Wywiady

Jono McCleery

2018-07-03

Brytyjski songwriter i wokalista Jono McCleery wydał album "Seeds of a Dandelion", na którym znalazło się dwanaście coverów piosenek artystów, którzy z różnych powodów są dla niego istotni. Premiera płyty była pretekstem by porozmawiać z artystą.

Rozmowa z: Jono McCleery

- Twój nowy album „Seeds of a Dandelion” to kolekcja coverów. Dlaczego zdecydowałeś się na wydanie płyty z własnymi wersjami cudzych utworów?

- Potrzebowałem trochę czasu na przemyślenie, jak ma brzmieć moja kolejna płyta z autorskim materiałem. Więc nagranie albumu z coverami wydało mi się dobrym pomysłem, którego realizacja pozwoliła mi na zatrzymanie się i przemyślenie kilku spraw. Dzięki temu mogłem zaprezentować kilkanaście kompozycji, które miały wpływ na mnie wpływ jako artystę i przetestować w studio nagraniowym nowy sposób rejestracji muzyki – tym razem „na żywo”.

- Na płycie znalazło się 12 coverów piosenek, które datują się od lat 40-tych ubiegłego wieku i pochodzą z dorobku tak różnych artystów jak: Cocteau Twins, Atoms for Peace, Jeff Buckley, Tim Buckley czy Beyonce. Według jakiego klucza wybierałeś piosenki?

- Głównym zamierzeniem było zaprezentowanie jak najszerszego wachlarza stylistycznego utworów bez wykluczania jakichkolwiek gatunków muzycznych. Chciałem jedynie być szczery w stosunku do piosenek, które miały na mnie wpływ. Poza tym chciałem też zająć się artystami, którzy byli różni ode mnie pod względem stylistycznym, co z kolei ułatwiało mi nagranie coverów ich piosenek.

- Czy któraś z tych piosenek sprawiła Ci wyjątkowe problemy? Która z kolei była najłatwiejsza do nagrania?

- Utworem, który paradoksalnie był najłatwiejszy i najtrudniejszy do nagrania był „Ingenue” Atoms for Peace. Na etapie wersji demo nie wiedzieliśmy jak ten utwór wyprodukować i nie mieliśmy jeszcze nagranej sekcji smyczkowej. W tej wersji byłem tylko ja z nagraną na żywo partią gitary. Ale gdy weszliśmy do studia nagraniowego odkryliśmy, że znajduje się tam śliczna fisharmonia. Poprosiliśmy więc pianistę Steve’a Pringle’a, by zagrał ze mną trochę dźwięków na tym instrumencie. Jedna z zaprezentowanych przez niego partii trafiła do finalnej wersji piosenki, do której dodaliśmy perkusję i bas (zagrali na nich Dan See i Milo Fitzpatrick). Okazało się więc, że wchodząc do studia nagraniowego bez żadnego planu na aranżacje tych piosenek, spowodowaliśmy, że każdy miał swój twórczy wkład w powstanie tych kompozycji.


- Nagrałeś „Seeds…” zaledwie w 10 dni. Preferujesz taki szybki sposób tworzenia płyt?

- Kocham takie szybkie sesje nagraniowe. Taki sposób pracy, gdy nie masz czasu na zastanawianie się bądź refleksje jest wciągający. Musisz wtedy się zrelaksować i zobaczyć, co się wydarzy. Ale żeby tak było, muszę mieć pełne zaufanie do wszystkich moich współpracowników w studiu nagraniowym. Muszą oni rozumieć, co chcę osiągnąć i szybko się przystosować, abyśmy mogli dążyć w tym samym kierunku. I chcę powiedzieć, że przy pracy nad tym albumem miałem szczęście zmontować wspaniały zespół muzyków, w tym: Matta Kelly’ego, który zaaranżował partie instrumentów smyczkowych nagrane przez The Iskra String Quartet oraz producenta Tima Workinsa.

- Bardzo podoba mi się tytuł tego albumu - „Seeds of a Dandelion”. Jest dla mnie bardzo delikatny oraz eteryczny i idealnie pasuje do muzycznej zawartości płyty. Skąd zaczerpnąłeś ten tytuł?

- Jest to fragment tekstu z utworu „Ingenue”, który wydał mi się bardzo inspirujący. Jest tam taki fragment: "the seeds of a dandelion blow away", a zaraz potem: “If I'm not there now, physically, I'm always before you, come what may...". Ten cytat sprawił, że pomyślałem o mojej córce i o tym, jak krucha jest nadzieja. A także o tym, jak wspaniale jest mieć na coś nadzieję i jednocześnie pozostawić sprawy własnemu biegowi. Będzie to, co da nam los.

- Duże wrażenie zrobiła na mnie również piękna okładka płyty, na której widać mężczyznę i dziecko. Czy jest tam ukryta jakaś symbolika?

-  Dziękuję! To portret przedstawiający mnie i moją córkę Maiyę namalowany przez Thomasa Fellowsa. Dla mnie symbolizuje on miłość, ochronę, nadzieję i jedność. A także początek nowej i wspaniałej inspiracji dla mnie.

- Wyobrażam sobie, że masz swoją filozofię artystyczną. Jaka ona jest? Co chcesz osiągnąć nagrywając muzykę?

 - Muzyka jest czymś, co muszę robić. Nie czuję zadowolenia i nie mam poczucia przynależności dopóki nie tworzę muzyki w sposób, który jest dla mnie szczery i autentyczny. Muzyka jest dla mnie pasją, ale jednocześnie i sposobem na zarabianie pieniędzy, dlatego traktowanie pasji jako zawodu jest dla mnie nieustannym wyzwaniem. Jednak dużą przyjemność sprawia mi świadomość, że w świecie bez pieniędzy nadal chciałbym robić to samo, czyli grać i tworzyć. Chcę dotrzeć do jak największej ilości ludzi, którzy mogą coś znaleźć dla siebie w moich piosenkach. Świadomość, że muzyka może pomagać ludziom na różne sposoby jest dla mnie niesamowicie ważna. Chcę nadal tworzyć muzykę, która, mam nadzieję, będzie inspirować innych, a jednocześnie dojrzewać jako artysta.

- Od urodzenia byłeś głuchy i zacząłeś słyszeć dopiero w wieku 5 lat. Jak to kalectwo wpłynęło na Twoją twórczość muzyczną? Jestem pewien, że jesteś osobą, która szczególnie powinna być szczęśliwa z tworzenia muzyki.

- I tak właśnie jest! Szczerze mówiąc, to nie mam pojęcia czy to, że nie słyszałem przez pierwszych 5 lat życia jakoś wpłynęło na to, co i jak tworzę. Czasem myślę, że ta sytuacja mogła mieć wpływ na moją izolację od innych moich rówieśników i jednocześnie wpłynąć na to, że lubię przebywać w towarzystwie ludzi. Być może to spowodowało, że wykorzystuję muzykę, by kontaktować się z innymi. Jest także prawdopodobne, że fakt, że zacząłem słyszeć dopiero w wieku 5 lat spowodował, że zacząłem "odczuwać" muzykę bardziej świadomie niż byłoby to wtedy, gdybym ją słyszał od urodzenia.


- W 2015 roku wystąpiłeś gościnnie w czterech utworach na płycie „Living Fields” Portico. Te kompozycje pokazały Twoje bardziej „elektroniczne” oblicze. Czy po tej współpracy z Portico nie kusiło Cię, by pójść właśnie w takim elektronicznym kierunku?

- Na dwóch moich płytach dla wytwórni Ninja Tune czyli „There Is” (2011) oraz „Pagodes” (2015) nieco eksperymentowałem z takimi brzmieniami dzięki współpracy z londyńskim didżejem / producentem Fybem oraz songwriterem / producentem Roycem Woodem Juniorem. Poza tym mam na koncie współpracę z innymi twórcami muzyki elektronicznej. Tak więc w tej mieszance elektroniczno-songwriterskiej czuję się komfortowo. Jednak obecnie cieszy mnie odkrywanie możliwości jakie daje rejestrowanie muzyki z pełnym zespołem, na żywo, w studiu nagraniowym.

- No właśnie, Twoja ostatnia płyta z całkowicie autorskim materiałem „Pagodes” ukazała się trzy lata temu. Masz już nowe piosenki? Myślisz o kolejnej płycie?

- Tak, nagraliśmy już kilka nowych utworów. Mam nadzieję, że płyta będzie gotowa przed końcem tego roku, a premiera odbędzie się na początku roku przyszłego. Niektóre z nowych kompozycji napisałem już kilka lat temu, ale czekałem z ich nagraniem na odpowiedni czas. Gdy po raz pierwszy próbowałem grać na gitarze i komponować, miałem w głowie pewien pomysł na płytę, którą chciałem nagrać. Teraz czuję, że jestem blisko, aby to zrobić.

- Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Czytaj więcej...

Leszek Biolik

2018-07-31

Projekt „Cohen i Kobiety” wchodzi w kolejną fazę. Nieznacznie zmienił się skład wokalistek, które śpiewają utwory kanadyjskiego barda. Doszły też nowe kompozycje do programu koncertu. O szczegółach opowiedział nam jego dyrektor muzyczny – Leszek Biolik.

Czytaj więcej...

Megadeth

2018-07-17

13 czerwca w katowickim „Spodku” wystąpili Judas Priest i Megadeth. Z basistą drugiego z nich, Davidem Ellefsonem nasz wysłannik Maciej Majewski spotkał się kilka godzin przed koncertem. Podczas długiej rozmowy ten sympatyczny i otwarty muzyk opowiedział mu o swoich aktywnościach związanych z produkcją własnej kawy, prowadzeniem wytwórni płytowej, kilku wydarzeniach z historii Megadeth, a także jego teraźniejszości i przyszłości.

Czytaj więcej...

Simon Reynolds

2018-07-11

Po rewelacyjnej książce „Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984” autorstwa brytyjskiego dziennikarza Simona Reynoldsa, na polskim rynku wreszcie ukazała się jego flagowa pozycja – „Retromania: Jak popkultura żywi się własną przeszłością”. Z tej okazji premiery Simon przyleciał do Polski z wizytą promocyjną, a nasz wysłannik Maciej Majewski odbył z nim długą i bardzo ciekawą rozmowę na temat samej książki, ale także wielu innych zjawisk we współczesnej muzyce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load