Wywiady

MIN t

2018-09-12

Martyna Kubicz, działająca pod szyldem MIN t wydała pod koniec listopada 2017 roku album „Assemblage”. Owoc dwuletniej pracy przyniósł ciekawą mieszanką elektroniki, r&b i neo soulu. Mieszkająca na co dzień w Berlinie artystka, wystąpiła tego lata na kilku festiwalach. Spotkaliśmy się po jej występie na OFF Festivalu. Towarzyszył jej perkusista Gniewomir Tomczyk. Poniżej zapis naszej rozmowy.

Rozmowa z: MIN t

MM: W wywiadach z Tobą przewija się wizerunek artystki tworzącej mroczną elektronikę. Tymczasem na OFF Festivalu zagrałaś bardzo pogodny set. Mało tego – sama też emanujesz śmiałą, pozytywną energią.

MIN t: Myślę, że to wina mojego debiutu i singla „Goodbye To The Lullaby”, który jest trochę mroczniejszym, deephouse’owym kawałkiem i za jego sprawą tak zostałam zaszufladkowana. Początkowo grałam w klubach, proponując sety elektroniczne i techno. Natomiast „Assemblage” jest płytą bardziej instrumentalną, „żywą”. Piosenki, które się na niej znalazły nie są już tak mroczne, czy depresyjne.

MM: To Berlin Cię tak ośmiela?

MIN t: (śmiech) Chyba tak. Berlin może kojarzyć się z alternatywną elektroniką. Natomiast bardzo wzbogaciłam tam swoją edukację muzyczną, kiedy poszłam do szkoły muzycznej i zaczęłam spotykać prawdziwych muzyków, a nie tylko producentów. Szkołę ukończyłam i rozpoczęłam współpracę z wieloma ludźmi. Jednocześnie zaczęłam też słuchać dużo różnej muzyki. Berlin jest pełny różnych gatunków muzycznych, a nie tylko elektroniki. Tam można czerpać ze wszystkiego, z każdej sceny. Z drugiej strony wydaje mi się, że to Polska jest bardziej zamknięta na muzykę elektroniczną. Gdy idziesz do klubu np. we Wrocławiu, to trafiasz głównie na muzykę techno.

MM: Zauważyłem również, że na żywo bawisz się wokalem dużo bardziej, niż na płycie. Na bębnach wspiera Cię Gniewomir Tomczyk. Jak to wygląda? Podbija bity, które sama generujesz, czy pół na pół?

MIN t: Zgadza się, na żywo bawię się wokalem, bo jest ku temu szersze pole. Jeśli chodzi o aranże utworów z płyty, to te były już zrobione wcześniej. Pomógł mi przy nich perkusista Rafael Brunner - Austriak, mieszkający w Niemczech oraz Fredrik Blank – gitarzysta ze Szwecji. A ponieważ logistycznie często niemożliwe jest, byśmy grali razem koncerty, to pomaga mi Gniewek, który potrafi zagrać wszystko (śmiech).

GT: Wziąłem te bity, które opracowane były wcześniej i trochę je „wzbogaciłem”. Zawsze staram się dodać także coś od siebie, jeśli mam taką możliwość. Dzięki temu muzyka ewoluuje. Oczywiście wszystko odbywało się pod okiem, a przede wszystkim uchem szefowej (śmiech).


MM: Czy ja dobrze widziałem, że w pewnym momencie przebiłeś werbel?

GT: Nie, mam na swoim werblu trzy opcje brzmienia. Jedno jest z taką „grzechotką”, drugie jest czyste, a trzecie z tłumikiem. Dobieram je według potrzeb do poszczególnych numerów.

MM: Widziałem, że masz klawisz Roland AX-7 Midi, natomiast nie grasz na nim tak jak większość – jak na gitarze. Dlaczego?

MIN t: Pierwszy zamysł był taki, że rzeczywiście będę go zdejmowała i grała, jak większość. Okazało się jednak, że jest on trochę niewygodnym instrumentem. Musiałabym odłączać go od komputera i podpinać pasek. Do tego jest dość ciężki… Gdybym miała tylko tego Rolanda, to nie byłoby problemu. A kupiłam go, bo Casey Benjamin, grający z Robertem Glasperem zawsze na takim gra, choć używa go jako vocodera. Też tak zawsze chciałam (śmiech). Ostatecznie jednak wykorzystuje go jako MIDI kontroler, chociaż spełnia swoją funkcję designerską (śmiech).

MM: Domyślam się, że set zmieniasz z koncertu na koncert. Ciekawie też wzbogacasz poszczególne utwory wstawkami instrumentalnymi, co wcale nie dziwi, skoro jesteś wykształconą pianistką. Ile tego akustycznego grania jest w Twojej muzyce?

MIN t: Tak naprawdę na te wstawki mogę sobie pozwolić tylko wtedy, gdy gram z Gniewkiem. Gdy gram solo, to bity są dużo bardziej elektroniczne i całość przypomina nieco set didżejski. Wówczas mniej gram też tych wolniejszych numerów, bo zestaw jest stricte klubowy. Natomiast gdy występuje na festiwalach i gram właśnie z Gniewkiem, to wykorzystuje mojego NORD-a na takie właśnie instrumentalne wstawki.


MM: Kwintesencją płyty „Assemblage” jest utwór „Bad Energy”, który jest długi, mroczny i niemalże w całości instrumentalny. Grasz go w swoich setach?

MIN t: Tak, gram go.Natomiast na OFF-ie stwierdziliśmy, że chcemy zagrać mocny, energetyczny set. Podeszliśmy do tego showcase’owo, bo była wczesna godzina, więc publikę trzeba trochę rozruszać. Z kolei podczas dłuższych setów „Bad Energy” jest najczęściej w środku i idealnie się wówczas sprawdza.

MM: Płyta wyjdzie na winylu?

MIN t: Nie i nawet nie ma takich planów. Wszystko rozbija się o koszty. Ludzie słuchają dziś muzyki z telefonów, z serwisów streamingowych. Już CD jest swoistym fetyszem.

MM: Co dalej?

MIN t: Planuje wydanie ep-ki. Będzie już stricte elektroniczna i eksperymentalna. Zauważyłam, że ludziom brakuje tego mojego elektronicznego grania. „Assemblage” pomogło mi też zdobyć nową publiczność, która słucha też żywszych brzmień. Mam już gotowe trzy numery. Chciałabym zdążyć z jej wydaniem jesienią.

MM: Twoja twórczość świetnie nadaje się też do remiksowania.

MIN t: Tak, pojawiły się już dwa remiksy utworu „Blues Keeps Crooning”, które zrobili Coals oraz Antoni Sierakowski z kolektywu Regime Brigade. Całość będzie wzbogacona animacją do tego kawałka. 

MM: Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Andrzej Sienkowski


Rozmawiał: Maciej Majewski


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load