Wywiady

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Misia Furtak

MM: W książeczce płyty napisałaś, że to album o zmianach. Zarówno gwałtownych, jak i powolnych, których czasem nie zauważamy. Słuchając tej płyty, zastanawiam się jednak, czy nie jest ona asekuracyjna. Czytając zaś teksty, odnoszę wrażenie, że w jakiś sposób się wzdrygasz przed podjęciem pewnych decyzji.

MF: Nie, to zdecydowanie nie jest płyta asekuracyjna. Robiłam w życiu różne rzeczy asekuracyjne, ale ta nie jest jedną z nich. Zastanawia mnie jednak, dlaczego uważasz ją za taką płytę?

MM: Począwszy od tytułów piosenek takich jak „Będzie gorzej”, „Skończy się”, „Co przyjdzie?”, a skończywszy na ich zawartości tekstowej. Nie całej oczywiście, ale jednak w dominującej części tej płyty.

MF: Powiem Ci, że nie do końca to rozumiem. Owszem, te teksty niosą ze sobą jakąś obawę, ale ona mnie nie blokuje. Mówię o tym, że to jest trudne, ale jednak w tym jestem, robię to. Gdybym się chciała asekurować, to zwróciłabym się w kierunku czegoś innego. Byłabym w innej branży, prowadziłabym inne życie, nie utrudniałabym go sobie. Nie jestem masochistką i nie robię rzeczy, których nie chcę robić. To jest absolutnie świadoma droga i nie ma w niej asekuranctwa, zwłaszcza, że decyzje, które podejmuje, to nie jest pierwszy lepszy wybór, by było najłatwiej. Zresztą przez całe swoje życie nie podejmowałam takich prostych wyborów. Dlatego uważam, że ta płyta jest wręcz demaskująca.

MM: A czy to jest zamknięcie jakiegoś etapu w Twoim życiu?

MF: Ta płyta jest swoistym łącznikiem. To podsumowanie kilku rzeczy, ale nie wsobne. To co się działo w moim życiu, zainspirowało mnie do tego, by powiedzieć coś o sobie, ale jednocześnie spojrzeć na szerszy kontekst. W związku z tym ta płyta ma bliskie i dalsze plany. Poza tym w jakimś stopniu jest powrotem do pewnych rzeczy, z których się muzycznie wywodzę oraz obserwacją rzeczywistości, która nas otacza w tej chwili.

MM: Na płycie wsparli Cię Hania Raniszewska, Olek Orłowski i Piotr Madej. Jak wyglądał ich wkład w ten album?

MF: Kiedy w lipcu 2017 roku postanowiłam skończyć tę płytę,w pierwszej kolejności zgłosiłam się do Olka. Napisaliśmy wcześniej razem dwa utwory - „Pamięć” i „Skończy się”. Zależało mi na tym, żeby te piosenki znalazły się na płycie. Poza tym bardzo mi pomagał także przy reszcie utworów, podczas nagrywania wokali, czy partii smyczkowych. Dograł też gitarę do „Skończy się”. Odbijałam od niego pomysły produkcyjne. Na początku powiedziałam mu, że w tych piosenkach nie będzie bębnów, co bardzo go ucieszyło i powiedział, że wchodzi w to. To pierwsza rzecz muzyczna, w której brał udział, w której nie było perkusji (śmiech). Potrzebowałam opinii z zewnątrz. Nie wielkiego pana producenta, który rozstawi mnie po kątach, tylko kogoś zaufanego, z kim będę się czuła bezpiecznie, i kto spojrzy na to innym okiem. Olek był właśnie taką osobą przy tej płycie. Z kolei Hania wybrała sobie te piosenki, które najlepiej czuła i które ją ciekawiły. Razem stworzyłyśmy trzy utwory: „Nie zaczynaj”, „Go to sleep” i „Bez czterech rąk”. Stąd też podobnie jak w przypadku Olka, jest wymieniona jako współkompozytorka. Poza tym pomogła mi przy partiach smyczkowych. W ich nagraniu brał udział ten sam kwartet, który nagrywał również z Hanią w grupie tęskno oraz w jej solowych rzeczach. Na końcu pojawił się Piotrek Madej. Byłam u niego studio latem 2018 roku. Zgłosiłam mu kilka wątpliwości, co do brzmienia gitar, czy tych trzeszczących odgłosów w „Skończy się”. Szukaliśmy dodatkowych soundów. Dograłam też u niego dodatkowe gitary. Słuchałam jego sugestii. Czasami miał kompletnie inne pomysły na te utwory, z których jednak nie skorzystałam (śmiech).


MM: A czy z kolei współpraca z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis miała jakiś wpływ na „Co przyjdzie?”

MF: Akurat nie. Pracowałam niezależnie nad oboma płytami, mimo iż momentami odbywało się to jednocześnie. Był taki moment, że zastanawiałam się, czy nie przerzucić pomysłów między tymi projektami. Początkowo zakładałam na przykład, że „Lekarstwo” ukaże się na mojej solowej płycie. Ostatecznie trafiła jednak na „Off The Grid”. Myślę, że oba te albumy są w jakimś stopniu kompatybilne ze sobą.

MM: Gdy rozmawiałem z Wojtkiem Mazolowskim na temat płyty „Chaos pełen idei”, opowiadał mi jak zaśpiewałaś „Love at first sight” do melodii „Heart-Shaped Box” Nirvany. Powiedział mi, że podobno biegałaś z tą piosenką Kylie Minogue. A czy ze swoimi piosenkami też biegałaś?

MF: (śmiech) Nie. Zresztą od bardzo dawno nie biegałam. Faktycznie miałam playlistę do biegania i ta piosenka Kylie Minogue też się tam znalazła, bo na mnie działała. Pomyślałam sobie, że ten tekst jest bardzo dobry i gdyby go zaśpiewać mroczniej, nabrałby kompletnie innego charakteru. Nagrałam go na laptopa, śpiewając do macbookowego mikrofonu. Oczywiście było to ciche, ale nawet fajne. Zresztą Wojtek pierwotnie chciał wykorzystać tę moją wersję (śmiech). A że nagrywaliśmy w studio na setkę, to forma też jest inna. Ta stuprocentowa emocja jest jednak w tej mojej demówce.

MM: Na płycie „Co przyjdzie?” są też dwa utwory instrumentalne, w których pięknie ‘opowiadasz’ dźwiękami, czyli „Tysiąc” i „Space”. O czym są te utwory?

MF: Rzeczywiście w tych utworach gram tylko ja, albo midi. To kwestia aranżacji, że są one takie gęste. Muzyka klasyczna, czy właśnie instrumentalna bardzo działa na moją wyobraźnię. Wyświetlają się różne obrazy w głowie. „Space” być może faktycznie jest trochę kosmiczny… Wiesz, nie lubię opowiadać, o czym one są, czy nadawać im sensu. One służą temu, by otworzyć głowę, resetować się w jakiś sposób.

MM: Grasz jeszcze na słynnej gitarze z motylkiem?

MF: Tak, zdarza mi się na nim grać i również pisałam przy jego użyciu. Jest zatem cały czas w użyciu i od czasu do czasu się pojawia.

MM: Co zatem przyjdzie…?

MF: Nie wiem. To nie jest tak, że zadaję to pytanie i znam na nie odpowiedź. Po prostu je zadaje. Te, jak i inne pytania, które pojawiają się na tej płycie, posłużą – mam nadzieję – do uruchomienia jakichś procesów myślowych. I że być może zaczniemy się wszyscy nad tym zastanawiać, a może każdy dojdzie do czegoś osobno.

MM: Na mnie ta płyta podziałała kojąco i w jakiś sposób mnie ‘utuliła”, co nie jest wcale takie oczywiste, zwłaszcza, że nie zawiera ona najweselszych dźwięków.

MF: To bardzo miłe, bo o to mi chodziło. Sama szukałam takich odczuć w muzyce innych. Próbowałam siebie otoczyć takimi bezpiecznymi rzeczami. Pisząc tę płytę, chciałam się znaleźć w bezpiecznej przestrzeni i odciąć się od bodźców rozpraszających.

MM: Będą koncerty?

MF: Tak, zaczęłam już grać koncerty wcześniej – od połowy ubiegłego roku - żeby poniekąd sprawdzić wstępne instrumentarium i oswoić się z tym materiałem. Najbliższy koncert zagramy 16 lutego w Wolskim Domu Kultury w Warszawie, a kolejny 1 marca w Teatrze na Plaży w Sopocie.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load