Wywiady

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Rozmowa z: Ptakova

- Obserwując Twoją dotychczasową artystyczną drogę nietrudno dostrzec ewolucję stylistyczną od rocka na debiutanckiej ep-ce po hip-hop i elektronikę w najnowszych produkcjach. Tak naturalnie Ci to wyszło czy zakładałaś sobie tę ewolucję?

- To był naturalny proces. Przez te wszystkie lata dojrzewałam, rozwijałam się muzycznie, przechodziłam różne metamorfozy wewnętrzne i zewnętrzne, poznawałam nowych ludzi, którzy pomagali mi w tym muzycznym rozwoju. W pewnym momencie do mojej świadomości muzycznej zaczęła się wdzierać elektronika.

- Czy jest to już koniec Twoich artystycznych poszukiwań i czy nie obawiasz się, że te zmiany Twojego muzycznego wizerunku mogą spowodować zbyt duży odpływ Twoich fanów?

- Mam naturę poszukiwacza i zawsze taka będę. Jednak mam wciąż u mego boku fanów, którzy pamiętają mnie jeszcze jako Nataszę Ptakovą z pierwszej ep-ki i przetrwali ze mną ten cały okres zmian. Oczywiście są nowi słuchacze, którzy kojarzą mnie od singla „Lawina” i wciąż pojawiają się nowi, którzy dopiero odkrywają moje poprzednie utwory. Staram się porządkować to, co tworzę i współpraca z wytwórnią jest takim „batem” nad moją głową, co pozwala mi w pewien sposób kierunkować się muzycznie. Jestem osobą niecierpliwą i chciałabym od razu wypuścić 30 utworów, z czego każdy w innym wydaniu (śmiech). To dopiero mogłoby zdezorientować słuchaczy. Więc staramy się kierunkować wszystko stylistycznie w jedną stronę. Single „Czar” i „Ratunku” co prawda różnią się od siebie klimatem i tempem, a jedynym łącznikiem jest moja osoba. Wydaje mi się jednak, że szyld Ptakova nadaje temu wszystkiemu określony klimat kojarzony właśnie ze mną.

- Wspomniałaś, że jesteś niecierpliwa. Wydałaś już trzy single jako Ptakova na przestrzeni ostatnich 2 lat. Ale co z płytą? Nie trwa to już trochę za długo?

- Cały czas pracuję nad płytą i mam nadzieję, że w tym roku będzie ona nagrana. Chcę zrobić więcej utworów, by było z czego wybrać piosenki, które trafią na album. Współpracuję z nowymi producentami, kiedyś pisałam teksty sama, a teraz chciałabym też poeksperymentować z różnymi autorami tekstów.

- Czemu?

- Aby trochę otworzyć głowę i mieć więcej możliwości manewru. Kiedyś chciałam robić wszystko sama, być taką „Zosią-Samosią”. Teraz jednak uważam, że jest fajnie, jeśli ktoś daje mi impuls z zewnątrz, na przykład w postaci tekstu piosenki.


- We współpracy z innymi osobami przychylasz się do ich opinii czy jesteś raczej osobą, która stawia na swoim?

- Ja jako Ptakova sygnuję ten projekt. To ja zbieram na klatę wszystko, co się dzieje wokół. W proces powstawania moich utworów i teledysków są zaangażowani wizażyści, producenci, reżyserzy klipów, osoby od marketingu i tak dalej, lecz ostateczne zdanie najczęściej należy do mnie. Ale nauczyłam się iść na kompromisy, bo warto, choć nie przychodzi mi to łatwo (śmiech).

- Zwróciłaś uwagę na teledyski, które są bardzo istotnym elementem Twojej twórczości. Każdy z nich opowiada jakąś ciekawą historię. Czy Ty jesteś ich pomysłodawczynią?

- Gdy tworzę muzykę lub tekst do utworu, to mam w głowie obraz związany z tą kompozycją. Ale lubię oddawać ster w ręce reżysera, co jest fajne, bo wtedy mogę spojrzeć na to wszystko z zupełnie innej perspektywy. Tak było w przypadku teledysku „Ratunku”, gdy miałam w głowie własne, luźne inspiracje do klipu, ale scenariusz, który przedstawił Mateusz Znaniecki był na tyle ciekawy, że postanowiłam skłonić się ku jego wersji i wyszło super. W klipie do „Czaru” jest na przykład nawiązanie do mojej przeszłości jako instruktorki fitness, gdzie udało się przemycić taki fitnessowy układ choreograficzny (śmiech).


- Zawsze mnie interesuje, jak środowisko w którym wychowuje się artysta wpływa na jego rozwój muzyczny. Ty urodziłaś się na Śląsku, który jest kojarzony przede wszystkim z muzyką metalową i bluesem. Czy nie ciągnęło Cię w stronę właśnie takich brzmień? Czy też zawsze pragnęłaś grać takie dźwięki, jakie grasz od kilku lat?

- To prawda, urodziłam się w Gliwicach, ale pierwszych 8 lat życia spędziłam w Wałczu. W tamtym okresie słuchałam m.in. Grzegorza Turnaua, Whitney Houston, czy Stinga. Później, po powrocie na Śląsk, w latach gimnazjalno-licealnych rzeczywiście scena punkowo-metalowa miała na mnie wpływ. Wyglądałam nawet trochę jak punkówa. Chodziłam w glanach, miałam na głowie irokezy. Gdy przeniosłam się na studia do Poznania, to grałam w zespole popowo-rockowym Skeng. Na pewno ten okres miał duży wpływ na to, co tworzyłam później.

- Masz na koncie współpracę z przedstawicielami sceny hip-hop Mioushem oraz Pioną, ale czy wzięłabyś pod uwagę wspólne nagrania z na przykład kapelami metalowymi?

- Musiałabym to przemyśleć, dlatego, że jestem osobą bardzo otwartą na różne kooperacje. Z jednej strony jest to fajne, ale z drugiej nie, gdyż znowu będę wprowadzać w błąd odbiorców. Przede wszystkim chcę być sobą i gdybym miała już ukształtowaną pozycję na scenie muzycznej, a słuchacze wiedzieliby, że to jest Ptakova, to nawet gdybym wystąpiła z Behemothem, to fani wiedzieliby, że to jest TA Ptakova.

- Dziękuję za rozmowę. 

Foto: Zosia Zija, Jacek Pióro


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load