Wywiady

Rezerwat

2018-08-03

Z okazji 35-lecia grupy Rezerwat, nakładem wytwórni Sony Music Poland ukazała się kompilacja "Najważniejsze Przeboje". Z okazji tej premiery spotkaliśmy się z liderem i wokalistą zespołu Andrzejem Adamiakiem, który opowiedział nam między innymi o kulisach powstania przeboju "Zaopiekuj Się Mną" oraz o przyszłości zespołu.

Rozmowa z: Andrzej Adamiak

- Zazwyczaj kompilacje są zatytułowane „Największe Przeboje” lub „Największe Hity”. Wasza kompilacja nosi tytuł „Najważniejsze Przeboje”. Jakie były kryteria doboru piosenek na to wydawnictwo?

- Dyskutowaliśmy z wydawcą czyli firmą Sony Music jak tę płytę zatytułować. „The Best Of”? Nie, to zbyt prozaicznie. „Największe przeboje”? Nie chciałem by to były największe przeboje, bo takie są tam trzy, może cztery. Wpadłem więc na pomysł, by nazwać tę kompozycję „Najważniejsze utwory”, ale wytwórnia postanowiła dodać słowo „przeboje”. Uważam, że tak naprawdę ta płyta powinna być zatytułowana „Najważniejsze…”. To są piosenki najważniejsze dla mnie. Nie mogę oczywiście zaniedbać takich utworów jak: „Parasolki”, „Kocha Ciebie Niebo” czy „Zaopiekuj Się Mną”, bo były to hity. Ale pozostałe kompozycje, które trafiły na to wydawnictwo, to według mnie najważniejsze momenty w twórczości Rezerwatu.

- Czemu na tej kompilacji nie ma żadnej nowej kompozycji? Jest tu jedynie niepublikowany wcześniej remiks „Kocha Ciebie niebo”.

- Zawarłem umowę z wytwórnią Sony, według której zrobimy wspólnie reedycję albumu „Dotykaj” z 2016 roku, która nie była zbyt dobrze wydana przez Polskie Radio. Następnie wydamy zupełnie nowy album z zaproszonymi gośćmi. Mam ten materiał już gotowy, ale nie chciałem na razie niczego nowego wrzucać na „Najważniejsze Przeboje”, bo to nie jest koniec dalszych działań muzycznych Rezerwatu. Mam mnóstwo pomysłów i chciałem je zachować na nową płytę.

- Na pewno przygotowując tę kompilację często powracałeś do trzech albumów Rezerwatu czyli „Rezerwatu” z 1984 roku, „Serca” z 1987 roku i wspomnianego już „Dotykaj” sprzed dwóch lat. Jestem ciekaw, czy w przypadku zwłaszcza dwóch pierwszych wydawnictw, akceptujesz je po tych ponad 30 latach? A może teraz byś coś pozmieniał lub nagrał inaczej?

 - Byłbym głupi, gdybym nie chciał czegoś zmienić. Z drugiej strony podszedłem do tego chyba w normalny sposób. Wydałem płytę „Rezerwat” w 1984 roku i był to album opublikowany w określonym czasie, brzmiący tak, jak brzmi płyta nagrana w tamtym czasie i zawierająca kompozycje, których tematyka dotyczyła tamtego okresu. Dlaczego teraz miałbym zmienić „Ochronę Zdrowia Psychicznego” i zaśpiewać ją na przykład delikatniej? Bez maniery nowofalowej. Po prostu: takie były czasy i niech tak zostanie. A gdybym chciał zrobić na przykład remiksy tych kompozycji, to oddałbym sprawę komu innemu, by zrobił to po swojemu. Tak zresztą planuję zrobić przy okazji reedycji „Dotykaj”.

- Ale nie myślałeś na przykład o takim posunięciu a la Lady Pank, które ostatnio nagrało na nowo debiutancką płytę z zaproszonymi gośćmi?

- Janek Borysewicz wpadł na pomysł, by reaktywować pierwszą płytę Lady Pank, ale zauważ, że nie zmienił tego albumu po to, by było ładniej czy lepiej, tylko nagrał nowy krążek z zaproszonymi gośćmi. To nie jest reedycja pierwszej płyty, tylko zupełnie nowy projekt.


- Gdy nagrywaliście „Zaopiekuj Się Mną” przeczuwałeś, że może to być piosenka ponadczasowa, czy traktowałeś ją jako jeden z wielu utworów na tym albumie?

- Od samego początku wiedziałem, że to jest świetny numer zarówno od strony muzycznej, jak i tekstowej. Cały utwór powstał w 6 czy 7 godzin i liczę tu nagranie muzyki i miksy. Utwór został nagrany niemal na tak zwaną „setkę”. Z klawiszowcem grałem na cztery ręce, aby osiągnąć potężne brzmienie. Pamiętam do dziś , jak wymęczyłem realizatora dźwięku Rafała Paczkowskiego.

- Rzeczywiście, nawet gdy słucham tego utworu w 2018 roku, to brzmienie robi wrażenie. Taka nowa fala AD 2018.

- Bardzo mi miło, że tak twierdzisz. A propos słów do „Zaopiekuj Się Mną”, to jako autor jest wpisany Andrzej Senar. Jest to nikt inny jak Janusz Kondratowicz, który mi bardzo pomógł. To on nauczył mnie pisać teksty. Powiedział mi, że dobry tekst piosenki musi zawrzeć wszystko w czterech-pięciu zdaniach, aby była fajna puenta i na dodatek coś przewrotnego.

Na marginesie dodam, że mało kto wie, że wymusiłem specjalny budżet na nagranie tej piosenki. Nagrywaliśmy ją w studiu Tonpressu, a pieniądze wyłożyła Łódzka Estrada. Potem tę kwotę ściągnęli z mojej gaży za koncerty. Ale dzięki temu przekazali mi prawa producenta. Więc mi się to opłaciło (śmiech). I cieszę się, że mam w dorobku taki jeden przebój. Każdemu artyście życzę, by odniósł taki sukces. I nieważne czy jeden albo drugi mądrala powie: „Eee, Rezerwat to kapela jednego przeboju”. I co z tego? Niech taki cwaniaczek sam nagra taki przebój, a wtedy pogadamy.

- Co było powodem tak długiej 29-letniej przerwy między wydaniem albumów „Serce” i „Dotykaj”?

- Po prostu – proza życia. Musiałem iść do normalnej pracy. Zajmowałem się jakimiś dziwnymi rzeczami: byłem szefem promocji w jakiejś firmie alkoholowej, zarabiałem duże pieniądze, ale co z tego? Byłem prezesem radia. Po drodze była jeszcze pięcioletnia walka o prawa do nazwy zespołu. Ale na szczęście zawsze coś robiłem na okoliczność tworzenia muzyki, bo miałem studio nagraniowe. Dlatego na płytę „Dotykaj” trafiły utwory, które wybrałem z 30 czy 40 kompozycji zarejestrowanych w kilkunastu latach poprzedzających jej wydanie.

- Czyli borykałeś się z klasycznym problemem polskich muzyków z przełomu lat 80. i 90. Kompletny brak kasy, zerowa sprzedaż płyt…

- Dokładnie tak. Mało tego, wtedy kompletnie zamknął się dopływ kasy z ZAIKS-u za odtworzenia radiowe. Radio publiczne płaciło według starych stawek, a do tego doszła jeszcze okrutna inflacja. Pamiętam jak z żoną wzięliśmy kredyt i nagle skoczyła inflacja, to ten kredyt oddaliśmy niemal za równowartość kilku  kajzerek (śmiech). Wiesz, na szczęście sytuację finansową ratowały koncerty, których graliśmy sporo. Pamiętam, że z siedem lat jeździliśmy do Związku Radzieckiego, a potem Rosji.

Wiele zespołów, które zaczęły tworzyć na początku lat 80. nagle utraciło rację bytu na przełomie lat 80. i 90. Nikt nie chciał grać polskiej muzyki. Być może, gdybym bardziej cisnął, to album „Dotykaj” ukazałby się dużo, dużo wcześniej, ale chyba miałem wtedy, w latach 90. taki okres, że chciałem to wszystko przeczekać.

- Czy traktujesz „Najważniejsze Przeboje” jako początek nowego etapu w karierze Rezerwatu?

- Oczywiście, że tak. Jak już wspomniałem wcześniej, w Sony Music wydamy reedycję „Dotykaj”, także u nich ukaże się nowy album studyjny. Poza tym mam bardzo dużo pomysłów na przyszłość. Fajnie się nam współpracuje, bo widzę, że wkładają bardzo dużo pracy w promocję tej kompilacji. Do tego gramy świetne koncerty, mamy rewelacyjne przyjęcie. Także Rezerwat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

Kobong

2018-10-30

Pod koniec września i października ukazały się długo oczekiwane kompaktowe reedycje dwóch albumów grupy Kobong: "Kobong" i "Chmury Nie Było". Z tej okazji porozmawialiśmy z byłym gitarzystą oraz współkompozytorem Kobonga Maciejem Miechowiczem. Muzyk opowiedział nam między innymi o kulisach wydania reedycji, przypomniał historię rejestracji koncertu Kobong z warszawskiego Remontu z 1994 roku oraz wyjaśnił jakie były kulisy powstania tekstu do utworu "Rege".

Czytaj więcej...

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Czytaj więcej...

Varius Manx & Kasia Stankiewicz

2018-10-22

Grupa Varius Manx z wokalistką Kasią Stankiewicz jest obecnie w trakcie dużej trasy po Polsce promującej wydany w maju album "ENT". Z tej okazji na serię naszych pytań odpowiedzieli: Kasia Stankiewicz i Robert Janson.

Czytaj więcej...

Kapela Ze Wsi Warszawa

2018-10-08

Na tegorocznym OFF Festivalu Kapela ze Wsi Warszawa przedstawiła na żywo materiał ze swojej ostatniej płyty „Re:akcja mazowiecka”. Interpretacja na żywo tych utworów wzbogacona została różnymi środkami. Przede wszystkim zaś zespołowi towarzyszyli goście – artyści kurpiowscy. Krótko po koncercie miałem możliwość porozmawiania z Maćkiem Szajkowskim, Magdaleną Sobczak, Sylwią Świątkowską i Piotrem Glińskim, którzy opowiedzieli mi o swoim pomyśle na przedstawienie „Re:akcji…” na żywo.

Czytaj więcej...

Sonia Stein

2018-09-27

Mieszkająca od lat poza Polską wokalistka Sonia Stein wystąpiła 13 września w warszawskiej Proximie jako gość specjalny przed koncertem brytyjskiej piosenkarki Alice Merton. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Sonią między innymi o jej rozwijającej się coraz szybciej karierze, pracy nad debiutancką płytą oraz jej udziale w filmie "Excentrycy czyli Po Słonecznej Stronie Ulicy".

Czytaj więcej...

Hańba!

2018-09-20

Hańba! nadal intensywnie koncertuje, promując swoje ostatnie wydawnictwo „Będą bić!”. W punkowo-podwórkowym anturażu, wyśpiewują wyjątkowe teksty okresu międzywojennego. Na tegorocznym OFF-Festivalu zagrali na Scenie Leśniej, gromadząc pokaźną publikę, ale przede wszystkim udowadniając, że ich przekaz ma ogromną siłę. Krótko po występie porozmawiałem z bębniarzem Adam Sobolewskim, który odsłonił nieco kulis działalności zespołu.

Czytaj więcej...

Suzia

2018-09-17

Zuzanna Kłosińska, gitarzystka, kompozytorka i wokalistka, nagrywa i koncertuje pod pseudonimem Suzia. Niedawno wydała debiutancką ep-kę "Nie dzieje się nic". Z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Per Gessle

2018-09-17

Roxette to jeden z najpopularniejszych zespołów w historii muzyki pop. Nic dziwnego, że gitarzysta i założyciel grupy Per Gessle tak chętnie o niej opowiada. Przedmiotem naszej rozmowy była jednak jego nowa anglojęzyczna płyta. „Small Town Talk”, natomiast już 21 października artysta zagra w warszawskiej „Stodole”.

Czytaj więcej...

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2018-09-11

Dwaj twórcy i najważniejsi muzycy brytyjskiej legendy nurtu EBM Nitzer Ebb odpowiedzieli na serię naszych pytań w związku z planowaną na początek października premierą dużego retrospektywnego boxu z płytami i niepublikowanymi nagraniami z lat 1982 - 2010 oraz reaktywacją zespołu na przyszłoroczną trasę koncertową.

Czytaj więcej...

Olga Polikowska

2018-08-30

Wokalistka Olga Polikowska wydała w lipcu debiutancki solowy electro-popowy singel zatytułowany "Ulatuje". Jest on zapowiedzią kolejnych wydawnictw artystki, która opowiedziała nam między innymi o planach na przyszłość, tworzeniu tekstów oraz zamiłowaniu do muzyki electro-pop.

Czytaj więcej...

Interpol

2018-08-27

Rozmowa z Samem Fogarino, perkusistą Interpol nie należała do najprostszych pod kątem technicznym. Dwa razy zerwało nam połączenie, pojawiły się opóźnienia... Mimo to bębniarz okazał się sympatycznym rozmówcą, który nie tylko opowiedział o procesie powstawania “Marauder”, czyli najnowszej płyty zespołu, ale także na temat dość zaskakujących inspiracji muzycznych, jakimi legitymują się muzycy Interpol.

Czytaj więcej...

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Czytaj więcej...

Cold Cave

2018-08-08

4 listopada w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiego zespołu Cold Cave grającego w stylistykach synthpop / darkwave. Założyciel i lider Wesley Eisold odpowiedział z tej okazji na serię naszych pytań. Opowiedział nam między innymi o tym dlaczego nie wydaje już płyt dłuogrających, swoich inspiracjach literackich, a także publikowaniu książek.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load