Wywiady

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Rozmowa z: Ewa Szlachcic

- Jakie czynniki spowodowały, że aż 6 lat musieliśmy czekać na Twoją nową płytę solową?

- Bardzo chciałam, by ten album był przemyślany i spójny. By był moim „dzieckiem” i pokazał, co chcę obecnie robić na muzycznej scenie. Przez te wszystkie lata bardzo dużo się działo w moim życiu. To nie było tak, że cały czas siedziałam w domu i komponowałam piosenki na tę płytę. Brałam udział w dużej ilości projektów jako muzyk sesyjny, grałam dużo koncertów, występuję również w warszawskim teatrze Rampa. Aż wreszcie nadszedł moment, w którym zadecydowałam, że jest to odpowiednia pora na wydanie tego materiału.

- W 2016 roku wydałaś singel „Wracam”. Czy był to jednorazowy projekt czy też pierwsza zapowiedź tego, co ukazało się dwa lata później?

- Tak, to już był ten okres, gdy powstawały nowe piosenki. Ale żeby przypomnieć o swoim istnieniu i pokazać, że coś robię zdecydowaliśmy się na wydanie „Wracam”. Potem jeszcze zdecydowaliśmy się na wydanie ep-ki "ETAP" z trzema utworami, które nie ukazały się ani na pierwszej ani na drugiej płycie. Wydawnictwo to miało być takim podsumowaniem mojej dotychczasowej twórczości.

- Na nowej płycie zmieniłaś brzmienie na bardziej nowoczesne oraz pokazałaś nowy image. Skąd te zmiany i czy nowy album traktujesz jako początek nowego etapu w swojej działalności muzycznej?

- Ta płyta miała mieć ogromne znaczenie, nie tylko muzyczne, ale też wizerunkowe. Wraz z moim managementem artCONNECTION music naradziliśmy się, w jakim kierunku to ma pójść. Chciałam, by mój wizerunek był spójny z muzyką, która znalazła się na nowym albumie. Poszliśmy w stronę elektroniki, więc chcieliśmy odejść od tej Ewy, której wizerunek znali do tej pory wszyscy. Chcieliśmy postawić na coś nowego, świeżego, totalnie innego niż dotychczas.


- Przy powstawaniu „D.N.A.” wzięło udział kilku gości. Jednym z nich była Patrycja Kosiarkiewicz, która napisała tekst do utworu „Hola Hola”. Jak doszło do Waszej współpracy?

- Większość  tekstów na ten album miałam napisać sama, ale w natłoku pracy zadaliśmy sobie pytanie: „A może spróbujemy współpracy z kimś kto już ma na koncie dużo świetnych tekstów?”. I jakoś automatycznie nasz wybór padł na Patrycję Kosiarkiewicz. Kovalczyk czyli mój wydawca odezwał się do niej i okazało się, że Patrycji podoba się ta piosenka i jest zainteresowana napisaniem słów do „Hola Hola”. Nie sugerowałam jej o czym ma być ten utwór, a jedynie poinformowaliśmy ją, do jakiego odbiorcy ma trafić album „D.N.A”. Na bazie tych informacji Patrycja napisała wręcz idealny tekst.

- Jak Ci się śpiewało tekst autorstwa innej kobiety?

 - Słowa tej piosenki są mi tak bliskie, że traktuję ten tekst jak swój. Trafił idealnie w mój gust i uważam, że jest spójny z innymi tekstami z tej płyty, które są mojego autorstwa.

- Poza tekstem do „Firefly”, który też nie jest Twojego autorstwa….

- Zgadza się. Kompozycja została napisana dla mnie przez fińskiego producenta Jarana Hereida i otrzymałam ją w komplecie z tekstem, więc tu już nie było możliwości zmiany tekstu.

- Poza Jaranem i Patrycją Kosiarkiewicz w nagrywaniu albumu brali również udział dwaj producenci: Mikołaj Trybulec z Linii Nocnej i Piotr Gozdek. Jak układała się współpraca z tymi osobami? Czy w całości dostosowywałaś się do ich propozycji  czy też miałaś decydujące zdanie?

- Produkcja płyty jest bardzo żywą materią. Tak, do mnie należało ostateczne słowo, bo materiał miał brzmieć tak, jak ja chciałam. Bardzo istotna była także opinia dyrektora muzycznego wytwórni, czyli Kovalczyka. Zaufałam mu w kwestii produkcji całego albumu i chciałam, aby to on trzymał pieczę nad wszystkim. Byłam przy całym procesie powstawania „D.N.A.”. To nie było tak, że oddałam im piosenki i czekałam na efekt końcowy. Spotykaliśmy się z producentami, analizowaliśmy, oni dawali swoje propozycje, które zmienialiśmy, dogrywaliśmy partie instrumentów. Także była to wspólna twórcza praca. Niektóre piosenki bardzo mocno ewoluowały. Początkowo wyobrażałam je sobie zupełnie inaczej niż brzmią w wersjach końcowych. Jednak uznawałam, że wizja producenta jest tak ciekawa, że szliśmy na kompromisy między obiema wizjami: moją i producenta.

- Czujesz się bardziej piosenkarką czy aktorką?

- Miałam kiedyś w życiu taki moment, w którym musiałam wybrać dalszą drogę artystyczną. Skończyłam Akademię Teatralną i mogłam iść do teatru gdzieś na drugim końcu Polski. Ale czułam, że jestem bardziej związana z muzyką, która płynie w mojej krwi, moim DNA. Postanowiłam więc, że najpierw dam szansę muzyce i zobaczę, czy uda mi się pogodzić ją z teatrem. Poszłam do szkoły muzycznej w Warszawie, na ulicę Bednarską. A teatr gdzieś tam przewijał się w tle i nie dawał o sobie zapomnieć. Może dzięki temu właśnie pracuję teraz w stołecznym Teatrze Rampa. Ale gram w spektaklach muzycznych, więc wciąż łączę teatr i muzykę.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: Olek Leydo

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load