Wywiady

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Rozmowa z: Andrzej Adamiak

- Zazwyczaj kompilacje są zatytułowane „Największe Przeboje” lub „Największe Hity”. Wasza kompilacja nosi tytuł „Najważniejsze Przeboje”. Jakie były kryteria doboru piosenek na to wydawnictwo?

- Dyskutowaliśmy z wydawcą czyli firmą Sony Music jak tę płytę zatytułować. „The Best Of”? Nie, to zbyt prozaicznie. „Największe przeboje”? Nie chciałem by to były największe przeboje, bo takie są tam trzy, może cztery. Wpadłem więc na pomysł, by nazwać tę kompozycję „Najważniejsze utwory”, ale wytwórnia postanowiła dodać słowo „przeboje”. Uważam, że tak naprawdę ta płyta powinna być zatytułowana „Najważniejsze…”. To są piosenki najważniejsze dla mnie. Nie mogę oczywiście zaniedbać takich utworów jak: „Parasolki”, „Kocha Ciebie Niebo” czy „Zaopiekuj Się Mną”, bo były to hity. Ale pozostałe kompozycje, które trafiły na to wydawnictwo, to według mnie najważniejsze momenty w twórczości Rezerwatu.

- Czemu na tej kompilacji nie ma żadnej nowej kompozycji? Jest tu jedynie niepublikowany wcześniej remiks „Kocha Ciebie niebo”.

- Zawarłem umowę z wytwórnią Sony, według której zrobimy wspólnie reedycję albumu „Dotykaj” z 2016 roku, która nie była zbyt dobrze wydana przez Polskie Radio. Następnie wydamy zupełnie nowy album z zaproszonymi gośćmi. Mam ten materiał już gotowy, ale nie chciałem na razie niczego nowego wrzucać na „Najważniejsze Przeboje”, bo to nie jest koniec dalszych działań muzycznych Rezerwatu. Mam mnóstwo pomysłów i chciałem je zachować na nową płytę.

- Na pewno przygotowując tę kompilację często powracałeś do trzech albumów Rezerwatu czyli „Rezerwatu” z 1984 roku, „Serca” z 1987 roku i wspomnianego już „Dotykaj” sprzed dwóch lat. Jestem ciekaw, czy w przypadku zwłaszcza dwóch pierwszych wydawnictw, akceptujesz je po tych ponad 30 latach? A może teraz byś coś pozmieniał lub nagrał inaczej?

 - Byłbym głupi, gdybym nie chciał czegoś zmienić. Z drugiej strony podszedłem do tego chyba w normalny sposób. Wydałem płytę „Rezerwat” w 1984 roku i był to album opublikowany w określonym czasie, brzmiący tak, jak brzmi płyta nagrana w tamtym czasie i zawierająca kompozycje, których tematyka dotyczyła tamtego okresu. Dlaczego teraz miałbym zmienić „Ochronę Zdrowia Psychicznego” i zaśpiewać ją na przykład delikatniej? Bez maniery nowofalowej. Po prostu: takie były czasy i niech tak zostanie. A gdybym chciał zrobić na przykład remiksy tych kompozycji, to oddałbym sprawę komu innemu, by zrobił to po swojemu. Tak zresztą planuję zrobić przy okazji reedycji „Dotykaj”.

- Ale nie myślałeś na przykład o takim posunięciu a la Lady Pank, które ostatnio nagrało na nowo debiutancką płytę z zaproszonymi gośćmi?

- Janek Borysewicz wpadł na pomysł, by reaktywować pierwszą płytę Lady Pank, ale zauważ, że nie zmienił tego albumu po to, by było ładniej czy lepiej, tylko nagrał nowy krążek z zaproszonymi gośćmi. To nie jest reedycja pierwszej płyty, tylko zupełnie nowy projekt.


- Gdy nagrywaliście „Zaopiekuj Się Mną” przeczuwałeś, że może to być piosenka ponadczasowa, czy traktowałeś ją jako jeden z wielu utworów na tym albumie?

- Od samego początku wiedziałem, że to jest świetny numer zarówno od strony muzycznej, jak i tekstowej. Cały utwór powstał w 6 czy 7 godzin i liczę tu nagranie muzyki i miksy. Utwór został nagrany niemal na tak zwaną „setkę”. Z klawiszowcem grałem na cztery ręce, aby osiągnąć potężne brzmienie. Pamiętam do dziś , jak wymęczyłem realizatora dźwięku Rafała Paczkowskiego.

- Rzeczywiście, nawet gdy słucham tego utworu w 2018 roku, to brzmienie robi wrażenie. Taka nowa fala AD 2018.

- Bardzo mi miło, że tak twierdzisz. A propos słów do „Zaopiekuj Się Mną”, to jako autor jest wpisany Andrzej Senar. Jest to nikt inny jak Janusz Kondratowicz, który mi bardzo pomógł. To on nauczył mnie pisać teksty. Powiedział mi, że dobry tekst piosenki musi zawrzeć wszystko w czterech-pięciu zdaniach, aby była fajna puenta i na dodatek coś przewrotnego.

Na marginesie dodam, że mało kto wie, że wymusiłem specjalny budżet na nagranie tej piosenki. Nagrywaliśmy ją w studiu Tonpressu, a pieniądze wyłożyła Łódzka Estrada. Potem tę kwotę ściągnęli z mojej gaży za koncerty. Ale dzięki temu przekazali mi prawa producenta. Więc mi się to opłaciło (śmiech). I cieszę się, że mam w dorobku taki jeden przebój. Każdemu artyście życzę, by odniósł taki sukces. I nieważne czy jeden albo drugi mądrala powie: „Eee, Rezerwat to kapela jednego przeboju”. I co z tego? Niech taki cwaniaczek sam nagra taki przebój, a wtedy pogadamy.

- Co było powodem tak długiej 29-letniej przerwy między wydaniem albumów „Serce” i „Dotykaj”?

- Po prostu – proza życia. Musiałem iść do normalnej pracy. Zajmowałem się jakimiś dziwnymi rzeczami: byłem szefem promocji w jakiejś firmie alkoholowej, zarabiałem duże pieniądze, ale co z tego? Byłem prezesem radia. Po drodze była jeszcze pięcioletnia walka o prawa do nazwy zespołu. Ale na szczęście zawsze coś robiłem na okoliczność tworzenia muzyki, bo miałem studio nagraniowe. Dlatego na płytę „Dotykaj” trafiły utwory, które wybrałem z 30 czy 40 kompozycji zarejestrowanych w kilkunastu latach poprzedzających jej wydanie.

- Czyli borykałeś się z klasycznym problemem polskich muzyków z przełomu lat 80. i 90. Kompletny brak kasy, zerowa sprzedaż płyt…

- Dokładnie tak. Mało tego, wtedy kompletnie zamknął się dopływ kasy z ZAIKS-u za odtworzenia radiowe. Radio publiczne płaciło według starych stawek, a do tego doszła jeszcze okrutna inflacja. Pamiętam jak z żoną wzięliśmy kredyt i nagle skoczyła inflacja, to ten kredyt oddaliśmy niemal za równowartość kilku  kajzerek (śmiech). Wiesz, na szczęście sytuację finansową ratowały koncerty, których graliśmy sporo. Pamiętam, że z siedem lat jeździliśmy do Związku Radzieckiego, a potem Rosji.

Wiele zespołów, które zaczęły tworzyć na początku lat 80. nagle utraciło rację bytu na przełomie lat 80. i 90. Nikt nie chciał grać polskiej muzyki. Być może, gdybym bardziej cisnął, to album „Dotykaj” ukazałby się dużo, dużo wcześniej, ale chyba miałem wtedy, w latach 90. taki okres, że chciałem to wszystko przeczekać.

- Czy traktujesz „Najważniejsze Przeboje” jako początek nowego etapu w karierze Rezerwatu?

- Oczywiście, że tak. Jak już wspomniałem wcześniej, w Sony Music wydamy reedycję „Dotykaj”, także u nich ukaże się nowy album studyjny. Poza tym mam bardzo dużo pomysłów na przyszłość. Fajnie się nam współpracuje, bo widzę, że wkładają bardzo dużo pracy w promocję tej kompilacji. Do tego gramy świetne koncerty, mamy rewelacyjne przyjęcie. Także Rezerwat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load