nie być postrzegana tylko jako ostoja ogniska domowego. Jedno drugiemu przecież nie przeszkadza. Dlatego rozgraniczenie na płcie nie ma sensu. Ważniejsze jest skupienie się na tych cechach, które robią z nas ludzi dobrych i przyzwoitych.

MM: Co dalej?

OM: Nie mamy na razie zaplanowanego żadnego koncertu. Mam tez drugi zespół, który założyłam z Patrykiem Zagrodzkim, w którym panuje kosmos w świetle dziennym. Zobaczymy, co dalej da się z tym zrobić.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load