Wywiady

Carpenter Brut

2018-10-24

Po trzech płytach „EP” wydanych jako „Trilogy” i albumie koncertowym Franck Hueso, nagrywający pod szyldem Carpenter Brut, wydał wreszcie pełnowymiarowy album. „Leather Teeth” nie przynosi może wielkich zmian w stylistyce muzycznej, ale zaskakuje od strony wizualnej i produkcyjnej. O kulisach prowadzenia Carpenter Brut, nagrywania z wokalistami i o swoich ulubionych zespołach metalowych artysta opowiedział mi przed koncertem, który miał miejsce 13 października w warszawskiej „Progresji”.

Rozmowa z: Franck Hueso

MM: „Leather Teeth” jest niewiele dłuższe od Twoich EP-ek. Czemu zatem określany jest mianem albumu?

FH: Właśnie dlatego (śmiech). „Leather Teeth” liczy prawie 32 minuty, więc jest dłuższy od EP-ek, które liczą średnio 26-27 minut. Chciałem nagrać pełnowymiarowy album. Napisałem na niego 11 utworów, a ostatecznie weszło 8. Wiesz, podobnie jest z „Reign In Blood” Slayera, który liczy niespełna 29 minut.

MM: Pytam także dlatego, że ilekroć słucham Twoich wydawnictw, wydają mi się krótkie. Czuję niedosyt po każdym przesłuchaniu.

FH: To miłe, co mówisz, natomiast nie wiem, czy chciałbyś ich słuchać, gdybym uczynił je dłuższe, dodając do nich na przykład jakąś gównianą muzykę (śmiech). Wiesz, ludzie poznali mnie także słuchając EP-ek, które wyszły jako „Trilogy”. Nadal zastanawiam się, czy to był dobry pomysł, by ukazały się razem. Nie takie było bowiem pierwotne założenie tych EP-ek. Myślę, że powinno się ich słuchać oddzielnie i najlepiej po kolei. Poza tym format EP nie jest najlepszym rozwiązaniem dla przemysłu muzycznego. Świetnie się jednak sprawdza, gdy wrzucimy go na Bandcamp.

MM: Zmieniłeś także formę oprawy graficznej na animowaną. EP-ki były ozdobione zdjęciami, widokami, pojedynczymi kliszami. Znudziła Cię taka oprawa?

FH: Nie, wynikała ona z tego, że nie miałem pieniędzy (śmiech). Na przykład zdjęcie kościoła, które znalazło się na pierwszej EP-ce zrobiła moja żona pewnego zimowego poranka. Tym razem chciałem zrobić coś innego, co odróżniałoby ten album od wszystkich EP-ek. Wpadłem na pomysł, by okładka przypominała stary plakat filmowy lub komiks. Głównym powodem jest to, że muzyka zawarta na „Leather Teeth” stanowi soundtrack do wymyślonego filmu (śmiech).

MM: To dlatego ta płyta przypomina także set dj-ejski lub mixtape?

FH: Tak. Na ścieżkach dźwiękowych zwykle panują różne nastroje, które odzwierciedlają dany moment akcji filmu. Stąd takie wrażenie. Zależało mi na tym, by panowały tu różne klimaty, a gatunki muzyczne mieszały się i przenikały nawzajem.

MM: W Twojej muzyce nie ma wielu ścieżek wokalnych. Dlaczego?

FH: Na płycie jest 8 utworów, w tym 2 z wokalami. Powodów jest kilka. Chciałbym możliwie najdłużej trzymać się formuły utworów instrumentalnych, natomiast czasem bywam trochę sfrustrowany tym, że cała wibracja piosenki utrzymuje się za sprawą melodii. Nie mam nic przeciwko wokalom. Uwielbiam chociażby utwory Depeche Mode, gdzie wokal Dave’a Gahana jest integralną częścią, a nawet kolejnym instrumentem, który prowadzi melodię. I sam czasem potrzebuję, żeby w moich kawałkach melodię zaśpiewał wokalista. Natomiast nie jest łatwo znaleźć dobrego wokalistę. Takiego, który po pierwsze – zgodziłby się zaśpiewać w moim utworze i poczuł go, a po drugie – zrobił to naprawdę dobrze. Staram się dobierać wokalistów pod kątem danego utworu. Dam Ci przykład: napisałem kawałek z myślą o tym, by zaśpiewał w nim Chino Moreno z Deftones. Wysłałem go do niego, zajarał się nim i wyraził zgodę. I co? Nie mamy się kiedy spotkać, by go nagrać! Takich sytuacji jest sporo. Od pomysłu do nagrania wokalisty w moich utworach jest dość długa droga. Nie tylko wokalista musi się zgodzić, ale także jego wytwórnia musi mu na to pozwolić... Bywa to strasznie kłopotliwe. Stąd właśnie tak niewiele linii wokalnych znajduje się w moich kawałkach. A sam nie chcę śpiewać, bo brzmię jak gówno (śmiech).

MM: Rozumiem zatem, że na albumie koncertowym „Carpenter Brut Live”, który ukazał się w ubiegłym roku, wokale, które słychać są puszczone z autromatu?

FH: Dokładnie tak. Nie stać mnie na to, by na koncertach występował ze mną stały wokalista. Nie jest też możliwe, byKristoffer Rygg z Ulver, czy Mat McNerney z Grave Pleasures, których słychać na „Laether Teeth”, pojechali ze mną w czeterdziestokoncertową trasę, ponieważ mają swoje zobowiązania. Dlatego używam ich nagranych partii na żywo. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zaangażowanie na trasę jednego wokalisty, który pasowałby do wszystkich utworów. Taki się jeszcze nie znalazł (śmiech).


MM: Na koncertach wspierają Cię gitarzysta Adrien Grousset i perkusista Florent Marcadet z grupy Hacride. Nie biorą jednak udziału w nagraniach Twoich płyt. Dlaczego?

FH: Ponieważ Carpenter Brut jest moim projektem, a nie ich.Ale korzystam z ich pomocy aranżacyjnej. Adrien na przykład napisał refren do „Beware The Beast”, ponieważ potrzebowałem gitarowego riffu w tej części kawałka, a nie potrafie stworzyć takiego na klawiszach. To nie sprawiło jednak, że automatycznie stał częścią Carpenter Brut. Korzystam z pomocy Adriana i Florenta jako instrumentalistów. Potrzebni mi są podczas koncertów, natomiast niekoniecznie muszę korzystać z ich pomocy w studiu. Nie chcę przekształcać Carpenter Brut w zespół. Chcę, by pozostał moim solowym projektem, bo bywam dupkiem i nie lubię chodzić na żadne kompromisy (śmiech).

MM: Wielu porównuje Cię do Perturbatora. Dla mnie jesteście osobnymi artystami, tworzącymi swoje własne muzyczne światy. Współpracowaliście jednak w przeszłości i zastanawiam się, czy jest szansa byście ponownie coś stworzyli razem?

FH: Nie mam nic przeciwko.Te porównania są dość durne.To tak jakby porównać Slayera do Anthrax. Przecież to kompletnie bez sensu. Kerry King zabiłby człowieka śmiechem, gdyby to usłyszał. Uwielbiam oba te zespoły, ale do głowy by mi nie przyszło je porównywać. Przecież to zupełnie inne bandy. I dokładnie tak samo jest z Carpenter Brut i z Perturbatorem.

MM: Masz zatem swój ulubiony zespół metalowy?

FH: Nie mam jednego. Uwielbiam sporo zespołów metalowych. Mogę jednak wymienić trzy, które mają dla mnie szczególne znaczenie: Iron Maiden, Meshuggah i Type O Negative. Natomiast moim ulubionym zespołem wszechczasów jest Pink Floyd.

MM: A Twoi rodacy z Gojira?

FH: To ciekawe. Znamy się z widzenia. Nie wiem, czy kojarzą mnie konkretnie jako Carpenter Brut. Powiem Ci jednak, że nie jestem fanem tego, co nagrywają, ale jestem pod ogromnym wrażeniem ich koncertów. Na żywo Gojira niszczy!

MM: Brakuje mi w Twojej dyskografii DVD koncertowego.

FH: Masz rację.Być może pomyślimy o tym przy okazji następnej trasy albo dopiero pod koniec obecnego procesu wydawniczego, bowiem „Leather Teeth” jest początkiem nowej trylogii (śmiech). Nawet wiem, z kim chciałbym zrealizować takie DVD. Natomiast nie nagram go, dopóki nie będę pewien, że show, który zaprezentuję będzie wystarczająco ciekawy dla mnie i dla publiczności. Mam bowiem wrażenie, że moje koncerty są na razie jedynie dobre, a zależy mi na tym, by były lepsze. Czekam zatem możliwość rozbudowania mojej produkcji koncertowej. Chciałbym więcej ekranów ledowych, pirotechnikę i odpowiednią scenografię (śmiech). Na to jednak będę musiał poczekać.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load