Wywiady

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Rozmowa z: Franck Hueso

MM: „Leather Teeth” jest niewiele dłuższe od Twoich EP-ek. Czemu zatem określany jest mianem albumu?

FH: Właśnie dlatego (śmiech). „Leather Teeth” liczy prawie 32 minuty, więc jest dłuższy od EP-ek, które liczą średnio 26-27 minut. Chciałem nagrać pełnowymiarowy album. Napisałem na niego 11 utworów, a ostatecznie weszło 8. Wiesz, podobnie jest z „Reign In Blood” Slayera, który liczy niespełna 29 minut.

MM: Pytam także dlatego, że ilekroć słucham Twoich wydawnictw, wydają mi się krótkie. Czuję niedosyt po każdym przesłuchaniu.

FH: To miłe, co mówisz, natomiast nie wiem, czy chciałbyś ich słuchać, gdybym uczynił je dłuższe, dodając do nich na przykład jakąś gównianą muzykę (śmiech). Wiesz, ludzie poznali mnie także słuchając EP-ek, które wyszły jako „Trilogy”. Nadal zastanawiam się, czy to był dobry pomysł, by ukazały się razem. Nie takie było bowiem pierwotne założenie tych EP-ek. Myślę, że powinno się ich słuchać oddzielnie i najlepiej po kolei. Poza tym format EP nie jest najlepszym rozwiązaniem dla przemysłu muzycznego. Świetnie się jednak sprawdza, gdy wrzucimy go na Bandcamp.

MM: Zmieniłeś także formę oprawy graficznej na animowaną. EP-ki były ozdobione zdjęciami, widokami, pojedynczymi kliszami. Znudziła Cię taka oprawa?

FH: Nie, wynikała ona z tego, że nie miałem pieniędzy (śmiech). Na przykład zdjęcie kościoła, które znalazło się na pierwszej EP-ce zrobiła moja żona pewnego zimowego poranka. Tym razem chciałem zrobić coś innego, co odróżniałoby ten album od wszystkich EP-ek. Wpadłem na pomysł, by okładka przypominała stary plakat filmowy lub komiks. Głównym powodem jest to, że muzyka zawarta na „Leather Teeth” stanowi soundtrack do wymyślonego filmu (śmiech).

MM: To dlatego ta płyta przypomina także set dj-ejski lub mixtape?

FH: Tak. Na ścieżkach dźwiękowych zwykle panują różne nastroje, które odzwierciedlają dany moment akcji filmu. Stąd takie wrażenie. Zależało mi na tym, by panowały tu różne klimaty, a gatunki muzyczne mieszały się i przenikały nawzajem.

MM: W Twojej muzyce nie ma wielu ścieżek wokalnych. Dlaczego?

FH: Na płycie jest 8 utworów, w tym 2 z wokalami. Powodów jest kilka. Chciałbym możliwie najdłużej trzymać się formuły utworów instrumentalnych, natomiast czasem bywam trochę sfrustrowany tym, że cała wibracja piosenki utrzymuje się za sprawą melodii. Nie mam nic przeciwko wokalom. Uwielbiam chociażby utwory Depeche Mode, gdzie wokal Dave’a Gahana jest integralną częścią, a nawet kolejnym instrumentem, który prowadzi melodię. I sam czasem potrzebuję, żeby w moich kawałkach melodię zaśpiewał wokalista. Natomiast nie jest łatwo znaleźć dobrego wokalistę. Takiego, który po pierwsze – zgodziłby się zaśpiewać w moim utworze i poczuł go, a po drugie – zrobił to naprawdę dobrze. Staram się dobierać wokalistów pod kątem danego utworu. Dam Ci przykład: napisałem kawałek z myślą o tym, by zaśpiewał w nim Chino Moreno z Deftones. Wysłałem go do niego, zajarał się nim i wyraził zgodę. I co? Nie mamy się kiedy spotkać, by go nagrać! Takich sytuacji jest sporo. Od pomysłu do nagrania wokalisty w moich utworach jest dość długa droga. Nie tylko wokalista musi się zgodzić, ale także jego wytwórnia musi mu na to pozwolić... Bywa to strasznie kłopotliwe. Stąd właśnie tak niewiele linii wokalnych znajduje się w moich kawałkach. A sam nie chcę śpiewać, bo brzmię jak gówno (śmiech).

MM: Rozumiem zatem, że na albumie koncertowym „Carpenter Brut Live”, który ukazał się w ubiegłym roku, wokale, które słychać są puszczone z autromatu?

FH: Dokładnie tak. Nie stać mnie na to, by na koncertach występował ze mną stały wokalista. Nie jest też możliwe, byKristoffer Rygg z Ulver, czy Mat McNerney z Grave Pleasures, których słychać na „Laether Teeth”, pojechali ze mną w czeterdziestokoncertową trasę, ponieważ mają swoje zobowiązania. Dlatego używam ich nagranych partii na żywo. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zaangażowanie na trasę jednego wokalisty, który pasowałby do wszystkich utworów. Taki się jeszcze nie znalazł (śmiech).


MM: Na koncertach wspierają Cię gitarzysta Adrien Grousset i perkusista Florent Marcadet z grupy Hacride. Nie biorą jednak udziału w nagraniach Twoich płyt. Dlaczego?

FH: Ponieważ Carpenter Brut jest moim projektem, a nie ich.Ale korzystam z ich pomocy aranżacyjnej. Adrien na przykład napisał refren do „Beware The Beast”, ponieważ potrzebowałem gitarowego riffu w tej części kawałka, a nie potrafie stworzyć takiego na klawiszach. To nie sprawiło jednak, że automatycznie stał częścią Carpenter Brut. Korzystam z pomocy Adriana i Florenta jako instrumentalistów. Potrzebni mi są podczas koncertów, natomiast niekoniecznie muszę korzystać z ich pomocy w studiu. Nie chcę przekształcać Carpenter Brut w zespół. Chcę, by pozostał moim solowym projektem, bo bywam dupkiem i nie lubię chodzić na żadne kompromisy (śmiech).

MM: Wielu porównuje Cię do Perturbatora. Dla mnie jesteście osobnymi artystami, tworzącymi swoje własne muzyczne światy. Współpracowaliście jednak w przeszłości i zastanawiam się, czy jest szansa byście ponownie coś stworzyli razem?

FH: Nie mam nic przeciwko.Te porównania są dość durne.To tak jakby porównać Slayera do Anthrax. Przecież to kompletnie bez sensu. Kerry King zabiłby człowieka śmiechem, gdyby to usłyszał. Uwielbiam oba te zespoły, ale do głowy by mi nie przyszło je porównywać. Przecież to zupełnie inne bandy. I dokładnie tak samo jest z Carpenter Brut i z Perturbatorem.

MM: Masz zatem swój ulubiony zespół metalowy?

FH: Nie mam jednego. Uwielbiam sporo zespołów metalowych. Mogę jednak wymienić trzy, które mają dla mnie szczególne znaczenie: Iron Maiden, Meshuggah i Type O Negative. Natomiast moim ulubionym zespołem wszechczasów jest Pink Floyd.

MM: A Twoi rodacy z Gojira?

FH: To ciekawe. Znamy się z widzenia. Nie wiem, czy kojarzą mnie konkretnie jako Carpenter Brut. Powiem Ci jednak, że nie jestem fanem tego, co nagrywają, ale jestem pod ogromnym wrażeniem ich koncertów. Na żywo Gojira niszczy!

MM: Brakuje mi w Twojej dyskografii DVD koncertowego.

FH: Masz rację.Być może pomyślimy o tym przy okazji następnej trasy albo dopiero pod koniec obecnego procesu wydawniczego, bowiem „Leather Teeth” jest początkiem nowej trylogii (śmiech). Nawet wiem, z kim chciałbym zrealizować takie DVD. Natomiast nie nagram go, dopóki nie będę pewien, że show, który zaprezentuję będzie wystarczająco ciekawy dla mnie i dla publiczności. Mam bowiem wrażenie, że moje koncerty są na razie jedynie dobre, a zależy mi na tym, by były lepsze. Czekam zatem możliwość rozbudowania mojej produkcji koncertowej. Chciałbym więcej ekranów ledowych, pirotechnikę i odpowiednią scenografię (śmiech). Na to jednak będę musiał poczekać.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load