Wywiady

Patryk Kumór

2018-08-14

Wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista Patryk Kumór wydał niedawno nowy singel "Skok Na Bank". Jest to kolejna zapowiedź nowej płyty muzyka. Z tej okazji spotkaliśmy się z Patrykiem i porozmawialiśmy między innymi o jego współpracy z teamem producenckim Amber Revival, udziale w programie Must Be The Music oraz jego metalowych korzeniach muzycznych.

Rozmowa z: Patryk Kumór

- Twój nowy singel „Skok Na Bank” jest jednym z owoców trwających od roku sesji nagraniowych. Co jeszcze wtedy powstało?

- Mnóstwo muzyki. Nie tylko dla mnie, ale także dla innych artystów. Od lat bowiem komponuję także dla innych oraz na potrzeby filmów. Podczas wspomnianych sesji nagraniowych popełniłem utwory dla Marty Gałuszewskiej, Michała Szczygła, a także do kilku produkcji filmowych. Ten czas wykorzystałem także na przemyślenie kwestii „co dalej?”. W pewnym momencie intensywność wydawania moich piosenek była tak duża, że zaczęło mi to bardzo przeszkadzać. Stylistycznie było to „od Sasa do Lasa”: tu rokendrollowo, tam popowo. Kompletny misz-masz. Wynikało to z tego, że zawsze dużo komponowałem i gdzieś w tym nawale pracy utraciłem kierunek, w którym ma iść moja twórczość. Ten rok wykorzystałem na przemyślenie wielu spraw, wysłuchanie po kilkanaście razy moich dotychczasowych płyt, zamknięcie dotychczasowego etapu i rozpoczęcie nowego.

„Skok Na Bank” nie jest może do końca piosenką, która zapowiada to, co się znajdzie na nowym albumie, ale sygnalizuje kierunek w którym idziemy, a więc w stronę alternatywnego popu, zwłaszcza jeśli chodzi o aranżacje i teksty.

- Powiedziałeś kiedyś, że „Skok Na Bank” jest piosenką, która zlikwidowała ograniczenia, które sobie stawiałeś. Co miałeś na myśli?

- Stawiałem sobie takie ograniczenia z racji tego, że zastanawiałem się, czego oczekuje ode mnie odbiorca. Byłem na takim etapie, na którym myślałem czy to, co tworzę spełni oczekiwania fanów czy też nie. Zacząłem wpadać w pętlę i komponować nie to, co chciałem. Nie była to dla mnie dobra sytuacja, bo wiadomo, że zawsze trzeba iść na kompromis między sobą, producentem, wydawcą, ale był to ostatni moment w którym uznałem, że mogę sam sobie udowodnić, że mogę napisać coś dla siebie, bez myślenia o tym, jaka będzie na to reakcja mojego słuchacza. Jeśli się spodoba to super, jeśli nie – to też mi to chyba zostanie wybaczone. Na szczęście odzew jest bardzo pozytywny i przypomniało sobie o mnie sporo osób, które kiedyś o mnie zapomniały (śmiech).


- Przy „Skoku Na Bank” współpracowałeś z berlińskim duetem producenckim Amber Revival. Jak doszło do Waszej współpracy?

- Pierwszy raz usłyszałem o nich na campie songwritingowym w Amsterdamie, gdzie pisaliśmy piosenki na Eurowizję. Była tam też między innymi Kasia Moś, która tworzyła tam swój numer na ten festiwal. Ja z kolei skomponowałem wówczas kilka piosenek, które pojawiły się w różnych krajach we wstępnych eliminacjach do Eurowizji. W każdym razie o Amber Revival wspomniał mi mój dobry znajomy rosyjski tekściarz Leonid Gutkin. Powiedział mi, że Netta Nimrodi i Arie Burshtein są ludźmi, którzy podobnie do mnie czują muzykę i odnosi wrażenie, że mogłoby z tego coś być. Zaprosiliśmy ich na pierwszy tego rodzaju polski camp, który został orgaznizowany w Sopocie przez ZAIKS i wytwórnię Universal Music. Tam ich poznałem i po całym dniu wspólnej pracy zadzwoniłem do Leonida i powiedziałem mu, że się nie pomylił. Jest między nami muzyczna chemia, rozumiemy się niemal bez słów. „Skok Na Bank” był naturalną kontynuacją tego, co narodziło się w Sopocie i wydaje mi się, że na tym numerze nasza współpraca się nie skończy.

- Skąd czerpiesz inspiracje do tekstów swoich piosenek?

- Ze swoich życiowych historii, bo trochę ich mam na koncie (śmiech). Jestem człowiekiem, który nie ma żadnych oporów, by nawet przy obcych ludziach mówić o swoich emocjach. Uważam, że za mało okazujemy swoich emocji. Więc to jest jedna inspiracja, a drugą są na pewno filmy. Kocham kino. Czasem potrafię siebie dopasować do danego obrazu i opisuję w swoich piosenkach, co ja bym zrobił na miejscu bohatera danego filmu, jakbym się zachował. Nie staram się układać moim słuchaczom życia na siłę, nie podpowiadam, ale wiem, że jest parę osób, które są mocno zżyte z niektórymi moimi utworami. To jest chyba dowód na to, że na końcu wszyscy jesteśmy do siebie podobni.

- Masz rzadko spotykaną częstotliwość wydawania płyt. W latach 2014 - 2016 ukazały się aż trzy Twoje albumy…

- To był szalony czas. Działo się wtedy tak dużo, że aż trudno w to uwierzyć. Wspomniałem o tym na początku naszej rozmowy…Bardzo chciałem wtedy nagrywać, byłem tak głodny pracy, że zamykałem się na dwa miesiące w studiu nagraniowym i pyk, powstawała płyta. Przesłuchiwałem ją, bardzo mi się podobała, ale za jakiś czas przychodziła refleksja, czy to na pewno jest ten kierunek? Dlatego teraz chcę stworzyć album, który będzie miał wspólny mianownik, a będzie nim poczucie, że nowe piosenki będą w 100% takie jak chcę. Gdy ich posłucham za 10 lat chcę nadal móc powiedzieć, że nawet dziś są dobre. Ale takie piosenki nie jest łatwo napisać. Teraz raczej pisze się pod kątem obowiązujących trendów muzycznych.  

- W poprzedniej dekadzie grałeś na instrumentach klawiszowych w metalowych grupach Darzamat i Division by Zero. Co takiego się wydarzyło, że przeszedłeś taką metamorfozę stylistyczną między tamtymi ciężkimi klimatami a obecną działalnością solową?

- Bardzo dużo się wydarzyło. W Darzamat działo się wówczas dużo rzeczy, które do końca mi nie odpowiadały. Czułem się autorem znacznej części materiału, gdyż tworzyliśmy muzykę głównie z gitarzystą Chrisem, który obecnie gra jeszcze w Infernal War. Dochodząc do Darzamat byłem jeszcze dzieciakiem, a po kilku latach, gdy zdobyliśmy większą popularność i zaczęliśmy grać duże trasy koncertowe – między innymi z Moonspellem, wszystkim nam trochę odbiło. Poczuliśmy się wypaleni, a wiadomo, że tworząc muzykę potrzebna jest pasja. Gdzieś to się zaczęło zaburzać. Poza tym ja dużo pracowałem przy instrumentach, zacząłem robić muzykę do filmów, posypało mi się też trochę spraw prywatnych. Pewnego dnia uznałem, że nie dam rady być wiarygodny, a grając taki rodzaj muzyki trzeba takim właśnie być. Wychodząc na ostatnich pięć koncertów z nimi czułem, że jestem tam trochę na siłę. Natomiast ciekawe jest to, że nie dalej jak rok temu znowu się ze sobą skontaktowaliśmy, gdyż chłopaki myślą o reaktywacji zespołu i nagraniu płyty, na którą mamy jeszcze ważny kontrakt. Kto wie, może wezmę w tym udział, choć nie wiadomo, jak będzie z czasem, bo teraz się u mnie dzieje tak dużo.

- Odszedłeś z Darzamat i nagle po 5 latach ciszy pojawiłeś się w „Must Be The Music”…

- Nawet ostatnio rozmawiałem z kimś z Polsatu, że ludzie, którym nie bardzo poszło w tym programie, nie chcą o tym mówić. A ja właśnie przeciwnie – nie mam z tym problemu. Przez długie lata miałem taki kompleks, że nie lubiłem być oceniany. Nie czytałem recenzji płyt, unikałem rzetelnej krytyki. Pomyślałem jednak, że chcąc rozpocząć przygodę ze śpiewaniem muszę się tego pozbyć. I jeśli się z tym nie oswoję teraz, to nie ma sensu aby brnąć w to dalej, bo jakakolwiek krytyka zniszczy mi psychikę. Wziąłem więc udział w „Must Be The Music”. Były słowa uznania między innymi od Adama Sztaby i Kory, ale była i krytyka, którą przyjąłem na klatę i wyciągnąłem z niej wnioski, na których zbudowałem to, co jest teraz. Bo jeśli ktoś ci mówi, że „oczekiwaliśmy od ciebie więcej” to oznacza, że może być jeszcze lepiej. Gdy niedawno obejrzałem swój występ przyznałem im rację – stać mnie było na więcej.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: oficjalny profil FB Patryka Kumóra

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load