Wywiady

Olivia Anna Livki

2012-10-11

Wywiad z Olivią Anną Livki na temat jej nowego albumu "The Name Of The Girl Is", komunikatorach, byciu niezależną artystką i graniu przed Lennym Kravitzem.

Rozmowa z: Olivia Anna Livki

- W książeczce do Twojej nowej płyty ukazał się Twój manifest dotyczący Twego postrzegania świata. Jaka była geneza tego manifestu?

- Gdy skończyłam nagrywać płytę, którą traktuję jako całość audiowizualną, miałam wrażenie, że czegoś jeszcze brakuje. Wydawało mi się, że nie ma pełnej komunikacji między mną a słuchaczem. Oczywiście tekst i muzyka są formami takiej komunikacji, ale szukałam czegoś jeszcze bardziej bezpośredniego. Dlatego też napisałem ten manifest, który jest jakby podsumowaniem tego, o czym śpiewam na płycie. Zrobiłam to, tak naprawdę, sama dla siebie, aby raz jeszcze zrozumieć, po co nagrałam ten album.

- Z tego manifestu można się dowiedzieć, że praca nad tą płytą kosztowała Cię dużo pracy. Kilka lat pracowałaś nad nowymi utworami, zaś nagrywanie płyty trwało rok.

- Zgadza się. Nagrywanie płyty pierwotnie miało trwać krócej, ale wyniknęły problemy techniczne. Na początku miałam mieć współproducenta, ale w końcu nic z tego nie wyszło. Więc ja sama musiałam zająć się produkcją tego albumu i naprawiać wszystkie błędy. Wiele elementów na tej płycie było robionych 2-3 razy, co przedłużyło proces powstania płyty.

- Jednym z atutów albumu są teksty. Skąd czerpiesz inspiracje?

- Teksty są odzwierciedleniem konkretnych wydarzeń, jakich byłam świadkiem bądź słów, które ktoś do mnie powiedział. Każdy utwór zaczyna się od cytatów, a dopiero w procesie tworzenia zaczynam te cytaty składać w jedną całość. Najlepszym przykładem jest tutaj kompozycja „Tel-Aviv”. Na początku były tam dwa fragmenty tekst: „wasza córka jest źle wychowana” i „szatan ma 33 lata i mieszka w Tel-Avivie”. Oba te fragmenty wynikały z dwóch różnych sytuacji. Gdy zrobiłem z nich kolaż, zaczęła powstawać zupełnie nowa jakość i zaczęły one ze sobą współgrać.

- Kim jest Abby, o której śpiewasz w numerze „Abby Abby” i wspominasz w manifeście, o którym rozmawialiśmy na początku?

- Abby jest moją przyjaciółką, która w rzeczywistości nazywa się Cornelia (śmiech). Niestety, nic nie rymuje się z tym imieniem. W booklecie płyty jest dedykacja dla niej, pod jeszcze innym pseudonimem, którego używamy między sobą (śmiech). Razem z Abbey chodziłam do liceum w Schwarzwaldzie i po jego ukończeniu ona wyjechała na studia do Stanów Zjednoczonych, zaś ja do Berlina. Znalazłyśmy się wtedy w identycznej sytuacji: daleko od domu, daleko od wszystkiego, co znałyśmy. I w tej sytuacji jedynym sposobem na porozumiewanie się stał się ten nieszczęsny Skype. I właśnie o tym jest kompozycja „Abby Abby”: o ludziach, którzy wyjeżdżają  na drugi koniec świata i na początku są w pustym mieszkaniu, bez przyjaciół, bez najbliższych. Może mają jakąś pracę, w której niezbyt dobrze się ich traktuje. Ale muszą pamiętać, po co to robią i że kiedyś te złe chwile miną.

-Z tyłu płyty są obrazki pokazujące osobę siedzącą przed komputerem, na ekranie którego zmieniają się ilości przyjaciół na Facebooku. Jakie jest Twoje zdanie o tego typu komunikatorach?

- Złej strony tego typu komunikatorów doświadczyłam, gdy wbrew swojej woli stałam się osobą publiczną. Jestem osobą negatywnie nastawioną do tego sposobu komunikacji międzyludzkiej. Nie mają one niczego wspólnego ż prawdziwym życiem. Jest to iluzja bliskości i jest to bardzo niebezpieczne. Wielu osobom łatwiej jest napisać pewne rzeczy niż powiedzieć prosto w oczy. Czym częściej tak się zachowują, tym bardziej uciekają przed tym fizycznym, prawdziwym kontaktem. Przez długi okres byłam zdecydowanym przeciwnikiem Facebooka, gdyż uważam, że ludzie, którzy mają tam po kilkuset bądź kilka tysięcy „przyjaciół” mają jakiś ukryty problem. Jednak w pewnym momencie ktoś mi powiedział, że na Myspace już mało kto wchodzi i aby się „promować” jako artystka muszę założyć sobie konto na Facebooku. I nagle ludzie,tysiącami, zaczęli się ze mną kontaktować przez Facebooka. Teraz już wiem, że jest to jakiś sposób komunikacji między artystą a jego fanami, gdyż nie można się kontaktować z każdym fanem z osobna. Jednak wciąż mam do tego stosunek ambiwalentny. Z jednej strony chcę dać ludziom możliwość kontaktu ze mną, ale z drugiej strony, gdyby tego Facebooka nie było, to więcej ludzi podchodziłoby do mnie po koncercie chcąc porozmawiać, zrobić sobie ze mną zdjęcie, co uważam za o wiele bardziej zdrową formę porozumienia. Jestem bardzo „fizyczną” artystką. Im więcej daję z siebie na scenie, tym bardziej wiem, że ktoś, kto jest na widowni  mego koncertu ma świadomość, że jestem tu dla niego. I jeśli ktoś chce podejść do mnie po koncercie i mnie na przykład objąć, to taka forma kontaktu jest mniej wkraczająca w moją sferę prywatności niż gdy ktoś pisze do mnie bardzo osobiste wiadomości na Facebooku. Przekonałam się o tym, że osoby, które są wylewne na Facebooku, nie mają odwagi podejść do mnie po koncercie.

- Twoje kompozycje są oparte na rytmie, są bardzo „afrykańskie”. Gdy komponujesz, to zwracasz uwagę na rytm czy melodię? Jak wygląda proces tworzenia u Ciebie?

- Z reguły jest tak, że zaczynając komponowanie utworu, mam w głowie jego pierwszą zwrotkę. Nie mówię tu o gotowym tekście czy melodii, tylko o takim ogólnym zamyśle. Wtedy biorę do ręki gitarę basową i zaczynam ciągnąć ten utwór do punktu, w którym można powiedzieć, że skończony.  Zwykle nagrywam wersję demo utworu, w której jest tylko głos i bas. Gdy już mam gotowy szkielet piosenki, dopiero zaczynam wokół tego budować wokół tego sekcję rytmiczną czyli rytm. Gdy to już jest gotowe, zaczynam opracowywać dodatkowe aranżacje. Ale to już dzieje się na końcu

- Czy w procesie komponowania i aranżacji ktoś Ci pomaga?

- Nie, wszystko wymyślam i robię sama. Nigdy nie spotkałam na swojej muzycznej drodze kogoś, kogo estetyka muzyczna czy styl pracy byłby na tyle zbliżony do mojego, że mogłabym taką osobę zaprosić do współpracy. Ale marzę o takiej współpracy.

- Skąd u Ciebie taka potrzeba, słuszna skądinąd, robienia wszystkiego samemu?

- Ludzie myślą, że jestem „control freak”, że wszystko, absolutnie wszystko, chcę robić samemu. Ale prawda jest o wiele prostsza. Chodzi o to, że, jak już wspomniałam, nie spotkałam do tej pory bratniej duszy. Dochodziło do tego, że gdy miałam wizję stworzenia czegoś, to musiałam stawać przed wyborem: albo to zrobię sama, albo tego w ogóle nie zrobię. Nawet jeśli musiałem się czegoś nauczyć, aby coś nagrać lub stworzyć, to jestem taką osobą, że się uczyłam. Nie jestem kimś, kto przed czymś ucieka. I być może właśnie dlatego doszło do tego, że jestem samodzielna (śmiech).

- W listopadzie ubiegłego roku wystąpiłaś przed Lennym Kravitzem na warszawskim Torwarze. Opowiedz, jak wyglądały kulisy tego koncertu?

- Niestety, nie spotkałam Lenny’ego. Zaczęło się od tego, że budowa sceny i całej scenografii była opóźniona o 2 godziny. Gdy już ją zbudowali, to Lenny, który prawdopodobnie był po iluś tam wywiadach i podróży, przyjechał na Torwar i zapragnął odpocząć oraz skupić się przed koncertem. A po koncercie był tak zmęczony, że jako pierwszy z całej ekipy pojechał do hotelu. Natomiast perkusista Lenny’ego oglądał nasz występ zza kulis i po jego zakończeniu podszedł do nas i pogratulował. Potem odprowadził nas do garderoby, a moja perkusistka zrobiła sobie z nim zdjęcie.

- Myślisz już o drugiej płycie?

- Tak, jak najbardziej. Jestem na etapie pisania nowych piosenek. Mam już jej tytuł, którego nie zdradzę (śmiech),  ale jest bardzo śmieszny i zabawny. Mogę natomiast powiedzieć, że będzie to zupełnie inna płyta niż „The Name Of The Girl Is”. Mam też wizję całości i za kilka miesięcy będę na etapie, gdy zacznę szukać współpracowników.  Na pewno płyta ukaże się nie wcześniej niż latem 2013 roku. 

- Lubisz placki?

- Strasznie! :P


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load